Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur skulle det hjälpa menar du? Fölet får ju alltså fullkomlig panik om någon annan närmar sig. Jag kan bra stunder klia henne på halsen, efter att hon har kommit fram. Men längre kommer vi Inte, och där har vi stått och stampat hur länge som helst.Är du riktigt orolig är det väl inte svårare än att ge lugnande till mamman och be hovslagaren kolla på fölet då?
De släpps lösa in och ut, men ska jag ha tag på henne så får jag gå efter en stund. Hon är inte omöjlig, utan kan vara riktigt trevlig och sen så händer något och så är det smått panik.@kimmis87 hur får du tag på dom i hagen om märren är sådär? Eller du kanske släpper dom lösa ut och in? Tänkte kanske det vore enklare att bara sitta lugnt bredvid dom i hagen tills de båda slappnar av och se om fölis vill komma fram och nosa på dig....
Hur skulle det hjälpa menar du? Fölet får ju alltså fullkomlig panik om någon annan närmar sig. Jag kan bra stunder klia henne på halsen, efter att hon har kommit fram. Men längre kommer vi Inte, och där har vi stått och stampat hur länge som helst.
Jag trodde det gick ok efter en stund med fölet självt, men har nog missuppfattat.
Vill du få mer övning med fölet utan stoet kanske lugnande ändå kan vara en väg? Det finns väl en pasta man kan lägga på tungan, det kanske kan vara något?
Inte så ok, nej.
Ska jag droga stoet varje dag i kanske 1-2 veckors tid?
Nej, det känns inte som en lösning.
Okej.
Jämfört med ett för livet skadat föl så är det väl inte så illa?
Jo eftersom jag tvivlar EXTREMT starkt på att det skulle hjälpa. Hon hinner ju lära fölet läxan varje dag ändå, att jag är farlig. För hon talar ju om det innan jag hinner få i henne det lugnande isf.
Så nej det är inget jag tänker hålla på med.
Du tycker att jag ska tvinga på fölis en grimma och sedan försöka fånga henne varje dag i hagen?Åker man in på klinik kommer de sedera fölis också om skor behövs.
Jag hade börjat med att leda de in och ut i grimma varje dag. Finns pulver som "dämpar" mamman. Att föl är livliga och inte så sugna på kontakt är inte ovanligt. Det blir inte lättare med tiden när de är större.
Du tycker att jag ska tvinga på fölis en grimma och sedan försöka fånga henne varje dag i hagen?
Jag vet vad jag skulle ägna mig åt iaf...
Tvinga mig på gjorde jag i början, resultatet blev att hon vände och slog så fort jag kom nära. Det är inget jag tänker göra om.
Låter klokt att inte tvinga sig på. Om jag vore du så skulle jag fokusera på att få märren att lita på mig och ignorera fölet tills vidare. Som du själv säger så lär den lilla sig av hur mamman uppför sig, så lägg istället kräftarna på att stoet ska börja tycka om dig (igen).
Men jag skulle nog försöka leda stoet ut och in, även om fölet går löst.
Håller tummarna!!Nu får ni hålla tummarna!
På väg till Slu i Uppsala med misstänkt hematom.
Efter dropp och lite vitaminer så lyckades hon dia iaf. Ca 2 h tills vi är framme om inget tillstöter.