Förbud för mobiler i skolor

Var high school, gymnasium, hade lockdown haromdagen. Det vill saga att de fatt ett hot och polis och ovrig "first responders" var dar. Det hander nagon gang per ar att en elev ringer in ett hot och att skolan ar i "lock down".
Medan vi vantade med skolbussarna sa var det flera polisbilar nara dar jag stod sa jag gick over och fragade vad som hant.
Polisen jag pratade med svarade bara att det var ett hot som ledde till en "hard lockdown" ... sedan la han till, "och tack och lov att inga cellphones flyter omkring langre sa halva stan var inte har och blockerade oss utan vi kom anda fram den har gangen".
Det är ju ett oerhört bra argument för att ha mobilförbud på skoltid.
Fri väg för blåljuspersonal.
 
Det kan ju vara så att man måste utrymma skolan och det blir en himla röra.
Som vid en brand eller skolskjutning.
Då kan det vara en trygghet att kunna ringa föräldrarna.
Vid en skolskjutning ska man dock inte ringa anhöriga eller någon annan än SOS alarm. Om man t.ex. inte får svar och den anhöriga ringer upp kan det vara det som gör att man blir upptäckt och skjuten.
 
Vid en skolskjutning ska man dock inte ringa anhöriga eller någon annan än SOS alarm. Om man t.ex. inte får svar och den anhöriga ringer upp kan det vara det som gör att man blir upptäckt och skjuten.
Jag tänkte nog inte under själva akten, så att säga, utan i tumultet efteråt.
Men ditt argument är verkligen starkt.
Att ringa mamma eller pappa är nog det första som barn försöker göra när de blir rädda.
Och det blir ju inte bra.
 
Jag har inga barn, men är själv i den åldern att jag hade en mobil (dumb phone) från ca 11-12 år och uppåt. Om barnet inte har tillgång till mobil, hur gör man t.ex. för att meddela/diskutera med barnet om att "jag kommer och hämtar dig kl xx vid platsen xx efter skolan", "jag kan inte komma och hämta dig så du får ta skolbussen", "jag ska ändå in till stan så jag kan hämta dig istället för att du ska åka skolbussen" och den typen av samtal? (som man kanske gärna vill veta om innan, så att man vet om man ska skynda sig till skolbussen eller liknande, i låg/mellanstadiet har jag för mig att vi som skulle åka buss fick sluta 5-10 minuter tidigare för att hinna till bussen). Eller för att fråga så att det är okej att följa med en kompis hem, eller liknande? (om jag tänker tillbaka till den typen av sms som jag har för mig att jag fick/skickade i högstadiet)
När jag gick i skolan - för 100 år sedan långt innan mobiltelefonerna ;) - fick man bestämma sådant i förväg. Sedan finns det ju alltid ett adminkontor av något slag på en skola och är det något jätteviktigt och akut får man ta kontakt med dem som kan meddela vidare till eleven.
 
För att länka till den andra tråden om att begränsa paddor. Flera skolor i Europa har börjat förbjuda mobiler under skoltid. Är det något som Sverige ska ta efter? Spontant känner jag att det vore bra. Det visade sig att eleverna interagerade mer med varandra och blev mer sociala.

https://www.theguardian.com/world/a...ool-that-banned-mobile-phones-calvijn-college

Min dotters skolor (2 st) har samlat in mobilerna på första lektionen och delat ut dem ugen på den sista de senaste 6 åren. Jag är förvånad att det fortfarande är en diskussion. Förmodligen för att en del skolor inte vill ansvara för elevernas mobiler.
 
På min arbetsplats (gymnasiet) är lektionerna mobilfria. Vi har löst det med fack på väggen där eleverna får lämna in mobilerna.
Finns dock alltid elever som har mycket svårt att lämna ifrån sig sin mobil och det läggs onödigt tjafs på den lilla grejen.
 
Min dotters skolor (2 st) har samlat in mobilerna på första lektionen och delat ut dem ugen på den sista de senaste 6 åren. Jag är förvånad att det fortfarande är en diskussion. Förmodligen för att en del skolor inte vill ansvara för elevernas mobiler.
Men är det en diskussion? Tycker alla i tråden som har barn i skola skrivit att deras skolor är mobilfria. De allra, allra flesta tycker också det är toppen :)
 
Jag är för mobilförbud. Ser ingen poäng med att ha mobiler i skolan. Sociala medier osv är inte bara positivt och skärmberoende är en verklig grej. Allt som kan hjälpa ungdomar att släppa mobilen är bra, för många har verkliga problem med det själv och att se att det är ett problem med både sociala medier och sin mobil.
Håller med. Jag satt och lyssnade på ett program på radion när jag körde till jobbet och där sas det bland annat att 1/3 av alla gymnasietjejer sover endast 6 timmar pga att de håller på med sin mobil på nätterna. Det fanns också rapporter om barn som fick ha sin mobil i sovrummet, och som var vakna 3 timmar mitt i natten och sysslade med saker på mobilen. Så, ja, skärmberoende är VERKLIGEN en grej... :(
 
Men är det en diskussion? Tycker alla i tråden som har barn i skola skrivit att deras skolor är mobilfria. De allra, allra flesta tycker också det är toppen :)

Det verkar vara en diskussion i media och massor skriverier om ifall man ska införa det. Här sitter jag som ett frågetecken och har levt i den världen i 6 år...
 
Något för Sverige att ta efter? Jag trodde att i princip alla svenska skolor var mobilfria 🤷‍♀️

Jag antog också det tills jag fick en chock av att läsa någon nyhetsartikel häromåret 😅 Åtminstone på lektionstid, är ju helknäppt att låta barn sitta med smartphones när vi redan vet hur svårt det är för vuxna att kontrollera användningen och hur mycket det distraherar. Snacka om otjänst.

Är verkligen helt för att de lämnas in vid start och lämnas ut igen när eleverna ska gå hem. Inte konstigare än att många arbeten i bästa fall tillåter användning under rast.

Växte upp på landet utan mobil, skaffade en i gymnasiet någon gång och då var fortfarande varje sms ganska dyrt och jag hade verkligen inget abonnemang så ringde aldrig. För att ta extremen så hade mina föräldrar ingen mobil på länge, ville man åka hem med mamma efter hennes nattpass när man varit ute och festat fick man stå på bestämd plats rätt överenskommet klockslag annars var det nästa buss som gällde. Det var inte många som gick och sedan fick man promenera typ 4-5 km hem om man inte cyklat till den bussen dagen innan (fanns en till typ 7 km hemifrån). Självklart underlättar det och känns säkrare i vissa sammanhang men jag har faktiskt svårt att förstå att vuxna hävdar att mobil krävs för helt normal planering. Jag tror det gynnar att inte in i de sista kunna lösa vardagsproblem på det viset.
 
Det verkar vara en diskussion i media och massor skriverier om ifall man ska införa det. Här sitter jag som ett frågetecken och har levt i den världen i 6 år...
Frågan som diskuteras (i alla fall i riksmedia på den politiska nivån) är om det ska lagstiftas eller inte.

De som är emot en lagstiftning motiverar det väl inte heller med att de tycker att man inte ska har restriktioner på mobilbruk i skolan.
Men att det är en typ av reglering som är dumt att införa på lagstiftningsnivå, utan att det som mer är att likna vid ordningsregler är något som ska beslutas av andra instanser än riksdagen.
 
Det har många fördelar. Faktiskt fler fördelar än nackdelar :)

När jag fått liv i min nya dator och ordnat mitt skrivbord lite så har jag faktiskt funderat på hur många saker jag kan börja göra vid datorn istället för som nu vid mobilen. Och försöka ge mig själv mobilfri fritid när jag är hemma åtminstone 😁 Har alldeles för lätt att bli distraherad när jag fixar grejer via mobilen, vid datorn är jag betydligt mer strukturerad och har mycket lägre intresse för social medier osv. På jobbet styrs det automatiskt genom att jag knappt låser upp den alls kontorsdagar och fördriver tiden med slösurfande när jag är låst till olika typer av processövervakning utan tillgång till windowsdator. Tycker alltid det låter så befriande när du skriver om ditt jobb 😁
 
Frågan som diskuteras (i alla fall i riksmedia på den politiska nivån) är om det ska lagstiftas eller inte.

De som är emot en lagstiftning motiverar det väl inte heller med att de tycker att man inte ska har restriktioner på mobilbruk i skolan.
Men att det är en typ av reglering som är dumt att införa på lagstiftningsnivå, utan att det som mer är att likna vid ordningsregler är något som ska beslutas av andra instanser än riksdagen.

Ja, jag kan absolut tycka att det är dumt att lagstifta om det. Det kan finnas undantag där man behöver sin mobil med sig och stelbenta paragrafryttare kan då hänvisa till lagen för att ta dem ifrån de elever som behöver dem. Det är bättre om det blir ordningsregler av det för den stora massan av elever ska inte ha sin mobil på skoltid. Det ger mer flexibilitet.
 
Jag trodde också de flesta skolor i Sverige redan var mobilfria. På mina barns skola (F-6) lämnar de in telefonen på morgonen och får tillbaka den när skoldagen är slut. Behöver de använda telefonen för att ringa en förälder så får de göra det. Då låser läraren helt enkelt upp skåpet, ger dem telefonen och tar tillbaka den efter samtalet. Jag har inte hört att det skulle vara några tjafs eller problem. Samma gäller på fritids. Även högstadiet här har mobilfritt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
I vår kommun har man precis infört mobilfritt på grundskolenivå. Några skolor har provat tidigare men fått dra tillbaka eftersom så pass många elever och deras vårdnadshavare vägrat acceptera det... Jag hoppas det ska gå bättre nu när det är kommunövergripande!
 
För att länka till den andra tråden om att begränsa paddor. Flera skolor i Europa har börjat förbjuda mobiler under skoltid. Är det något som Sverige ska ta efter? Spontant känner jag att det vore bra. Det visade sig att eleverna interagerade mer med varandra och blev mer sociala.

https://www.theguardian.com/world/a...ool-that-banned-mobile-phones-calvijn-college
Jättebra, om de togs i början av skoldagen skulle de inte kunna fota varandra i omklädningsrum och dyl.

Nu tas de ju bara innan lektionerna och ges tillbaka igen. Men på idrotten tas de först efter omklädningsrummet, om de tas. Vissa barn står bara och läser på telefonen mitt i fotbollsplanen på idrotten och blir som hinder att springa runt.
 
Efter att jag har läst denna tråd känns det som att det finns en uppfattning att det är dagens skolbarn som är de första med mobil... Kanske uppfattar fel men. Jag är född 86 och fick min första mobil när jag var 12 eller 13 år. Bland mina kompisar idag och mina klasskompisar då så var det vanligt att man fick en mobil i den åldern. Sen var det såklart ingen smartphone, det fanns ju inte, utan det var en Nokia 3310. Men vi måste ju vara ganska många här som ändå har haft mobil under skoltiden - eller? Sen så är det såklart en stor skillnad mellan en sådan mobil och en smartphone men det känns som många här inte ens känns vid att barn har haft någon typ av mobil sen år 2000. Det var absolut enklare med mobil och då att kunna höra av sig till sina föräldrar när skolan var slut.

Till frågan är jag dock helt för mobilförbud under lektionstid och egentligen helt ok med förbud under hela skoldagen. Jag kan verkligen se att det vore bra att begränsa tex sociala medier.

Det känns dock att det som vore viktigare att begränsa är smartphonens egenskaper än mobilen (kunna ringa, smsa osv) i sig.
 
Efter att jag har läst denna tråd känns det som att det finns en uppfattning att det är dagens skolbarn som är de första med mobil... Kanske uppfattar fel men. Jag är född 86 och fick min första mobil när jag var 12 eller 13 år. Bland mina kompisar idag och mina klasskompisar då så var det vanligt att man fick en mobil i den åldern. Sen var det såklart ingen smartphone, det fanns ju inte, utan det var en Nokia 3310. Men vi måste ju vara ganska många här som ändå har haft mobil under skoltiden - eller? Sen så är det såklart en stor skillnad mellan en sådan mobil och en smartphone men det känns som många här inte ens känns vid att barn har haft någon typ av mobil sen år 2000. Det var absolut enklare med mobil och då att kunna höra av sig till sina föräldrar när skolan var slut.

Till frågan är jag dock helt för mobilförbud under lektionstid och egentligen helt ok med förbud under hela skoldagen. Jag kan verkligen se att det vore bra att begränsa tex sociala medier.

Det känns dock att det som vore viktigare att begränsa är smartphonens egenskaper än mobilen (kunna ringa, smsa osv) i sig.
Annars så kan man ju göra som i Australien.
Förbjuda unga att använda sociala medier.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8q50wG/australien-lovar-aldersgrans-for-sociala-medier
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp