Författardrömmar (tråd för oss som skriver)

Blev förövrigt rätt förvånad när jag loggade in på min kurssida igår. Kursansvarig hade lagt in ett meddelande om att AI-genereade texter behandlas som fusk (inget konstigt med det) och att de har haft några fall av misstänkt AI-genererade texter som de hade lämnat vidare till prefekten för vidare utredning. Vem sjutton använder AI-genererade texter för en kurs i kreativt skrivande? Känns lite korkat, det kan ju vara någon som bara behöver poängen men iallafall?? Hur kan man tro att man kommer igenom med det?
Mycket trist. Jag - som får söka in på mina gymnasiebetyg från ca 100 år sedan - har alltid svårt för att komma in på populära kurser, såsom kurser i kreativt skrivande. Jättesorgligt att det då finns de som blir antagna, men som inte verkar intresserade av att faktiskt utvecka sitt skrivande... :meh:
 
Är det bara jag som upplever det svårt att skriva dialog? Jag är, om man får klappa sig själv på axeln, tämligen bra på att skriva fängslande men dialogerna förstör känslan i det jag skriver. Jag får inte alls till det så som jag vill. Det blir stolpigt.

Jag inser att det dessutom är väldigt stolpig dialog i säkert en tredjedel av alla böcker man läser/ lyssnar på. Så vad finns det för tips för att lyfta dialogerna så att de hamnar på samma nivå som resten?
Jag använder dialogen till stor del för att föra handlingen framåt. Det passar min stil ganska bra att lägga förhållandevis mycket av det i dialogen. Vidare är den något som ger en bild av karaktären och bekräftar eller förkastar huvudpersonens bild av karaktären, om den är känd. Hon resonerar en del med sig själv i texten.

En idé kan vara att du bryter upp dialogen och låter karaktärerna göra något under samtalet. Jag hittade på en kort dialog (här och nu, så det är säkert klyschor och upprepningar) för att få ett exempel:

X stirrade på henne. Det här hade han inte väntat sig.
"Vad menar du?" sa han när åtefått talförmågan.
"Precis det jag just sa, varken mer eller mindre."
Åter tystnad. Hon reste sig, gick fram till fönstret och tittade ut. Därutanför... föll löven :rofl: , Vintern skulle snart vara här.
"Du vill alltså att jag ska BLA BLA BLA?"
Xs röst var fortfarande full av tvivel.
Hon suckade och vände sig mot honom.
"Ja. Exakt så."
Den här gången svarade han direkt, spontant.
"Men det kan jag inte!"
Rösten var en helt annan nu. Det fanns något i den hon aldrig hört förr. Hon visste var det var - rädsla. Och då insåg hon att hon nu, efter alla år, hade övertaget.
"Vet du X", sa hon. "Det är inte fråga om vad du kan. Eller vad du vill. Nu gäller det vad du ska göra."
 
Jag använder dialogen till stor del för att föra handlingen framåt. Det passar min stil ganska bra att lägga förhållandevis mycket av det i dialogen. Vidare är den något som ger en bild av karaktären och bekräftar eller förkastar huvudpersonens bild av karaktären, om den är känd. Hon resonerar en del med sig själv i texten.

En idé kan vara att du bryter upp dialogen och låter karaktärerna göra något under samtalet. Jag hittade på en kort dialog (här och nu, så det är säkert klyschor och upprepningar) för att få ett exempel:

X stirrade på henne. Det här hade han inte väntat sig.
"Vad menar du?" sa han när åtefått talförmågan.
"Precis det jag just sa, varken mer eller mindre."
Åter tystnad. Hon reste sig, gick fram till fönstret och tittade ut. Därutanför... föll löven :rofl: , Vintern skulle snart vara här.
"Du vill alltså att jag ska BLA BLA BLA?"
Xs röst var fortfarande full av tvivel.
Hon suckade och vände sig mot honom.
"Ja. Exakt så."
Den här gången svarade han direkt, spontant.
"Men det kan jag inte!"
Rösten var en helt annan nu. Det fanns något i den hon aldrig hört förr. Hon visste var det var - rädsla. Och då insåg hon att hon nu, efter alla år, hade övertaget.
"Vet du X", sa hon. "Det är inte fråga om vad du kan. Eller vad du vill. Nu gäller det vad du ska göra."
Tack för bra exempel 🙌
Det är nog precis det jag måste göra. Tror det är när det bara blir ett stycke ned massa dialog som det känns fel för mig. Samtidigt så är det ju en hel del författare som skriver just på det viset så det är kanske inte fel men det ger inte den känslan som jag vill ha.
 
Just nu är det advent i min bok. Det är lite av en utmaning att det utspelar sig på vintern när det är sommar IRL 🙈 men boken utspelar sig under nästan ett år så det går väl inte att undvika. 🤣
 
Just nu är det advent i min bok. Det är lite av en utmaning att det utspelar sig på vintern när det är sommar IRL 🙈 men boken utspelar sig under nästan ett år så det går väl inte att undvika. 🤣


I min bok är det just nu januari på 1920-talet nån gång! Så jag kommer aldrig riktigt att komma ikapp vår tid för inte så troligt att de hoppar 100 år framåt i tiden helt plötsligt. Sen tror jag inte att jag kommer ikapp vår årstider heller vartefter jag skriver då boken utspelar sig under cirka 10 månader .
 
Har bestämt mig för att anmäla mig till skrivarkursen jag postade länk till tidigare. det blir perfekt att börja den i början av september då hinner jag sammanställa allt jag har hittat arkiven under tre dagar på krigsarkivet som jag varit på nu. Hinner också jobba mer på synopsis, dramaturgin och karaktärerna då man kan få feedback även på det.
 
I min bok är det just nu januari på 1920-talet nån gång! Så jag kommer aldrig riktigt att komma ikapp vår tid för inte så troligt att de hoppar 100 år framåt i tiden helt plötsligt. Sen tror jag inte att jag kommer ikapp vår årstider heller vartefter jag skriver då boken utspelar sig under cirka 10 månader .
Jag är i nutid men boken kommer sluta strax innan sommaren så det är ju frågan om jag kommer skriva på rätt årstid eller inte 🤣
 
Just nu är det advent i min bok. Det är lite av en utmaning att det utspelar sig på vintern när det är sommar IRL 🙈 men boken utspelar sig under nästan ett år så det går väl inte att undvika. 🤣

Jag skriver om februari just nu och håller med om att det är lättare att bara kunna titta ut genom fönstret och automatiskt ha inspirationen i naturen där. Kollar gärna på filmer och serier med rätt väder för att komma i stämning 😄
 
Har anmält mig till kursen jag länkade till i tidigare inlägg jag gjort. Börjar 3 september och håller på i åtta veckor! Ska bli kul, intressant och förhoppningsvis ge en rejäl skjuts i mitt skrivande! :) Till kursstart ska jag jobba mer på synopsis och dramaturgi och utveckla mina karaktärer. Så inväntar jag respons från handledaren på den skrivkursen jag går också lämnade in igår! :)
 
Har anmält mig till kursen jag länkade till i tidigare inlägg jag gjort. Börjar 3 september och håller på i åtta veckor! Ska bli kul, intressant och förhoppningsvis ge en rejäl skjuts i mitt skrivande! :) Till kursstart ska jag jobba mer på synopsis och dramaturgi och utveckla mina karaktärer. Så inväntar jag respons från handledaren på den skrivkursen jag går också lämnade in igår! :)
Den ser intressant ut, blev sugen. Speciellt som den kurs i att AI-generera bilder jag anmält mig till blev inställd.

Men jag hittar ingen info om när Zoom-lektionerna är? Har du fått något schema?
 
Den ser intressant ut, blev sugen. Speciellt som den kurs i att AI-generera bilder jag anmält mig till blev inställd.

Men jag hittar ingen info om när Zoom-lektionerna är? Har du fått något schema?


I denna länken som jag postade i inlägg 54 finns schema rätt långt ner på sidan

https://simplesignup.se/event/216532-foerfattarkurs-1-proffs-livekurs-paa-distans

Om man vill anmäla sig och få faktura ska man maila henne med personnummer. Vill man betala direkt kan man anmäla sig på denna sidan.
 
Ni som redan har skrivit böcker eller kommit lite längre hur har ni gjort med synopsis? Själv känner jag att det skulle vara bra för mig för att få lite mer riktning och innehåll i boken som är klarare men funderar lite på hur detaljerat jag vill ha det. Jag har kollat på exempel på nätet men det är allt från jättedetaljerade där man typ beskriver ett syfte med varje scen till lite mindre detaljerade där man kanske skriver lite av varje kapitel och syfte med det. Om någon här har skrivit ett synopsis hur detaljerat har ni haft det och tycker ni det varit till hjälp för er? Har också läst att bokförlaget ibland vill ha synopsis med när man skickar in manus.

I och med att jag har chansen att få feedback på synopsis på en kommande kurs så tänker jag att det vore dumt av mig att inte ta chansen att göra ett tills dess. Hur gjorde ni som har klara böcker @Myrten och @bettysmatte ?
 
Ni som redan har skrivit böcker eller kommit lite längre hur har ni gjort med synopsis? Själv känner jag att det skulle vara bra för mig för att få lite mer riktning och innehåll i boken som är klarare men funderar lite på hur detaljerat jag vill ha det. Jag har kollat på exempel på nätet men det är allt från jättedetaljerade där man typ beskriver ett syfte med varje scen till lite mindre detaljerade där man kanske skriver lite av varje kapitel och syfte med det. Om någon här har skrivit ett synopsis hur detaljerat har ni haft det och tycker ni det varit till hjälp för er? Har också läst att bokförlaget ibland vill ha synopsis med när man skickar in manus.

I och med att jag har chansen att få feedback på synopsis på en kommande kurs så tänker jag att det vore dumt av mig att inte ta chansen att göra ett tills dess. Hur gjorde ni som har klara böcker @Myrten och @bettysmatte ?
Jag är fullständigt värdelös på synopsis. Hittar liksom aldrig rätt nivå. Jag håller faktiskt på att skriva synopsis för den bok jag håller på med nu, men det är för att jag måste reda ut alla olika trådar i handlingen för likt en norna måste jag klippa av några, döda dem.

När jag gick manus-kurs fick vi lära oss att använda beat sheets. Det är i princip handlngen i oneliners. I manus för TV har man ju tid att ta hänsyn till på ett helt annat sätt än när man skriver en bok. Ett avsnitt ska vara 40, 45 eller 60 minuter. Då är beat sheet bra för det är flexibelt mm. För mig passar detta bättre, för då kan jag flytta om händelserna enklare vid behov. Så det jag håller på med nu är ett synopsis i form av ett beat sheet.
 
Ni som redan har skrivit böcker eller kommit lite längre hur har ni gjort med synopsis? Själv känner jag att det skulle vara bra för mig för att få lite mer riktning och innehåll i boken som är klarare men funderar lite på hur detaljerat jag vill ha det. Jag har kollat på exempel på nätet men det är allt från jättedetaljerade där man typ beskriver ett syfte med varje scen till lite mindre detaljerade där man kanske skriver lite av varje kapitel och syfte med det. Om någon här har skrivit ett synopsis hur detaljerat har ni haft det och tycker ni det varit till hjälp för er? Har också läst att bokförlaget ibland vill ha synopsis med när man skickar in manus.

I och med att jag har chansen att få feedback på synopsis på en kommande kurs så tänker jag att det vore dumt av mig att inte ta chansen att göra ett tills dess. Hur gjorde ni som har klara böcker @Myrten och @bettysmatte ?
Jag gör inget sådant innan jag skriver. Jag bara skriver... :D

Något förlag jag har skickat till har velat ha, men då har det rört sig om ungefär en sida bara. Då vet jag att jag hittade någon beskrivning av hur ett synopsis till förlag borde se ut.
 
Jag är fullständigt värdelös på synopsis. Hittar liksom aldrig rätt nivå. Jag håller faktiskt på att skriva synopsis för den bok jag håller på med nu, men det är för att jag måste reda ut alla olika trådar i handlingen för likt en norna måste jag klippa av några, döda dem.

När jag gick manus-kurs fick vi lära oss att använda beat sheets. Det är i princip handlngen i oneliners. I manus för TV har man ju tid att ta hänsyn till på ett helt annat sätt än när man skriver en bok. Ett avsnitt ska vara 40, 45 eller 60 minuter. Då är beat sheet bra för det är flexibelt mm. För mig passar detta bättre, för då kan jag flytta om händelserna enklare vid behov. Så det jag håller på med nu är ett synopsis i form av ett beat sheet.


Skulle du kunna ge ett exempel på hur en sån oneliners i ett beat sheet ser ut? Självklart kan det vara påhittat det behöver inte vara något ur den kommande boken! Jag vet inte riktigt om jag fattar rätt hur du menar 🙂
 
Jag gör inget sådant innan jag skriver. Jag bara skriver... :D

Något förlag jag har skickat till har velat ha, men då har det rört sig om ungefär en sida bara. Då vet jag att jag hittade någon beskrivning av hur ett synopsis till förlag borde se ut.


Okej tack för svar! Själv vill jag nog ha ett synopsis jag tror det ger mig en klarare riktning för både min bok och mina karaktärer.
 
Skulle du kunna ge ett exempel på hur en sån oneliners i ett beat sheet ser ut? Självklart kan det vara påhittat det behöver inte vara något ur den kommande boken! Jag vet inte riktigt om jag fattar rätt hur du menar 🙂
Skärmavbild 2024-08-11 kl. 22.01.29.png
Jag gjorde en screen shot från manusprogrammet Final Draft. Men det kan precis lika gärna vara ett word-dokument med punkter. Och ska man vara helt korret är det nog så ett beat sheet ser ut, den här funktionen i FD heter beat board.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 988
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 280
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
39 880
Senast: Korven
·
Relationer Känner mej helt vilsen och vet inte riktigt vad som är upp eller ner just nu. Väljer att skapa ett anonymt konto för det här problemet...
Svar
4
· Visningar
1 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp