Föl/åringar

Kattennizze

Trådstartare
Hoppas denna tråd ligger rätt, då det gäller generellt hur mycket ni hanterar era föl och unghästar. Jag har upprepade gånger läst inlägg som handlar om att föl/åringar som hanteras för mycket av människor inte är bra.
Jag undrar lite över bakgrunden till detta förhållningssätt? Jag kan köpa att det är bättre att den unga hästen fostras av en hästflock, om människor behandlar fölet som en gullig leksak. (Kom inte på ett bättre uttryck men ni fattar nog). Men om man hanterar hästen konsekvent och försöker hantera den rätt samtidigt som den givetvis går i en hästflock t ex på lösdrift, vari ligger felet/problemen då? Jag upplever min åring som väldigt lyhörd och öppen för prägling just nu, därför tycker jag det är så tacksamt att arbeta med henne. Jag är fullt medveten om att de många fel jag gör också fastnar, men hitintills uppväger fördelarna nackdelarna.
Jag är inte ute efter debatt om fel eller rätt, utan är bara nyfiken på ställningstagandet bakom just det här med att man inte ska hantera de unga hästarna så mycket.

Sv: Föl/åringar

Vi hanterar föl/åringar så mycket som det behövs. Inte något extra duttande. OM de skadar sig eller på annat sätt behöver hanteras så tar man det då. Men så har vi coskå fördelen att de går i flock och fostras av sina mammor och senare av äldre kamrater av samma kön. Fungerar mycket bra. De har god respekt för människor.

Anledningen är ffa allt de som präglas för mycket på människor kan lätt tappa respekten, om man dessutom gör fel kan det bli katastrofalt.

Hos oss är det ungefär som hos cirkus. Inget överdrivet hanterande men tillräckligt för att man ska kunna göra den dagliga skötseln och även kunna behandla skador eller sjukdommar. Men jag har köpt en ettåring som blivit överstimulerad som föl och det är den värsta och svåraste häst jag någonsin haft att göra med. Han var totalt repektlös mot människor och även andra hästar. Det var bara vad han ville som räknades. Idag, snart två år gammal, har han inordnat sig i hästflocken. Men jag som människa får ta strid hela tiden för han testar och testar om han kan ta över. Jag gillar inte att vara så hård mot en så ung häst, men ger jag honom ett lillfinger så tar han hela handen och armen med. Det är definitiv en häst som jag inte kommer att kunna sälja till vem som helst. Det måste verkligen vara någon med stor kunskap och hästvana.

Min års hingst är ganska lite hanterad om man jämför med många andra. Han är dessutom lite försiktig av sig i sin kontakt med människor, precis som sin mamma, men aldrig svår att hantera bara man är lugn själv.

Han går på lösdrift med två jämnåriga kompisar som är mkt mer hanterade som föl/åringar. De tycker jag är mkt buffligare vid fodring/hantering och mer ifrågasättande än vad min är. Min kan vara bufflig mot de andra två, för det är han som bestämmer i flocken, men han är det aldrig mot mig vilket de andra kan försöka med ibland. De har jag fått fostra en aning, men man känner alltid att man är flockledaren när man är på lösdriften/i hagen.

Min är lätt att verka, maska, vaccinera mm.

Jag har kanske lett honom i grimma och grimmskaft 7 ggr under vintern/våren men det är aldrig problem. Igår hade jag med honom till ridhuset och lät honom vara med och "löshoppa", han tog det ortoligt coolt, var hur duktig som helst.

Han har åkt transport själv två ggr och båda gångerna följde han bara med in utan problem, åkte sedan lös i transporten (utan inredning) pga av att han inte är så van vid att vara uppbunden ännu.

Med just den här individen känns det som om lite/lagom hantering varit det rätta, men det är säkert olika.

Jag har haft 6 föl och hanterat alla från i stort sett födsel en stund varje dag. Till vardags oftast inga långa stunder, men jag har satt på dem grimma från första dagen de går ut och lett dem ut i grimskaft tillsammans med mamman. De som har köpt de avkommor jag sålt har varit glada över att de fått välhanterade unghästar ( sålda vid 6 mån, 2 st 2 år, en 3 år och en 5 år), så har de sagt i alla fall. Jag försöker vara konsekvent, inget direkt "gullande" utan hantering som t ex att kunna stå uppbundna och bli avborstade, lyfta hovar, bli ledda osv
Nu står jag hos en uppfödare vars föl knappt alls är hanterade, och jag tycker inte det är bra. Det blir t ex alltid väldigt struligt när hovis kommer. När dessa hästar sedan rids in tar det också mycket längre tid än med hanterade hästar. Hästarna ska veta vem som är ledaren, men inte vara skygga och inte lita på människor, vissa blir det så med om de inte hanteras alls.
Nu har jag max ett föl/år som hobby, så jag förstår att större uppfödare som kanske har det som levebröd inte kan lägga den tid jag lägger på mitt föl, men jag tycker att man ska hantera föl.

Nu har jag max ett föl/år som hobby, så jag förstår att större uppfödare som kanske har det som levebröd inte kan lägga den tid jag lägger på mitt föl, men jag tycker att man ska hantera föl.

Jag är en sttörre uppfödare och jag gör som i dom första tre inläggen. Alltså som Masse, Circus och mik.

Och det handlar INTE om att ha tid för ungarna utan det handlar om att få drägliga hästar.

Vår erfarenhet av sk överhanterade föl är bara negativa.
När sådan kommer till oss på bete alternativt lösdrift så har i stort sett alla en massa fasoner för sig.
Det går INTE att få tag på dom på betet eftersom dom slagit sig fria från allt vad folk heter..
Däremot springer dom med glatta livet rätt över människor.
När man sedan väl lyckas fånga in dom så är dom ett helvete att binda upp, maska och verka..
Odrägliga rakt av.

Undantag finns naturligtvis. I somras hade vi en vacker fuxhingst som var hanterad..
VÄLhanterad av kunnig hästmänniska.

Våra lösdriftare kan stundom vara lite blyga men har full tilltro för människor.
Den har nämligen aldrig blivit bestraffat av folk..aldrig någonsin.
Dom följer en människa som en hund vart du än leder den.
In i släp, in på klinik eller in i spolspiltan..
Oftast så tömkörs dom nån gång och sedan sätts dom i vagn utan problem...

Så tänk på det..trots stor uppfödning så "stryper" vi inte ner tiden till fölen bara för att förenkla tillvaron...så är det INTE.

AM

Jag hanterar dom inte så mycket. Har 6 unghästar som går i flock. Binder upp dom och borstar och kratsar hovar nån gång i veckan. Leder dom då oxå.

När jag köpte mitt föl var hon jättemycket hanterad.. Det har varit jättejobbigt eftersom de som hade henne innan inte satt ordentliga gränser. Hon går gärna på en, bits och krånglar. Men nu har jag "struntat" i henne sen hon kom hit (i november) och bara hanterat när det är nödvändigt och nu börjar hon få fason. Märker att hon söappnar av mer och mer.
Så alltså jag tror inte man ska hantera ungahästar för mycket för tidigt utan låta dom mogna lite först:)

Och mina hanteras bara vad som behövs de med, som hos Nafayette, Masse, Circus och mik.

Vi har inte möjlighet att låta våra föl gå i stora flockar då vi endast får 1-2 föl/år. Vi hanterar våra föl dagligen med att ha grimma, kunna ledas till och från hagarna osv, alltså som den dagliga skötseln. De ska kunna lyfta på benen och verkas från ca 2-3 månaders ålder samt borstas. Jag ser inget fel i att tidigt börja med en normal skötsel på fölen och ingen av våra föl har hittills blivit odrägliga eller ohanterbara.
Jag tror att det snarare beror på HUR man hanterar fölen än hur mycket.

Och det handlar INTE om att ha tid för ungarna utan det handlar om att få drägliga hästar.

Så tänk på det..trots stor uppfödning så "stryper" vi inte ner tiden till fölen bara för att förenkla tillvaron...så är det INTE.

AM

Jag vet av egna erfarenheter att det finns uppfödare, oftas sådana som har många hästar som inte har tid med sina unghästar, de liksom bara förökar sig utan att man säljer av dem vartefter.
De uppfödare som finns här på Buke tror jag inte utgör så stor del av dessa uppfödare eftersom de oftast är mycket engagerade och intresserade av sina hästar.

Hur som helst så har jag aldrig haft problem med odrägliga hästar pga för mycket hantering, jag är inget proffs, men jag tror att jag är ganska konsekvent med mina hästar, och jag har dem inte som "knähundar" bara för att de hanteras.

*kl* Blir det en skillnad på mängden hantering beroende på om fölen/åringarna går i åringsflock, med bara någon jämnårig kamrat eller i flock med äldre hästar? Är det att rekommendera att sända bort åringen till en åringslösdrift istället för att låta den gå med endast någon jämnårig kamrat i flock med äldre hästar?

Jag såg många fördelar i att ha min då 2,5 åring i flock med en 3,5 åring och resten äldre valacker. De äldre turades om att vara barnvakt (och satte gränser vid behov) medan de små busade ihop men det kanske fungerar annorlunda för yngre hästar?

Vad är den ultimata hanteringen av ett föl? När sätta på grimma, leda, träna uppbindning etc enligt er uppfattning?

Intressant tråd! Jag tycker att man kan summera tidigare inlägg med att säga att föl, unghästar och hästar inte blir svårhanterade, respektlösa eller utvecklar besvärliga ovanor gentemot människor på egen hand. Detta är oftast en följd av felaktig hantering. Själv tar jag hellre emot en ohanterad häst än en felhanterad. För hanterades fölen ofta mycket intensivt från början och fick ofta hänga med märren (bunden i skakeln, eller på släp efter trillan) när den gick till jobbet. Beroende på förutsättningarna man har på gården med stall, tillgång till hagar etc. kan behovet av hantering skilja sig rätt rejält mellan olika hästägare, så för en del är det nog tvunget att man kan hantera även fölet eller unghästen enskilt utan att den tappar konceptet. För min del tycker jag att det inte skiljer sig så mycket mellan djurslag, häst, ko, hund eller får, de som hanteras väl och klokt blir inte "förstörda" eller besvärliga av kontakten med folk, det blir de felhanterade. Sedan skiljer det sig enormt mellan individerna hur lätt de har att bli skrämda, övermodiga, ilskna etc. Det är min uppfattning.

Liknande trådar

R
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en... 16 17 18
Svar
351
· Visningar
16 682
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 137
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 380
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 161

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka