Första barnvagnen..hjälp

Breakdance

Trådstartare
Som rubriken lyder, villken vagn (märke) tycker ni är bäst som första vagn? Finns ju en hel djungel där ute och jag är totalt lost:confused:
Nån erfaren mamma som kan tipsa oss icke erfarna:bump:
 
Sv: Första barnvagnen..hjälp

Jag har en Emmaljunga -04.
Den är rätt otymplig, men skruttan ligger gott i den.
Den är en "kombi" så när hon inte skall ha liggdelen har jag istället en sittdel.

Men har man liten bil så är den inge bra alls då den som sagt är väldigt otymplig, i alla fall med liggdelen på. Med sittdelen är det lättare. :)

 
Sv: Första barnvagnen..hjälp

Har en teutonia -03 (duo) som jag hade till sonen, och får gå till 2:an också :)

Den funkar kanon på alla underlag, dock ganska otymplig i bilen, så med sonen köpte vi en kärra med liggläge till sommaren när man far omkring på lite mer "vagnsutflykter" men bil.

Första vagnen tycker jag man kan köpa en beg. då man oftast vill byta till något mindre efter ett litet tag och det vill man kanske inte om man betalt massa pengar för en ny vagn, även om man skulle tycka det var enklare att byta till mindre modell kanske man blir lite för snål...
 
Sv: Första barnvagnen..hjälp

Det beror så på vad du är ute efter och hur du ska använda den. Ska du mest ha den i stan eller på landet med leriga och vägar och mycket snö? Själv har jag bara haft med min på stan en gång och William är snart 5 månader. Ändå är vi på stan minst någon gång i veckan.

Nu råkade jag ärva en emmaljunga kombivagn från -00 så den har ju några år på nacken. Men jag anser inte att det skiljer sååå mycket på den och de nyare (mer än tyget). Jag köpte visserligen nya lufthjul som jag är jätte nöjd med! Jag som bor på landet och kör vagnen mycket på leriga grusvägar med djupa vattenpölar är överlycklig att jag har en robust "terränggående" vagn. Det hade nog aldrig funkat med en sån där med "små" rörliga hjul. De går visserligen att låsa, men inte tillräkligt för min smak.

Om jag hade köpt en vagn så hade det nog blivit en nyare emmaljunga. Ev en sittvagn med citykorg eller en kombivagn. Vet inte riktigt eftersom jag inte provkört de nya...

Syrran har en Teutonia kombivagn, men ärligt talat så verkar det vara sämre kvalitet på den. Fast hon är visserligen också en sådan som sliter hårt på sina vagnar.

Brio har jag ingen erfaranhet av...

Du får nog helt enkelt fundera vad du vill ha ut av vagnen och hur du kommer använda den. Sen åka och provköra och känna på vagnarna för att se vilken ni gillar bäst. Sen ska den ju få plats i bilen också!
 
Sv: Första barnvagnen..hjälp

Detta är vad vi tyckt varit bäst med våran vagn (vi har haft tre st):

- vändbart styre (som sittvagn kan man ha barnet frammåt eller bakåt med att enkelt flippa över styret) SUVERÄN funktion spec om det är soligt eller blåsigt ute!!!!
- 4 hjul, som man inte behöver pumpa = stabil vagn och inga punkteringar
- handtaget är förrutom vändart även ställbart så om man är olika lång kan man vinkla det lite hur man vill...

vagnen vi har heter Teutonia Mistral Sport och är från 2005....
Det är en sittvagn som vi har haft mjuklift till första tiden!!! Den går fram i alla väderlag och underlag... Enda bökigheten är att den kanske inte kryssar fram lika bra som 3hjulingarna gör då man går på stan men å andra sidan är det enklare åka rulltrappor, bussar vända ryggen till (vältrisken minimal på våran) osv.

Vi hade en 3-hjuling ett tag men den va verkligen ingen hit annat än till att kryssa fram i affärer (och vi går kanske på stan max 4 timmar i månaden)
 
Sv: Första barnvagnen..hjälp

Vi köpte en Brio Happy -07 nu när det är/var rea är en kombivagn så man fäller ner ryggdelen, och upp med fotdelen och i med en mjuklift så blir det en liggvagn.

Handtaget är inte vändbart men man kan lyfta av och vända själva "vagndelen" från karossen om man vill det.

Vi var först inne på en begagnad men det var ett så bra pris och dessutom 6mån fabriksgaranti + att vagnen är försäkrad så det fick bli en ny vagn.

Jag och sambon är supenöjda, var inne lite på emmaljunga först men den hade inte gått in i bilen!! (bästa kompisen har en emmaljunga)

Lätt att vika ihop, lyfta in i bilen och lyfta ur och vika upp.
 
Sv: Första barnvagnen..hjälp

Jag tyckte att de flesta barnvagnar var så hiskeligt fula och framförallt dyra när jag började leta. Tillverkarna verkade mera gå på flaschig design är praktisk funktion ansåg jag. Då kollade jag råd&rön eftersom där brukar ju en del tester göras, och såg att Knorr Nizza hade fått bäst i test, visserligen 2004..men ändå. Hittade ganska många på Blocket, jättebilligt, och de är inte dyra splitternya heller. Och designen verkar bra samt att det INTE ser ut som det är ett rymdskepp dom byggt i olika färger osv...Nu hann vi aldrig köpa en sån, eftersom pojkvännens bror hade en vagn ståendes hemma. Så nu blev det en Emmaljunga kombi (årsmodell ingen aning = ointressant för oss). Tack och lov i NEUTRAL färg.

Båda 2 var helt överrens att INTE springa och köpa en ny vagn. Det är det inte värt ansåg vi att slänga ut flera tusen på nåt man bara har en kort tid. Återanvänd är vårat motto ;)

Sen tänkte vi att en kombi måste ju vara det mest praktiska. Går ju att använda lääänge, istället för man först köper en ren liggvagn dom växer ur på ett kick, sen ska det bytas igen å bytas igen. Nej tack, sånt ids vi inte.

Syrran har en Teutonia. Dom har jag hört ganska bra om också. Men annars vet jag egentligen inte så mycket mer...Nu har vi en vagn och huvudsaken är väl man kan dra om kring bebben dit man ska...
 
Senast ändrad:
Sv: Första barnvagnen..hjälp

vi ska absolut ha en Stokke när vi får barn:love:, att vagnen är trendig är jätteviktigt för oss och ingen av oss skulle någonsin vilja ha en emmaljunga.
 
Sv: Första barnvagnen..hjälp

Nej jag ville heller inte ha vare sig Brio eller Emmaljunga. Men eftersom denna var gratis så tackade jag och tog emot. Hade aldrig köpt själv ;) Men gratis e gott :D
 
Sv: Första barnvagnen..hjälp

I mina ögon ser den ut som en "alienvagn" ;). Men jag är väl inte så hipp här ute i bushen :angel:. Om 5 år kanske jag också vill ha en sån (fast den skulle nog inte passa in i mitt liv med alla grusvägar och vattenpölar).
 
Senast ändrad:
Sv: Första barnvagnen..hjälp

Ha ha de flesta säger "men gud en kundvagn??" men det är ju bara roligt.

Jag är inte typen som kommer att släpa runt på en enorm skötväska med 15 blöjor samt våtservetter för 15 blöjbyten o extrakläder o gud vet vad så för oss passar den great, plus att jag inte vill känna mig tantig bara för att jag får barn, som ajg gör när ajg kör en emmaljunga elelr brio :o
 
Sv: Första barnvagnen..hjälp

Bara för du skrev *alienvagn* vart jag nyfiken. Har aldrig sett en Stokke förut...Å de må jag säga :eek:

Är det en sån här jag hittade en bild på ? Jisses vilken design i så fall :p

stokke.gif
 
Sv: Första barnvagnen..hjälp

Ha ha de flesta säger "men gud en kundvagn??" men det är ju bara roligt.

Ha ha, den var kul! :D Det var lite likt faktiskt!

Själv har jag en sån där "jätte" skötväska med en MASSA prylar i, men den hänger nästan aldrig på vagnen. Beror väl på att jag mest använder min vagn som Williams sovplats (ute) dagtid. Eller om jag tar en liten promenad här hemma.
 
Sv: Första barnvagnen..hjälp

Ja, visst är den flashig (nu vet jag inte ens om jag kan stava)!
 
Sv: Första barnvagnen..hjälp

Ja en sån är det! :love::love:

Vi kommer känna oss lagom tönt/tuffa när vi rulllar omkring med den där:o
 
Sv: Första barnvagnen..hjälp

Hur är dom där att köra eg? Dom ser inte så stadiga ut.... och hur kör man i rulltrappor utan att tippa :eek:

Jag tycker nog Bugaboo Cameleon verkar som en roligare vagn bland de "trendiga" :)
 
Sv: Första barnvagnen..hjälp

Vi har beställt en svart Brio Happy med svart kompaktchassi.
Då får vi ett chassi med vändbart och ställbart styre som också tar lite mindre plats i bilen.
Dessutom kommer vi att ha en separat liggdel och en sittdel som vi kan byta mellan då barnet blir äldre.
Sen passade jag på att ta med regnskydd och myggnät när jag ändå beställde. :angel:

Vi ville ha en stabil vagn som går bra på grusvägar eftersom vi bor på landet.
Alltså visste vi redan att trehjulade stadsvagnar inte passade oss.
Valet stod då mellan Emmaljunga och Brio (för att göra det så enkelt som möjligt för oss).
Eftersom jag inte gillar Emmaljungas design så blev det en helsvart Brio :)
Vi hade säkert kunnat hitta en lika bra vagn till ett billigare pris om vi letat men eftersom ingen av oss har intresset
av att lägga ner så mycket tid på det så beställde vi en helt ny.
Vagnen hämtar vi efter att bebis är född.
Skulle något hända med bebis så behöver vi inte hämta ut vagnen och får då tillbaka vår handpenning.
 
Sv: Första barnvagnen..hjälp

Vi är supernöjda med våran emmaljunga sport classic -07. Köpte den ny (sittvagn) o hittade en oanvänd mjuklift av nåt annat märke för ett par hundralappar på blocket. Tyckte inte vagnen var dyr heller vilket inte är en nackdel :D

I vår mazda 6 (sport-halvkombi) går vagnen enkelt in i bagaget, bara att vika ihop, i lilla seat ibizan går chassit in i bagaget o sittdelen lägger jag i baksätet. Upplever den som ganska simdig.

Jag är helnöjd o ångrar absolut inget med köpet, jag skulle aldrig vilja ha en Stokke... hua...
 
Sv: Första barnvagnen..hjälp

Vi valde en Bugaboo för att:
- den har många valmöjligheter såsom vändbart styre
- den är flexibel
- den är lätt
- den går in i vår mini-bil
- den är en kombivagn som både är liggvagn, sittvagn och sulky!
 
Sv: Första barnvagnen..hjälp

*Kl*

Jag borde också börja leta vagn snart och har kikat lite på bl.a blocket.
Emmaljunga och Brio har jag ju hört talas om men nu har jag stött på flera (för mig) okända märken som Basson, Hoco, Nova osv. Är det någon som vet om dom lite uddare märkena är något att ha eller är det bäst att hålla sig till dom kändare fabrikaten?

Förlåt för trådstöld..;)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har fått några 18K guldsmycken av mamma som varken hon eller jag vill använda, så hon tycker att jag ska sälja dem. Men hur ska man...
Svar
11
· Visningar
709
Senast: Manji
·
Foder & Strö Som rubriken lyder. Vad har ni för upplevelse med den? Den är ju relativt ny. Jag har den till min pojke nu och testar eftersom han...
2
Svar
26
· Visningar
2 921
Senast: Oknytt
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 066
Senast: Vicks
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
687
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp