Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

För honom är det ett bekymmer att hans mamma inte är registrerad i ASVH, hon hade kunnat bli det när hon föddes. Nu är reglerna annorlunda än de var då.

Han tillhör halvblodsstofamiljen F.3 och stammar från stoet hannoveranerstoet Calnalla 1863 som importerades till Sverige 1924:)

http://www.sporthorse-data.com/d?i=10250104

Märras förra ägare försökte regga där men fick inte. De verkar ha gjort om reglerna ett antal gånger under årens lopp.

Tack så mkt!

RebeccaJoli: Ja, man tänker inte på det när man ser dem varje dag, men snart ska de ridas in haha;)

Senast ändrad:

Hmm! Är det en helt okej stofamilj alltså? ;)
Lordanos visste jag om, ja. :) De verkade gilla att använda Lord eller hans avkommor på sina ston iaf. ^^

Då tillhör Iska också holst. stam 776, eller kallas det nåt annat när hon inte är Holsteiner? (Jag kan idiotförklara mig själv, jag bjuder på den :o )

Senast ändrad:

Ja, jag skulle tro det i alla fall, men jag vet inte exakt hur de ligger till jämfört med andra Holstein-stammar :p

Och ja, jag skulle säga att Iska också tillhör stamm 776 :)

Tack så mycket! :bow:
Kanske skulle skriva till Holsteinerförbundet och fråga "Hur bra tycker ni stofamilj 776 är i förhållande till era andra stofamiljer?" se om man kan få fram någon rankingplats? ;)
---

Snokade runt lite, hittade meningar om att 776 är en av de största och mest framgångsrika stammarna inom Holstein... "Det är fantastiskt hur många internationella sporthästar som tillhör denna stam på högsta nivå"
Sen får man väl vara lite källkritisk, men ja...

Min lilla Iska ska bli internationell topphäst nu minsann! :D Om bara matte kan få sin rygg opererad så den pallar 160-banor... Eller ens inridningen...

Senast ändrad:

Florence tillhör ju stofamilj (36), och några genarationer bak finns det en F-linje som jag utan att riktigt tänka på det har plockat upp nu ;)

Florences mormors mormors mormor heter Florina, och sedan kommer Florry, Flaury och Fleur!

Det låter ju bra! :D

Stofamilj (36) är iaf en av Sveriges mest framgångsrika! Faktiskt en av världens mest framgångsrika (inom dressyr) också enligt en ranking som publicerades i någon tidning för några år sedan.

Sedan vet jag inte hur stor inverkan ett sto som ligger 12 generationer bak kan ha egentligen :angel:, men det är ju kul kuriosa i alla fall!

Haha, coolt! Massa F-ston! ;)
Helt klart kul kuriosa! Man blir ju lite till sig när The Chronicler of the Horse 2005 rankade de 25 bästa stofamiljerna inom hoppning och stam 776 är rankad #1.

Tösen har lite att brås på. :)
Och nu vill jag ännu hellre ha en till avkomma efter stoet, det enda positiva med att hon inte tog sig på första försöket är att Iska numera snällt promenerar på bussen efter mamma när de ska lastas... Om man är positiv som f*n så går allting bra! ;)

*kl*

Baaah!

Jag har beslutsångest om jag ska visa Cajsa eller inte på fölbedömningen, vi skulle isåfall behöva upp kvällen innan och resan tar ju drygt 5 tim.och hon har aldrig åkt innan, dessutom är hon enda fölet anmält hittils, kanske borde vänta tills nästa år? :cautious:

Annars mår hon och mamma häst bara bra :)

Titta bara på victovies ston och deras avkommor ;) de verkar ju inte så dåliga :)
Din fixa är superfin! (Även om jag i hemlighet hoppades att du skulle få en liten tjej med Molins fina färg) :love:

Ja, de är jättefina! Synd att mina inte är släkt med hennes och LNs hästar förrän typ 10 generationer bak ;)

Tack! Jag hade ju hoppats på mammans färg också :p, men just nu verkar det iaf som att hon kommer bli nästan lika mörk som pappa istället, det är ju också läckert :d.

Din tjej blir nog något alldeles extra (även om jag ser nu att jag i mitt förra svar varken fick "fuxa" eller "Molinna" rätt)

Tack! Hon blir nog snygg, kanske ingen gångartskanon att döma av vad hon visat änsålänge, men man kommer rätt långt ändå bara de har en viss grundkvalité och lite utstrålning :D

Och jag förstod vad du menade ändå ;)

Vilken skillnad det är på olika ungar. Märras förra unge var en envis lite krabat som skulle diskutera allt. Det där med diskussionerna lever kvar än idag hos den lilla damen. Lille Aconitum bara konstaterar att jaha ska vi göra det här nu. Att lyfta hovarna är ett slående exempel. Tösa ryckte fötterna ifrån mig kickade med bak och sprang runt som en tok. Lillkillen lyfte foten första gången jag bad om det och stod still. Tappar han balansen så försöker han ändå hålla upp foten så man får verkligen ge tillbaks den så att han kan återfå balansen innan man fortsätter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka