Författardrömmar (tråd för oss som skriver)

Ikväll är jag lite extra pepp och glad, för jag vågade mig på att skicka några kapitel av mitt senaste projekt till en kompis som får agera testläsare (under strikta order att vara hård, inte linda in kritiken och verkligen säga vad hon tycker.) och hon har gett så mycket fin respons! 🥹 Och finast av allt, hon frågade om jag inte hade mer hon fick läsa för hon fastnade i berättelsen och vill se hur det går för huvudpersonen. Liksom är det inte det finaste betyget man kan få så vet jag inte. 🥹🥹:heart
 
Vad roligt att vi är så många som sitter inne med bokdrömmar!

Jag filar på en scen just nu och funderar lite på det här med att låna in självupplevda händelser till berättelsen. Gör ni andra det? Jag har ett möte mellan två karaktärer som hade blivit väldigt bra och självklart om jag använder det verkliga mötet som grund men det känns nästan som att skriva in sig själv i boken...
 
Ikväll är jag lite extra pepp och glad, för jag vågade mig på att skicka några kapitel av mitt senaste projekt till en kompis som får agera testläsare (under strikta order att vara hård, inte linda in kritiken och verkligen säga vad hon tycker.) och hon har gett så mycket fin respons! 🥹 Och finast av allt, hon frågade om jag inte hade mer hon fick läsa för hon fastnade i berättelsen och vill se hur det går för huvudpersonen. Liksom är det inte det finaste betyget man kan få så vet jag inte. 🥹🥹:heart

Åh så härligt när man får sån kritik! På kursen jag gått nu på sommaren så har min handledare skrivit att hon vill läsa vidare på varje text och det känns bra faktiskt. Hon har ju absolut ingen anledning att skriva så om hon inte tycker det. Det är bra också för hon är författare och har gett ut flera romaner och har varit nominerad till Augustpriset (dock vann hon ej). Jag har också låtit en annan person läsa det lilla jag skrivit och gett stränga order om att vara rak och ärlig.
 
Vad roligt att vi är så många som sitter inne med bokdrömmar!

Jag filar på en scen just nu och funderar lite på det här med att låna in självupplevda händelser till berättelsen. Gör ni andra det? Jag har ett möte mellan två karaktärer som hade blivit väldigt bra och självklart om jag använder det verkliga mötet som grund men det känns nästan som att skriva in sig själv i boken...
Jag tänker att det kan bero på flera faktorer:
* Kan händelsen identifieras till dig?
* Är händelsen så pass unik att det inte skulle kunna hända någon annan/vem som helst?
* Kan händelsen skrivas om på ett sätt så att kärnan är samma men de yttre omständigheterna är desamma?
* Kan någon annan se att du "skrivit in dig själv i boken?" och om Ja - kan det påverka någon annan/dig negativt?

Kanske svamligt, men kontentan är väl att om det inte påverkar dig eller någon annan negativt så är det väl bara att köra på? Jag menar herregud, Jan Guillou har ju blivit rik på att skriva om sig själv som hjälte i olika utklädnader. 😎
 
Vad roligt att vi är så många som sitter inne med bokdrömmar!

Jag filar på en scen just nu och funderar lite på det här med att låna in självupplevda händelser till berättelsen. Gör ni andra det? Jag har ett möte mellan två karaktärer som hade blivit väldigt bra och självklart om jag använder det verkliga mötet som grund men det känns nästan som att skriva in sig själv i boken...
Det tror jag nästan är oundvikligt? Jag tänker att allt som händer, och alla karaktärer, har någon sorts botten i en själv i större eller mindre omfattning?
 
Vad roligt att vi är så många som sitter inne med bokdrömmar!

Jag filar på en scen just nu och funderar lite på det här med att låna in självupplevda händelser till berättelsen. Gör ni andra det? Jag har ett möte mellan två karaktärer som hade blivit väldigt bra och självklart om jag använder det verkliga mötet som grund men det känns nästan som att skriva in sig själv i boken...
Jag tror inte jag har några självupplevda händelser i det jag skriver och jag tror inte det kommer att bli så heller. Det känns som om mitt liv är väsensskilt från det jag skriver om och jag har svårt att se hur jag skulle lyfta en händelse jag varit med om in berättelsen. I min hjärna blir det bara komplicerat. Däremot har jag naturligtvis vissa erfarenheter som finns med, mest framträdande kanske att ha en kärlek till hästar. Jag tror jag använt något citat ur verkliga livet osv.

Men generellt - känner du att det skulle funka för dig att använda något från verkligheten: skriv scenen och känn efter. Känns det inte bra är det ju bara att stryka. Jag kör rätt mycket att jag testskriver och beslutar mig baserat på hur det kännns Jag har just nu två olika prologer, där första boken ska sammanfattas av en av bifigurerna. Håller på att bestämma mig om han ska berätta allt för en gammal vän eller lätta sitt hjärta för en värdshusvärdinna. Det beror på vad som ska hända med honom sen och det har jag inte heller bestämt ännu. Likaså har jag en karaktär som ska dö, ganska snart eller senare. Jag har länge haft senare som huvudalternativ men nu känner jag att det skulle vara rätt skönt att bli av med honom. Men jag måste skriva båda versionerna för att bestämma mig.
 
Jag skriver mycket men på engelska främst Jag fokuserar på hbtq-litteratur, då M/M. Jag håller just nu på med bok 2 i en serie som inte är publicerad på så vis som att de säljs utan på en plattform för andra hobbyförfattare/där vissa kan få betalt. Jag har början skrivet, slut och en hyfsad bild av det i mitten av boken. Men jag har just nu otroligt svårt att formulera just övergångarna i berättelsen. Så fort jag sätter mig att skriva dör jag bara inombords vilket gör mig ledsen. Press har börjat sättas av "mina fans" som frågar om när bok 2 är klar, och då blir jag än mer stressad.

Men försöker tänka att det ger med sig. Har skrivit mycket fanfiction också och en del barnböcker till familjen. En dröm är såklart att kunna publicera mina böcker på riktigt, men det är otroligt svårt att få till. Däremot vill jag försöka ge ut en diktsvit. Men det är nog ännu svårare. :)

Jag brukar samla ihop lite basfakta om platser och karaktärer i olika dokument men mycket finns i mitt huvud. Platser, personer osv brukar jag även försöka skapa i spelet The sims. Då kan jag få en visuell bild av exempelvis ett rum som därefter blir enklare att beskriva. :) Likaså använder jag en del AI för att försöka skapa mina karaktärer. :)
 
Jag tänker att det kan bero på flera faktorer:
* Kan händelsen identifieras till dig?
* Är händelsen så pass unik att det inte skulle kunna hända någon annan/vem som helst?
* Kan händelsen skrivas om på ett sätt så att kärnan är samma men de yttre omständigheterna är desamma?
* Kan någon annan se att du "skrivit in dig själv i boken?" och om Ja - kan det påverka någon annan/dig negativt?

Kanske svamligt, men kontentan är väl att om det inte påverkar dig eller någon annan negativt så är det väl bara att köra på? Jag menar herregud, Jan Guillou har ju blivit rik på att skriva om sig själv som hjälte i olika utklädnader. 😎

Den enda som skulle förstå direkt varifrån scenen är hämtad ifrån den andra personen som var med. Inte ens någon som känner mig väl hade nog reflekterat över att det skulle vara självupplevt om jag inte pekat ut det. Det är inte en sensationell händelse på något vis, däremot unik och distinkt men det är inget negativt eller traumatiskt. Jag ska testa att skriva och se hur det känns helt enkelt!

Det tror jag nästan är oundvikligt? Jag tänker att allt som händer, och alla karaktärer, har någon sorts botten i en själv i större eller mindre omfattning?

Jag har nog aldrig hämtat in en verklig händelse till en berättelse själv tidigare, åtminstone inte så bokstavligt som jag tänker mig här.

Att låna in personligheter, intressen, yrken och allmänna händelser ser jag mer som ett sätt att skapa trovärdiga och relaterbara karaktärer 🙂
 
Är det bara jag som upplever det svårt att skriva dialog? Jag är, om man får klappa sig själv på axeln, tämligen bra på att skriva fängslande men dialogerna förstör känslan i det jag skriver. Jag får inte alls till det så som jag vill. Det blir stolpigt.

Jag inser att det dessutom är väldigt stolpig dialog i säkert en tredjedel av alla böcker man läser/ lyssnar på. Så vad finns det för tips för att lyfta dialogerna så att de hamnar på samma nivå som resten?
 
Är det bara jag som upplever det svårt att skriva dialog? Jag är, om man får klappa sig själv på axeln, tämligen bra på att skriva fängslande men dialogerna förstör känslan i det jag skriver. Jag får inte alls till det så som jag vill. Det blir stolpigt.

Jag inser att det dessutom är väldigt stolpig dialog i säkert en tredjedel av alla böcker man läser/ lyssnar på. Så vad finns det för tips för att lyfta dialogerna så att de hamnar på samma nivå som resten?
Frågan är om inte många bra böcker helt enkelt inte har någon dialog? Böcker måste ju inte visa samtal i den formen.
 
Är det bara jag som upplever det svårt att skriva dialog? Jag är, om man får klappa sig själv på axeln, tämligen bra på att skriva fängslande men dialogerna förstör känslan i det jag skriver. Jag får inte alls till det så som jag vill. Det blir stolpigt.

Jag inser att det dessutom är väldigt stolpig dialog i säkert en tredjedel av alla böcker man läser/ lyssnar på. Så vad finns det för tips för att lyfta dialogerna så att de hamnar på samma nivå som resten?


Vad man kan tänka på är att dialog alltid ska ha ett syfte att antingen historien drivs framåt av dialogen eller att den säger något om karaktärerna. Har man inte ett klart syfte med dialogen så tycker jag iallafall att det är svårt att få till en dialog som flyter. Så fundera på vad du vill med dina dialoger och varför dem kommer på just de ställen du lägger.

Sen kan man också fundera lite på sin anföring.

Tycker att den här sidan är ganska bra om man vill läsa mer om anföring.

https://annagable.com/2015/09/03/skriva-dialog/
 
Funderar på om jag ska gå denna kursen till hösten. Passar bra att satsa lite mer på skrivande i höst då jag fortfarande har ryggproblem och behöver dra ner på ridning till varannan vecka. Funderar isåfall på den som heter pä den som heter förfarfattarkurs proffs men distans då såklart.

https://www.kurser.se/utbildning/jo...rs-1-proffs-stockholm-eller-pa-distans-132022

Här finns lite mer information med schema och så.

https://simplesignup.se/event/216532-foerfattarkurs-1-proffs-livekurs-paa-distans
 
Blev förövrigt rätt förvånad när jag loggade in på min kurssida igår. Kursansvarig hade lagt in ett meddelande om att AI-genereade texter behandlas som fusk (inget konstigt med det) och att de har haft några fall av misstänkt AI-genererade texter som de hade lämnat vidare till prefekten för vidare utredning. Vem sjutton använder AI-genererade texter för en kurs i kreativt skrivande? Känns lite korkat, det kan ju vara någon som bara behöver poängen men iallafall?? Hur kan man tro att man kommer igenom med det?
 
Blev förövrigt rätt förvånad när jag loggade in på min kurssida igår. Kursansvarig hade lagt in ett meddelande om att AI-genereade texter behandlas som fusk (inget konstigt med det) och att de har haft några fall av misstänkt AI-genererade texter som de hade lämnat vidare till prefekten för vidare utredning. Vem sjutton använder AI-genererade texter för en kurs i kreativt skrivande? Känns lite korkat, det kan ju vara någon som bara behöver poängen men iallafall?? Hur kan man tro att man kommer igenom med det?
Men va?? Alltså fusk förekommer väl alltid men just kreativt skrivande tänker jag att man väljer för att bli bättre, för sin egen skull typ. Inte som ngn ekonomikurs i ett program eller liknande. Där kan jag mer förstå att det förekommer fusk 🙈
 
Men va?? Alltså fusk förekommer väl alltid men just kreativt skrivande tänker jag att man väljer för att bli bättre, för sin egen skull typ. Inte som ngn ekonomikurs i ett program eller liknande. Där kan jag mer förstå att det förekommer fusk 🙈
Annan tanke. Hur kan man kontrollera om ngt är AI-genererat? Går det ens? Plagiat vet jag att de har söksidor(?) för men AI genererad väl där och då?
 
Men va?? Alltså fusk förekommer väl alltid men just kreativt skrivande tänker jag att man väljer för att bli bättre, för sin egen skull typ. Inte som ngn ekonomikurs i ett program eller liknande. Där kan jag mer förstå att det förekommer fusk 🙈
Ja ungefär så kände jag med, liksom bara va? Fanns inte ens i min föreställningsvärld att man skulle använda AI till sin text.
 
Annan tanke. Hur kan man kontrollera om ngt är AI-genererat? Går det ens? Plagiat vet jag att de har söksidor(?) för men AI genererad väl där och då?


Det stod bara att handledarna har misstänkt att ett mindre antal texter är AI-genererade och att de lämnats vidare till prefekt för vidare utredning. Jag vet inte men antar att man kanske kan se på språk, ordföljd och att historien inte hänger ihop kanske? De läser väl många texter antar jag och kanske man ser vissa mönster som återkommer.
 
Annan tanke. Hur kan man kontrollera om ngt är AI-genererat? Går det ens? Plagiat vet jag att de har söksidor(?) för men AI genererad väl där och då?
Enligt utbildningen vi fick i våras kring AI i skola så går det inte att kontrollera om en text är skapad av AI eller inte.
Inte med 100% säkerhet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 985
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 280
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
39 879
Senast: Korven
·
Relationer Känner mej helt vilsen och vet inte riktigt vad som är upp eller ner just nu. Väljer att skapa ett anonymt konto för det här problemet...
Svar
4
· Visningar
1 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp