Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

*kl*

När inte syrran vill leka så får man roa sig med annat! ;)
Säger bara; hingstar, suck...!

Klicka på bilden :)

6727B467-6D6F-45ED-92F2-9067EFB2B4F7-12386-0000038D07CA5541_zps5e01ead1.mp4
[/IMG]

Jag tycker att ju mer en häst har "sett" desto vackrare ögon får den. Mammahäst som är gammal tävlingshäst och har rest kors och tvärs är ett sånt exempel.

IMAG1179_zpscd077fd2.jpg

Dorri är söt men hon har inte samma uttryck i ögonen - än ;)

kl.

Jag tänkte höra om ni som har mer erfarenhet av föl ville hjälpa mig lite, jag har försökt att plugga exteriör så mycket jag bara kan, sen stått och stirrat på Iska, men jag har fortfarande väldigt svårt att förstå framförallt bogens vinkel, liggande/brant samt länd och korspartiet.
Så om ni vill, även om ni känner att det är högst amatörmässigt och svårt med bara bilder, så får ni gärna uttala er om Iska exteriört, jag kommer absolut inte ta illa vid mig på nåt sätt, vill bara lära mig mer!
(och ja, hon är svår att knäppa kort på, hon vill bara gosa eller beta... :D )

1_zps732b7a2f.jpg

4_zpsee73341d.jpg

3_zps7183b110.jpg

2v2_zps8377ad6d.jpg

bilder tagna idag, 2 månader och 3 dagar gammal, inser även att hon fortfarande växer och kan se annorlunda ut om en månad osv, vi utgår bara från bilderna idag.

Det jag själv känner mig hemma på är att hon har lågt ansatt hals, samt att den är lite kort. Och oproportionerligt stora öron. ;) Lite lågställd? Bogen är också lite smal, men den blir nog lite grövre med åldern...
Någon? :)

Så söta alla fölisar är :love:

Agvatt fodra ( vilket jag gör) så är anledningen att Frans väcer på höjden men tunnar ur ju mer han växer. Han är även blivit tröttare och inte alls så pigg och busig som man vill ha de. Han orkar helt enkelt inte.

Caisa, hon har en väldigt fin baldel men ser ut ata stå under sig med frambenen vilket visar på att honnhåller vikten där. Sen är halsen som du säger lite rak.
Men hon är en hopphäst, ser inte alls tokig ut för vara hoppstam :)

Ah, tack för svar! :) Jo, nu när du säger det har du ju helt rätt, hon är oftast i framvikt när jag tänker på det, men vad jag kunnat se av gångarterna hittills (har försökt fånga dem på film för att studera noggrannare men hon vill aldrig busa när jag har kameran med mig... :meh: ) ser hon ut att själv kunna komma under sig och röra sig mer i uppförsbacke, ibland, långt ifrån hela tiden men hon har sina ljusa stunder. ;)

Guuuud vad vacker hon är!!!:love:

kl

ang fodring av föl, ponniplutts föl går ju inte att jämföra med dom föl som har mamma o diar o det var det jag reagerade lite på i en tidigare diskussion. Ett föl man föder upp utan mamman har ju helt andra kriterier.

Och naturligtvis ska inget föl gå ned i vikt o vara hungrig men det ska rätt mycket till för att stoet helt plötsligt inte mjölkar så fölet får tillräckligt. Men om man som i Pontes fall SER att fölet tappar då har säkert mamma tappat också o då ska man såklart ingripa. Men jag menar att man ska vara restriktiv med sådant.

En av riskerna med att betäcka ett äldre sto är sämre kvalite på mjölken, tyvärr blev det så för mig. Mamma är fin i hullet och verkar ge mjölk men den är klen.

Nu är det inga mängder Frans äter utan 3 dl av mjölkpellets men jag ör mer inne på att inte riskera att han får brister. Jag tror tyvärr inte att naturen fixar allt själv, jag tror man måste ingripa ibland. Nu är det mest protein han får i sig via pelletsen och det bör inte dra på hans tillväxt men gör det det får vi såklart reglera maten.

Man får hålla koll varje dag på de små, att kolla hull och tillväxt en gång k månaden är för sällan. Även om man inte ska dutta hit och dit så ska man tänka på att det går fort med de små.

+sassiball

Tack så mycket! :D

Den lilla flickan är två veckor nu och gangstern är 5 veckor.

Den lilla är så mjuk och ljuv och försiktig och kelen! :love:

Hingsten är vääääldigt social och mysig men han är ju hingst och kan inte ge attans i att nypas... Men det börjar bli bättre nu efter några tillrättavisningar om att jag inte är hans leksak ;)

kl.

suck... red lite på mammahäst i hagen, Iska springer omkring och busar, ser hur hon tar sats och hoppar över en större grästuva i hagen, snubblar i landningen och sen haltar...
Hon var inte jättehalt dock, stödde på benet och man kunde bara se hälta i traven, så tänkte det var en lättare vrickning och hon var lugn och glad.
Gick ut någon timme senare så var hon sämre, klart halt i skritt, men brydde sig inte ett dugg utan for runt och hoppade och skuttade och hade sig. :cautious:
Kunde inte se någon svullnad och kände ingen värme, men nu får de stå på box inatt. Är hon inte bra imorgon blir det boxvila upp till 14 dar. :banghead:
"Stackars liten... :cry: " tänker en del av mig, "klantföl :cautious:" tänker en annan...
Hoppas det bara är en stukning av något slag och inget allvarligare bara. :cry:

Lite bilder på Itzy (e: Cosmeo (Contender - Caletto I - Lord) u: Zamona xx (Zaffaran - Strong Gale - Deep Run).

Hon har lite växtvärk nu och rör sig inte jättefantastiskt för tillfället, får se om det går över till det är dags för visning, annars stryker vi oss, känns inte värt att kuska iväg med en trött liten fölis om hon ändå inte kan visa vad hon går för. Hon är 2,5månad nu och mäter 123cm i manken och 127(!!!)cm bak.

img_6953_51feacefddf2b30e6544a835.jpg

img_6948_51feacd99606ee0b380a0da5.jpg

img_6944_51feacd39606ee0b5241a946.jpg

img_6955_51feacd1ddf2b30f31b43607.jpg

kl

Film från tidigare i veckan när vi tränade lite visning! Florence är precis 2 månader på filmen. Rör sig inte så märkvärdigt för tillfället, men det är nog första gången hon öht travar så många steg i följd :p

http://youtu.be/TKGMu-mSlTU

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka