Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

Ja, hoppas verkligen hon är bättre imorgon. Hon stödjer ju på benet med avlastar det om möjligt.
Var ut nu och kände och klämde överallt, ingen reaktion. Böjde lite försiktigt, ingen reaktion, hittade ingen värme eller svullnad. Jag blir inte klok på ens VART det gör ont, bara att det är höger fram.

Har tillochmed snubblingen på film, då farsgubben filmade lite på lillan när jag red runt på mammahäst. Ser ut som att hon först snubblar till lite i uppsprånget så det blir lite som ett magplask för att sen snubbla i landningen också och det blir tvärnit. För att sen dra iväg igen, haltandes.

Usch, jag blir så orolig. :crazy:

Caisa: hoppas att hon blir bra snabbt!.

*kl*

Här mår Cajsa bara bra, inne i en ful växtperiod nu, så rumpan är flera cm högre än manken ;)
Hon har blivit mera socialare även om hon fortfarande är lite reserverad i början så släpper det snabbt, hennes storebror var mer social redan från dag 1, men är kanske så mellan sto vs.hingstföl?

Iaf.hon är som sagt mer socialare, igår kundegjag sätta mig bredvid henne medan hon vilade i gräset och kliade/klappade henne på hela kroppen och hon bara låg och myste :D

Btw. Mamma häst har blivit en del insekts - biten på och runt juvret, finns det någon bra salva/kräm att lägga på och som inte är giftig för lillan?

Nya bilder tas och läggs in imorgon. :)

OJ vad fint det ser ut när ni övar! Så såg det INTE ut i lördags när jag skulle träna....fölet for på ett håll (smet iväg) mamman på ett annat och jag hängde som en vante...:cautious:...får nog träna en gång till...

Min filly är supersocial men så har hon blivit väldigt mycket hanterad. Dels iom att hon fick ett sår på ögat och stod på sjukhus och sen alla turer till och från seminstation.

Fölet älskar när jag ryktar henne, bäst är när jag tar med magic brush, hon står lös i stallgången och njuter och mamman är parkerad i sin box. Har dock inte försökt knoppa henne än :p Men vi hinner ju träna puts och visning nån gång till innan det är dags för skarpt läge på fölbedömningen :D

Frans älskar också att bli kliad och borstad, står som ett ljus och bara njuuuter. underbart för mig som är van vid hans mamma som mest kollar på mig med ett förorättat "ehh vad gör du??" när man försöker gosa :D

Caisa, hon är inte varm i hoven? Hovarna är rätt klena på de små och det kan lätt bli en hovbensfraktur om de trampar på något hårt.

Ja, sjukt vad orolig jag varit!

Ponte: Ingen värme i hoven heller vad jag kunnat känna.
När jag gick ut till dem imorse såg det oförändrat ut, gjorde iordning vindskyddet då de ska få stå där snarare än i boxen (SHIT vad stor Iska blivit sen de var inne senaste :eek: ) och när jag ledde ut dem var hon knappt halt...
När hon bara förflyttar sig något steg är hon halt, men när hon faktiskt går någonstans ser de betydligt mycket bättre ut, dock fortfarande lite halt, men inte en bråkdel av vad hon visar när hon bara vänder sig eller dylikt. :cautious:

Nu ska de få vindskyddsvila i en vecka till och börja med sa vet, hon tror inte det är något allvarligare.
Känns som att hon borde vara svullen och blockhalt om något var av iaf. Och hon är pigg och glad.
Mammahäst som normalt sett mest står och sover i vindskyddet blev alldeles upprörd när hon inte ens får välja längre. :p

underbart för mig som är van vid hans mamma som mest kollar på mig med ett förorättat "ehh vad gör du??" när man försöker gosa :D

Haha - precis sån är min märr också - är bara ett ställe hon uppskattar när jag kliar och faktiskt gosar tillbaka lite och det är när jag kliar insidan av hennes öron :p

... nu däremot kändes hon liiiiite varmare i den hoven, och hon har starkare puls i benet. Vi ska kolla med visitertång och sen ska min vet konferera med andra veterinärer som jobbar mer med hästar, för att eventuellt åka in och röntga henne. :(
Hältan pendlar mellan 1-skalig till 4-skalig skulle jag säga. Ibland syns den inte alls, men ibland haltar hon till ordentligt.

Tråkigt! :( jag var med om ett föl som haltade å så lite - till klinik och röntga. Jo, spricka i hovbenet. Gipsad hov (minns inte hur länge) men helt återställd! Så hur det än går, så blir det bra :) jag hade mitt föl i vila 5v när bockhoven korrigerades... Det var märren som led. Fan vad jag fjäskade för henne! Det går, om inte annat så har jag en jäkla massa leksaker du kan få låna!

På tal om storlek: jag fått inte runt armarna om Helix längre och han har shettisgrimma på sig. Bjässen! Tur att han har valacktemprament, inga sura miner och går med på allt :D vilket får mig att undra varför jag haft ston i alla år... O_o

Haha, mammahäst står normalt sett mest i vindskyddet och sover ändå, så jag tror nog det ska gå bra, tycker mer synd om Iska som vill springa och leka, när jag precis lyckats få tag på fölkompis till henne. :(

Hur som, ingen reaktion med visitertången, vet tyckte inte alls att hoven var varmare, men jag och farsgubben tyckte det, om än inte mycket varmare. Och ngt starkare puls i benet, men inte mycket.
Pratade med hästveterinär som tyckte vi skulle avvakta ett par dagar innan vi röntagde, det kunde vara hovbensfraktur/spricka men kunde lika gärna vara en blödning som läker ut själv på en vecka.
Hovslagaren är sen tidigare bokad till på onsdag så ska se vad han säger också.

Allt i allt verkar ingen tro det är ngt allvarligare än hovbensfraktur i värsta fall, och säger då "det är tråkigt för dem, men de blir bra igen."...

Iska är tydligen dömd att aldrig ha sällskap av jämngammalt föl, men bara hon blir frisk och kry igen så!

Finns tre ställen det är ok att bli kliad på, pannan, manken och rumpan.
I typ 2 min sen går hon sonika därifrån och lämnar slaven kvar med smutsiga händer :cautious:

jag är så hästägd.

http://www.youtube.com/watch?v=YEQTskxeWuo&feature=share&list=UUici_5PTzCeI-FHPpqnvDOA

från när de flänger runt lite på ridbanan, det lät bakom häcken så mamman var tvungen att fräsa runt lite, gamla knastanten, så jag saknar att få rida henne. men snaaart, snaaart :love:

Vill inte alls måla fan på väggen men det låter som en typisk hovbensfraktur på föl.
Det är dock väldigt god prognos på :)

Min föl blev också riktigt halt, hon snubblade när hon sprang. Tror hon var halt i ca 5-6 dagar, sen var hon ohalt och rörde sig som hon alltid har gjort. Jag var sjukt orolig och ville åkt iväg men jag försökte bara ha is i magen någon dag till och hon är idag en ohalt snart 5 månader gammalt föl. Hon är en gamling här på tråden ;)
Hoppas det går lika bra för dig!

Åh, ja det vore ju skönt! Vet tyckte väl typ att hon skulle stå på vila en vecka, och är hon fortfarande halt/blir halt igen när de släpps i större hage skulle hon röntgas. För tillfället står hon i ett hörn i vindskyddet och surar, vilandes ett bakben och blickar längtansfullt ut på täkten.

Ponte: Med alla skräckscenarion som spelats upp i mitt huvud är "bara" en hovbensfraktur nästan välkommet. Har läst på som en tok och det är som du säger väldigt god prognos på det, få hästar som får bestående men/måste tas bort pga det. Majoriteten verkar bli helt återställda.
Blev alldeles tårögd bara av att försöka föreställa mig att behöva ta bort henne. Min lilla, vackra, söta Iska :nailbiting:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka