Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

Fina föl alla har fått, ser rejäla ut:) Tycker min är tunn om jag kollar era, men kanske beror på att han är ett fullblod?
Han är väldigt social, man behöver bara ropa hans namn så kommer han farande som en kanonkula och gnäggar :D Hoppas på att få till lite bilder på honom snart, dottern kommer nu i veckan och som vanligt får hon hjälpa mig med att lägga in bilder, är verkligen sämst på det :o

Caisa: Jag har för mig att det kostar ca 500 att ansluta dem nu, sen blir det svindyrt ju äldre hästen blir.

Fick mitt pass idag o jag hade ju kryssat i rutan men kan inte se att det är taget någon extra avgift alls för det. Kostar 800 för registreringen och 440 för DNA analysen + moms summa 1550 inkl moms. Jag har för mig, OBS! inte säker, att det inte kostar extra om man anmäler som föl till Breeders utan det är senare det kostar o blir dyrare o dyrare ju äldre dom blir.

kl

Har försökt mäta min små busar idag, Eskil var ca 117 cm och Sten ca 120. De är 7 resp 8 veckor så det verkar väl hyfsat normalt men jag undrar egentligen hur rätt jag lyckades för Sten är jättestor verkligen!

Ja, jag vet inte hur Molinna bär sig åt för att göra torrt sensommargräs från en säkert minst 20 år gammal vall till värsta dundermjölken OCH samtidgt se högdräktig ut igen själv :banghead:.

Fotade nya fölet lite igår, hon ser väldigt fin ut än så länge, tack o lov att hon fick Zuidenwinds ansikte och inte Wayanas :angel:

Och sist en bild på ärtan som snart är två månader

Nu är jag för lat för att svara på rätt knapp :o nån frågade giraffhöjden! Helix var 131 mkh 10v! Mätt med måttkäpp i plan stallgång med halvsovande föl :meh: nåja, han är snygg att titta på, får väl lära honom vad stege är för jag lär behöva en!

Warum nicht 2?

Hahaha, oj, han var inte liten! :D
Sona: Åh så fin! :love:

kl.
Kört ihop sig med fölbete nu, ser inte ut som om Iska får något sällskap av jämngammal förren tidigast slutet av sommaren. :( Vet att det finns ett föl i ett westernstall där jag praktiserade förut, 15 min från mina föräldrars hus, men de hade behövt flyttas NU om de skulle flytta då mammahäst närmar sig de känsliga dygnen om hon är dräktig igen och det blir nog lite för pang på att ringa och fråga "du, vill du ta mitt sto och föl på bete med ditt sto och föl typ idag?"... suck. Lilla Iska är så uttråkad.

Men det kanske är lika bra, hon har tydligen varit hostig idag (jag är inte hemma då jag jobbar), funderar på om hon är full i mask efter att de stått på semin i 9 dagar, kommer ihåg vad gylle berättade om det, jag har ju sett henne stå och klia bogen ibland, och lite näsflöde har skymtats till och från.
Ska jag avvakta lite och se om hon fortsätter hosta eller prova avmaska på en gång ändå tror ni? Hon är ju bara 6 veckor, men inte som att de ska behöva gå runt full i mask heller...

Vilken söt unge:D

Nu har vi dansat földans och det har ju funkat;)
Kan någon hjälpa mig med lite regndans..
Vi har inte sett en droppe regn på hela sommaren.
Som tur är så har vi fått tag på nya hagar med gräs..
Kommer flytta dom till helgen.

så här har min kille det just nu..Inte ett grönt strå:crazy:

han kan i alla fall roa sig själv..en pinne och så är han på bra humör..

Nawe vad söt han är!
Amazing har också sånnadär busryck i hagen ett par gånger om dagen!
Jag har dock inte lyckats fånga honom på film än...:/

Min veterinär rekommenderade mig att avmaska (jag hade tagit träckprov på de vuxna och de hade lite till måttligt, högsta var 300 EPG) även fölet då var hon 5 veckor har jag för mig.

kl

Är det någon mer än jag som tar in sina hästar dagtid nu när det är varmt och insekter? Eller är jag mes :o

En annan fråga, är det någon här i tråden som har sin häst på inackorderingsstall? Hur har ni löst det med fölning, hagar mm? Tänkte en del på sånt när jag själv stod inhyrd hur det skulle funka.

Jag har mina inackorderade och det har inte varit några problem alls. Vi fick ta bort mellanväggar i boxarna så länge vi bara återställde det sen igen. Jag frågade även dem om det var okej att betäcka och få föl hos dem. De gick själv i en hage till och börja med. Stall ägaren hjälpte mig även när jag jobbade långa dagar med att släppa ut dem någon timme varje morgon och kväll, var ju väldigt kallt när min föddes. Sen tog jag beslutet att våga släppa ihop sto och föl med våra valacker, gick hur bra som helst. Nu är sto och föl på bete men efter avvänjning så ska fölis gå med två shettisar och en ponny, så får mamma häst gå med valackerna. Så det har funkat kanon för mig :)

Ja det är ett kanon ställe. Nu när jag frågade henne i år om det var okej om jag betäckte igen var hennes krav att stoet inte fick föla när de var på semester nästa år, ;) stoet fölade i år när de var på skidsemester. Hon hade velat vara med när loppan föddes :). Jag hade även tur när det gällde fölbete i år. Hade hur många som helst som ville ta emot mitt sto och föl utan kostnad bara för att få ha sällskap :)! Så det var bara att välja och vraka ;)

Är det någon mer än jag som tar in sina hästar dagtid nu när det är varmt och insekter? Eller är jag mes :o

Ja du är mes!:p Jag tar inte in mina, de har ju varit ute hela tiden i flera månader nu o har 2 dungar att ställa sig i med skugga o bete. Men står dom där? Icke sa nicke. Fölen ligger utsträckta helst i sanden här uppe, Malva nordsvensk har lejt Viona halvblod till barnvakt så hon ägnar sig åt sin favvosysselsättning, äta gräs, äta gräs o sen äter hon lite gräs medan stackars halvblods mamman får stå i solen o vakta sovande bäbbar!:crazy:

Fölen har fortfarande tjock fölpäls o följdaktligen har dom inte så ont av vare sig värme eller blinningar. Halvblodsmamman har flughuva men verkar också tåla blinningarna ganska bra.

Däremot har jag en annan plåga som kommit nu, den förbannade styngflugan har lagt ägg över hela benen både på ston o föl. Suck. Men detta året ska jag iaf vänta med avmaskning till första frosten varit.

Fölen har fortfarande tjock fölpäls o följdaktligen har dom inte så ont av vare sig värme eller blinningar. Halvblodsmamman har flughuva men verkar också tåla blinningarna ganska bra.

Klart de känner av alla bromsar men de kan nog bli apatiska efter ett tag. Mitt sto och föl går nu i stor flock med fem andra ston och deras föl. Vissa dagar har de ganska jobbigt men upplever att de har hjälp av varandra. De hästar som går ensamma tar vi in i stallet när det är varmt och mkt broms. Annars så springer de halvt ihjäl sig stackarna.

Vi har fullblod så det kanske är skillnad mellan raserna (hudtjocklek??).... Hade för många år sen ett fuxsto som helt var fullt med broms jmf med de bruna hästarna hon gick med..... kanske hon hade tunn hud?

Mitt sto med föl är ute dygnet runt, Cajsa drar mest racer-rundor frampå kvällen då det är svalare, verkar inte vara jätte besvärad av insekterna, inte heller mamma häst som har en del xx ( över 50%) i sig.

*kl*

Idag firar vi att lilla Cajsa fyller 1 mån.! :love:

2vv0x3o.jpg

Mamma häst måste ju också få vara med på ett hörn, någon som vågar tippa på hur gammal hon är? ;)

30ufl2f.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 368
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka