Sv: Föl + mamma dåliga efter födsel
Grattis till fin fölis.
Den är stor...
Jag blev engagerad i en märr som hade en mycket jobbig förlossning.
Hon fick sys morgonen efter, och när vet hade åkt, så blev märren sämre och sämre. Eftersom ägaren inte kunde ge något klart svar på om moderkakan var ute, så var det oklart.
Jag vågade inte åka, för den som ägde hästarna hade verkligen noll koll!
Efter ett par timmar ville hon inte stå. Hon hade feber och väldigt dåligt allmäntillstånd. Brydde sig inte om sin fölis heller. Eftersom det inte fanns någonting i utrustningsväg, såg jag ingen annan råd än att sparka upp märren med jämna mellanrum, tills jag hade fått tag på flaska.
Inte kul, men vad gör man?
Den vet som sydde henne, var ute igen, men "tog sina händer ifrån stoet" och ville att vi skulle köra till klinik. Inte så lätt med en märr som inte står på benen.
Jag ringde klinik, och fick tag på en av mina favoritveterinärer.
Han sa att det inte var idé att frakta dem. Om fölet var stort och hon hade sytts så var hon förmodligen ganska trasig inuti.
Så jag tvingade ut vet nr 1 igen, för att ge mig (märren) smärtstillande och antibiotika. Det svarade hon fint på. Vi höll telefonkontakten med kliniken.
Ägaren som var en gröna vågare, hade bett om hjälp och tips om hur man skulle gå tillväga vid en fölning. Jag såg till att stoet fick det foder +allt annat hon skulle ha, och när hon släppte banden skulle han ha henne inne + i en liten hage straxt intill.
Hon fölade ute, i en hage på ca 10 ha. Naturligtvis så långt ifrån stallet som möjligt visade det sig, drav det oklara svaret om moderkakan...
När jag som bäst höll på med märren och försökte få i fölet mjölk, kom några barn förbi. De hade sett en del av fölningen, från det ställe de åkte skolbuss. Då hade fölets rumpa varit ute!!
Denna b-ponny till fölis hade alltså kommit med sätesbjudning! Och märren hade klarat det själv, mot alla odds!!!
Undra på att hon hade ont!!
Hade det varit mina hästar, hade man inte kunnat rädda vare sig sto eller föl!!
Ett par dagar senare var sto och föl friska och fina igen, och då passade jag på att säga upp bekantskapen med ägaren. Fy vad arg jag var. Jag rådde honom att sälja hästarna och hörde mig själv hota honom!
Men efter vad jag hörde, så skötte han hästarna efter det.
Så din märr kanske bara har haft det jobbigt? I tillägg till att allt inte kom ut med en gång?
Är övertygad om att det kommer gå fint!
Lycka tiill, med både märren och kvalet!
mvh