Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

Nu ser han jättemörk ut ja :) är det pälsen som ör mörk eller huden? Oftast är det lättast att avgöra så. Men sen vet man aldrig, det är svårt att avgöra på kort. Fräck färg den andra har, kommer nog vara ljuvligt röd som vuxen.

Charlottee, jääättegärna! Vi vill ha besök :)

*knapp*

Mammahäst är tydligen den bästa svansviftaren på betet:
IMG_0788_zps03c07316.jpg

IMG_0789_zpse8b811dc.jpg

Var på väg till galej, därav klädseln :D
IMG_0792_zps33db3012.jpg

IMG_0799_zps4f7ca389.jpg

På tal om färg, min har inte fällt så mycket ännu men den nya pälsen är KOLSVART. Jag som ville att han skulle skimla fort... :cautious:

kl

Nu när vi har fått reda på att Dorri ska få ett helsyskon nästa år så har jag bestämt mig för fölvisning. Var ju osäkert där med datum och betäckningar för att undvika stress dygn 20-40. Men fölvisning den 25:e blir det! Ska bli jätteroligt! Nu när "alla" säger hur fin hon är och att jag "måste" visa henne så är ju förväntningarna skyhöga ;) (skojar)

Höga eller låga poäng på bedömning spelar ingen roll - jag tycker så mycket om mitt föl. Hennes fölpäls är så mjuk och blank men den pälsen som kommer fram när fölpälsen fälls är helt underbar - som svart sammet :love:

Jätteful mobilbild
IMAG1146-1_zpsb87eee15.jpg

Tycker tom hennes svans är fin :D

IMAG1143_zps78273b15.jpg

Pmar adressen ;)

Vilken söt uppsyn hon har! Fölen är nästan som sötast nu runt 3 månader, de får sin sammetslena päls och är inte fullt så älgiga :)

Grattis till dräktigheten också!

Tack! Dorri är också jättesöt :love:, jag vill också att Florence ska fälla av fölpälsen nu innan visningen, men får väl vara glad om iaf huvudet blir fritt och manen hinner växa tillräckligt för att kunna knoppa. Hennes hals är bred nog som den är utan manen som står rätt upp :angel:

Var ska du visa? Blev det vanliga visningen eller till auktionen?

Har tyvärr inga bilder på mitt föl att visa men blir fundersam när jag läser. Mitt lilla stoföl e BHs Zack- Schwadroneur föddes 8 maj. Hon är väldigt ädel och finlemmad hela hon och har genom hela tiden varit ganska tunn i jämförelse med de andra fölen. Hon växer sakta i mina ögon men hovis är mkt nöjd med det, hon är nu 2½ månad lite över 120 med nån cm skillnad på manke och rumpa. Ska man stödfodra innan fölvisning? Hon är ingen rund liten grej någonstans och revbenen syns, det gör de. Hur ska man tänka inför visning? Ska de fodras upp? Jag vill inte att hon ska växa för fort men jag vill ju inte att hon ska klassas som underviktig. Hon äter jämt, mest gräs nu tycker jag även om hon diar mycket så klart. Hon har inte ätit kraft sen de kom ut på bete då hennes mor definihihihitivt INTE ska stödfodras. Hon visas 12 augusti så jag hinner ju göra lite innan om än inte mkt. Hur många stödfodrar föl? Hur vill ni era ska se ut inför fölvisning?

Min Frans är också väldigt ädel men även tunn.
Vid 2,5 månad ska inte revben synas, de ska vara runda och go och pigga.
Jag tycker tex att Frans är lite för loj, troligen pga energin inte räcker till att både busa och växa.

Om mamman är rund så kan det vara en idé att fodra fölis.
Att visa ett tunt och outvecklat föl är ingen mening, man får bara skruttiga poäng.

Jag stödfodrar inte min, men hon ser ju ut som en liten biff :angel: Visst hade hon kanske sett lite ädlare ut om hon haft mindre hull, men revbenen tycker jag inte ska synas.

Ja det hade varit fint om det hade kunnat åka av lite mer päls men å andra sidan så är den ju ett bra skydd mot regn och insekter :D

Ska visa fölbedömning i Kungsbacka. Tyvärr är datum för selekteringen när sto är på dygn 20-40 (den 16:e aug som är sista selekteringstillfälle, är stoet på dygn 38...:meh:)

Det ska inte behövas i vanliga fall. Hade gärna sett att min hade bättre grädde eller att Frans vågade sno mjölk från tanterna med rikligt i sina juver.

Ponte: synd att jag inte bor i Sthlm längre... Mitt sto verkar ge monstermjölk och låter det yngsta fölet dia. Så det verkar räcka laget runt! :D (min märr med sitt föl till vänster och extrafölet till höger)
F8DAFCE2-1271-45F4-B725-0BD3DC0BD99B-1571-000000FA07FE3288_zps9a13335e.jpg

På tal om fölbedömning, vad övar ni på? Jag tänkte släppa de i ridhuset en gång för att ha dem lösa. Resten kan vi, ledas, halt, springa med 2bening, lastas. Mitt sto kommer älska att åka på tävling, hon är en jävel på att kråma sig!

Senast ändrad:

Vad fina alla är!

Själv känns det som att jag knappt ser Iska längre, de står på seminstation och väntar på att mammahäst ska släppa ägget. :cautious:
Hoppas få hämta hem dem imorgon, det är min sista arbetsdag också, så då kan jag mäta Iska lite på Torsdag när hon blir 2 månader gammal! :D

*kl*

Idag kom hovis till mamma häst, dags för verkning ;) sedan var det Cajsas tur att få träffa hovis som filade bara lite, det gick helt OK enligt Cajsa,som bråkade bara lite, stod snällt så länge mamma häst stod nääära henne och vi höll henne i ett långt grimskaft och kliade lite i pannan, då sänktes huvudet och hon var avslappnad, Duktig tjej! :)

På vägen till hagen var det led träning, fungerade också helt ok,behöver övas lite mer på bara ;)

Någon som ska visa i Tingsryd föresten?

Vi har börjat öva att leda nu, har gjort det en gång och det gick väl sådär :cautious: Först gick hon omkull och störtade med näsan rakt i backen, sedan stod hon fastvuxen och ville inte gå alls oavsett vad mamma gjorde. Hon gick om man knuffade henne i rumpan men det är ju svårt att visa några gångarter på det sättet :p

Vi har börjat öva på att T-R-A-V-A och inte dra iväg i världens brallibrall bara för att morsan rör på sig. Så nu (omdet slutar regna) är det hårdträning för mig och Rebeccajoli i hagarna :) Vi fick lära oss att brallar de iväg ska vi stanna stoet (vi vill nog vid närmare eftertanke inte springa med fölet... :cautious:) å börja springa sakta för att öka takten tillsammans med att fölet förstår vad vi vill. Vi har en plan!!! :D

Å det där med tunnt föl... är så rädd att de ska växa för fort och få problem. Inte så att jag inte unnar mitt föl mat, gud nej, men... aaaa, det är svårt. Resten av fölen i hagen är inte samma typ som min och svårt att jämföra, de är riktiga bodybuilders i jämförelse med mina finlemmade lilla prinsessa. Å jag kan MYCKET väl vara hönsmamma å överreagera nåt alldeles, hade inte varit första eller sista gången. Men samtidigt har man ju en plikt att vända o vrida och "second guess" sig själv så att man inget missat. Jag undrar om det är så att jag faktiskt borde men... vad är pest å vad är kolera? Absolut böldpest å döden är ju om det blir problem med senor för att hon växer för fort. Men... aaaaaaa!!!! Visste att jag skulle bli så här galen av föl- VISSTE DET! :banghead:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka