Föl + mamma dåliga efter födsel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Indyhope
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 4 108
Sv: Föl + mamma dåliga efter födsel

Mamma häst verkar må bra. Hon äter och dricker ordentligt nu och ligger stadigt på 37,8. Fölis är uppe och äter, men sover fortfarande väldigt mycket. Veterinären kommer imorgon och ska kolla så allt är ok.

Kvalet gick bra! Hästen är lite som Legolas - det går inte att träna henne mellan loppen för hon går sönder direkt. Hon gick 19,6 och det var vi väldigt nöjda med för vi trodde inte att hon skulle gå under 22,0. :bump: Hon blev lite rullig på upploppet, men höll sig i trav som tur är! :o :D

Åh vad skönt att det går åt rätt håll! :bump:

och grattis till kvalet...

mitt sto hade åsså problem att få ut efterbörden, halva var ut å resten satt kvar inne i ca9-10 timmar. vet va ut å gav dropp så livmodern skulle trycka ut allt. Sen fick hon en infektion, eftersom hon ej tryck ut all vätska. Vi fick ut all efterbörd på första försöket, vi kolla å den va hel. men eftersom det går så många timmar, å om dom ligger ner mycke så har dom lätt att få infektion. Det är inte roligt. Min fick gå på antibiotika & Finadyne.vet fick komma ut med en dags mellanrum, pga infektionen. Som tur va hade fölet hunnit bli stark, så han blev aldrig dålig. När hon fick all medicin så blev hon fort bättre. Nu båda pigga å krya :bump: :bump: :bump: Skönt att läsa att din blev bättre åsså. Man blir nästan sjuk själv å se dom dåliga.

Roligt att höra att din märr också blev bättre av medicinen.

Både stoet och fölet är friska nu och veterinären tyckte de såg fina ut när han var här på sista kollen. Jag är så glad och tacksam att de är pigga och glada nu! Fölisen leker och lever rövare i hagen - precis som fölungar ska göra.

Bild (lite suddig) tagen idag:
Jeanbatfol.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Ja som jag skrev i Vänta föl tråden så fick Britta en hingst igår morse. Först var allt lovande, hon låg o hummade mot honom men när dom... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 188
Senast: Novali01
·
Avel Nu får moderator flytta tråden var den hör hemma bäst, jag har tyvärr ingen aning. Nu har det inte hänt något, och det ska inte... 2 3
Svar
53
· Visningar
7 152
Senast: LFreddy
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag... 2
Svar
22
· Visningar
6 077
  • Låst
Avel Som jag har skrivit i en annan tråd har vi haft ett fölsto som vi var tvungna att avliva. Hon avlivades lördag vid 17:00. Vid 21:00 kom... 2
Svar
36
· Visningar
3 898
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10