Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

Grattis :)

kl

Är så sugen på att försöka sälja på Elitfölauktionen, sista dagen för mönstring är stoet på dygn 38...:meh: hade inte tänkt göra någon 30-dagars koll just med tanke på stress...

Jag skulle nog inte ha vågat åka.
Själv så kan vi inte visa..ungen har ingen mamma och ingen stam.
Han får helt enkelt vänta med att visa upp sig tills den dan han ska börja tävla.Om om han nu blir någon stjärna..

Men han e såå söt(och maläten)

Ni som fött upp föl på fölmjölk..har dom blivit mindre/större i växten.
Har dom haft sämre hållbarhet i ben osv.
Våran skrutt äter fölmjölk i massor.
och fölpellets och hö (ingen analys ännu) av årets skörd.

hemskt söt är han!

kl.
Iska är 2 månader gammal idag, ca 119 cm i manke och runt 123 cm baktill. De avmaskades idag då de inte kommer stå på semin mer nu då de stänger. Så blev uppbunden bredvid mamma, och har lyft alla 4 fötterna och varit mycket duktig!
Fick beröm på semin också för att hon är så duktig och aldrig försöker springa över någon när hon busar, håller de ut armen när de leder mammahäst så går hon helt enkelt inte där, och det tyckte de var jätteskönt! (stolt matte! :D )

Hon hade dock ingen lust att posera idag, antingen gömde hon sig i skogen:
1_zps67f967e0.jpg

eller i regnskyddet där det är dåligt ljus:
2_zps3f876522.jpg

och därimellan gick hon med nosen i marken och betade oavbrutet...
3_zps3a3d652f.jpg

Hon börjar bli en riktig liten skabbräv min med! :D

Tack för alla grattis :)

Haha ja stackaren var bra trött där alltså. Hade åkt transport i ett par timmar och allt ståhej runt. Inte lätt för ett litet föl.

Jag funderade också på att anmäla min lilla till elitföl men när jag började läsa kostar det 8000 att dra sig ur. Velig som jag är så insåg jag att...nej.

Tycker tyvärr inte ID kontrollanterna generellt verkar gå att lita på. Finn så klart säkert dom som är jätteduktiga men mitt bruna sto är ex reggad som gulbrun trots två mycket bruna föräldrar.:meh:

Och min höll på att bli reggad som fux. Hon är en solklar isabell nu.

Nawe, vad söt hon är!

Mitt minneskort är fullt i kameran så jag måste köpa ett nytt... Har inte filmat mina små alls nu när dom börjat busa med varandra :)

*KL*

Har inte blivit mycket roliga bilder på länge på fölisarna, men nu fick jag till något vettigt...

DSC_0043-1.jpg

DSC_0013bw.jpg

IMG_0007-2.jpg

IMG_0014-1.jpg

Jag märker att jag skriver mer och mer sällan, jobbet tar allt för mycket tid. Men jag läser och tycker att alla har så fina föl.

Chloetta har börjat bli stora damen, över 6 veckor redan, i söndags mätte jag henne till 115 cm i mkh. Hon har börjat fälla och ser nästan svart ut där pälsen växt ut, men hennes morfar Partisan såg ut som en rottweiler så hon har något att brås på.

Allt har flutit på så himla bra med henne, tills i förrgår då stoägaren ringde och sa att hon svullnat i lymforna vid svalget och var låg och febrig, hade svårt att vrida på halsen och var ovillig att dia. Dagen efter kom veterinären ut men hittade inget, hon fick Finadyne i.m och idag var hon pigg och social igen, så skönt när det går åt rätt håll, man oroar ju ihjäl sig.

Annars är det full fart:

mg_7224_fotor_fotor_collage_51f6dfd9e087c3580bcf5254.jpg

mg_7223_fotor_fotor_collage_51f6dfca9606ee40da77c6c9.jpg

mg_7206_fotor_fotor_collage_51f6dfb79606ee41241b6883.jpg

För det mesta är hon väldans snäll och lugn, kan stå på gången i 40 min när man håller i henne utan att ens försöka nypas eller gå någonstans.

mg_7247_fotor_51f6e111e087c3579efdd467.jpg

mg_7193_fotor_51f6e102ddf2b329baa1eafd.jpg

Jag ska anmäla till fölbedömningen men undrar hur man gör om man har en splittad stamtavla?

Hon är e. A-Dur (Argentinus - Romadour II) ue. Partisan (Herkules - Jarramas), hon har ju Argentinusblodet som är hopp men Gaspariblodet som är dressyr.
Känner ändå mer spontant att det lutar åt att hon får gå som hoppföl.

Senast ändrad:

Ni som fött upp föl på fölmjölk..har dom blivit mindre/större i växten. Våran kille är nu 5 år gammal och 173 cm en bra bit större än bägge föräldrarna.. dock växt väldigt jämt hela tiden...

Har dom haft sämre hållbarhet i ben osv. inget vi vet ännu men han har aldirg vatt halt eller nåttnågon gång. I övrigt e de nog världens snällaste hästsom man kan göra vad man vill med..Han skulle aldrig någonsin göra nått dumt mot en människa utan har stor respekt för människor..
Våran skrutt äter fölmjölk i massor.
och fölpellets och hö (ingen analys ännu) av årets skörd.
..........

Gaspari hade flera avkommor i svår hoppning, bl a Imperator som Peter Eriksson red i OS, så han gav inte bara gång även om han själv tävlades i dressyr på högsta nivå.

Precis, jag tänkte med på det. Hade en Furioso III - Gaspari och den var en riktig multitalang.

Jag anmäler som hopp tror jag, vet inte om det är en nackdel att det är dubbelt så många där bara?

Tack! :D Jag hade gärna vilja se filmsnutt på alla små föl, bilder är fint, men tycker personligheten lyser igenom mer på film. :)

Niki: Så fina de är! Jag funderade på flughuva till min ett tag också, var det krångligt att vänja dem vid dem?

Verlin: Så som hon hoppar och skuttar skulle jag nog spontant säga hoppföl också. ;) Närå, men hon är verkligen jättesöt!

Jag leker med tanken på att visa i Timrå 1 september ändå, om mammahäst inte vill bli dräktig den här brunsten heller. Bara Iska står still medan mamma dansar runt bör det ju fungera då mamma inte ska bedömmas... antar jag?
Någon som vet hur "snabbt" man kan bli medlem i ASVH, alltså hur lång tid det tar att regga medlemskap så man har medlemsnummer, och samma gällande lokal avelsförening? Inser att det kan vara olika från avelsförening till avelsförening, men någon som har en gissning?
Spöket dräktighetsundersöks någon gång i mitten av augusti, vill inte lägga ut mer pengar än jag behöver i onödan om hon ändå visar sig vara dräktig, för då visas de definitivt inte.
Och måste passet vara klart? ID-kontrollant kommer ut ungefär bara lagom för att vi ska hinna skicka in alla papper innan sista augusti...

Jag visade min Lambourgini - Ceylon som gångartsföl härom året fast hon lika gärna hade kunnat visas som hoppföl. Det är ingen skillnad om de inte blir uttagna till riksföl.

Ja, hon borde kunna hoppa tycker jag med tanke på vad stoet lämnat tidigare.

Hoppas att du kan visa henne, det är kul att ha med sig tycker jag.

Det går snabbt att få medlemsnumret, har för mig att man får det på mail direkt.

Btw, jag har fortfarande inte fått fakturan på Chloettas levande fölavgift. De är inte alltid så snabba! :)

Passet behöver inte ha kommit, man kan anmäla till fölvisningen på betäckningsrapportnumret.

När jag betalade årets medlemsavgift till ASVH tog det bara en vecka innan jag fick mitt medlemskort, men räkna med åtminstone två.

Rent spontant så har hon inte en trav med världens sväv i, dock bra takt men att hävda sig mot Ampereungarna som var anmälda tror jag blir svårt om de travar lika bra som de brukar.

Det var kul att det gick att kika på vilka som var anmälda tycker jag, även om de känns lite läskigt när det är flera stora stuterier som är anmälda med sina föl.

Haha, jag hoppas att jag inte kan visa henne, jag vill ha föl nästa sommar också. ;)
Jag drömmer typ mardrömmar om att domaren kommer fram och skäller ut mig för att jag avlar på mitt sto, eller dylikt, inte som att jag tror Iska är något riksföl direkt, men skulle ändå vara en rolig sak att ha med sig som du säger.
Så tänkte kunna ha det som backup-plan om inte mammahäst blir dräktig.

Görel: Måste man ha medlemskortet med sig alltså? Då blir det nog tight om jag ska räkna med 2 veckor. Kanske ska betala in det "för säkerhetsskull" tidigare ändå, bara för att ha alternativen öppna isåfall.

Visningsgrimma... Vart får man tag på en sån med pannband?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur