Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alltså det finns ju de som kör sto + föl på fölbrunsten till station. Oftast går det bra men jag hade personligen avvaktat och försökt få till bättre underlag i hagen istället. Skotta och grusa upp en bit så de kan röra sig?Till er som är mer erfarna, hur snabbt kan man åka släp med fölis??
Kan tyckas som en konstig fråga, men underlaget i hagen är riktigt kass. Mkt snö, med REJÄL skare på. Hon har inte tagit mer än nåt galoppsprång här o där, och det är ju viktigt att de kommer igång och rör på sig. Jag funderade därför på att boka ridhuset och åka dit en timme o släppa dem så att hon kan springa! Det verkar nämligen dröja innan snön försvinner verkar det som...
Idag ska jag åka o hämta halm så att de kan vara ute lite mer. Så går det när man beslutar sig för att titta ut när matte är vrålsjuk!
Skotta en hel hage med djup skare?Alltså det finns ju de som kör sto + föl på fölbrunsten till station. Oftast går det bra men jag hade personligen avvaktat och försökt få till bättre underlag i hagen istället. Skotta och grusa upp en bit så de kan röra sig?
Jag skrev "skotta och grusa upp en bit" i hagen, inte hela hagenSkotta en hel hage med djup skare?
Jag blir klar lagom tills snön har smält bort.
Till er som är mer erfarna, hur snabbt kan man åka släp med fölis??
Kan tyckas som en konstig fråga, men underlaget i hagen är riktigt kass. Mkt snö, med REJÄL skare på. Hon har inte tagit mer än nåt galoppsprång här o där, och det är ju viktigt att de kommer igång och rör på sig. Jag funderade därför på att boka ridhuset och åka dit en timme o släppa dem så att hon kan springa! Det verkar nämligen dröja innan snön försvinner verkar det som...
Idag ska jag åka o hämta halm så att de kan vara ute lite mer. Så går det när man beslutar sig för att titta ut när matte är vrålsjuk!
Jo fast hur mkt hjälper det då? De behöver ju lite yta om de ska springa.Jag skrev "skotta och grusa upp en bit" i hagen, inte hela hagen
Angående snön så vet inte jag hur du ska ta dig till, jag vet inte hur det ser ut hos er. Att skotta upp ett manegespår, fyrkant + två diagonaler, hur menar du att de inte skulle kunna springa där? Vet folk som har skottat o grusat gårdsplanen samt hägnat in för att föl + sto ska gå där en stund.Jo fast hur mkt hjälper det då? De behöver ju lite yta om de ska springa.
Hade jag haft maskin så hade det ju varit enkelt, men att handskotta fastfrusen snö, hur ska ens det gå till?
@Gabby_Ossi Jag har koll på lagen, men tack ändå
Angående snön så vet inte jag hur du ska ta dig till, jag vet inte hur det ser ut hos er. Att skotta upp ett manegespår, fyrkant + två diagonaler, hur menar du att de inte skulle kunna springa där? Vet folk som har skottat o grusat gårdsplanen samt hägnat in för att föl + sto ska gå där en stund.
Jag hade ju hellre lagt en heldag på att fixa till hagen eller nån annan yta hemmavid, än att sätta mig för att köra ett föl till ridhus för att det ska få springa av sig. Men alla är vi olika.
Kör med fölet då. Vad lagen säger vet du ju redan.Ja, tex är du nog inte vrålförkyld. Att lägga en hel dag på en sådan sak skulle inte ens gå för min del.
Jag har ingen gårdsplan, annars hade det absolut varit en lösning.
Det blir tidig resa för dem! Jag har ju haft misstankar om att lite av efterbörden är kvar, eftersom den inte kom ut hel. Stoet äter inte riktigt som hon bör, och det blev inte bättre när jag gav henne aptithöjande pulver. Så vi har tid kl 13:15 på kliniken. Himla skönt att ha kliniken 5 min bort ibland.
Och himla skönt att fölis är så lätthanterad som hon ändå är. Annars hade detta kunnat bli knepigt. Hon får följa med så nu ska jag gå ut o bädda släpet.
Nej. Och resan gick jättebra! Är ju bara 5 min bort.Har du ingen veterinär som kan komma ut?
Nej. Och resan gick jättebra! Är ju bara 5 min bort.
Min vanliga var på kurs 20 mil bort.
Jo det vet jag. Det var ett kort besök, vi gjorde en foalcheck när vi ändå var där så har vi koll på hur det står till med fölungen med.Det är inte resan i sig utan infektionsrisken med att ta fölet till en ny miljö, speciellt en klinik där många hästar kommer och går, innan naveln läkt ordentligt som kan vara riskfyllt. Men sålänge det är kort besök och de inte behöver lägga sig ner klarar det förhoppningsvis sig.
Vad är skillnaden mellan 35 dygn och sex veckor?Lagen säger:
Dräktiga ston
Du får inte transportera ett dräktigt sto
Tar transporten längre tid än ett dygn får inte det dräktiga stoet transporteras om det är mindre än sex veckor kvar till fölningen.
- mindre än 35 dygn före den beräknade fölningen
- tidigare än 7 dygn efter fölningen.
Föl
Ett föl måste vara minst 7 dagar och naveln ska vara helt läkt innan du får transportera det.
Vad är skillnaden mellan 35 dygn och sex veckor?