Förbud för mobiler i skolor

Intressant hur annorlunda det kan vara. Som jag skrev var det rätt vanligt att man fick sin första mobil där vid 13 års ålder/under högstadiet där jag bodde och så även bland mina kompisar idag som ju kommer från olika delar av Sverige. Nu var det ju på den tiden man hade x antal minuter och x antal sms så man var ju väldigt försiktig med att ringa och smsa. Men det skulle vara intressant att höra hur det var för andra här på Buke.
Jag var nog 18 eller 19 när jag fick min första mobil. Hade ingen större nytta av den, hade inte ens med den till skolan, såg inte poängen med den egentligen! :o
 
Jag tror alla är tämligen överens om att det ska råda mobilförbud under lektionerna. Det artikeln jag hänvisade till konstaterade var att utan mobiler på rasterna interagerade ungdomarna mycket mer med varandra och rörde sig dessutom mer. Jag är positiv till ett totalt mobilförbud under skoldagen. Mobilen lämnas in på morgonen och hämtas ut efter att dagen är slut. Om skolan/eleven behöver nå sina föräldrar, tex att fråga om de kan följa med en kompis hem så kan de bara gå och be den som har koll på mobilerna att få prata med sina föräldrar. Om det är problem med skolskjutsen så kan barnet ringa sina föräldrar efter att ha hämtat ut mobilen.

Poängen är att få barn att prata/leka/umgås med sina vänner irl. Inte att alla sitter och glor i mobilerna. Mobilmissbruk/beroende är redan ett konstaterat fenomen hos både vuxna och barn. Det finns en tråd på buke om just det. Att ge barnen fri tillgång till att potentiellt bli missbrukare är inte vettigt.
 
Nå, det skolbussystemet jag är van vid är likt det som @hastflicka brukar beskriva, det som så ofta beskrivs i amerikanska filmer osv. Man sätter sin telning på skolbussen på morgonen och föraren av bussen kör bussen förutbestämd runda och hämtar upp ungar på olika stopp och kör hela vägen fram till skolan och släpper av där skolan tar emot, på plats. Man är skolbusschaufför och har ett annat ansvar än vad man har när man kör kollektivtrafik.

Nej det är inte den typen av ansvar? När du lämnar dina barn till skolan/fritids/förskola/barnvakt, vilket ansvar får de då enligt dig? Jag har lite svårt att se en busschaufför i kollektivtrafik ha ansvar över att en 6 åring går av på fel ställe. Eller ens ha koll på vem som går av var. Skolbussförare är samma person, generellt sätt. I en skolbuss har man inte ens biljett eller kort som ska blippas. Det är inte ens en vanlig buss som just då körs skolbuss. Skolbussföraren har en lista på vilka elever som åker och var de går på och av och till och med vilka dagar om det inte är varje dag. Menar du att det är så i kollektivtrafiken också?

https://www.skd.se/artikel/skolbuss-med-lagstadiebarn-gled-ut-pa-aker-utanfor-onnekop/
Detta är Hörby kommuns skolbussar. Regionens är gula regionsbussar alternativt gröna stadsbussar. Detta är renodlade skolbussar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/alla-skolbussar-installda-i-hoor
Detta är vad som händer om skolbussarna är inställda.

Du verkar lika förvånad över att det finns fenomenet skolbuss där föraren ansvarar över att ungarna kommer fram till skolan (inte hållplats i närheten utan skolparkeringen på skolan helt enkelt, som jag är att man sätter en 6 åring i kollektivtrafiken och förväntar sig att den ska själv kunna ta ansvar över resan, att inget ont händer den under resan med tanke på alla hemska vuxna som finns och att den kan släppas av en hållplats som inte är på skolan och inte tas emot på plats av skolpersonal. Vid skolbussförrarandet är det mitt ansvar som förälder att sätta ungen på skolbussen, där tar förarens ansvar vid och skolans ansvar fortsätter när de går ur bussen på skolgården där personalen står.
Nej, jag är inte förvånad att det fungerar på olika sätt. Det jag är förvånad över är att resa med en ordinär linjebuss skulle ses som en lösning som är oförenlig med att leva upp till kommunens skyldigheter fullt ut. Jag är helt med på att all ordinarie linjetrafik inte är lämplig för små barn, av olika skäl. Men jag är inte med på att ingen skulle vara det.

Jag är även med på att man gör olika typer av riskvärderingar beroende på omständigheter där resan sker. Det kanske finns skäl till att avprickning anses behövas på de bussarna som går hos dig, det har ju inte jag någon koll på. Men jag har svårt att se varför det skulle vara oansvarigt att ha bussresor utan avprickning, eller ett mindre gångavstånd mellan buss och skola om det finns en rimlighetsbedömning av att det är en fungerande lösning utifrån de aktuella förutsättningarna?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag tror alla är tämligen överens om att det ska råda mobilförbud under lektionerna. Det artikeln jag hänvisade till konstaterade var att utan mobiler på rasterna interagerade ungdomarna mycket mer med varandra och rörde sig dessutom mer. Jag är positiv till ett totalt mobilförbud under skoldagen. Mobilen lämnas in på morgonen och hämtas ut efter att dagen är slut. Om skolan/eleven behöver nå sina föräldrar, tex att fråga om de kan följa med en kompis hem så kan de bara gå och be den som har koll på mobilerna att få prata med sina föräldrar. Om det är problem med skolskjutsen så kan barnet ringa sina föräldrar efter att ha hämtat ut mobilen.

Poängen är att få barn att prata/leka/umgås med sina vänner irl. Inte att alla sitter och glor i mobilerna. Mobilmissbruk/beroende är redan ett konstaterat fenomen hos både vuxna och barn. Det finns en tråd på buke om just det. Att ge barnen fri tillgång till att potentiellt bli missbrukare är inte vettigt.
Jag tror att ett helt mobilförbud i skolan skulle vara en väg att gå, men för att det ska fungera egentligen och inte bara upplevas som en spik i ett cykelhjul för barn och föräldrar så behövs en förändring i hela samhällets syn på mobilen och sociala media. Vad som krävs och hur vet jag inte faktiskt.
 
Nej, jag är inte förvånad att det fungerar på olika sätt. Det jag är förvånad över är att resa med en ordinär linjebuss skulle ses som en lösning som är oförenlig med att leva upp till kommunens skyldigheter fullt ut. Jag är helt med på att all ordinarie linjetrafik inte är lämplig för små barn, av olika skäl. Men jag är inte med på att ingen skulle vara det.

Jag är även med på att man gör olika typer av riskvärderingar beroende på omständigheter där resan sker. Det kanske finns skäl till att avprickning anses behövas på de bussarna som går hos dig, det har ju inte jag någon koll på. Men jag har svårt att se varför det skulle vara oansvarigt att ha bussresor utan avprickning, eller ett mindre gångavstånd mellan buss och skola om det finns en rimlighetsbedömning av att det är en fungerande lösning utifrån de aktuella förutsättningarna?
Nu är skolbuss på det sättet jag beskrivit rätt vanligt i kommunerna i Skåne vad jag förstått, trots att kollektivtrafik finns. Om det beror på att kollektivtrafiken riktar sig till de 100 000 tals pendlare som åker varje dag i Skåne och inte till skolan, så att kommunerna tycker att särskilda skolbussar är ett säkrare alternativ, det vet jag inte. Jag skulle inte vilja sätta en 6 åring på någon kollektivtrafiksbuss eller för all del tåg där jag bodde i Skåne i alla fall. Systemen är inte ens uppbyggda så. Fungerar det någon annanstans är det ju jättebra, då behövs inte skolbusssystemet och barnen kommer fram lika trygga ändå.

Behövs det en vidare diskussion? Jag känner mig rätt klar. Vi ser det annorlunda bara.
 
Nu är skolbuss på det sättet jag beskrivit rätt vanligt i kommunerna i Skåne vad jag förstått, trots att kollektivtrafik finns. Om det beror på att kollektivtrafiken riktar sig till de 100 000 tals pendlare som åker varje dag i Skåne och inte till skolan, så att kommunerna tycker att särskilda skolbussar är ett säkrare alternativ, det vet jag inte. Jag skulle inte vilja sätta en 6 åring på någon kollektivtrafiksbuss eller för all del tåg där jag bodde i Skåne i alla fall. Systemen är inte ens uppbyggda så. Fungerar det någon annanstans är det ju jättebra, då behövs inte skolbusssystemet och barnen kommer fram lika trygga ändå.

Behövs det en vidare diskussion? Jag känner mig rätt klar. Vi ser det annorlunda bara.
Jag har aldrig ens diskuterat om systemet på något visst ställe är bra eller dåligt?
Jag blev nog rätt förbryllad av att du diskuterade vad som skulle vara problemet med att åka linjebuss utifrån exempel från en plats där man lagt upp systemet så att man aldrig sätter barnen på linjebussar. Att det kan vara mindre lämpligt för dem att åka under förhållanden som de de facto inte hänvisas till att åka under håller jag med om är en icke-diskussion. :)
 
Jag tror alla är tämligen överens om att det ska råda mobilförbud under lektionerna. Det artikeln jag hänvisade till konstaterade var att utan mobiler på rasterna interagerade ungdomarna mycket mer med varandra och rörde sig dessutom mer. Jag är positiv till ett totalt mobilförbud under skoldagen. Mobilen lämnas in på morgonen och hämtas ut efter att dagen är slut. Om skolan/eleven behöver nå sina föräldrar, tex att fråga om de kan följa med en kompis hem så kan de bara gå och be den som har koll på mobilerna att få prata med sina föräldrar. Om det är problem med skolskjutsen så kan barnet ringa sina föräldrar efter att ha hämtat ut mobilen.

Poängen är att få barn att prata/leka/umgås med sina vänner irl. Inte att alla sitter och glor i mobilerna. Mobilmissbruk/beroende är redan ett konstaterat fenomen hos både vuxna och barn. Det finns en tråd på buke om just det. Att ge barnen fri tillgång till att potentiellt bli missbrukare är inte vettigt.
Poängen jag pekar på är att det beror på årskurs, gymnasiet är det nästan omöjligt att hantera om mobilen ska in hela dagen. Under lektionstid, fortfarande problem men det finns lösningar. Sen är det lätt att tycka att nya saker är farliga, man varnade för att låta sina barn läsa romaner för att de kunde bli osociala och bli beroende av nya böcker. Men visst finns det problem med mobilen, men den har också skapat en trygghet för vissa elever att orka med en skoldag. Världen är sällan svart eller vit, man måste titta på hela färgskalan.
 
Nu är skolbuss på det sättet jag beskrivit rätt vanligt i kommunerna i Skåne vad jag förstått, trots att kollektivtrafik finns. Om det beror på att kollektivtrafiken riktar sig till de 100 000 tals pendlare som åker varje dag i Skåne och inte till skolan, så att kommunerna tycker att särskilda skolbussar är ett säkrare alternativ, det vet jag inte. Jag skulle inte vilja sätta en 6 åring på någon kollektivtrafiksbuss eller för all del tåg där jag bodde i Skåne i alla fall. Systemen är inte ens uppbyggda så. Fungerar det någon annanstans är det ju jättebra, då behövs inte skolbusssystemet och barnen kommer fram lika trygga ändå.

Behövs det en vidare diskussion? Jag känner mig rätt klar. Vi ser det annorlunda bara.
Jag kan tänka mig att det delvis har att göra med att Skåne är så folktätt att det bär sig med särskilda skolbussar. Jag minns från min egen barndom att vi fick taxi upp till typ tredje klass sedan fick vi cykla eller gå, men de som bodde fyra kilometer bort eller mer fick åka med "skolbussen" som var en vanlig buss. Jag kommer dock inte ihåg om de åkte buss från första klass men jag antar det, för det skulle bli en hel drös med taxibilar på rutten annars. :)
Vi kallade den rutten för "mjölkbussen" när man senare tog den som "civil" ickestudent eftersom den körde in i alla småsamhällen.

Här i UK har jag någon gång av misstag hamnat på "skolbussen" som också är en helt vanlig buss men full av ungar. Mardrömmen! :arghh:😅 Det var dock typ högstadiebarn.
 
Jag kan tänka mig att det delvis har att göra med att Skåne är så folktätt att det bär sig med särskilda skolbussar. Jag minns från min egen barndom att vi fick taxi upp till typ tredje klass sedan fick vi cykla eller gå, men de som bodde fyra kilometer bort eller mer fick åka med "skolbussen" som var en vanlig buss. Jag kommer dock inte ihåg om de åkte buss från första klass men jag antar det, för det skulle bli en hel drös med taxibilar på rutten annars. :)
Vi kallade den rutten för "mjölkbussen" när man senare tog den som "civil" ickestudent eftersom den körde in i alla småsamhällen.

Här i UK har jag någon gång av misstag hamnat på "skolbussen" som också är en helt vanlig buss men full av ungar. Mardrömmen! :arghh:😅 Det var dock typ högstadiebarn.
Jo det håller jag med om och det är nog det som gör att kollektivtrafiken är riktad mot pendlare istället för att fungera som skolskjuts, även om den ju gör det för skolungdomar i allra högsta grad, men då är de alltså pendlare på samma vis och villkor som arbetspendlare och inga resande ungdomar. Det är bara skolan som betalar deras biljett. Det skulle vara ekonomiskt löjligt att dra rutter för att täcka skolskjuts för barn eftersom det inte skulle passa pendlare generellt alls och inte kunna ta pendlare annars heller.

I övrigt såg jag i dag på Facebook något som Höörs kommun la ut, att Höörbor pendlar med kollektivtrafik mest, i hela Skåne. Lite komiskt, och inte ett dugg förvånande upplever jag, trots skolbusssituationen, när jag kollade just skolbussrutterna så går de i områden med kollektivtrafik.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nu är skolbuss på det sättet jag beskrivit rätt vanligt i kommunerna i Skåne vad jag förstått, trots att kollektivtrafik finns. Om det beror på att kollektivtrafiken riktar sig till de 100 000 tals pendlare som åker varje dag i Skåne och inte till skolan, så att kommunerna tycker att särskilda skolbussar är ett säkrare alternativ, det vet jag inte. Jag skulle inte vilja sätta en 6 åring på någon kollektivtrafiksbuss eller för all del tåg där jag bodde i Skåne i alla fall. Systemen är inte ens uppbyggda så. Fungerar det någon annanstans är det ju jättebra, då behövs inte skolbusssystemet och barnen kommer fram lika trygga ändå.

Men blir inte det här lite av en icke-diskussion? Måste vara rätt ovanligt med 6-åringar som åker skolskjuts?


I min kommun finns skolskjuts både med ordinarie kollektivtrafik och med dedikerad skolbuss. I första hand erbjuds kollektivtrafiken men om inte alla parametrar för det uppfylls så erbjuds skolbuss (eller taxi). Ålder är en sådan parameter men de barnen som åker skolbuss pga ålder är nog väldigt få.
 
Mina barn behöver sina mobiler. Sonen är extremt utanför och har inga direkta vänner, att säga att han ska skippa mobilen på håltimmar för att umgås är ärligt talat ett hån mot honom och andra mobbade..

Dottern behöver kanske inte mobilen i skolan men umgås med hundra kompisar ändå varje dag, hon åker dessutom alltid till stallet efter skolan och rider med gpsen eftersom hon är ensam i stallet på eftermiddagen.

Dessutom har bägge ungarna sitt busskort i telefonen på bussappen (vilket de flesta som åker buss har antar jag).

Har som förälder lite svårt att se hetsen i diskussionen ärligt talat.
 
Men blir inte det här lite av en icke-diskussion? Måste vara rätt ovanligt med 6-åringar som åker skolskjuts?


I min kommun finns skolskjuts både med ordinarie kollektivtrafik och med dedikerad skolbuss. I första hand erbjuds kollektivtrafiken men om inte alla parametrar för det uppfylls så erbjuds skolbuss (eller taxi). Ålder är en sådan parameter men de barnen som åker skolbuss pga ålder är nog väldigt få.
Varför skulle det vara ovanligt? Inte ett dugg ovanligare än en 10 åring? Det är garanterat en hel drös 6åringar i varenda förskoleklass som åker skolbuss. Jag minns tex min egen skolgång när jag gick över till (låg- och) mellanstadiet och då fick vi byta skola till en annan. Där var två klasser i vardera årskurs, en som bodde på orten och en som åkte skolbuss från kringliggande område. 30 skolelever per klass. Som åkte buss. Nu finns inte byskolan där jag gick i lågstadiet längre utan de åker skolbuss till samma låg- och mellanstadieskola som jag gick i, alltså från det året de börjar skolan (och det går kollektivtrafik mellan byarna för övrigt, där sätts högstadieungarna men inte låg och mellanstadieungarna).

Här (där jag bodde förut) erbjuds inte kollektivtrafiken i första hand eller andra hand ens utan här handlar det om skolbuss till alla ungar som har mer än ett visst antal km till skolan. Förskoleklass är obligatorisk och den börjar man i det år man fyller 6, vilket kan vara i december samma år. Börjar man 7an är det kollektivtrafiken man tar sig till och använder.
https://www.hoor.se/utbildning-barnomsorg/skolskjuts-grundskola/

I länken nämns för övrigt också hur kontakten mellan skola, samordnare på kommunen och föräldrarna går till, vilket gör att barn inte behöver telefoner så där akut eftersom kommunikationen sköts väl av de vuxna redan. Och alltså inte alls bristfällig såsom kollektivtrafik-eftersom det ju inte är det.
 
Varför skulle det vara ovanligt? Inte ett dugg ovanligare än en 10 åring? Det är garanterat en hel drös 6åringar i varenda förskoleklass som åker skolbuss. Jag minns tex min egen skolgång när jag gick över till (låg- och) mellanstadiet och då fick vi byta skola till en annan. Där var två klasser i vardera årskurs, en som bodde på orten och en som åkte skolbuss från kringliggande område. 30 skolelever per klass. Som åkte buss. Nu finns inte byskolan där jag gick i lågstadiet längre utan de åker skolbuss till samma låg- och mellanstadieskola som jag gick i, alltså från det året de börjar skolan (och det går kollektivtrafik mellan byarna för övrigt, där sätts högstadieungarna men inte låg och mellanstadieungarna).

Här (där jag bodde förut) erbjuds inte kollektivtrafiken i första hand eller andra hand ens utan här handlar det om skolbuss till alla ungar som har mer än ett visst antal km till skolan. Förskoleklass är obligatorisk och den börjar man i det år man fyller 6, vilket kan vara i december samma år. Börjar man 7an är det kollektivtrafiken man tar sig till och använder.
https://www.hoor.se/utbildning-barnomsorg/skolskjuts-grundskola/

I länken nämns för övrigt också hur kontakten mellan skola, samordnare på kommunen och föräldrarna går till, vilket gör att barn inte behöver telefoner så där akut eftersom kommunikationen sköts väl av de vuxna redan. Och alltså inte alls bristfällig såsom kollektivtrafik-eftersom det ju inte är det.

Eftersom de allra flesta 6-åringarna går på fritids och skyldigheten att erbjuda skolskjuts bara gäller mellan hem och skola, inte mellan hem och fritids. (Sen är det givetvis också kommuner som ändå erbjuder det, och jag var kanske lite väl drastisk som beskrev det som ovanligt, men lika vanligt som bland 10-åringar lär det inte vara).

I min kommun som har en kollektivtrafik jämförbar med Skåne finns både skolskjuts med ordinarie kollektivtrafik och med dedikerad skolbuss. Skolbuss (eller taxi) erbjuds när kollektivtrafiken inte uppfyller de parametrar som finns ex avstånd, väntetid, trafikförhållanden, funktionshinder. Ålder på barnet är inte en sådan faktor.
 
Eftersom de allra flesta 6-åringarna går på fritids och skyldigheten att erbjuda skolskjuts bara gäller mellan hem och skola, inte mellan hem och fritids. (Sen är det givetvis också kommuner som ändå erbjuder det, och jag var kanske lite väl drastisk som beskrev det som ovanligt, men lika vanligt som bland 10-åringar lär det inte vara).

I min kommun som har en kollektivtrafik jämförbar med Skåne finns både skolskjuts med ordinarie kollektivtrafik och med dedikerad skolbuss. Skolbuss (eller taxi) erbjuds när kollektivtrafiken inte uppfyller de parametrar som finns ex avstånd, väntetid, trafikförhållanden, funktionshinder. Ålder på barnet är inte en sådan faktor.
Så, med andra ord har du rätt och jag fel. Det är ovanligt att 6 åringar åker skolbuss och går på fritids efter skolan. Det är också att det fungerar så som du beskriver, men inte så som jag beskriver. Bra att veta. Det är verkligen en ickediskussion ja.
 
Och när jag tittade på riksmötets öppnande så satt Riksdagsledamöterna och pillade på sina mobiler medan Statsministern höll tal.

Inte bara barn bore ha mobilförbud ibland.

22bf6f92-5f44-4c89-b9f7-532b12a05642
 
Och när jag tittade på riksmötets öppnande så satt Riksdagsledamöterna och pillade på sina mobiler medan Statsministern höll tal.

Inte bara barn bore ha mobilförbud ibland.

22bf6f92-5f44-4c89-b9f7-532b12a05642
Tyckte mig räkna till 17 eller 18 personer som tittar ner i knät?

Det ser många gånger ut så i olika jobbsammanhang också, förstår inte varför folk måste ha telefonen på möten och liknande. Att ha med den för tänk om någon ringer och vill något för att det är akut, absolut, men oftast är det ju faktiskt inte det. Och frågan är om alla de 18 i den bilden hade en släkting som blev akut sjuk och behövde besvara det?

Vi har inte direkt mobilförbud på jobbet utan en policy att inte använda mobil under arbetstid. Vet inte om det gäller raster, men jag har den med mig och den ligger på mitt skrivbord. Skriver mina barn och ställer en fråga om något ickeakut svarar jag när jag kommer hem. Eller ibland på rasten om jag kommer ihåg eller känner för att ta fram mobilen. Ringer de svarar jag alltid, visar det sig att det inte är viktigt brukar jag påminna, rätt skarpt, om vad jag har sagt om att ringa mig på arbetstid om det rent faktiskt inte är viktigt. De glömmer, de har ju telefonentillgänglighet alltid....

Mobilförbud på jobbet skulle vara standard överallt, alltså inte bara policy som man kan ignorera, det vet jag flera som gör och har gjort under mina år i arbetslivet.
 
Tyckte mig räkna till 17 eller 18 personer som tittar ner i knät?

Det ser många gånger ut så i olika jobbsammanhang också, förstår inte varför folk måste ha telefonen på möten och liknande. Att ha med den för tänk om någon ringer och vill något för att det är akut, absolut, men oftast är det ju faktiskt inte det. Och frågan är om alla de 18 i den bilden hade en släkting som blev akut sjuk och behövde besvara det?

Vi har inte direkt mobilförbud på jobbet utan en policy att inte använda mobil under arbetstid. Vet inte om det gäller raster, men jag har den med mig och den ligger på mitt skrivbord. Skriver mina barn och ställer en fråga om något ickeakut svarar jag när jag kommer hem. Eller ibland på rasten om jag kommer ihåg eller känner för att ta fram mobilen. Ringer de svarar jag alltid, visar det sig att det inte är viktigt brukar jag påminna, rätt skarpt, om vad jag har sagt om att ringa mig på arbetstid om det rent faktiskt inte är viktigt. De glömmer, de har ju telefonentillgänglighet alltid....

Mobilförbud på jobbet skulle vara standard överallt, alltså inte bara policy som man kan ignorera, det vet jag flera som gör och har gjort under mina år i arbetslivet.
Håller med om att samma regler ska gälla för vuxna på arbetsplatserna. Självklart surfar man inte på sin mobil under arbetstid!
 
Håller med om att samma regler ska gälla för vuxna på arbetsplatserna. Självklart surfar man inte på sin mobil under arbetstid!
Jag tycker inte det alls är självklart. Jag gör absolut diverse småärenden (typ anmäler till träningar, betalar räkningar, svarar på sms) på arbetstid. Men jobbar å andra sidan rätt mkt på min fritid. Tänker det måste gå åt båda hållen. Annars hade det inte känts ok. Dessutom tänker jag att ingen människa (åtminstone inte jag) kan köra på, på jobbet timmar i sträck utan paus. Sen ska man förstås inte flippa på mobilen under möten..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp