Förbud för mobiler i skolor

Mina gjorde i alla fall det.
Vilket var orsaken till att de fick mobiltelefoner över huvud taget.
Vi bor och bodde avigt till.
Barn hade kunnat frysa ihjäl om det hade blivit tokigt med skolskjutsen.

Exempel.
Barn (inte mitt) lämnas vid hållplatsen för skolbuss och föräldrarna åker till jobbet.
Föräldrarna har låst huset och barnet har ingen nyckel då annan förälder kommer att vara hemma när barnet slutar skolan.
Skolbussen har kört i diket och kommer inte.

Mitt barn ringer Pappa (min sambo) som åker tillbaka till busshållplatsen och tar med de barn som inte kommer in hemma och kör dem och det egna barnet till skolan.
Det var nog minus 15 grader och barnen var inte klädda för en dag i skogen.
Då dyker barnen inte upp i skolan och föräldrar med flera flaggas givetvis. Så många timmar kan det inte röra sig om innan någon inser att en hel skolbuss inte kommer till skolan, så jag ställer mig tvivlande till att någon skulle ha frusit ihjäl.

Bussbolaget lär ha informerat skolan dessutom.
 
Då dyker barnen inte upp i skolan och föräldrar med flera flaggas givetvis. Så många timmar kan det inte röra sig om innan någon inser att en hel skolbuss inte kommer till skolan, så jag ställer mig tvivlande till att någon skulle ha frusit ihjäl.

Bussbolaget lär ha informerat skolan dessutom.
Det var tyvärr så mycket (snö) kaos att det inte fanns någon hjälp att få.
Barnets förälder gick inte att nå när den jobbade.
Det är ju illa nog med köldskador.
 
Då dyker barnen inte upp i skolan och föräldrar med flera flaggas givetvis. Så många timmar kan det inte röra sig om innan någon inser att en hel skolbuss inte kommer till skolan, så jag ställer mig tvivlande till att någon skulle ha frusit ihjäl.

Bussbolaget lär ha informerat skolan dessutom.
På tal om det tog jag för bara en kort tid sedan bort min närvaro i en grupp på FB i Eslövs kommun i Skåne där man fick information om skolbussar till grundskolorna. Mina barn slutade åka skolbuss våren 2017 så det kändes dags :D Men där lämnades bra och tidig information tyckte jag. Skolbussen kändes inte som något problem, där fick man information snabbt, men tåget var en helt annan femma. Skolan hade ingen koll alls där och Skånetrafiken är ju vad den är så där var det krångligare att kunna följa med i vad som skedde.
 
På tal om det tog jag för bara en kort tid sedan bort min närvaro i en grupp på FB i Eslövs kommun i Skåne där man fick information om skolbussar till grundskolorna. Mina barn slutade åka skolbuss våren 2017 så det kändes dags :D Men där lämnades bra och tidig information tyckte jag. Skolbussen kändes inte som något problem, där fick man information snabbt, men tåget var en helt annan femma. Skolan hade ingen koll alls där och Skånetrafiken är ju vad den är så där var det krångligare att kunna följa med i vad som skedde.
Jag antar att informationen skrevs på mobiltelefoner av elever som åkte med bussen.
 
Det var tyvärr så mycket (snö) kaos att det inte fanns någon hjälp att få.
Barnets förälder gick inte att nå när den jobbade.
Det är ju illa nog med köldskador.
Fast det kan ju inte bara ha handlat om ett ensamt barn på en skolbuss?
Generellt lär det ha varit fler än bara en drabbad människa och i värsta fall funnits hus i hyfsad närhet att söka upp. Det är högst otrolig tatt barnen skulle ha frusit ihjäl eller fått köldskador efter någon timme i minus femton. Med största sannolikhet hade de i alla fall vinterkläder på med tanke på årstiden liksom.

Jag säger inte att ungar inte under några omständigheter ska ha mobiltelefoner (egentligen är det lite skitsamma för mig eftersom jag inga ungar har), men jag förstår inte nödvändigheten heller. Det löser sig så gott som alltid. Kanske till och med är nyttigt att hitta lösningar utanför ett omedelbart samtal till föräldrarna ibland.
 
Jag kör inte skolbuss, men antar att föraren måste kontakta arbetsgivare vid förseningar, dikeskörning eller inställda turer. Vilket gjorde/gör att skolskjutsansvarig på kommunen ansvarade för att förmedla informationen snabbt och lätt vidare som del av sin arbetsuppgift.
Något sådant har vi aldrig haft tillgång till.
Det hade ju varit jättebra.
 
Något sådant har vi aldrig haft tillgång till.
Det hade ju varit jättebra.
Det jag menar är alltså skolbuss och inte kollektivtrafik. Renodlad skolbuss för de upp till de börjar i sjätte klass brukar det väl vara. Sedan har det varit buss och tåg för sjuorna och över. Där försvinner kommunens koll och de har nada samarbete med Skånetrafiken eftersom Skånetrafiken inte har koll på hur sig själv fungerar när det krånglar. Vilket det ju ändå inte gör jättemega ofta.
 
Det måste ju ha funnits någon annan skolan kunde ringa då? Vad händer om barnet börjar kräkas i skolan annars?
Ja du.
Det kan man undra.

Hur gör man om man inte får tag på någon förälder eller annan till ett barn?
Det är ju faktiskt många som jobbar telefonfritt.
Och så finns det barn som inte har det så bra hemma.
 
Det jag menar är alltså skolbuss och inte kollektivtrafik. Renodlad skolbuss för de upp till de börjar i sjätte klass brukar det väl vara. Sedan har det varit buss och tåg för sjuorna och över. Där försvinner kommunens koll och de har nada samarbete med Skånetrafiken eftersom Skånetrafiken inte har koll på hur sig själv fungerar när det krånglar. Vilket det ju ändå inte gör jättemega ofta.
Mina barn åkte ren skolbuss och skoltaxi.
Det har det enda som fanns ute i obygden.
 
Det är ett under att inga(?) barn någonsin har frusit ihjäl innan det fanns mobiler.
Det var ju annorlunda när världen var anpassad till att leva utan mobiltelefoner.
Vi klarade oss bra utan BankID då också.
Nu så förutsätter alla att ingen behöver hjälp, de kan ju ringa efter det själva.

I en värld som anpassat sig till mobiltelefoner är det svårare att vara utan.
 
Mina barn åkte ren skolbuss och skoltaxi.
Det har det enda som fanns ute i obygden.
Då hade ju kommunen koll på vad som hände-inställd, dikeskörning osv. Att det inte informerades vidare tex via FB är en annan sak, var kanske inte lika utvecklat då.

Här, precis som på många andra ställen, är det att man måste ha 6 km till kollektivtrafiken för att få skolskjuts om man är över en viss ålder, har man det får man ta sig dit och ta bussen eller tåget till skolan. Men Skåne ser på många ställen inte lika ödsligt ut så där går kollektivtrafik som kan passa.
 
Min minsting är inte så liten längre, utan går i 9an på en skola som fram till nu varit restriktiva med mobiler, men från skolstarten nu i höst har totalförbud. Där samlas telefonerna in på morgonen och lämnas ut på sista lektionen på eftermiddagen. Det är inte tillåtet att förvara telefonen i skåpet "i smyg" utan telefonerna ska in.
Det som gör det lite knepigt är att de rekommenderar att man inte ska ta med sig telefon till skolan överhuvudtaget, samtidigt som de elever som verkligen lämnar luren hemma misstänkliggörs av insamlande lärare. :meh:
Min unge har telefon med sig, bland annat för att det inte är ovanligt att skolbussarna krånglar och/eller han vill hänga med nån kompis efter skolan.
Möjligheten att använda skolans telefon är väldigt begränsad.
Det jag menar är alltså skolbuss och inte kollektivtrafik.
Våra skolbussar är bussar i linjetrafik, även om de sällan används av andra än skolbarn. Det är de enda bussarna som går till vår by...
Ja du.
Det kan man undra.

Hur gör man om man inte får tag på någon förälder eller annan till ett barn?
Det är ju faktiskt många som jobbar telefonfritt.
Och så finns det barn som inte har det så bra hemma.
Under alla år våra barn gått i skolan har vi föräldrar vid varje terminstart fått lämna in kontaktuppgifter både hem och var vi kan nås på dagtid om något händer, dvs telefonnummer till arbetsplatsen. Visst finns enstaka arbetsplatser där man inte är nåbar ens vid akuta situationer, men de får nog räknas till undantagen.
 
Det behöver du inte.

Jag och mina kamrater klarade oss fint. Mina föräldrar klarade sig också bra. Visst kunde någon förälder bli irriterad/orolig när barnet var hos någon utan att säga var den var efter skolan men det fanns ju inte så många alternativ, förrän telefonerna började komma i lite mer hanterbar modell.

Och min mormor gick 10 kilometer barfota i snön till skolan fast det var krig och klarade sig också.

Då är inte nu. Mängder av saker har ändrats.
 
Då hade ju kommunen koll på vad som hände-inställd, dikeskörning osv. Att det inte informerades vidare tex via FB är en annan sak, var kanske inte lika utvecklat då.
Nej de hade faktiskt ingen koll alls.
Och om de hade haft det så hade de ändå inte kunnat göra något.

Så det är nog olika i olika kommuner hur mycket nytta barnen har av en mobiltelefon.
 
Var high school, gymnasium, hade lockdown haromdagen. Det vill saga att de fatt ett hot och polis och ovrig "first responders" var dar. Det hander nagon gang per ar att en elev ringer in ett hot och att skolan ar i "lock down".
Medan vi vantade med skolbussarna sa var det flera polisbilar nara dar jag stod sa jag gick over och fragade vad som hant.
Polisen jag pratade med svarade bara att det var ett hot som ledde till en "hard lockdown" ... sedan la han till, "och tack och lov att inga cellphones flyter omkring langre sa halva stan var inte har och blockerade oss utan vi kom anda fram den har gangen".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp