Förbud för mobiler i skolor

Och det var ett himla meck.
Varför gå tillbaka till något som var både riktigt besvärligt och ångestframkallande?

Mobiler är bra när de behövs.
Kan inte minnas att det var ett meck? Om man gick hem till en kompis ringde man ju därifrån och sa det isf. Någon gång på ridläger hände det att man fick telefonsamtal från en förälder och fick ställa sig i hallen hos ridlägerägaren och prata.

Dock hade jag cykelavstånd till skolan och fritids. Är det buss kan jag tänka mig att man vill lämna in telefonen på morgonen och få tillbaka den efter skolan/fritids. Vilket reducerar lärarnas problem något oerhört rimligen.
 
Kan inte minnas att det var ett meck? Om man gick hem till en kompis ringde man ju därifrån och sa det isf. Någon gång på ridläger hände det att man fick telefonsamtal från en förälder och fick ställa sig i hallen hos ridlägerägaren och prata.

Dock hade jag cykelavstånd till skolan och fritids. Är det buss kan jag tänka mig att man vill lämna in telefonen på morgonen och få tillbaka den efter skolan/fritids. Vilket reducerar lärarnas problem något oerhört rimligen.
Inte för barnen kanske.
Men definitivt för föräldrarna.

Jag såg det ur föräldraperspektiv.
 
Jag tänker på säkerheten för barnen på väg till och från skolan - och om ungarna riskerar att förlora mobilen pga skolan inte tar ansvar så ligger det väl i farans riktning att de inte får med sig dem (och eftersom de lämnat ifrån sig den "frivilligt" så bör inte föräldrarnas hemförsäkring gälla). När vi var barn var det andra tider (och det fanns ofta telefonautomater)

Och att skolorna har telefon? Kan man idag räkna med att det någonstans finns fasta telefoner eller ska lärarna låna ut sina tjänstetelefoner?
 
Jag hade ingen telefon i skolan och det var ju inga problem (80-90-tal). Varför skulle det bli ett problem att vara utan telefon idag egentligen?
De får väl messa eller ringa före/efter skoldagen om de behöver planera hämtning eller fråga om de får gå till kompis. De får ju telefonerna när skoldagen är slut.
 
Det finns flera sidor av myntet. Det kan ju finnas barn som blir själva och de kan ju vilja sysselsätta sig med nånting. I dotterns låg och mellanstadiet togs mobilerna på morgonen och lämnades tillbaka vid slut.

På högstadiet är det inte okej på lektionerna. Vilket gör att ungarna har flera mobiler med sig. Tas de omhand ligger de i cafeterian till 15.30 oavsett när du slutar.
Det finns ju fortfarande böcker och ritblock att sysselsätta sig med på rasterna om man vill ha lugn.
 
Det åker skolungar i bussen jag tar till jobbet på morgonen. De har riktigt kul när de filmar allt och alla på bussen.

i dag när jag åkte hem berättade en kvinna att hon såg tre tjejer filma och fota personer de tyckte var fula, kallade dem saker och skrattade åt dem, frågade personerna hur de kunde se ut så där osv. Hon vågade inte säga ifrån själv till dem.

Rätt trist när mobiler används i det syftet.
De gör så i Sverige med, tidningarna är ju fulla av internetmobbning med telefon och filmning i omklädningsrum, utlägg av nakenbilder osv. Inga personliga erfarenheter men det verkar onekligen vara ett problem. Tänker att det är värre än eventuell oro hos förälder som har ett barn som kan hämta ut telefonen om det kniper och jag är osäker på hur telefonen räddar vid en olycka.
 
Jättebra, om de togs i början av skoldagen skulle de inte kunna fota varandra i omklädningsrum och dyl.

Nu tas de ju bara innan lektionerna och ges tillbaka igen. Men på idrotten tas de först efter omklädningsrummet, om de tas. Vissa barn står bara och läser på telefonen mitt i fotbollsplanen på idrotten och blir som hinder att springa runt.
Då låter det ju som att ett mobilförbud är ganska verkningslöst. På mina barns skola lämnas telefonen in på morgonen och återfås när dagen är slut.
 
Men är det en diskussion? Tycker alla i tråden som har barn i skola skrivit att deras skolor är mobilfria. De allra, allra flesta tycker också det är toppen :)
På lektion ja, inte på rasten. Vilket väl var vad tråden handlade om.

Om det är hela skoldagen ges mer lektionstid eftersom lärarna slipper tjata om det varje lektion. Och tex mobilerna är inte i omklädningsrummet på jumpan så barnen kan byta om i lugn och ro.

Vissa barn kan ju ha föräldrar som ringer och stör under dagen också. Det är kanske inte alltid bra att förälder är på hela tiden. Vissa läger tigger och ber föräldrarna om att inte ringa och tjata på barnen dagligen utan låta dem få ha kul ifred.
 
Håller med. Jag satt och lyssnade på ett program på radion när jag körde till jobbet och där sas det bland annat att 1/3 av alla gymnasietjejer sover endast 6 timmar pga att de håller på med sin mobil på nätterna. Det fanns också rapporter om barn som fick ha sin mobil i sovrummet, och som var vakna 3 timmar mitt i natten och sysslade med saker på mobilen. Så, ja, skärmberoende är VERKLIGEN en grej... :(
Ungen delade rum med 6 barn varav en tjej fotade (dem bla) och blixtrade hela nätterna och la ut till sina vänner. Trots att alla bad henne låta bli för det var svårt att sova med blixtarna.
 
Som vanligt många bra argument både för och emot.

Det vore inte roligt om någon arbetskamrat filmade när man duschade och la ut så att hela organisationen kunde se. Eller när man spräckte byxan. Eller när någon drog ner byxorna på en. Eller blev ledsen och grät. Eller när man var fet men ändå åt godis! Sådant drabbar ju ungarna idag :( Det går ju att vara elak även utan telefon, men med en smartphone är det lättare och elakheterna finns kvar och sprids.

Samtidigt önskar man att man hade många vettiga vuxna som tog hand om barnen, så att viljan att vara elaka mot varandra minskade och viljan att delta i undervisningen ökade. Inte bara att man genom förbud begränsade barnens möjligheter att vara elaka eller smita undan.
 
Min minsting är inte så liten längre, utan går i 9an på en skola som fram till nu varit restriktiva med mobiler, men från skolstarten nu i höst har totalförbud. Där samlas telefonerna in på morgonen och lämnas ut på sista lektionen på eftermiddagen. Det är inte tillåtet att förvara telefonen i skåpet "i smyg" utan telefonerna ska in.
Det som gör det lite knepigt är att de rekommenderar att man inte ska ta med sig telefon till skolan överhuvudtaget, samtidigt som de elever som verkligen lämnar luren hemma misstänkliggörs av insamlande lärare. :meh:
Min unge har telefon med sig, bland annat för att det inte är ovanligt att skolbussarna krånglar och/eller han vill hänga med nån kompis efter skolan.
Möjligheten att använda skolans telefon är väldigt begränsad.

Våra skolbussar är bussar i linjetrafik, även om de sällan används av andra än skolbarn. Det är de enda bussarna som går till vår by...

Under alla år våra barn gått i skolan har vi föräldrar vid varje terminstart fått lämna in kontaktuppgifter både hem och var vi kan nås på dagtid om något händer, dvs telefonnummer till arbetsplatsen. Visst finns enstaka arbetsplatser där man inte är nåbar ens vid akuta situationer, men de får nog räknas till undantagen.
Modigt att sätta sin 6 åring som går i förskoleklass i kollektivtrafiken... Både som förälder och från skolans sida.
 
Modigt att sätta sin 6 åring som går i förskoleklass i kollektivtrafiken... Både som förälder och från skolans sida.
:confused: Det är väl fullt normalt att även små barn åker buss till skolan på de ställen där avstånden ger dem rätt till skolskjuts. Tänker du att det skulle finnas budget till att skicka taxibilar till varenda ställe som inte är tätbebyggt eller vad skulle vara alternativet menar du?
 
Håller med. Jag satt och lyssnade på ett program på radion när jag körde till jobbet och där sas det bland annat att 1/3 av alla gymnasietjejer sover endast 6 timmar pga att de håller på med sin mobil på nätterna. Det fanns också rapporter om barn som fick ha sin mobil i sovrummet, och som var vakna 3 timmar mitt i natten och sysslade med saker på mobilen. Så, ja, skärmberoende är VERKLIGEN en grej... :(
Mina barn fick lägga mobilen i vardagsrummet (där jag för övrigt sov) när de la sig på kvällen och sedan hämta den på morgonen när de vaknade. Ingen mobil på sitt rum när de lagt sig alltså. Denna regeln kom sig av just några försök att de själv fick ansvara över mobilen och jag kom på dem mitt i natten med att fortfarande vara klarvakna, med en vrålvarm mobil i handen, inkopplad i laddare.... Vi har beroende, missbruk, i släkten och skärmberoende triggar samma som annan beroende så jag har sett hur svårt mina barn har haft att begränsa sig, det var något de inte klarade av att göra själv utan regler.

"alla mina kompisar får..." ja och du får inte och det beror på det här, läs här en faktaartikel vad forskning säger, det lutar jag mig mot, om andra föräldrar väljer annat får stå för dem.

Sista året på gymnasiet sa min äldsta son ifrån i skolan att han inte ville använda skolans dator, han hade sagt ifrån tidigare men skolan vägrade lyssna- man har datorn i skolarbetet, punkt, för han kunde inte behärska sig och gick istället in på spel och Youtube när han skulle göra skolarbete. Han ville ha penna och papper och böcker. Då först fick han den hjälpen av skolan och kunde höja sina bristfälliga betyg. Skaffade E i flera kurser han hade F i, men man kan inte läsa in ett läsårs massor med kurser på 5 veckor så vissa kurser blev tyvärr F....
 
:confused: Det är väl fullt normalt att även små barn åker buss till skolan på de ställen där avstånden ger dem rätt till skolskjuts. Tänker du att det skulle finnas budget till att skicka taxibilar till varenda ställe som inte är tätbebyggt eller vad skulle vara alternativet menar du?
Jag tänker att kommunen står för skolskjutsen och kör barnen upp till 12/13 år till de ska börja högstadiet i skolbuss som inte går i kollektivtrafik med en andra andra människor utan är skolskjuts-skolbuss helt enkelt. En buss som går till och från skolan. Skolbussar har uppsamlingsplatser längs rutten så varför det skulle skickas ut taxibilar till varenda ställe vet jag inte. Mina barn hade tex på ena stället 2 km till uppsamlingsplatsen, dit jag själv fick ta dem. Jag vet inte hur många skolbussar det finns i andra kommunen, men vet att de benämns som minst 1-7 i alla fall, går på olika tider beroende på vilken skola det gäller och var de kör i kommunen samt när skolorna slutar osv.

Som högstadie-och gymnasieelev är man hänvisad till kollektivtrafiken, närmaste hållplats.
 
Annars så kan man ju göra som i Australien.
Förbjuda unga att använda sociala medier.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8q50wG/australien-lovar-aldersgrans-for-sociala-medier
Facebook har redan åldersgräns på 13 år och den är enkel att komma runt. Man uppger bara annat födelsedatum. Tyvärr med föräldrars medgivande dessutom. Tror det är 13 på många andra ställen? men det är inget jag vet, har inte haft så små barn på många år nu. Och VILKET motstånd man möter som förälder när man försöker hålla gränsen 13 år. Inte bara från sagda barn som råkar vara under utan från andra i ens närhet, tex andra vuxna. I mitt fall min familj, där de gick och skapade facebooksida i barnets namn för han tyckte jag var löjlig.... Det är inte lätt att vara barn och ungdom i dag och behöva stå emot grupptrycket, inte heller lätt att vara förälder och vilja sina barn det bästa, följa rekommendationer osv och utsättas för folks skitsnack och press.
 
De gör så i Sverige med, tidningarna är ju fulla av internetmobbning med telefon och filmning i omklädningsrum, utlägg av nakenbilder osv. Inga personliga erfarenheter men det verkar onekligen vara ett problem. Tänker att det är värre än eventuell oro hos förälder som har ett barn som kan hämta ut telefonen om det kniper och jag är osäker på hur telefonen räddar vid en olycka.
Vet inte riktigt vad du argumenterar emot, men... jag bekräftade @hastflicka i vad hon upplevt och jag beskriver något som händer i Sverige, eftersom jag i allra högsta grad bor i Sverige och detta hände som senast i går morse. Kvinnan som jag beskrev i mitt inlägg som bevittnade vad några tjejer gjorde, berättade detta i går vid lunch när jag åkte buss, också i Sverige. Så visst sker det i Sverige?

Och jag har även skrivit att jag tänker att det är nog rätt lätt att hämta ut sin telefon från mobilskåpet/lådan hos läraren när kontakt med förälder behöver tas + att man ju får tillbaka telefonen efter lektionstid alternativt vid dagens slut, beroende på vad för regler de olika skolorna har. Jag är alltså för ett mobilförbud eftersom jag tycker att ungarna behöver lägga fokus på skolarbetet istället. Den kontakt jag haft med olika lärare beskriver att mycket fokus hos många elever är istället på mobilen trots tillsägelser och det stör i klasserna. Det är ett vanligt problem tyvärr.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp