Sv: Föl 2013 del 2
kl
Idag var det visning för vår del. Är jättenöjd med mina hästar som uppförde sig exemplariskt! Tyvärr var inte domaren lika imponerad som jag, men det är sånt man får räkna med när det handlar om bedömningssporter. Rent krasst bryr jag mig inte så värst, även om det såklart är roligare om det går bra.
Domaren började med att muttra något om att det var ingen stam man kände igen på mödernet "men vi kan iaf vara överens om att det är Cosmeo som är far?"...
Sen envisades han med att kalla henne för "han" hela visningen...
Vi fick dessutom springa, springa, springa så stackars fölisen blev jättetrött, ny plats och en timmes transport på det, hon orkade verkligen inte showa och då tyckte han hon var oengagerad... Hon var vråltrött. Det + lite ofördelaktig växtfas = not so good, så vi fick bara 41p.
Typ: Ngt kvaratisk, ngt outvecklad - 7
HHB: vackert huvud, tendens till underhals, välformad manke, välformat, välmusklat kors, brant i bogen - 7
Ext: korrekt - 8
Skritt: ren och taktmässig, ngt kort - 7
Trav: Taktmässig, oengagerad, i framvikt - 6
Galopp: Rytmisk, oengagerad, i framvikt - 6
Skritten är hennes sämsta gångart, och det jag trodde hon skulle få sämst på, men det var ju kul att det ändå var värt en sjua, vilket förvånar mig. Att traven och galoppen, som är hennes bästa gångarter, skulle vara värda 6or håller jag dock inte med om, men som sagt hon var trött, och hon är i nerförsbacke just nu så det är väl inte mycket att orda om.
Jag vet att hon inte är något klass1-föl, så det hade jag absolut inte förväntat mig att hon skulle bli. Jag var i valet och kvalet att visa för jag tycker inte hon är i en bra fas, men valde att göra det ändå för erfarenhetens skull. Med det i åtanke så kan jag inte vara annat än supernöjd, för som sagt så skötte både hon och Zamona sin exemplariskt och jag hade inte kunnat önska mer utav dem! SUPERDUKTIGA hästar och allt gick så lugnt och städat till. Är så himla stolt över dem!!