Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

Så mycket blinningar har vi inte kan jag lova! Apatiska är det sista mina fölisar är...:o Sen har det blåst rätt friskt här de sista dagarna, morgnarna är riktigt kalla o sen blir det inte varmt förrän vid 10. På eftermiddagarna är det varmt i solen men inte jättevarmt i skuggan. Konstigt sommar tycker jag.

kl

sona: jättefin fölis verkligen! Är det 3 eller 4 du fått nu?

Jag mätte tydligen helt uppåt väggarna häromdagen...Sten är ca 130 cm och Eskil ca 126 och inget annat!

Tack!
Detta är 3:e och sista fölet, har "bara" 3 avelsston ;) Skulle egentligen bara vara 2 men det råkade flytta in ett dräktigt sto till i höstas. Så dumt när man har många boxar, det var så mkt bättre med begränsad plats...

Hoppas detta inlägg hamnar rätt, annars får ni gärna flytta det :)

Jag får hem mitt stoföl nu i slutet på Aug då är hon 6 månader.
Hon är redan 126 cm hög. Stoet är ca 160 och hingsten ca 165-168 (?), ja ungefär iaf.

Vad ger ni era små att äta i den åldern (de som inte går med mamman)? Förutom ett bra analyserat grovfoder. Jag tänker på märken av fölfoder och annat som är bra. Hur mycket Hösilage kan man räkna med att en så liten får i sig?

Hon är så självständig och nyfiken och helt underbart söt! Längtar!

2013-07-09-1732-300x168.jpg

Jisses frid är hon född i februari? Inte många halvblod som är så tidiga. Men har du inte bete som hon kan gå på o vad det gäller mat så ska hon ju ha samma kraftfoder som de gett henne under avvänjningsperioden. Hösilage är ju fri tillgång som gäller för växande bäbisar.

kl på mig själv...

Lite bilder är ju alltid kul, det är ju så himla lätt att plåta två föl som hellre sitter i knäet än agerar fotomodeller:

Sten 8 veckor:
1012876_10151835293673313_1424207251_n.jpg

Eskil 7 veckor:

1002314_10151829943963313_1389980675_n.jpg

1009782_10151829943813313_1482030775_n.jpg

Bästisar:

936491_10151829943593313_1251213581_n.jpg

Ja du är mes!:p Jag tar inte in mina, de har ju varit ute hela tiden i flera månader nu o har 2 dungar att ställa sig i med skugga o bete. Men står dom där? Icke sa nicke. Fölen ligger utsträckta helst i sanden här uppe, Malva nordsvensk har lejt Viona halvblod till barnvakt så hon ägnar sig åt sin favvosysselsättning, äta gräs, äta gräs o sen äter hon lite gräs medan stackars halvblods mamman får stå i solen o vakta sovande bäbbar!:crazy:

Fölen har fortfarande tjock fölpäls o följdaktligen har dom inte så ont av vare sig värme eller blinningar. Halvblodsmamman har flughuva men verkar också tåla blinningarna ganska bra.

Ja, jag är väl mes....:o extramammorna och fölet är inte så sugna på att gå in men E vill VÄLDIGT gärna gå in...gammal tävlingshäst, bortskämd och klemad med under många år du vet :meh:
Minns första året jag hade E och hon skulle gå på sommarbete...trots dubbla höga grindar när klockan var 18 så hoppade hon över dessa och sprang hem till sitt stall (var en bit) och in i sin box...:meh:

Mina står med helst i en sandhög nu när det är varmt. Man tycker att det skulle vara svalare i gräset men det kanske är goare att rulla sig i sanden och därför står de kvar där?

*kl*

Sitter här och lägger in Florence i min TDB inför fölbedömningen :D

Så när jag kom till att skriva in namnet började jag fundera på om jag kanske ska lägga till några bokstäver sist i namnet, som jag kan ha på alla mina framtida uppfödningar sedan.

Hon ska alltså heta Florence Leontine, 17 tecken, så jag har plats till ett mellanslag och sedan två bokstäver till. Men sedan tillkommer ju även (36)(SWB) efter namnet, så det blir kanske för plottrigt med flera extra bokstäver dessutom?

Funderar isåfall på antingen GL (mina initialer) eller LY (två första bokstäverna i efternamnet).

Beslutsångest! :p

*kl*

Så när jag kom till att skriva in namnet började jag fundera på om jag kanske ska lägga till några bokstäver sist i namnet, som jag kan ha på alla mina framtida uppfödningar sedan.

Hon ska alltså heta Florence Leontine, 17 tecken, så jag har plats till ett mellanslag och sedan två bokstäver till. Men sedan tillkommer ju även (36)(SWB) efter namnet, så det blir kanske för plottrigt med flera extra bokstäver dessutom?

Funderar isåfall på antingen GL (mina initialer) eller LY (två första bokstäverna i efternamnet).

Där sa du nått! Tror minsann Avatar sa få JP Efter:) Mina söners initialer!

Jag råkar ha mitt kvitto för mitt senaste föl fött -11 framför mig, och där kostade Breedersanslutningen 360:- plus moms.

*kl*

Ett tips kolla Blup innan ni sätter initialer på namnen om just de initialerna redan används av någon annan eller inte. Kan man undvika behöver man ju inte använda samma som någon annan använder.
GL tex används av en annan uppfödare om än inte stor just nu i alla fall. LY använder ingen.
Även om det inte är registrerade prefix så blir det rätt rörigt speciellt de smarthuvud som använder de väl inarbetade bokstäverna som vissa stora uppfödare med hundratals uppfödningar använt i många år. Där undrar man verkligen vad de tänkte eller om de inte tänkte alls.

Tack, när jag sökte på blup lite snabbt hittade jag ingen med GL sist, men de 4(?) måste ha förvunnit blande de 1103 som hade 'gl' någon annan stans i namnet... :cautious: Funderade också på LH men där fanns det ju betydligt fler.

Men skriver man mellanslag innan bokstäverna i sökrutan blir det iaf lite färre att kolla igenom! :idea: (För visst kan man inte bara söka på att bokstäverna endast ska vara i slutet längre?)

Oj glömde skriva, det är ett Frieser föl. Ja hon är född i Feb. Jo hon går på bete nu och kommer göra det även efter flytten i slutet på Aug, då jag hämtar hem henne. Fri tillgång på bra grovfoder också naturligtvis. Tänkte mer utöver det.

Tack för svar. :)

Just ja, jag har också funderat på det där med att lägga till initialer...
Iskierka CL
eller Iskierka Clu/CLU

Lekte lite med tanken på att ta mitt släktnamn istället, men det är så... oelegent. :D
Iskierka Gubb

:sneaky:

CL tycker jag är tråkigt, lägger jag till nåt blir det nog Clu. :)

MliD: Oj så fin! Förstår att du längtar! :)

Jag har prefix istället för att gå mot strömmen...:) Mina heter My ....har My Wonder sen tidigare, dock inte min uppfödning men hon var inte reggad när jag köpte henne så då fick jag ju döpa också. Eskil heter My Decision.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka