Sv: Föl med "fel" benställning
Lille fölis föddes 00.10 i måndags. Och i går såg jag att hon var sne i höger fram ben. Knät ser lixom snett ut. Ja jag kan inte beskriva mer än det ni ser på bilderna! Annars är hon pigg och frisk. Busar som aldrig förr. Och verkar totalt obehindrad!
Tror ni att det kommer rätta till sig utan korrigering av veterinär??
Ditt föl är lite x-bent,dock mera på h.f. Det är inget ovanligt att föl vid födseln är både krumma och vinda, orsaken till detta är i 9 fall av 10 att dom under stoets högdräktighetstid inte riktigt fått plats i livmodern o/e att deras fosterställning inte varit 100% korrekt. I det 10:e fallet är det genetiskt.
Vid födseln så är varesig fölets muskelatur,senapparatur,skelett eller ledytor utvecklade vilket betyder att ett föl under sin första tid lätt blir mkt trött om den av en eller annan orsak utsätts för överaktivitet. En trött muskel leder till mjölksyra och en överaktiverad sena leder till en spänd muskel.
Så länge fölet kan stå,gå under sina första 2 veckor så finns ingen anledning till oro för det är främst under dessa veckor fölet kommer korrigera sig själv.
Det är dock ytterst viktigt att hästägaen förstår fölets första 14 dagars behov av rörelse och vila för att senare inte drabbas av onödiga klinikbesök, onödig eftervård och till sist en unghäst med onödigt lägre hållbarhet till följd av fölets viktigaste första levnadsveckor.
Man kan välja två vägar, den ena kräver mkt tid och engagemang under fölets första 2 levnadsveckor eller den andra vägen som inte kräver ngt engagemang alls mer än vanlig daglig tillsyn för att senare drabbas av både mkt tid, engagemang och främst en engagerad plånbok samt ett lägre värde.
Mitt råd är att under fölets första 2 veckor låta det utveckla sig själv med daglig kontroll att en förbättring hela tiden sker stegvis. Under dessa 2 veckor så ska fölet med sto leva helt enskilda utan annan yttre inverkan från flock eller hagkompis i övrigt. På morgonen tas sto och föl ut i en hagen med hårt underlag under 2 timmar, därefter tas dom in på box med djupt mjukt underlag under 2 timmar. Detta upprepas under hela dagen för att så sent som möjligt på kvällen leda till att dom tas in i boxen under hela natten. Processen upprepas sedan nästa dag och så vidare under 14 dagar.
Har vi efter dessa 14 dagar ett föl som korrigerat sig själv till belåtenhet så är det moget för att förflyttas ut på ett bete. Har det inte korrigerat sig själv till belåtenhet så råder jag att både Veterinär och hovslagare tillsammans kontrollerar detta föl för vidare åtgärder.
En grundregel jag brukar rekomendera är att hovvården ses över var 3:e vecka på ett föl under det första levnadsåret.. Det brukar bli mindre kostsamt i framtiden.