Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

Fin hon ser ut!!

Kl
På söndag visar vi Chex e. Charon ue.Solos Carex, och den 25e visar vi Chutney e. Charon u.Miranda ue. Magritte!
Spännande!

Förstår inte riktigt hur du menar med avbrott dock?
Avbrott blir det ju om man springer för snabbt också, då galopperar fölet, kommer förbi mamman, stannar, mamman springer förbi, fölet galopperar igen och så visar man ingen trav alls.

Nu har jag bara visat ett föl på visning innan, och honom sprang jag med i traven eftersom han inte visade någon längning utan bara galopperade när han var lös och han var väldigt van vid att bli ledd (hopphäst e. Cabachon, fick 8 på traven).

Men jag sprang med mammorna på Elitfölauktionen förra året där fölen var lösa, och det vi blev tillsagda då var att INTE springa för fort med mammorna utan att verkligen se till att fölen hängde med hela tiden. Nu var det ju väldigt fina och framför allt travsäkra föl så vi kunde ju springa på ganska bra i alla fall och fölen gjorde väldigt fina längningar.

Vill inte "käfta emot" :) men blev lite förvirrad eftersom det är tvärt emot vad jag alltid fått höra från proffesionella visare.

Sedan tycker jag också det ser lite segt och oengagerat ut i traven, hoppas lite att hon blir mer på tårna när hon kommer på nytt ställe ;), men om det är så hon travar för dagen så är det ju bättre att visa det än galopp-stopp-galopp-stopp...

Det där var en fin bild på henne! Där ser halsen mycket roligare ut.

Gabby, jag fick känslan av att det bara blev segt och att hon stannade av.
Jag rekommenderar inte fullt fräs men iaf få framåtbjudning genom att mamma "försvinner".

Jag trodde när hon var nyfödd att hon skulle bli svart eller mörkbrun och det tror jag fortfarande ;) Otroligt fin är hon, ett av favoritfölen i tråden :love:

Dezza: Tack!
Ponte: Ja, lyckades få en bild när hon spände upp sig lite jämfört med alla tidigare där hon bara stått och filosoferat om livet. ;)
Sassiball: Åh, tack, vad glad jag blir! :D Svart tror jag faktiskt inte, hon var för... lila? i färgen som nyfödd. Inte alls sådär gråaktig som de brukar vara. Hittar fortfarande inget föl med samma nyans i färgen som hon hade. Antingen skimlar hon sent eller så blir hon mörkbrun/svartbrun.

Om nu skadan visar sig vara nåt icke allvarligt och mammahäst inte är dräktig så kommer jag se fram emot att visa henne, inte för att jag tror hon har en chans mot Canterbury-ungen som ska visas i Timrå, men kul ändå. ;)

Ni som ska visa: hur mycket gör ni med föl å sto på dagen?
Jag hör om duschningar å rakning å grejer men jag hade bara tänkt klippa lite gubbhår i öronen på mammahäst, knoppa manen på båda, ge dem en rejäl omgång med rotviska å dammborste å sen åka. Mina går ute dygnet runt å att raka fölet gör jag inte (många skäl, ego likväl som oego), schamponera känns elakt med tanke på hur mkt djur det är och att deras fett i pälsen är något de jobbat hårt på men jag kanske tänker fel? Hur tänker ni?

Jag kommer nog bada dem dagen innan och sedan låta dem vara inne på natten så de är lite pigga och alerta. Knoppa båda på morgonen. Mamman kommer friseras först :angel:, annars blir det nog max att klippa det som spretar ur öronen.

Man kanske kan gå en "mellanväg" å blöta ner mammahäst så hon inte ser helt nyvaken ut i pälsen i allafall... Kan ju ta det värsta dammandet... fick lite att tänka på nu :)

1 september tror jag var Timrå och sista augusti i Wången. Hoppas på att jag inte kan visa, vill att mammahäst är dräktig, men oavsett åker jag nog och kollar själv också. :)
Såg nu att den i Bollnäs&Högbo var inställd, jag som skulle åka dit och titta, har som aldrig sett en fölbedömning någonsin... Ogillar skarpt att tävla i något jag inte sett hur tävlingen går till på. :cautious:

Badning av båda + klippa bort öronhår som sticker ut.
Och dra av lång, ful fölpäls som inte släppt.
Inte om det är en jämn matta men tex långa strån på benen osv.

Badar båda,knoppar båda,klipper öron,benskägg och i nacken (grimmläget) på båda.
Använder en hundkarda från biltema för att skrapa bort så mycket päls som möjligt från fölis.

Nu har hovis varit här, ingen åtgärd på Iska då benen såg fina ut men mammahäst blev verkad. "Fång? Vaddå fång? Har jag sagt att hon haft fång? Den här har inte haft fång." ... nåja. :cautious:
Iska fick beröm för att hon är så fin, men hon tyckte hovis var en väldigt skrämmande karl. Stor, grov, med konstiga byxor och väldigt rättfram. ;)
Han ställde sig väldigt frågande till att vi hade en ohalt fölunge på boxvila... "Släpp ut dem så får jag se hur hon rör sig", sprang runt och var helt ohalt. Hovslagaren skrattade bara åt oss, pratade med vet som inte heller tyckte det var nödvändigt att fortsätta vilan om hon inte är halt, så nu får glad fölunge vara ute igen. :D Hoppas hon inte blir halt igen bara.

MEN han sa att jag måste avvänja henne från mamma senast vid 5 månader pga att hon är så stor, han menade på att hon kunde bli snedställd i benen av diandet annars. Hade väl räknat med 6-7 månader iaf. Vad tror ni om det? :confused:

Aldrig hört att de skulle bli sneda av diandet.. låter rent ut sagt dumt.
Om hon växer för mycket pga mammas mat hade jag separerat de på nätterna men låtit de gå ihop på dagarna.

Frans kommer troligen vänjas av vid 6 månade och det tycker jag är tidigt, ska mattes lilla prins klara sig själv?? :o

Jag tyckte också det lät hemskt konstigt. o.O
Han tyckte inte jag skulle oroa mig just nu ang. storleken osv.

Nåja, hon blev lite knackig när hon ränt runt en massa så boxvilan fortsätter veckan ut som tänkt från början. Efter några timmar var hon ohalt igen, nu är mammahäst halt istället. Ömfotad efter verkningen... Och Iska är FÖRBANNAD. Hon har aldrig lagt öronen bak åt mig förut, riktigt arg är hon. Mammahäst hade fått krafft och Iska var lite överallt, skulle lugna henne lite... det ville hon uppenbarligen inte. Hon såg verkligen arg ut. Vill INTE ha en häst som surar kring maten. :cautious:

Varför inte en gyllene medelväg? Ta ut dom en liten stund varje dag men in igen innan hon sprungit för mycket. Måste ju helt klart vara bättre än att stå på box en hel vecka.

Menade din hovis att hon skulle bli sned av att "knäa" för att komma åt juvret? Isåfall var det nog det dummaste jag hört på länge!:D Ju äldre dom blir desto mindre diar dom o äter mer o mer vanlig mat. Sen om man vänjer av vid 5 månaders ålder eller 6 det är nog hugget som stucket. Jag har provat bägge varianterna och inget föl har verkat mer moget än det andra och bägge metoderna har gett glada trevliga individer. Det är nog mer att de får ha kvar sina kamrater, bo kvar i sin box och inte förändra sin vardag som är viktigare i den åldern.

Känns ju lite som om det skulle vara något allvarligare är hel vila bättre än halv tills det är helt utläkt. Är lite rädd att förvärra något. Hovis avfärdade helt tankarna på hovbensfraktur, och det förstår jag, så som hon skuttade runt utan tillstymmelse av hälta när han var här.
Har visserligen en liten del av hagen i anslutning till vindskyddet som jag skulle kunna öppna upp, där finns inga diken hon kan hoppa över heller, där kanske de skulle kunna få vara lite varje dag. :idea: stort nog för att röra sig, men inte stort nog för full karriär-sken, och lite grönt till mammahäst. Ska ta upp det med vet imorgon!

Gabby: Jo, känner också hästar som diat länge utan problem, därför jag blev så förvånad. Det är ändå en mycket fuktig hovslagare med sjukt mycket erfarenhet och som haft egna uppfödningar också, så det är inte som att man avfärdar det han säger på rak arm. Men just den biten kommer jag nog avfärda... 6 månader tycker jag känns bättre iaf. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 063
Senast: Robina
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka