Föl + mamma dåliga efter födsel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Indyhope
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 4 108

Indyhope

Trådstartare
Startar en egen tråd här på avel om mitt sto och hennes föl som inte är helt OK efter förlossningen. Gjorde några inlägg i tråden "Föl 2007" på travforumet, men eftersom den tråden egentligen inte ska handla om sådant så gör jag en ny tråd och kopierar in mina inlägg hit istället.

Vi fick alltså ett stoföl igår natt. Tyvärr är varken sto eller föl helt OK. En del av efterbörden kom inte ut förrän efter 14 timmar och fölungen hade ingen ork alls igår. Därför fick fölungen blodplasma igår och märren penicillin. Fölungen är piggare nu, men ändå inte lika pigg som den ska. Veterinären kommer ut idag igen och ska skölja märren och ge fölungen fortsatt behandling.

Blir helt knäckt om det går åt skogen.

/Indyhope - som är jätteorolig och ledsen

Sv: Föl + mamma dåliga efter födsel

Det verkar som om blodplasma-behandlingen fölungen fick igår har gjort verkan (till viss del i alla fall). Veterinären var ute hos oss igen idag och sköljde stoet och har satt både henne och fölet på antibiotika. Fölungen är uppe mer idag och diar ordentligt. De var ute ca 20 minuter för att stoet skulle skvätta ur sig allt efter att vet hade sköljt och då skuttade till och med fölungen omkring i hagen lite grand!!! Det var väldig skillnad från igår då den bara låg helt orkeslös i boxen och knappt orkade gå upp och dia. Mamman verkar också vara lite piggare idag (men hon äter inte mycket alls och har förhöjd temp).

Så tacksam mot veterinären också (som egentligen jobbar på stuteri) som tar sig tid och åker hem till oss (trots 3,5 mil enkel resa) och gör all behandling här hemma, så vi slipper transportera sto och föl någon annanstans. Det är guld värt i en sådan situation.

Håller tummarna hårt att det har vänt nu!!

Bilder kommer så fort jag orkar. Har inte sovit på två dygn nu och är helt slut. Fölet har i alla fall en stjärn (eller mer som ett streck rätt upp - lite som pappa Jeanbat) och två vita bakkotor.

Senast ändrad:

Lite uppdatering:

Fölungen blir piggare och piggare (ta i trä). Men mamman har fått rejält med feber. De var ute en kort stund på eftermiddagen och då sprang fölungen en hel del faktiskt! :bump: :bump: :bump: Tog lite bilder (de ser i alla fall pigga ut på bilderna ):

Gleipner+sto.JPG

uppstallning.JPG

Gleipnerfullfart.JPG

Märren står med feber och bara hänger nu. Rör inte maten och har inte druckit sedan lunch. Fölungen bara sover och sover utan att flytta sig i boxen. Usch, nu är jag riktigt orolig igen. Vet sa dock att det inte var något ovanligt att märrar får feber när de blir sköljda med jodopax och får en massa annan behandling. Kroppen har en del att jobba med och febern går upp. Men om det gick upp till 40 grader så skulle vi ringa sa han (hon har 39,3 just nu). Och fölungen har ju varit ute och skuttat för första gången i sitt liv, så den kanske är trött av det?!

Naffa - vet du om det är normalt???
Fölungen hade 38,3 i temp, men det är väl normalt eller hur?!

38,3 på fölisen är helt normalt.
Dom har ju högre temp normalt än vuxna hästar.

Fin fölunge! :)
Skönt med justa veterinärer som tar sej tid. Det är guld värt.
Själv fick jag åka in med min fölis när han var en vecka gammal.
Han brukar äta i stort sett hela tiden men jag tyckte han var lite mindre intresserad av mjölkbaren så jag tempade...
Han hade 40,5:eek: sen så kissade han rätt ur naveln.

Åkte in akut på kvällen och fick ha dom kvar en vecka på antibiotika behandling. Det hade blivit en kraftig infektion i naveln.

Men nu är dom hemma och han lever rövare i hagen. Klättrar på stackars shettisstoet som snällt står kvar. Hennes föl ser lite utmobbat ut och försöker istället få kontakt med halvblodsstoet på 172cm. Ser rätt kul ut när 110cm hingstföl går med 100cm ponnysto och pytteshettisfölet försöker följa efter dinosauriehalvblodet:banana:

Jag håller tummarna för att ditt sto och föl piggar på sej.

Jeanette

Oj då, har totalt missat detta på trav.
Håller alla tummar och tår att dom kryar på sej. Fint föl!

Skönt iaf att du verkar ha tillgång till en vettig veterinär.
Håll stenkoll på stoets temp och ring som sagt så fort den går över 40.

Önskar dej och hästarna allt det bästa!

Naffa - vet du om det är normalt???
Fölungen hade 38,3 i temp, men det är väl normalt eller hur?!

Du har normaltemp på fölet än.
Kolla så att den diar!! En sådan blir nämligen uttorkad på nolltid.
Kolla också att inte ungens/märrens temp sjunker under det normala.

Ha också bra koll på mamma nu under natten. Kan du inte försöka blanda betfor och ljummet vatten??
En märr som är dålig kan lägga ner drickandet.
Ta lite av det ljumna betforvattnet i i händerna så att du får som en skål och prova och se om hon surplar i sig det. Varje klunk är viktig.

Kraftfodret bör också vara blötlagt. Inget pellets!!
I alla fall så länge som hon är risig.

Du får nog en jobbig natt. Både med alla kontroll och din oro.
Ska hålla tummar för er!!

AM

Tack för alla svar! Det är så bra med buke att kunna ventilera sådana här saker och få råd från andra som varit i samma situation (eller har annan erfarenhet av det).

Lite update:

Har som tur är kamera monterad i boxen så jag kan se dem hela tiden inifrån huset. Underlättar en hel del att slippa springa ut i stallet hela tiden.

Fölungen diar med jämna mellanrum. Har kollat märrens juver och fölis diar ur båda spenarna som tur är (så hon inte åker på mjölkstockning till råga på allt). Den är piggare än igår. När den diar skuttar den runt lite i boxen, men blir väldigt fort trött och går och lägger sig igen. Veterinären sa att han tyckte att den såg fin ut i pälsen idag.

Märren är det värre med. Hennes temp gick upp från 39,3 (när jag skrev här sist) till 39,9 på bara en timme. Vi ringde veterinären på en gång och han ordnade genast så att hon fick Finadyne. Han sa att febern kommer att vara lägre imorgon bitti, men sedan gå upp igen. Hon ska ha Finadyne två gånger om dagen. Så hon står nu på Finadyne, Ethacilin, Gentaject och Pertoxin (för att rensa ut livmodern ordentligt). *puh* Vi gör inget annat än medicinerar känns det som nu.

Fölungen får Excenel och dessutom filmjölk då den hade diarée igår. Idag verkar dock diaréen vara bättre (den är inte kladdig i baken idag i alla fall och vi hittade fasta fölbajspluttar i boxen).

Veterinären var inte orolig för fölungen för han sa att den kommer att bli bättre, men det tar tid. Han sa att bara små framsteg tyder på att den tar behandlingen på rätt sätt.

Märren är han dock lite mer orolig för, men han trodde det skulle bli bra nu med all medicin hon får. Det tar ju ett par-tre dagar innan penicillinet verkar ordentligt och jag ber till högre makter nu att det ska ha ordnat sig om ett par dagar.

Märren har dock druckit ganska mycket nu på kvällen (cirka 10 liter) och har plockat i sig en del hö. Kraftfodret rör hon dock inte.

Blir en lång natt igen (jag är helt slut nu efter att inte ha sovit på två dygn), men det är omöjligt att få någon ro i kroppen nu. Jag blir förkrossad om det händer något med stoet eller fölet.

Senast ändrad:

Skönt att höra att stoet dricker. :)

Tänk på att blötlägga kraftfodret...(hoppas jag inte blir tjatig nu)
Ett tips är att ge i hink och inte ha iskallt vatten. Vätska är ju superviktigt.

Nyfödda föl brukar inte vara uppe så länge. Dom äter, springer ett par varv och sen sover en stund. (Jädrans maffig unge förresten :love: )
Så länge det är så, och den har bra avföring och kan kissa så bör du kunna vara lugn.

Det låter som du har en bra veterinär på plats så det är bara att köra på.

AM

Är ni säkra på att all efterbörd kom ut?
Jag tycker det verkar konstigt att stoet blivit så dåligt om efterbörden kommit ut hel, även om det var efter 14 timmar.
Är veterinären helt inne på att allt beror på det?
Sen vill jag absolut inte ifrågasätta veterinären, men jag har aldrig hört talas om att man sköljer med jodopax?
Någon annan som vet nåt om det?

Var ute och tempade nu och Finadynet verkar ha hjälpt lite. Hon var nere i 38,7 och hade druckit nästan en hink vatten och står nu och plockar med sitt hö. Hon har både hink och vattenkopp i boxen och hon har druckit ur båda (hade fyllt upp vattenkoppen till bredden för att ha koll). Fölungen reste sig upp så fort jag kom in i boxen och det var positivt. Den ser också piggare ut på ögon och öron.

Jag är helt kär i fölungen så klart. Den är väldigt stor dock (den är bra mycket större än vad vår andra fölis är som är nästan två veckor). Veterinären sa att den var extremt stor. Antagligen gick navelsträngen av för tidigt och hon fick inte i sig allt det hon skulle från mamman. Kanske var det därför hon var så svag från början.

Ska blötlägga kraftfodret imorgon! Tack för tipset, Naffa!! :bow: :bow:

En sak till, du skrev att hon åt hö. Det kanske är bättre att hon får äta fuktigt gräs istället.

Vi vet säkert att all efterbörd är helt ute nu. Veterinären undersökte det i samband med att han sköljde. Problemet var att hon fick ut cirka hälften direkt efter födseln och resten kom inte förrän efter 14 timmar (vi trodde allt hade kommit ut direkt efter fölningen, men det visade sig sedan att så inte var fallet). Den var alltså inte hel.

Hon har ätit fuktigt gräs under dagen och jag har vattnat på höet inne.

Jag håller tummarna, det verkar ju i alla fall gå åt rätt håll.
Var ni med under fölningen, eller kan det vara så att hon hade en mycket jobbig fölning?

Vi missade själva fölningen, men kom ut när fölet fortfarande "låg i påsen" (fast det var ju hål på den så klart). Fölningen måste ha gått fort ändå, för hon passade på under en halvtimme när vi sov (det var inte mer än så för jag hade klockan på ringning) så det kan inte ha tagit så lång tid.

Nu ska jag gå och sova några timmar. Återkommer med uppdateringar. :)

Roligt att ni tyckte att fölisen var fin i alla fall. :love:
Tack alla ni som håller tummar och tår. :bump:

Senast ändrad:

Det låter som det är på rätt väg!

Så skönt att hon dricker vatten. Det är ju viktigt.
Och fölis verkar ju ha repat sej helt.

Lycka till!

Ojojoj, vad jobbigt ni har haft det, och har. Jag hoppas verkligen att allt löser sig och både sto och föl kryar på sig. Riktigt maffig fölis också.

Håller tummarna för er!

Du vet att jag håller tummarna för dina franska flickor :love: Hoppas verkligen de blir bra snart.

Ettersom jag vet så tycker jag faktiskt att man kan gissa vem som är pappa, det finns vissa likheter :)

Liknande trådar

Avel Ja som jag skrev i Vänta föl tråden så fick Britta en hingst igår morse. Först var allt lovande, hon låg o hummade mot honom men när dom... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 188
Senast: Novali01
·
Avel Nu får moderator flytta tråden var den hör hemma bäst, jag har tyvärr ingen aning. Nu har det inte hänt något, och det ska inte... 2 3
Svar
53
· Visningar
7 152
Senast: LFreddy
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag... 2
Svar
22
· Visningar
6 077
  • Låst
Avel Som jag har skrivit i en annan tråd har vi haft ett fölsto som vi var tvungna att avliva. Hon avlivades lördag vid 17:00. Vid 21:00 kom... 2
Svar
36
· Visningar
3 898
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Kattbilder #10