Alltså för att förtydliga, hur uppmärksammade ni att han höll på att dö?Hur menar du att han la av? Försvann puls och han blev ful i slemhinnorna eller blev han ”bara” lealös i kroppen och såg konstig ut?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alltså för att förtydliga, hur uppmärksammade ni att han höll på att dö?Hur menar du att han la av? Försvann puls och han blev ful i slemhinnorna eller blev han ”bara” lealös i kroppen och såg konstig ut?
Han slutade andas och blev helt lealös i kroppen, ingen reaktion när man lyfte huvudet på honom .Alltså för att förtydliga, hur uppmärksammade ni att han höll på att dö?
Hur länge slutade han andas skulle du uppskatta?Han slutade andas och blev helt lealös i kroppen, ingen reaktion när man lyfte huvudet på honom .
Hur länge slutade han andas skulle du uppskatta?
Att jag frågar är för att föl kan göra något som vi på jobbet brukar kalla för ”koma-sova”. De försvinner fullständigt, går ej att väcka utan försöker man lyfta i nån kroppsdel så känner man att den väger bly och är helt lealös.
Ju mer man försöker väcka dem ju djupare ner i sömn verkar de falla, ögonen är ofta öppna eller rullande som om de har någon typ av anfall. De kan ha ganska långa andningsuppehåll under tiden och det ser otroligt obehagligt ut. Allt för att plötsligt vakna och vara precis som vanligt.
TilläggVill tillägga att det absolut inte går att väcka ett föl som sover på detta vis. Det är helt ofarligt och vi har gissat lite på att det har att göra med de hormoner som produceras i fölis hjärna i slutet av dräktigheten som gör att de ligger så stilla som de gör i livmodern och på vägen ut under födseln.
Det var väl iaf.en halv minut-1 min.som han försvann innan vi fick igång honom (kändes längre )Vill tillägga att det absolut inte går att väcka ett föl som sover på detta vis. Det är helt ofarligt och vi har gissat lite på att det har att göra med de hormoner som produceras i fölis hjärna i slutet av dräktigheten som gör att de ligger så stilla som de gör i livmodern och på vägen ut under födseln.
Det var väl iaf.en halv minut-1 min.som han försvann innan vi fick igång honom (kändes längre )
Och han liksom lät som en pip-leksak till hundar när man började med kompressionerna. Riktigt obehagligt .
Om det inte va ”koma-sova”, kan det tex.vara för att fölets kropp i samband fölningen inte har hunnit ställa om sig till att andas med lungorna? Eller att det hände något med blodtrycket?.
Tack för alla kloka svar @Karro-Lina
Så intressant! Händer detta direkt efter fölet föds? Med tanke på att du skrev att du aldrig sett ett föl få det en timme efteråt.Hur länge slutade han andas skulle du uppskatta?
Att jag frågar är för att föl kan göra något som vi på jobbet brukar kalla för ”koma-sova”. De försvinner fullständigt, går ej att väcka utan försöker man lyfta i nån kroppsdel så känner man att den väger bly och är helt lealös.
Ju mer man försöker väcka dem ju djupare ner i sömn verkar de falla, ögonen är ofta öppna eller rullande som om de har någon typ av anfall. De kan ha ganska långa andningsuppehåll under tiden och det ser otroligt obehagligt ut. Allt för att plötsligt vakna och vara precis som vanligt.
Att de somnar såhär djupt menar du? Det händer lite när som helst. Även äldre föl kan sova så djupt att man ej kan väcka dem.Så intressant! Händer detta direkt efter fölet föds? Med tanke på att du skrev att du aldrig sett ett föl få det en timme efteråt.
Aha okej tack för förklaringen!Att de somnar såhär djupt menar du? Det händer lite när som helst. Även äldre föl kan sova så djupt att man ej kan väcka dem.
Kanske uttryckte mig otydligt men det jag menar att jag aldrig upplevt är att ett föl kommer igång att andas fint för att sedan, efter nån timma få problem med andning eller cirkulation.
De som har jobbigt med sin andning, kanske efter en utdragen fölning tex, brukar ha det jobbigt precis i början för att sedan successivt bli bättre och bättre.
Här är Calle Visa bifogad fil 91281
Ja alltså det vaknar ju till slut av att man hanterar dem lite hårdhänt, vilket man ju gör om man gör hjärtkompressioner. Men ibland tar det flera minuter innan de vaknar trots att man är lite vårdslös och tex nyper över ryggen på dem. Skrik och pip brukar vara den enda respons man får. Jag ska leta lite i min kamerarulle, tror jag har nån filmsnutt på nåt koma-föl@Karro-Lina tack för svar, kan ju ha varit så han va som slow från början , minns inte om hjärtat slutade slå samtidigt eller hur det var, vi var iaf tvungna att göra kompressioner på honom.
Nu är han som vanligt och far runt , ska man ha extra koll på något?
Fått vara nere en sväng i ridhuset nu på morgonen och få röra sig , regnat mycket inatt.
Så fin han är En del föl är lite slow. Sover lite hårdare och är allmänt lite mindre reaktiva. Det behöver inte betyda något alls men ha lite koll så han diar som han ska, inte får feber eller verkar allmänt sjuk@Karro-Lina tack för svar, kan ju ha varit så han va som slow från början , minns inte om hjärtat slutade slå samtidigt eller hur det var, vi var iaf tvungna att göra kompressioner på honom.
Nu är han som vanligt och far runt , ska man ha extra koll på något?
Fått vara nere en sväng i ridhuset nu på morgonen och få röra sig , regnat mycket inatt.
Heeeej Calle!Här är Calle Visa bifogad fil 91281
Tillägg
Det är för övrigt dessa hormoner som orsakar Dummy foal syndrome eller mer korrekt, när produktionen av dessa inte avstannar så ligger det bakom Dummyfölens slöa och lite sederade uttryck.
Tack för att du delar med dig av din stora erfarenhet Helt nytt för mig och väldigt intressant
Du får gärna skicka/dela en video om du har det på ett koma-föl.Så fin han är En del föl är lite slow. Sover lite hårdare och är allmänt lite mindre reaktiva. Det behöver inte betyda något alls men ha lite koll så han diar som han ska, inte får feber eller verkar allmänt sjuk
Ska leta. Hittar jag ingen nu så ska jag filma nästa gång jag är med om detDu får gärna skicka/dela en video om du har det på ett koma-föl.
Han verkar helt vanlig nu iaf.
Tack för svar på frågor och intressant att ha med till ev.kommande fölningar.