Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

Tror inte man måste ha kortet med, bara ange Medlmsnr.

Fölvisnings"träns"/grimmor finns väl i de flesta ridsportsbutiker?

Ah, det var ju bra! :)

Jag har kollat varenda affär jag varit inne i som säljer hästrelaterade saker sen innan Iska föddes och inte hittat en enda visningsgrimma, vissa ställen har knappt haft vanliga fölgrimmor... Därav frågan, man jag får väl kolla om Hööks har eller så då, kanske kommit in sen jag kollade senast. :p

Verlin: vilka härliga bilder!

CaisaLundblad: jag det har gått lätt med huva på båda mina, reagerat lite på när jag satte dit den första gångerna. Men, de är väldigt coola som typ (tänk mer kallblod när det gäller reaktion på saker i omgivningen). Å andra sidan har de inte haft grimma många gånger så det är generellt inte så vana att hanteras kring huvudet och trots det fungerar det bra.

kl

Eskil o Sten växer o frodas men betet tog slut här hemma i torkan. Märkte det på att båda stona, t om Malva!, började tappa i vikt. Fodrade på med havre och en storbal i hagen i 5 dgr o sen skulle vi flytta dom till nya betet. Är en kort åktur med transport på ca 5-7 min så det skulle ju vara plätt lätt...trodde vi.:crazy:

Lastade (läs lyfte) först in Eskil o lyckades hålla kvar honom men tror ni ickeåkvana Malva gick på?? Icke sa nicke o den som försökt tvinga en nordsvensk vet att det inte går. Tänkte då att jag får väl leda de 2 bort till betet men Sten har ju åkt hit med sin mamma så det måste ju gå att lasta dom.

Försökte lasta Sten, dvs lyfta in honom, men den lille busen var ÄNNU starkare än Eskil så det var med mycket möda o stort besvär som vi fick in honom. O då gick inte hans mamma på.

Alla som känner mig vet att jag sällan eller aldrig ger upp sånt här men just då var vi helt klart underbemannade och det var inte livsnödvändigt att få på dom eftersom vi kunde gå till betet. Sagt o gjort, vi fick en "liten" promenix på ca 20 min över berget o fölen blev vana vid grimma/grimskaft på kuppen!:D

Men när Sten ska åka hem i september kommer jag att kalla in Stora Kavalleriet, dvs våra män, som orkar hålla kvar ett föl medan vi andra lastar märrar...:o

Hehe inte nåt ont som inte har något gott med sig - mitt föl lastar sig själv nu, men så har hon ju åkt några turer till seminstation också :meh:

Haha, såna envisa morsor, tur ni kunde lösa det ändå.

När jag lastade föl lite mer ofta så hade jag gjort som en spilta inne i transporten, där ställde jag först fölet och sen kunde man lasta mamman i lugn och ro (hade en som var lite svårlastad).

Ja det kommer ju att få bli så när vi ska lasta Sten. Malva o Eskil går jag hem med, det är dels enklare så o dessutom så blir det lite träning för Eskil! (och mig...:o)

Vi har så underbara grannar så vi får låna en täkt med återväxt och en helt oslagen som bete till våra, precis bredvid deras permanenta hage, och Iska kommer ÄNTLIGEN få jämnårigt sällskap av ett litet quartersto. Dock inte förren i slutet av augusti då ägaren är bortrest för tillfället, men någon månad kommer de gå här tills betet är slut iaf. :D

Fixade medlemsskap till asvh och regional avelsförening, det var så lite pengar så det spelade liksom ingen roll. Förhoppningsvis är det pengar i sjön och jag slipper visa, men känns skönt med en plan B iaf.

Våra föl har inte haft ont av flugor, det ställer sig i mammornas svansar eller viftar åt varandra. Har inte ens haft en tanke på flughuva på dom, har aldrig ens sett ett föl här med det!:) Malva har ju sin enorma pannlugg så hon klarar sig ändå men Stens mamma har fått flughuva då hon har ont av flugorna.

Flocken i sin nya jättehage:

988688_10151859149488313_700529417_n.jpg

Eskil o Sten:

1011349_10151859151543313_2093237696_n.jpg

969095_10151859152698313_63866588_n.jpg
a

Läste lite längre bak i tråden om hull på föl. Min erfarenhet är att det är klart farligare att fodra på ett föl som inte är äldre än 2-4 mån. De brukar då dra iväg o växa mer än de borde med pålagringar som ett brev på posten. Finns nästan inga föl som inte får den näring de ska ha så länge mamman är rund o go. Precis som bäbisar så tar fölet i första hand sin näring o mamman får klara sig bäst hon vill!:D

lite sm du tänkte jag.. när jag kom på att våran unge faktist åt mer än dubbelt så mycke fölmjölk mot vad det stod att han skulle ha.så jag har minskat mer mjölken och nu tuggar han mera hö och gräs i stället.Vill inte att han växer för fort..han får hellre bli liten och kraftig än stor och spinkig med sköra ben.

Men oj va fina alla föl har blivit ,såå stora och kraftiga.
Är nog ponnyn i min som gör honom liten.

Tror fölet ditt ärvt "sin mammas" rumpa..fniss

Fast föl under ca 6 mån kan inte tillgodogöra sig gräs/hö eller tex kraftfoder,det är därför man ger fölmjölk och senare mjölkbaserade fölpellets.
Och inget föl ska behöva vara hungrigt,dom växer inte fortare för att dom får rejält med mjölk.
Snarare tvärt om så går dom sönder av den anledningen att kroppen har inga byggstenar och då blir det som en taskig tegelvägg där byggaren snålat med teglet och hoppat över en då och då.

Precis som Dobbis skriver har jag också fattat det. Om du begränsar maten så växer de ändå det de "ska" fast med för lite material (aminosyror framförallt) att bygga med = mycket taskig kvalitet. Och när de väl får tillgång till rätt (mängd) mat igen kan de dra iväg för snabbt då istället.

Lägger till: Du kan inte ändra den slutgiltiga höjden, den styrs av generna. Det går att påverka hur jämnt de växer och ev till viss del hur snabbt de har nått sin slutgiltiga storlek (men för att mecka med det så bör man nog har en hel del kunskap i ryggen, jag hade aldrig försökt styra över det).

Senast ändrad:

Jag blir så lycklig av att se bilder på din lille kille med sin nya mamma :D Vad skönt att det löste sig så bra!

Dorri gillar sin huva :D Hon tog av E's huva hela tiden så jag antog att hon försökte säga mig något ;)

Bilder från 10 min sen

IMAG1182_zpse9c39b6f.jpg

Stråvallas stjärnor

IMAG1175_zps44a75bbf.jpg

IMAG1172_zps6bca1983.jpg

Vilken snygging! :d

kl.
Jag har läst runt lite om fölvisning, hur liten ska fölet vara för att riskera avdrag på storleken? Och vad menas med "stora ledgångar"? Hur ser man det? :crazy:

Fast föl under ca 6 mån kan inte tillgodogöra sig gräs/hö eller tex kraftfoder,det är därför man ger fölmjölk och senare mjölkbaserade fölpellets.
Och inget föl ska behöva vara hungrigt,dom växer inte fortare för att dom får rejält med mjölk.
Snarare tvärt om så går dom sönder av den anledningen att kroppen har inga byggstenar och då blir det som en taskig tegelvägg där byggaren snålat med teglet och hoppat över en då och då.

han får massa fölmjölk..men inte fri tillgång längre.Nu äter han 4 liter 4 ggr/dag och han äter inte upp allt.Att ha en hink hängandes med fölmjölk går inte för då tror flugorna att det är till dom och drunknar i maten..Sen har faktist hans "mamma" mat att erbjuda.Även om han inte blir mätt så kan han få sig en svätt av henne när han vill.Sen får han ½ kg fölpellets/ dag.han vill inte äta mer av det.Han får även lite multivitaniner då han mamma får det.

Han är pigg och busig så jag hoppas han får det han behöver.

Försöker absolut inte få honom så liten som möjligt
är bara lite rädd att han ska växa för fort och få lösa benbitar eller sämre hållbarhet.
Är bara helt ovan att hålla på och mixa till det med fölmaten.
Läser man på hans mjölk hink så ska han ha 2.9 liter 3 ggr/dag..vilket jag inte har för avsikt att följa.
Men 20 liter/ dag..nää det får han inte..
och han är lika nöjd nu som förut.
men han föredrar hö, om jag serverar mjölk och hö samtidigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur