Författardrömmar (tråd för oss som skriver)

En fråga till er som fått böcker utgivna, har ni anlitat lektör? Jag har kikat på det men det är ju verkligen rejäla pengar de vill ha (utifrån perspektivet att det inte finns någon garanti att få tillbaka pengarna genom utgivning sedan.). För mig känns det ogörligt att lägga ut ~10K bara på chansning liksom.

Hur gör ni andra?
Jag hade lektör till min första bok. Det gick på 3-4000 kr, om jag inte minns fel. Hans utlåtande gav mig många bra infallsvinklar att arbeta med. Den romanen gav jag sedan ut själv. Nej, jag har verkligen inte fått tillbaka de summor jag lade ut på att ge ut boken... Bok nummer två lät jag bekanta provläsa innan jag testade att skicka till förlag. Tyvärr nappade ingen, och jag gav ut också den på egen hand. Nummer tre har haft testläsare som inte känner mig sedan innan, och jag tyckte att det gav rätt mycket :) . Det manuset har jag skickat iväg till några förlag för några veckor sedan. Chansen är liten att bli antagen, men jag valde att ge boken en chans :) !
 
Jag hade lektör till min första bok. Det gick på 3-4000 kr, om jag inte minns fel. Hans utlåtande gav mig många bra infallsvinklar att arbeta med. Den romanen gav jag sedan ut själv. Nej, jag har verkligen inte fått tillbaka de summor jag lade ut på att ge ut boken... Bok nummer två lät jag bekanta provläsa innan jag testade att skicka till förlag. Tyvärr nappade ingen, och jag gav ut också den på egen hand. Nummer tre har haft testläsare som inte känner mig sedan innan, och jag tyckte att det gav rätt mycket :) . Det manuset har jag skickat iväg till några förlag för några veckor sedan. Chansen är liten att bli antagen, men jag valde att ge boken en chans :) !

Hur har du gått tillväga för att hitta provläsare som inte känner dig sen innan?
 
Okej tack för svar vet inte riktigt om de här kurserna passar mig då. Finns ju massor av skrivarkurser på alla möjliga ställen och det känns lite som när jag kollar på det att vem som helst kan kalla sig skrivcoach och liknande titlar och ta en rundlig summa pengar för en kurs som man inte har någon aning om det håller någon kvalitet.
Nej, tänker man kan låta bli de jag gick. Nu vet jag inte vad du vill med skrivkurser, men jag tänker att man får lite vad man betalar för. Den dyraste kursen jag hade gick på ca 1200kr, så inte mycket. Vill man ha mer ut av det bör man kanske titta mer i prisklassen 3-4000 eller mer, och kanske läsa recensioner?
Hur har du gått tillväga för att hitta provläsare som inte känner dig sen innan?
På FB kan man också hitta. Är med i flera skrivgrupper där det finns en del som gärna ställer upp + vana av att läsa.
 
Nej, tänker man kan låta bli de jag gick. Nu vet jag inte vad du vill med skrivkurser, men jag tänker att man får lite vad man betalar för. Den dyraste kursen jag hade gick på ca 1200kr, så inte mycket. Vill man ha mer ut av det bör man kanske titta mer i prisklassen 3-4000 eller mer, och kanske läsa recensioner?

På FB kan man också hitta. Är med i flera skrivgrupper där det finns en del som gärna ställer upp + vana av att läsa.

Ja absolut är det så med skrivarkurser jag vill ha kvalitet och det är nog som med allt annat kvalitet kostar. Jag vill jobba med min roman, få feedback från andra och också få en del stöd och kanske övningar i att skriva dialoger, med perspektiv o.s.v.
 
Kan tillägga också @Nixehen att jag ska även ska försöka hitta ett antal personer som får vara provläsare under tiden jag skriver romanen, det känns viktigt för att bara rätta till felaktigheter som man inte ser själv, till exempel beskrivningar som inte funkar, om man tappar bort sig i dramaturgin, om man bara får transportsträckor som man behöver bearbeta, språk o.s.v. självklart kommer jag att ge samma sak i utbyte till någon annan då.
Låter som en bra plan! Hojta till om du vill bytläsa, jag kan behöva lite mer input på mitt projekt också. :)
 
Jag hade lektör till min första bok. Det gick på 3-4000 kr, om jag inte minns fel. Hans utlåtande gav mig många bra infallsvinklar att arbeta med. Den romanen gav jag sedan ut själv. Nej, jag har verkligen inte fått tillbaka de summor jag lade ut på att ge ut boken... Bok nummer två lät jag bekanta provläsa innan jag testade att skicka till förlag. Tyvärr nappade ingen, och jag gav ut också den på egen hand. Nummer tre har haft testläsare som inte känner mig sedan innan, och jag tyckte att det gav rätt mycket :) . Det manuset har jag skickat iväg till några förlag för några veckor sedan. Chansen är liten att bli antagen, men jag valde att ge boken en chans :) !
Modigt att ge ut själv! Håller tummarna för att bok 3 blir antagen och utgiven nu då. :D
 
Har suttit två dagar på Riksarkivet och det är verkligen jätteintressant att bläddra i gamla handlingar! Har fått en hel del uppslag till boken och ska sätta mig och sammanfatta en del nu ikväll så fort huvudet orkar med att tänka igen.

Blir rätt slut efter sju timmar bläddrande i olika handlingar. Jag skriver också ner en hel del skönt att man får ha med sig dator in. Imorgon har jag beställt en del handlingar om Röda stjärnan får se vad det ger!
 
Hoppar in i denna tråden jag med.
Har drömt om att bli författare sedan jag var liten och skrev en hel del, läste ännu mer. Tyvärr dog både skrivlust och läslust på universitetet. Läslusten kom tillbaks för drygt 5år sedan och skrivlusten sedan ngt år tillbaka.

Har en historia jag vill berätta och är snart uppe i 100 sidor men det tar tid. Det är svårt att prioritera in skrivandet bland allt annat i vardagen. Det är också sjukt lätt att fastna eller för den delen tvivla på sig själv. Jag har stycken som jag vet är riktigt riktigt bra och jag har stycken som inte är där jag vill ha dem än. Det sistnämnda gör att jag känner mig värdelös och tappar orken..

Åh andra sidan, det finns väldigt många "dåligt skrivna" böcker där ute så min behöver kanske inte vara 100% perfekt för att jag ska våga skicka in den? 🤔😱

Tillägg: jag skriver feelgood
 
Åh andra sidan, det finns väldigt många "dåligt skrivna" böcker där ute så min behöver kanske inte vara 100% perfekt för att jag ska våga skicka in den? 🤔😱

Tillägg: jag skriver feelgood
Precis så där har jag också börjat försöka tänka, för ärligt talat har jag läst otaliga böcker som faktiskt varit rejält kassa på olika vis, och kan de så varför inte jag? 😅🙈

Feelgood här också! 🙋🏻‍♀️
 
Vad bra att du startade tråden, så intressant att läsa era tankar!

Jag har alltid skrivit mycket, och det kanske låter fånigt men jag vet bara att jag har saker som måste ur mig. Jag skriver för att det är som att läsa, fast bättre, jag får styra själv. Jag har framför allt två påbörjade rysare som jag står och stampar med, men som jag hoppas kunna avsluta en dag. Men just nu ligger de på hyllan och jag funderar faktiskt på att knåpa ihop en barnbok. Jag gillar tanken på att skala av, få ner stora saker med få ord.

Men jag har alltid pendlat mellan hybris och tvivel. Ena dagen vet jag att jag är så bra på det här. Andra dagen tvivlar jag, rejält. Så lyssnade jag på en författares sommarprat som är några år gammalt, och hon beskrev det precis så. Att hennes kreativitet uppstår mellan hybris och tvivel och det landade verkligen rakt i maggropen på mig. Så kanske borde jag ta tag i det här nu.
 
Jag har tagit upp skrivandet av del två i min tänkta romanserie. En sak som gjort att det dröjt så länge är att jag har haft svårt att bestämma en preliminär titel. Låter konstigt, men för mig är titeln något av en röd tråd i boken. Eller, kanske min ledstång om jag förvirrar mig för långt in i bihandlingar och karaktärernas funderingar.

Inte helt nöjd med den preliminära titeln men nu kör jag. Jag har ett långt manus som jag skrivit på under flera år, i olika omgångar. Tanken är att skriva om alltihop. Jag har börjat på det en gång tidigare så de inledande kapitlen är helt ok skrivna, men jag har lite problem med att föra hstorian framåt utan att det blir stopp. Och sen är det så sjukt många karaktärer:crazy:, något jag tror svenska förlag inte är så förtjusta i. Måste hitta på ett sätt att begränsa antalet. Förra gången skrev jag ut ett antal karaktärer ganska sent och lät deras roller övertas av andra. Och det kan jag säkert göra i vissa fall här.

Fråga - ni som gått skrivarkurser: tycker ni att ni fått bra feedback och framför allt ett nätverk? Jag skulle tycka det var jättekul att ha någon att bolla med, men vet inte riktigt hur det ska gå till.
 
Jag har tagit upp skrivandet av del två i min tänkta romanserie. En sak som gjort att det dröjt så länge är att jag har haft svårt att bestämma en preliminär titel. Låter konstigt, men för mig är titeln något av en röd tråd i boken. Eller, kanske min ledstång om jag förvirrar mig för långt in i bihandlingar och karaktärernas funderingar.

Inte helt nöjd med den preliminära titeln men nu kör jag. Jag har ett långt manus som jag skrivit på under flera år, i olika omgångar. Tanken är att skriva om alltihop. Jag har börjat på det en gång tidigare så de inledande kapitlen är helt ok skrivna, men jag har lite problem med att föra hstorian framåt utan att det blir stopp. Och sen är det så sjukt många karaktärer:crazy:, något jag tror svenska förlag inte är så förtjusta i. Måste hitta på ett sätt att begränsa antalet. Förra gången skrev jag ut ett antal karaktärer ganska sent och lät deras roller övertas av andra. Och det kan jag säkert göra i vissa fall här.

Fråga - ni som gått skrivarkurser: tycker ni att ni fått bra feedback och framför allt ett nätverk? Jag skulle tycka det var jättekul att ha någon att bolla med, men vet inte riktigt hur det ska gå till.

Jag tycker det är jättebra med skrivakurs, dock är väl kruxet att hitta rätt skrivarkurs med en erfaren kursledare. Känns som det är en djungel därute och sen underlättar det inte att vem som helst i princip kan kalla sig skrivcoach. Nu är det ju inte kanske en traditionell skrivarkurs jag gått i och med att det var författarutbildning på folkhögskola ett år på heltid men jag tycker absolut det var väldigt givande att få feedback på det jag skrev och också att ge feedback tycker jag breddade och fördjupade mitt eget skrivande. Kanske för att man fick se andras text utifrån. Tyvärr har jag ingen kontakt med någon av dem längre dock var det ju jättelänge sen jag gick den utbildningen, är nog runt 30 år sen. Dessutom var jag ganska ung då och jag är nog en annan skribent idag än vad jag var då.
 
Vad bra att du startade tråden, så intressant att läsa era tankar!

Jag har alltid skrivit mycket, och det kanske låter fånigt men jag vet bara att jag har saker som måste ur mig. Jag skriver för att det är som att läsa, fast bättre, jag får styra själv. Jag har framför allt två påbörjade rysare som jag står och stampar med, men som jag hoppas kunna avsluta en dag. Men just nu ligger de på hyllan och jag funderar faktiskt på att knåpa ihop en barnbok. Jag gillar tanken på att skala av, få ner stora saker med få ord.

Men jag har alltid pendlat mellan hybris och tvivel. Ena dagen vet jag att jag är så bra på det här. Andra dagen tvivlar jag, rejält. Så lyssnade jag på en författares sommarprat som är några år gammalt, och hon beskrev det precis så. Att hennes kreativitet uppstår mellan hybris och tvivel och det landade verkligen rakt i maggropen på mig. Så kanske borde jag ta tag i det här nu.
Åh, minns du vem det var?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 985
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 280
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
39 879
Senast: Korven
·
Relationer Känner mej helt vilsen och vet inte riktigt vad som är upp eller ner just nu. Väljer att skapa ett anonymt konto för det här problemet...
Svar
4
· Visningar
1 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp