Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

*kl*
Skriver inte så ofta men läser varje dag. Vad fina föl som finns i tråden, skall bli intressant att läsa om er som skall visa, själv struntar jag i det.

Min lillkille växer och börjar bli stor, väldigt social kommer fram direkt man ropar på honom, och gillar att man pillar överallt. Har inte mätt honom men skall plocka in dom i helgen och får mäta honom. Fäller så det ser ut som om han har skabb :p

Hur mycket bör dom ha fällt innan ID-kontrollanten kommer ut? Dom vill ju se färgen och virvlar.

Får nog muta min dotter extra mycket så hon pallrar sig ut hit och fotar åt mig, har bara tråkiga mobil bilder, förstår inte att hon tycker landet är tråkigt :meh:

Säkert världens dummaste fråga, särskilt med tanke på att jag läst reglerna för fölbedömning framlänges och baklänges 100 g vid detta laget, men pälsglans på kroppen och svansen och babyolja i ansiktet= får man det?

Det är bara show araber som brukar ha olja i ansiktet.Tänk oxå på att det måste tvättas av så inte solen kokar det efter visningen.

Jag hade nog inte tänkt ta nåt av det men jag undrade, vill ju veta vad man kan förvänta sig att de andra gör och vad man kanske bör för att inte se ut som luffarbruar på intåg :D
Men av era svar kan jag konstatera att det förmodligen är gansak så pälsglansskinande hästar där å tar man inte det så kommer man förmodligen se lite oblank ut :angel:

:D <-- så ser jag ut! Löjligt glad i hästarna idag, de har fått fötterna fixade och så har vi övat på lite visning! Tycker Helix travar hela tiden, får till bättre schvung när jag springer med honom i grimma O_o nåja, vi kommer vara de största bönderna på mönstringen så jag tänker inte låstas vara nått jag inte är :p det får bli som det blir!

H är orädd och social, klev rakt in i både stall ridhus (morsan var väl inte lika övertygad). Typ, "här är jaaaaaaaag!!!". Iofs svårt att missa kalven, mätte honom till 130 mkh (13v gammal). Stallägaren frågade om han käkade hönsfoder, "gräs&mjölk" pep jag ur mig till svar :o

Filmade tröttmössorna, brukar vara mer spänst i dem... De ville helst sova :D
Galopp
http://i1276.photobucket.com/albums...405EDD1-8246-00000547A0738B0D_zps87257422.mp4
Travsnutt
http://i1276.photobucket.com/albums...8E965D0-8246-00000548E73615E2_zpsac14fad7.mp4

När jag visade borstade jag bara av sto och föl och flätade dem. De hade nyputsat läder, men ingen pälsglans eller något annat, och Celia blev klass 1 ändå:)

Det viktigaste på visningen är förstås inte hur pass putsade sto och föl är utan hur visningen genomförs. Den som har kontroll över stoet har också kontroll på hur visningen blir. Träna stoet på att visas vid hand i skritt och trav i båda varven, löst i trav och galopp i båda varven. Jag har varit funktionär på väldigt många visningar och de två största problemen som uppstår är att visaren inte får stoet att byta varv och inte kan fånga henne.

Åh, då kan jag fråga dig. Inga som helst problem att få mitt sto att byta varv eller fånga henne, däremot blir hon så uppjagad på tävling att hon inte kan stå still speciellt länge åt gången. Jag har jobbat mycket med det sen jag fick henne och hon är mycket bättre, men hon står ogärna still. Går bra bara hon får skritta.
Det är väl det jag oroar mig mest för, fölet ska ju exteriörbedömas, och tror inte hon står still om inte mammahäst gör det. (Dock inte omöjligt att hon gör det om mammahäst kanske bara dansar runt på stället/gör en volt/etc)
Needless to say - hon är det enklaste åbäket som existerar att visa för hand HEMMA, men inte ute.

Är det bättre att lägga ner helt, eller hoppas på att hon är lugnare med en fölunge att ha koll på, eller ha en "det får bära eller brista"-attityd och köra på och hoppas att fölungen står still länge nog för domaren att döma? (den senaste jag kört på hittills, men har ännu inte bestämt mig för att visa/vet om det är möjligt)
Hon lugnar sig ju när hon fått springa runt lite på banan, men oftast ska de ju stå still från början innan de börjar springa... :cautious:

Ska jag räkna med sämre poäng för att domaren eventuellt inte kan bedöma helt säkert? Nån som har en idé eller erfarenhet av att visa en häst som inte vill stå still?

Öva dem på hur en visning går till så blir de kanske trygga i rutinerna. Jag trodde inte att Celias gamla mamma skulle stå still, men jag upplevde att när hon kom fram till visningsplatsen och det inte såg ut som en tävling så slappnade hon av.

Tyvärr går det ju inte att exteriörbedöma en häst som inte står still. Öva visning tillsammans med din medhjälpare så blir det någonting som stoet känner igen.

Kom in och ställ upp mitt på långsidan. Stoet mot väggen och fölet mot mitten.
Skritt vad hand fram och tillbaka längst långsidan.
Trav vid hand med båda, sen släpps fölet medan stoet hålls i, sen släpps även stoet. Det har varit lite olika med olika domare men principen har varit att först springa med båda i snöre, därefter släppa ungen men hålla stoet, därefter släppa även stoet. Där ska man kunna få stoet att vända löst.
Därefter lösgalopp i båda varven.
Sen fångas båda.

Svårigheterna brukar vara att få stoet att börja eller sluta galoppera, att få fölet att trava när mamma gör det och inte galoppera samt att fånga hästarna.

hmm... Ja alltså, stoet kan rutinerna för visning vid hand (upptäckte jag till min förvåning när jag skulle träna då jag läste på strömsholm), är hon bara avslappnad gör hon alla moment klockrent utan att sätta en hov fel, och utan att lasta dem och åka iväg har jag varken tillgång till bana eller ridhus att träna i, bara hagen, och det löser inte problemet. Hade tänkt träna fölet i hagen, sen åka till ridhus en gång för att se om det var genomförbart med stoet.
Men kanske lika bra att skippa det ändå.
Sen vi blev av med ridbanan i byn har det blivit lite besvärligare med träning.

Gårdsbedömning hade ju fungerat, men jag ville ju inte visa bara för poängen, känns liksom inte värt pengarna. Tack för svar! :)

JA den 25 är det, Tid har inte jag heller fått:) Meddelar när jag vet. Roligt att vi är några härifrån som ska dit:)

äsh hittade inte det, sökte på både avelsvärdering och utställning måste missat något, men kikar in här i tråden o hoppas ni uppdaterar ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 063
Senast: Robina
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V