Författardrömmar (tråd för oss som skriver)

Hur tänker du när du valt vilka förlag som du skickar till? Skickar du till ett i taget och inväntar svar eller skickar du till flera samtidigt? Hur lång tid brukar det ta innan du får svar?
Jag skickar till en 3-4 stycken samtidigt. Minimum 2 månaders väntetid, skulle jag vilja säga, men ofta ännu längre. Det brukar stå på förlagens hemsidor ungefär hur länge man kan räkna med att man får vänta. Och oftast står det också att de inte har möjlighet att ge feedback på insända manus. Det är lite tråkigt.
 
Jag skickar till en 3-4 stycken samtidigt. Minimum 2 månaders väntetid, skulle jag vilja säga, men ofta ännu längre. Det brukar stå på förlagens hemsidor ungefär hur länge man kan räkna med att man får vänta. Och oftast står det också att de inte har möjlighet att ge feedback på insända manus. Det är lite tråkigt.


Tack för svar! Jag kan förstå att de inte har möjlighet att ge feedback med tanke på mängden de får. Men förstår att det är lite trist såklart.
 
Har några alternativ till starten av boken som jag funderar på. Får se vad jag landar i till slut. Märker också att vissa saker jag skrivit i andra kapitlet gör att jag måste skruva på ett par saker i första kapitlet. Visade sig i kapitel två att två personerna har lite annan bakgrund än den jag tänkt från början.
 
Vilken fin och inspirerande tråd!
Idag har jag börjat skriva. Jag har under en tid haft både ett fast praktiskt halvtidsjobb och ett kreativt frilansjobb, men det har länge gått utför inom min frilansbransch, och när jag nu för första gången inte har ett endaste uppdrag på ingång kände jag att i stället för att sitta och deppa och vänta på jobb ska jag utnyttja att jag fått in en så bra jobbrutin här hemma och faktiskt börja skriva. Tänk om det faktiskt är nu jag är redo? Idéerna och berättelserna har funnits i mig i många år och även kommit ut i olika format. Nu i dagarna trillade polleten ner med en plan för hur det faktiskt skulle kunna bli nåt av det. Har skrivit fem sidor och identifierat lite saker jag behöver jobba extra mycket med. Det känns både peppigt, svårt och läskigt.
 
Har några alternativ till starten av boken som jag funderar på. Får se vad jag landar i till slut. Märker också att vissa saker jag skrivit i andra kapitlet gör att jag måste skruva på ett par saker i första kapitlet. Visade sig i kapitel två att två personerna har lite annan bakgrund än den jag tänkt från början.

Känns skönt att höra att någon annan också skriver på för att sedan inse att tidigare kapitel behöver fixas till för att storyn formats lite annorlunda när karaktärerna väl fått liv 😅

Jag fick ett högst frivilligt översättningsuppdrag förra veckan och har således inte hunnit skriva fritt själv efter jobbet men det har faktiskt varit bra övning att bara mata text i 5-7 h/gång för att få tillbaka vanan!
 
Har nu fått kommentarer från handledaren på kursen . Känns som jag har en del att jobba på helt klart. Är jobbigt att läsa den kritiken först men nu när jag hunnit smälta det lite så är jag tacksam över att de synpunkterna kommer nu och inte när jag skrivit 300 sidor. Tänker att handledaren är ju ändå författare som gett ut ett antal romaner och varit nominerad till Augustpriset så lite kunskaper i hantverket har hon ju :)

Är glad att jag anmält mig till kursen i höst för fortsatt respons och övning på olika saker inom skrivandets hantverk!
 
Ni som har klara böcker som ni skrivit har ni utgått från en eller flera olika personers perspektiv? Jag brottas lite med det just nu utifrån feedback från handledaren. Hade velat utgå från iallafall två personers perspektiv men det blev lite rörigt att läsa enligt den feedbacken jag fick. Men jag känner att dessa två personers perspektiv hade gett historien mer nerv. Eller är det bättre att utgå från en person och få in den andra personens perspektiv genom dialog med huvudpersonen?

Är väldigt glad att jag anmält mig till kurs i höst för detta är definitivt något jag ska ta upp på kursen med.
 
Ni som har klara böcker som ni skrivit har ni utgått från en eller flera olika personers perspektiv? Jag brottas lite med det just nu utifrån feedback från handledaren. Hade velat utgå från iallafall två personers perspektiv men det blev lite rörigt att läsa enligt den feedbacken jag fick. Men jag känner att dessa två personers perspektiv hade gett historien mer nerv. Eller är det bättre att utgå från en person och få in den andra personens perspektiv genom dialog med huvudpersonen?

Är väldigt glad att jag anmält mig till kurs i höst för detta är definitivt något jag ska ta upp på kursen med.
Jag har gjort olika. I den bok jag har skrivit senast är det i princip bara en persons perspektiv. Men, visst, man förstår ju vad hennes man tycker och tänker också genom att de pratar med varandra, hur han agerar, osv.

Jag tänker att ett sätt att kanske göra det mindre rörigt är att låta hela kapitel berättas från en persons perspektiv och nästa ur den andras, osv. Men det kanske är så du gör redan nu?
 
Jag har gjort olika. I den bok jag har skrivit senast är det i princip bara en persons perspektiv. Men, visst, man förstår ju vad hennes man tycker och tänker också genom att de pratar med varandra, hur han agerar, osv.

Jag tänker att ett sätt att kanske göra det mindre rörigt är att låta hela kapitel berättas från en persons perspektiv och nästa ur den andras, osv. Men det kanske är så du gör redan nu?


Tack för svar! Ja att låta ett perspektiv framgå per kapitel var ett förslag jag fick om jag absolut ville behålla flera perspektiv. Men hennes huvudsakliga kommentar till det är att man kommer närmare huvudkaraktären och hejar mer på henne om jag låter allt framkomma från hennes perspektiv. Också att det är lättare att skriva sin första roman ( som att det är självklart att det skulle bli fler då :D) utifrån en persons perspektiv.

Jag får klura lite på det eventuellt hittar jag vägar framåt utifrån huvudpersonens karaktär och perspektiv.
 
Ni som har klara böcker som ni skrivit har ni utgått från en eller flera olika personers perspektiv? Jag brottas lite med det just nu utifrån feedback från handledaren. Hade velat utgå från iallafall två personers perspektiv men det blev lite rörigt att läsa enligt den feedbacken jag fick. Men jag känner att dessa två personers perspektiv hade gett historien mer nerv. Eller är det bättre att utgå från en person och få in den andra personens perspektiv genom dialog med huvudpersonen?

Är väldigt glad att jag anmält mig till kurs i höst för detta är definitivt något jag ska ta upp på kursen med.
Jag har nästan uteslutande en persons perspektiv, men det är främst för att jag tror (=har fått till mig) att det underlättar utgivning. Min uppfattning är att svenska förlag inte gillar flera perspektiv. I alla fall inte från okända författare, är man etablerad kan man nog göra mer som man vill. Detta till trots är ju den största svenska succén de senate decennierna, Millennium, skriven med flera story lines som alla går ihop.

När jag skrev om min bok till TV-serie (vars öde verkligen är oklart, jag har gjort det för att lära mig själv) lade jag tillbaka story lines som jag strukit tidigare. Det var oerhört befriande! Men det får nog bli främst huvudpersonens perspektiv i den nyligen påbörjade boken.
 
Jag har nästan uteslutande en persons perspektiv, men det är främst för att jag tror (=har fått till mig) att det underlättar utgivning. Min uppfattning är att svenska förlag inte gillar flera perspektiv. I alla fall inte från okända författare, är man etablerad kan man nog göra mer som man vill. Detta till trots är ju den största svenska succén de senate decennierna, Millennium, skriven med flera story lines som alla går ihop.

När jag skrev om min bok till TV-serie (vars öde verkligen är oklart, jag har gjort det för att lära mig själv) lade jag tillbaka story lines som jag strukit tidigare. Det var oerhört befriande! Men det får nog bli främst huvudpersonens perspektiv i den nyligen påbörjade boken.

Tack för svar! Det är nog lite den känslan jag fick av kommentarerna från handledaren också att det underlättar att romanen eventuellt blir antagen för utgivning. Därmed inte sagt att jag skriver med nån sån kvalitet att den skulle kunna bli utgiven. Då ska jag nog göra om min text så att den utgår ifrån en persons perspektiv som hon rådde mig.

Jag inser också att jag varit lite färgad av att jag läst en bokserie det senaste som utgår från flera olika personers perspektiv, där är det en persons perspektiv per kapitel visserligen. Men hon är en väldigt etablerad författare så hon har nog inte behövt ta den diskussionen med förlaget gissningsvis :) Sen är det en otroligt bra bokserie också förvisso så jag tycker att hon lyckats otroligt bra med det.
 
Senast ändrad:
Var med på ett gratis tillfälle igår med Frida Skybäck om att skriva roman. Del två om några dagar. Var också såklart ett tillfälle för dem där de marknadsförde sina kurser men var ändå otroligt mycket matnyttigt jag fick med mig. Dessutom ett riktigt bra svar på en fråga jag ställde om att skriva historiska romaner, hon har ju också skrivit historiska romaner. Kommer också få powerpoint från föreläsningarna!

Snart börjar min kurs med i september känns kul och spännande!
 
Var med på ett gratis tillfälle igår med Frida Skybäck om att skriva roman. Del två om några dagar. Var också såklart ett tillfälle för dem där de marknadsförde sina kurser men var ändå otroligt mycket matnyttigt jag fick med mig. Dessutom ett riktigt bra svar på en fråga jag ställde om att skriva historiska romaner, hon har ju också skrivit historiska romaner. Kommer också få powerpoint från föreläsningarna!

Snart börjar min kurs med i september känns kul och spännande!
Kul! Henne ska jag lyssna på i oktober :) !
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 988
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 280
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
39 880
Senast: Korven
·
Relationer Känner mej helt vilsen och vet inte riktigt vad som är upp eller ner just nu. Väljer att skapa ett anonymt konto för det här problemet...
Svar
4
· Visningar
1 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp