Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

Låter som en bra plan, problemet med min är ju att hon skiter i att mamma springer iväg :angel: Får se om det går bättre nästa gång om hon förhoppningsvis slipper dratta omkull och bli helt spak först...

Nu har ditt föl förädlingsblod i sig genom att morfar är en trakehner, så det kan göra henne mer elegant.

Lägger du på protein så blir de tjocka, lägger du på energi så växer de på höjden brukar man säga.

Oavsett finns det risker med att ha ett undernärt föl, det bygger ingen stark häst och har den brist på näringsämnen blir det skört.

man ska INTE se revben!

Chippad och DNA taget idag. Mycket beröm av vaterinär + assistent. Välhanterad, bra lynne (snäll och lugn) Och välutvecklad + stor. Mäter nu 125 i mkh och något högre bak. 3 månader gammal.
p7310010.jpg

p7310009.jpg

p7310004.jpg

Fina bilder ni lägger in! :)

*kl*

Här kommer en dagsfärsk bild på en nyfiken Cajsa, nu är hon 5v.och 3 dagar :love:

b6brr6.jpg

Vet bara inte riktigt hur jag ska göra ang. visningen, tror att det mer föl anmälda då det tydligen var strul med Blå basen, så är kanske värt att åka upp med dem... Dessutom är det ju mamma hästs sista föl och förra året hade vi tänkt att visa men då fick hon ( mamma häst) lymfangit precis innan så vi var tvungna att stryka oss :mad:

Jag tänkt att jag skulle åka men har inte anmält än. Såg att tiden gått ut för att boka boxar så måste ringa och fråga om det går att ordna iaf..
Annars åker jag inte för jag tycker att fölen måste ha någonstans att vila när det blir en heldag för dom..

Men jag hoppas att det går att fixa :)

Jaså?, hade helt glömt av att det hade gått ut ang.boxarna, måste ringa och höra jag också isåfall ;)

Hur långt har du till Tingsryd?

Ja, jag tyckte att det stod v 29 på boxarna..
Men jag får ringa och höra.

Jag har nästan 30 mil dit tror jag så det blir att köra tidigt på morgonen... :/

Men jag tänke anmäla mina ston också så därför blir det ju en lång dag för bebisarna, vill att dom ska kunna gå och lägga sig vid behov!

KL

Igår var Nardus på premiering och resultatet blev 88888 = 40 p med mycket fina omdömen! Domaren tyckte han var elegant med resning samt ett ämne för framtiden! :D Glad matte/uppfödare :D

999516_10151799679227112_933517314_n.jpg

Grattis! :D

kl

Hade andra "träningspasset" inför visningen med Flo och Molinna igår, på Flo's tvåmånadersdag ;). Gick mycket bättre nu! Hon bjuder fortfarande inte riktigt fram när jag leder henne men hon sprang fint när hon var lös och hon varken gick omkull, slet sig eller frös fast, framsteg :D

Min syster filmade lite med sin telefon, ska se när jag kan få över filmerna till min dator så ska jag lägga upp här :)

Grattis!!

Kl
Just nu känner jag att 5v med promenader för hand och klinikbesök har förberett oss mer än väl till bedömningen. :p fast det är småfix som kläder till mig och ny grimma till herr lillskit (han är gigantisk). Måste mäta honom snart!!

*knapp*

Jag suckar lite för mig själv... Min kommer reggas som mbr, jag är dock hyfsat säker på att han blir skimmel (född mörk/svart och har börjat få lite vita hår på ryggen) men det tror inte id-kontrollanten. De borde ju iofs veta sina saker, men jag har dåliga erfarenheter för stoets första föl blev det (också?) fel på med annan kontrollant, han reggades som mörkfux som senare fick ändras till brun med stickelhår. Jag tycker väl inte att det är jättekul att behöva bekosta deras fel...

Fast frågan är om de bryr sig? Min reggades som brun, stickelhårig. Idag är hon grå och jag blev lite nervös inför 3års testet då det står att kan man inte säkerställa identiteten eller om det är annat "fel" så kunde man bli utesluten.
Hörde med ASVH, inga problem sa de, det är ju svårt att se på föl vilken färg de kommer att få (vissa iaf). Så jag åkte dit, tänkte att de ber väl mig fixa nytt pass/ändra i passet på färgen, men nej, ingen brydde sig. De sa bara "Jahaja, här kommer Annie, den bruna hästen" (stod ju som brun), de skrattade lite och sen var det bra med det. (dessutom hittade de inte chippet heller så jag skulle kunna ha åkt med en helt annan häst).

Så jag vet inte ens om man behöver fixa det.....

*knapp*

.. De borde ju iofs veta sina saker, men jag har dåliga erfarenheter för stoets första föl blev det (också?) fel på med annan kontrollant, han reggades som mörkfux som senare fick ändras till brun med stickelhår.

Tycker tyvärr inte ID kontrollanterna generellt verkar gå att lita på. Finn så klart säkert dom som är jätteduktiga men mitt bruna sto är ex reggad som gulbrun trots två mycket bruna föräldrar.:meh:

Vi fick själva säga till att vår gulbruna var gulbrun ;) När ID-kontrollanten läst i sin bok och tittat noggrannare höll hon med.

Och hans mamma (isabell) ville ID-kontrollanten (inte samma) ha till black, trots renrasigt halvblod :cautious:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka