Föl + mamma dåliga efter födsel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Indyhope
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 4 108
Sv: Föl + mamma dåliga efter födsel

Vi fick en fölunge för ett tag sen som betedde sig som din han bara låg ner i boxen och sov och såg helt klart sjuk ut, Vet var ute och kollade honom samt tog alla möjliga prover på han men hittade inget fel. Efter ca fyra dagar så bara försvann tröttheten och han han blev en helt "normal" fölis, kanske är det så att föllningen tar hårt på vissa fölungar och dom behöver några dagar för att återhämta sig.

Hoppas det går bra med din.

Märren verkar bättre idag!! :bump: :bump: Hon hade 37,8 i temp nu på morgonen och hade ätit upp all mat. Hon kastade sig på maten som hon brukade göra innan hon blev sjuk när jag kom och fodrade.

Fölungen var uppe och diade och har gjort det regelbundet under natten. Den skuttade runt lite i boxen, men gick och la sig bara efter några minuter (jag är lite orolig för den lägger sig extremt fort när den varit uppe och ätit - bara ett par skuttsteg och sedan lägger den sig igen). Det är kanske ingen fara, men jag jämför ju lite med vår andra fölunge och den gör inte alls så. Men den har börjat undersöka saker i boxen (som krubban, vattenhink osv) och det är ju positivt!

Solros - Ja, är hon inte lite lik pappa sin? :love:

Vi fick en fölunge för ett tag sen som betedde sig som din han bara låg ner i boxen och sov och såg helt klart sjuk ut, Vet var ute och kollade honom samt tog alla möjliga prover på han men hittade inget fel. Efter ca fyra dagar så bara försvann tröttheten och han han blev en helt "normal" fölis, kanske är det så att föllningen tar hårt på vissa fölungar och dom behöver några dagar för att återhämta sig.

Hoppas det går bra med din.

Det var skönt att höra!! :bow: :bow: :bow:

Håller tummarna att det fortsätter åt rätt håll. :idea: Tycker du har fått bra råd och har tur med en engagerad veterinär. Nu är inte jag någon avelsexpert, men jag har inte heller hört att man sköljer livmodern med jod. :confused:

Nej, det är nog inte det vanliga att man sköljer med jod, utan det var nog lite specialbehandling hon fick. Vår veterinär brukar skölja med något annat (dest. vatten har jag för mig), men det är ingen fara att göra det med jod.

Skönt att dom är bättre.

Våran fölis fick smeknamnet Skalman just för att han bara åt och sov :D men man var ju väldigt orolig för vi har aldrig haft nån fölunge tidigare som betett sig så.

Indy... så glad jag blev när jag läste att stoet mår så mycket bättre nu! Du ska se att det ornar upp sej.

Oroa dej inte så mycket för att fölis lägger sej så snabbt efter att ha snuttat lite. Det gjorde min fölis också. Jag trodde att han var sjuk, men så var inte fallet. Bara i behov av mycket vila!

Hon är verkligen en "liten" pärla, din fölis! :love:

Har följt tråden sedan igår kväll - skönt att stoet verkar ha mindre feber! Att hon äter och dricker ser jag som ett sundhetstecken :) Jag håller alla tummar;)
Har en liten, väldigt oprofessionell teori om varför fölis vilar mycket - kan det inte vara för att den är så stor? En stor fölunge kanske behöver mer mat och vila än en normalstor?
Vad tror "avelsexperterna"?

/Novisa Kristin

Mammans temp var nere i 37,6 för en timme sedan utan att hon har fått nytt Finadyne! Kan ju hända att det preparatet fortfarande verkar, men vi har inte gett nytt idag eftersom det kändes onödigt när febern var så låg (Finadyne har vi fått för att få ner febern så hon ska äta och dricka). Hon har ätit all mat på morgonen och även druckit.

Fölis är uppe och diar ordentligt nu. Men jag tycker att mammans ljuver är ganska tomma (hon är en riktigt mjölkko i vanliga fall, så det är inte så mycket i som det brukar vara). Men det kan ju bero på att hon åt och drack dåligt igår.

I alla fall ser det bättre ut nu (men man vågar väl inte säga för mycket, för då går det väl åt skogen)!

En stor fölunge kanske behöver mer mat och vila än en normalstor?

Ja, så kanske det är?! För fölungen är verkligen extremt stor. I alla fall så trodde veterinären att fölungen var så svag från början för att navelsträngen hade gått av för tidigt innan den hade fått i sig allt blod som den skulle ha från mamman.

I alla fall så trodde veterinären att fölungen var så svag från början för att navelsträngen hade gått av för tidigt innan den hade fått i sig allt blod som den skulle ha från mamman.

Den teorin håller jag också på.
Just detta att navelsträngen går av omgående är ju jättesynd.
Oftast sker ju detta när stoet fölar stående.
Piece hemma gjorde ju så och hennes unge var lite slöare än vanligt.
Vi höll bra koll på den och drygt en vecka senare så var den normal

Håller tummar för er och berätta hur det går!!

AM

tror också på den teorin,mitt ena sto lägger isg ner,fölar och sen omgående reser sig,och hennes föl har varit tröttare än de andra jag haft samtidigt men kommer ikapp på en vecka-14 dgr

*kl*

Märrens temp är fortfarande runt 37,7. :bump: :bump: De har varit ute en halvtimme och fölungen höll sig faktiskt uppe hela tiden! Helt klart ett stort framsteg. Märren äter normalt igen och har druckit ordentligt. Nu väntar vi bara på en vet som ska komma och ge mer medicin intravenöst.

Puh, vilken pärs detta är/har varit. Vi som har en häst som ska kvala ikväll. Hade nästan glömt bort det. :o :o Fokus har legat totalt på sto och föl.

Härligt att det går åt rätt håll !

Och lycka till med kvalet ikväll !

Grattis till fin fölis.
Den är stor...
Jag blev engagerad i en märr som hade en mycket jobbig förlossning.
Hon fick sys morgonen efter, och när vet hade åkt, så blev märren sämre och sämre. Eftersom ägaren inte kunde ge något klart svar på om moderkakan var ute, så var det oklart.
Jag vågade inte åka, för den som ägde hästarna hade verkligen noll koll!
Efter ett par timmar ville hon inte stå. Hon hade feber och väldigt dåligt allmäntillstånd. Brydde sig inte om sin fölis heller. Eftersom det inte fanns någonting i utrustningsväg, såg jag ingen annan råd än att sparka upp märren med jämna mellanrum, tills jag hade fått tag på flaska.
Inte kul, men vad gör man?
Den vet som sydde henne, var ute igen, men "tog sina händer ifrån stoet" och ville att vi skulle köra till klinik. Inte så lätt med en märr som inte står på benen.
Jag ringde klinik, och fick tag på en av mina favoritveterinärer.
Han sa att det inte var idé att frakta dem. Om fölet var stort och hon hade sytts så var hon förmodligen ganska trasig inuti.
Så jag tvingade ut vet nr 1 igen, för att ge mig (märren) smärtstillande och antibiotika. Det svarade hon fint på. Vi höll telefonkontakten med kliniken.

Ägaren som var en gröna vågare, hade bett om hjälp och tips om hur man skulle gå tillväga vid en fölning. Jag såg till att stoet fick det foder +allt annat hon skulle ha, och när hon släppte banden skulle han ha henne inne + i en liten hage straxt intill.
Hon fölade ute, i en hage på ca 10 ha. Naturligtvis så långt ifrån stallet som möjligt visade det sig, drav det oklara svaret om moderkakan...
När jag som bäst höll på med märren och försökte få i fölet mjölk, kom några barn förbi. De hade sett en del av fölningen, från det ställe de åkte skolbuss. Då hade fölets rumpa varit ute!!
Denna b-ponny till fölis hade alltså kommit med sätesbjudning! Och märren hade klarat det själv, mot alla odds!!!
Undra på att hon hade ont!!
Hade det varit mina hästar, hade man inte kunnat rädda vare sig sto eller föl!!

Ett par dagar senare var sto och föl friska och fina igen, och då passade jag på att säga upp bekantskapen med ägaren. Fy vad arg jag var. Jag rådde honom att sälja hästarna och hörde mig själv hota honom! :o
Men efter vad jag hörde, så skötte han hästarna efter det.

Så din märr kanske bara har haft det jobbigt? I tillägg till att allt inte kom ut med en gång?
Är övertygad om att det kommer gå fint!
Lycka tiill, med både märren och kvalet!
mvh

Senast ändrad:

Sköljd med jodopax????? :eek: :eek: :eek: :eek:

Våra stuteriveterinärer sköljde med koksaltlösning om det behövdes sköljas och vi hade aldrig något sto som blev så dåliga som din hörs vara, trots att en del hade mängder med var i livmodern :crazy:

Fin fölunge och skönt att läsa att de båda piggat på sig :)

Det låter ju positivt!

Hur gick kvalet? (Jag är på jobbet och kan inte läsa sådana "Gambling and Lottery" sidor som travsport.se här... :D )

Liknande trådar

Avel Ja som jag skrev i Vänta föl tråden så fick Britta en hingst igår morse. Först var allt lovande, hon låg o hummade mot honom men när dom... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 188
Senast: Novali01
·
Avel Nu får moderator flytta tråden var den hör hemma bäst, jag har tyvärr ingen aning. Nu har det inte hänt något, och det ska inte... 2 3
Svar
53
· Visningar
7 152
Senast: LFreddy
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag... 2
Svar
22
· Visningar
6 077
  • Låst
Avel Som jag har skrivit i en annan tråd har vi haft ett fölsto som vi var tvungna att avliva. Hon avlivades lördag vid 17:00. Vid 21:00 kom... 2
Svar
36
· Visningar
3 898
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Kattbilder #10