Författardrömmar (tråd för oss som skriver)

Jag platsar kanske inte riktigt i den här tråden då mitt skrivande är allt för sporadiskt.
Men det senaste jag skrev, då jag var hemma en tid från jobbet pga skada, var en rad berättelser om personerna som dykt upp då jag släktforskat. Och då alltid från kvinnornas perspektiv. Det vill säga jag skrev inte om honom som blev dömd för mord, utan från hans mammas synvinkel. Och jag skrev inte om honom som gick i personlig konkurs och dog alldeles för tidigt, utan så som hans andra fru kunde ha sett situationen.

Givetvis helt påhittade omständigheter, jag kan ju inte veta om de gick på dans eller om de hade två bruna arbetshästar, om det växte rosor i trädgården och hon hyrde rum tilsamnans med en väninna. Men jag antar och fabulerar fritt. Men de små detaljer som jag lyckats ta reda på, trädgårdsskolan, fiskhandeln, stipendiet, skidtävlingen, adresserna de bodde på, de finns med.

För min del handlar bristen på skrivande mest på bristen på diciplin, jag ligger hellre och scrollar på telefonen än får något skrivet, och därför blir det sällan av 😬

Jag har visst också en halv diktbok liggande, som har kommit till efter diverse författarkurser.
Och en halv bok noveller i urval...
Och en påbörjad bok med komplicerat koncept som jag inte riktigt vet hur jag ska få till, då jag vet hur den ganska märkliga intrigen ska vara uppbyggd, men inte riktigt vad den egentligen ska handla om 😅
 
Visa bifogad fil 151182Jag gjorde en screen shot från manusprogrammet Final Draft. Men det kan precis lika gärna vara ett word-dokument med punkter. Och ska man vara helt korret är det nog så ett beat sheet ser ut, den här funktionen i FD heter beat board.

Tusen tack för att du delar med dig, det här var exakt vad jag behövde för att få struktur på berättandet!
 
Jag överväger att skicka in min text till en tävling som passar in på texten. Det står att upphovsrätten stannar hos författaren om det publiceras i tidskriften som har tävlingen. De kommer publicera de bidrag som kommer på plats 1-5 i tidskriften.

Funderar på om det ändå kan bli problem om man sen såsmåningom skickar texten till ett förlag i senare skede? Även om man har kvar upphovsrätten?

Är ju överhuvudtaget inte säkert (kanske inte ens troligt) att jag hamnar på plats 1-5 och ännu mindre troligt att ett förlag antar romanen i slutändan men vill ändå inte riskera något om man skulle ha en chans att komma igenom det nålsögat.
 
@Septicemia - vad bra att mitt beatboard kom till nytta!

@Islandshästryttare - jag tror ju att eventuell publicering i tidningen bara är positivt.

Själv har jag nu äntligen gjort klart (???) mitt hysteriska beatsheet/synopsis/whatever. Jag kommer att behöva kapa fler story lines, men nu hänger det något så när ihop i alla fall. Nu har jag problemet att jag har ett äkta par som från början var riktigt otrevliga bägge två. Nu har jag bestämt att en av dem ska svänga och bli "god". Men vem?

Om det nu ska vara så, det känns ibland lite för likt några grejor i första boken. Men samtidigt så bygger de individuella delarna i rätt många romanserier på samma grund. Ska se om jag lyckas lösa problemet på något annat sätt, men just nu behöver jag ett stort svek!
 
Fick lite tankar om mitt synopsis och vägen vidare för min roman imorse så nu ska jag sätta mig och skriva ner det . Ska verkligen försöka utnyttja den tiden jag är ledig nu fram till jag börjar jobba igen och skriva lite på mitt synopsis varje dag tänkte jag.

Tack för svar @Myrten det var ungefär det svaret jag fick om en publicering av den tidskriften som har tävlingen också att en eventuell publicering oftast bara är positivt. Hoppas du hittar ditt svek! :)
 
Skrivit lite på mitt synopsis gillar nog att ha detta, det ger mig möjlighet att fundera lite på mina karaktärer och dimensionera dem och utreda och fundera på bakomliggande motiv till deras handlingar.
 
@Septicemia - vad bra att mitt beatboard kom till nytta!

@Islandshästryttare - jag tror ju att eventuell publicering i tidningen bara är positivt.

Själv har jag nu äntligen gjort klart (???) mitt hysteriska beatsheet/synopsis/whatever. Jag kommer att behöva kapa fler story lines, men nu hänger det något så när ihop i alla fall. Nu har jag problemet att jag har ett äkta par som från början var riktigt otrevliga bägge två. Nu har jag bestämt att en av dem ska svänga och bli "god". Men vem?

Om det nu ska vara så, det känns ibland lite för likt några grejor i första boken. Men samtidigt så bygger de individuella delarna i rätt många romanserier på samma grund. Ska se om jag lyckas lösa problemet på något annat sätt, men just nu behöver jag ett stort svek!
Inte för att jag säger att du ska kopiera det sveket, men i en bok jag läste en gång så byggdes det var efter upp ett antagande om att huvudpersonen brutit med sin familj pga våldtäkt. Sedan visade det sig att det hemska som hände var att pappan hade sålt hennes häst. Ett oväntat drag.

Då jag pratade med författaren om hur genialt jag tyckte det var, att låta påskina att det hänt något helt annat men sedan låta det vända så där, berättade hon att hon från början skrivit det så att det faktiskt var våldtäkt, men hennes redaktör hade tyckt att det ämnet var förutsägbart och lite uttjatat, och hade föreslagit att hon skippade det, och enbart lät det handla om häsförsäljningen, som också var med i den första versionen.
 
Inte för att jag säger att du ska kopiera det sveket, men i en bok jag läste en gång så byggdes det var efter upp ett antagande om att huvudpersonen brutit med sin familj pga våldtäkt. Sedan visade det sig att det hemska som hände var att pappan hade sålt hennes häst. Ett oväntat drag.

Då jag pratade med författaren om hur genialt jag tyckte det var, att låta påskina att det hänt något helt annat men sedan låta det vända så där, berättade hon att hon från början skrivit det så att det faktiskt var våldtäkt, men hennes redaktör hade tyckt att det ämnet var förutsägbart och lite uttjatat, och hade föreslagit att hon skippade det, och enbart lät det handla om häsförsäljningen, som också var med i den första versionen.
Tack för input!

Hos mig är dock sveket något som sker i berättelsen så det kan inte byggas runt det. Här är det mer en livslång dröm som visar sig inte vara något annat än en dröm. Verkligheten är helt annan.

Men sedan igår tror jag att jag ska dölja sveket på ett annat sätt än jag tänkt. Till det plötsligt står i öppen dager. Kanske.😂
 
Jag har fastnat och vet inte i vilken riktning jag ska styra berättelsen nu. Har skrivit slutscenen och vet vart jag ska landa, men har ca 1/4 kvar av boken på mig för att landa rätt och det finns typ två stora vägar att välja mellan. Frustrerande!
 
Vad landar ni i på sidantal i era böcker på? Jag har skrivit synopsis till de första fyra kapitlen ungefär just nu. Såklart det inte finns något givet antal utan beror så mycket på historien o.s.v Var bara nyfiken ändå :)
 
Om det är någon här som haft provläsare hur många har ni haft? Jag har tre provläsare och funderar på om det inte räcker nu. Har två med hästkunskap och en utan för att se om det finns saker som jag skriver som är obegripligt för någon utan hästkunskap. Själv är jag för insnöad eftersom jag har hållit på med hästar större delen av livet och märker inte om jag använder uttryck som bara insatta förstår.
 
Om det är någon här som haft provläsare hur många har ni haft? Jag har tre provläsare och funderar på om det inte räcker nu. Har två med hästkunskap och en utan för att se om det finns saker som jag skriver som är obegripligt för någon utan hästkunskap. Själv är jag för insnöad eftersom jag har hållit på med hästar större delen av livet och märker inte om jag använder uttryck som bara insatta förstår.
3-4 stycken har jag haft.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 988
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 280
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
39 880
Senast: Korven
·
Relationer Känner mej helt vilsen och vet inte riktigt vad som är upp eller ner just nu. Väljer att skapa ett anonymt konto för det här problemet...
Svar
4
· Visningar
1 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp