https://linksharing.samsungcloud.com/tcz5b1P63ags
Jag gav ju uttryck för "rätt" mycket frustration i morse efter en sömnlös vaknat. Märren tog mig på orden för 07.35 föddes ett vackert svart stoföl (skinmel) ute i morgonsolen. Hon är helt klart förlåten med råge och nu är hennes avelskarriär över.
Dagen har varit helt kaos då ponnyåringen "skulle hjälpa till " både under och efter fölningen och var helt omöjlig att fånga in som de andra två. Tack gud för att stoet är så klokt så hon brydde sig inte nämnvärt men vi fick ju mota bort den hela tiden. När vi väl lyckades få bort den till de andra tog det 5 minuter så hade hon dragit genom trådarna igen...
Fölet var uppe på benen inom 20 och åt inom en timme, och har ätit kanonbra hela tiden. Eftersom jag inte såg riktigt när vattnet gick första gången (jag stod i köket och såg bara halva hästen) så var jag först lite osäker på om det var en normal fölning på g när hon la sig, så jag ringde min veterinär och vi kom överens om att hon skulle komma framåt kvällen och köra foalcheck. Hon var för övrigt med i telefon nästan hela förloppet, guld värt.
Dock uppstod ett problem som jag aldrig ens funderat på för efterbörden släppte inte på 4 timmar så till slut fick jag smsa och fråga vad som var ok i tid. Hon gav numret till en kollega som lovade att komma och i samma veva kunde hon ge plasma med eftersom stoet hade läckt så mycket. Det var dock för tidigt att göra foalcheck så det var verkligen bara för att vara på den säkra sidan. Jag band upp efterbörden med ett blött lakan och 2 minuter innan veterinären väl kom vid 14-snåret så släppte den äntligen men då var hon redan här så stoet fick metacam i blodet och fölis fick plasma efter mycket om och men..
Det var en liten reva i efterbörden men vi är osäkra på om det är en gammal ärrvävnad eller om hon har en pytterest kvar så därför kommer ordinarie veterinär ut imorgon eftermiddag/kväll efter jobbet och gör en foalcheck, vid behov ger mer plasma och kollar stoet.
Fölis får faktiskt sova ute i det tjocka gräset för hon ville absolut _inte_ följa med in innan trots tre personer så vi fick göra allt utomhus. Imorgon gör vi ett nytt försök att ta in dem, jag ser ingen anledning till varför jag ska stressa med dem när allt ser bra ut. Hon är lite krokig i benen men vilar väldigt mycket och jag tycker redan det börjat reda sig så vi får väl se. Hovis måste ändå komma ut och sko om stoet här framöver.