Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

Tycker hon ser trevlig o taktmässig ut i traven även om den inte är så flashig. Men skritten DEN är ju riktigt bra så galoppen blir nog kanon den med!:love:

Hej alla, är lite ny här på buke och i tråden :)

Så roligt o följa allas föl, glömmer att skriva själv men läser alltid vad ni andra skriver!
Idag började jag träna för fölmönstring. Har noll kondition så måste börja löpträna nu!
Vi ska visa i Nyköping den 24/8, någon annan som ska det? Någon som är veteran och kan ge mig en
Do/Don't inför det?? Det närmaste jag kommit att visa upp en häst är veterinärbesiktningen i fälttävlan.
Så det lägger ribban ;)

Hoppas fölis blir bättre caisa!

Jag tror också det blir rätt bra, som du säger hon verkar ju ha grundtakten och balansen och det går ju att utveckla rätt mkt därifrån!
Är glad att skritten verkar ha plussats på, 08an har ju en 6a på sin och jag hatar verkligen känslan av man man inte kommer någonstans när man skrittar :p

Lille Aconitum blev idag halvt förtvivlad när jag lånade storasyster en stund. Han stod och ropade på oss med sin lilla gälla stämma när hon hade jobbat klart och var på väg tillbaka till hagen.
Han är översocial den där lille skrutten men go som tusan. Han har börjat inse att matte inte vill umgås med hans tänder men får vi besök försöker han med besökarna. Han vill att man kliar honom överallt på en gång och är inte ens skygg när man "drar" honom i öronen. Jag har redan plockat öronvax ur tofsarna flera gånger och det är helt ok enligt skrutten.
010.jpg

Så olik min hon är :) Jag får känslan av att handbromsen är i, jag hade nog inte bromsat mamman utan försökt lägga henne i en högre takt och hellre riskera galopp än avbrott.

Nu är ju meningen att hon ska trava, då hjälper det inte att springa fortare för då blir det bara galopp! Tanken är sen att jag ska kunna springa med henne i traven också, då blir det lättare att hålla rätt gångart och få till lite mera längning. Vi får se hur mkt vi hinner träna på det, annars får hon springa lös. :)
Som sagt, är glad att hon travar öht, innan har det bara varit skritt och galopp även om mamma travar i hagen.

Jo jag förstod det.
jag hade dock hellre riskerat galopp än avbrott.

Hunter, inte vår tyvärr. Vi är installade på ett stuteri men det är toppen :)

http://s1308.photobucket.com/user/Annemi_t/media/image_zps1f87f280.jpg.html

Min lilla Loppan är trött på värmen nu, hon vill ha regn så att gräset kan växa!!

Vi har börjat fundera om verkligen Loppans pappa är Diarado då hon har så fruktansvärt mkt man och tjock, så funderar på om det är en travar eller nordsvensk pappa på henne ;)!
Nu ligger manen på andra sidan på bilden men den täcker halva halsen nu. Det blir att klippa den innan fölvisningen! Annars blir knopparna större än hennes hals ;)

Loppan eller Diade'm som heter fyller snart hela 5 månader så efter fölvisningen 25 augusti ska hon börja sova själv om nätterna! Tänk vad tiden går :)

Gabby: Jag tycker iaf hon ser väldans trevlig ut! :d
Shaggy: Och din är ju helt underbar också! :love:

kl.
Update: Iska är pigg och glad, känner ingen värme, igår kväll var hon knappt halt alls, var mer en försiktighet i steget, imorse var hon halt igen, när jag kom hem från ryggkliniken nu kunde jag inte se någon hälta alls innan hon började hoppa och studsa i vindskyddet då kunde hon vackla till i nån landning men går annars rent.
Så det verkar ju gå åt rätt håll iaf! Hoppas hoppas hon är bra när veckan är slut så det inte var något allvarligare.

Ska bli väldigt intressant att se vad ditt föl får för poäng. Är ju inte helt vanligt med ett föl som nästan är 6 månader på fölvisning!:D

Är medveten om det men tänkte det är en kul grej. Tror helt klart kommentaren kommer att hon ser mer ut som en åring än föl. Men än så längre rör hon sig över förväntan i alla gångarter och är väldigt högrest trotts rumpan är väldigt hög nu. Är ju inte lika söt som en 2-3 månaders precis. Bilden miss visar hennes uppsyn!!

När vi bytade bete sist till ett ställe med enbart dressyr hästar så blev de helt frälsta i henne! De var helt säkra på att det var dressyr stam på henne men är ju rent hoppblod på henne! ;)

Tack för stöd, alla ni andra också!
Har pratat med ännu en hästvet som tyckte lika som den andra: ta't lugnt och röntga om hon inte blir bättre av vila.
Så jag ska nog chilla ett tag iaf... :angel:
Men man blir ju bra orolig :cautious:

Jag förstår din oro, min åring är en riktig olyckskorp och jag oroar mig konstant, är dessutom orolig för mamma-hästen som är svår att hålla i hull, den jag är minst orolig för än så länge är Itzy, men snart lär väl hon med ge mig anledning att oroa mig.

kl

Idag tränade vi iaf återigen inför fölvisningen, och herre min skapare vilken trav hon visade upp idag!! Är helt salig!! Kan verkligen inte sluta le! Tyvärr fick vi det inte dokumenterat (såklart). Både hon och mamma spände upp sig lite för det var gäster (ett annat föls ägare) i hagen, och som hon travade! Kanonbra bakbensengagemang, superfin gest och superfina framben! Travar hon så på visningen så jäklar i det!! :love:

ojoj, inte illa! Finns ju hästar som alltid tycks råka ut för något, känner ett par men har aldrig ägt en själv. Sen finns det dem som ALDRIG råkar ut för nåt. Blir mammahäst dräktig nu ska jag beställa en sån. ;)

Kul att hon visar sån trav! Spännande att se hur det går på visningen. :) Iska travar bara på andra sidan mamma, så har inte riktigt fått se mycket trav där än. :cautious:
Och herregud, en natt och 2 dagar på boxvila. Mitt snälla lilla föl har blivit en vettvilling! Skulle göra rent mammahästs mugg, Iska började flyga runt som en tok, dansade runt på bakbenen, sparkade och studsade. :cautious: Fick vara ruskigt noga med att hålla mammahäst emellan oss hela tiden. :meh:
Iska som aldrig varit en stegrare, hon kommer tydligen lära sig nya tricks under den här "vilan". :mad:
Får tala om för hovslagaren imorgon att hon BRUKAR vara snäll och lätthanterlig. :banghead:

Haha nu kryper Baloubet-blodet i henen fram :D Är inte kul med små livliga hästar på box :( Min 11a stod inne hela förra sommaren, han var iof snäll och uppförde sig bra, men det känns inte kul när de små inte kan vara ute och vara häst :(

Haha ja när jag tillverkade Itzy så sa jag till mamma-häst att nu jäklar föder du fram en unge som har vett att hålla sig hel! :D Får väl se om hon gjorde som jag sa, peppar peppar så har det gått bra hitintills iaf. Vågar väl inte säga för mycket :P

Hur ser det ut på Iska nu när hon börjat fälla? Blir hon skimmel?

Hon tar det lugnt mestadels faktiskt, hon låg kvar och sov nu när jag var ute och mockade, men när jag slängde in ny halm blev det spännande och värt att kliva upp för. Men har tagit det lugnt, hoppas hon gör det när hovslagaren ska titta på henne också. :p
Inte sett någon hälta idag, ett steg som det var försiktighet i, annars ren.

Haha, men det kanske funkar med beställning? "Stoföl som inte skimlar" sa jag till mammahäst inför Iska. Hittills har hon inte börjat skimla iaf, 9 veckor gammal:
3_zps6c2da204.jpg

2_zps351213c9.jpg

87d5008a-428a-4162-82a8-345576ba22c5_zps4dec84a3.jpg

Men det tror tusan på att hon kommer börja skimla som 3-åring. ;)
Är hemskt mörk under fölpälsen iaf, gissar på svartbrun, möjligen mörkbrun. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka