Förbud för mobiler i skolor

Jag tycker inte det alls är självklart. Jag gör absolut diverse småärenden (typ anmäler till träningar, betalar räkningar, svarar på sms) på arbetstid. Men jobbar å andra sidan rätt mkt på min fritid. Tänker det måste gå åt båda hållen. Annars hade det inte känts ok. Dessutom tänker jag att ingen människa (åtminstone inte jag) kan köra på, på jobbet timmar i sträck utan paus. Sen ska man förstås inte flippa på mobilen under möten..
För mig som jobbar med barn är det väldigt självklart.
 
Så klart beror det på vad man har för jobb - det var mest att du kategoriskt uttryckte det som att man inte skulle använda mobil på arbetstid. Finns ju massa jobb där det är rimligt att både göra jobbgrejer och privata grejer (i rimlig utsträckning) under ”arbetstid”
Jag vet inte. Jag har väldigt svårt för att föreställa mig många arbeten där det är okej att sitta med mobilen och göra privata saker på arbetstid? Eller ta fram en bok och sätta sig och läsa lite? Eller plocka fram stickningen och sitta och sticka på arbetstid?
 
Jag vet inte. Jag har väldigt svårt för att föreställa mig många arbeten där det är okej att sitta med mobilen och göra privata saker på arbetstid? Eller ta fram en bok och sätta sig och läsa lite? Eller plocka fram stickningen och sitta och sticka på arbetstid?
Ok! Då har du nog dålig fantasi eller svårt att sätta dig in i andra personers jobbverklighet. Jag har aldrig haft ett jobb där det inte var ok sen jag blev vuxen. Jag skulle kunna göra allt du nämner, några minuter utan att det hade varit något konstigt: Antagligen hade mina kollegor blivit rätt förvånade om jag börjat sticka, men inte för att jag tar paus utan för det skulle vara ur karaktär ;) Baksidan av att kunna ta (kortare) paus när jag vill under dagen är att jag (mer eller mindre) förväntas vara tillgänglig och svara på (mer eller mindre) akuta grejer på kvällstid. Min arbetstid är väldigt flytande. Jobbar lite (eller mkt) så gott som varje kväll.

Återigen, fattar att alla inte har möjlighet att pilla på mobil under arbetstid, men tror att väldigt många har det (och att det också är helt rimligt att det är så..)
 
Jag vet inte. Jag har väldigt svårt för att föreställa mig många arbeten där det är okej att sitta med mobilen och göra privata saker på arbetstid? Eller ta fram en bok och sätta sig och läsa lite? Eller plocka fram stickningen och sitta och sticka på arbetstid?

Precis, kan man inte ta fram en bok och lasa en stund eller sticka sa borde man inte heller anvanda sin privata mobil.
 
Precis, kan man inte ta fram en bok och lasa en stund eller sticka sa borde man inte heller anvanda sin privata mobil.
Jag skulle som sagt kunna göra båda delarna, eller ta en promenad runt kvarteret. Eller springa på ett kort ärende. Ser inte det konstiga. Jobbar långt mer än mina 8 h per dag, så ingen behöver vara orolig att jag slackar. Tycker bara verkligen inte det är konstigt att ta kortare pauser för div. privata grejer under arbetsdagen. Om jobbet nu är av karaktären att det är möjligt. Fattar svårt om man kör buss tex. Men då förväntas man nog inte ta massa extrarundor utanför arbetstid utan ersättning heller..
 
Så klart beror det på vad man har för jobb - det var mest att du kategoriskt uttryckte det som att man inte skulle använda mobil på arbetstid. Finns ju massa jobb där det är rimligt att både göra jobbgrejer och privata grejer (i rimlig utsträckning) under ”arbetstid”
Att man tar paus och då sitter med mobilen kan ju vara ok, men att göra det under vad som rent faktiskt är arbetstid känns inte ok faktiskt. Jag vet flera jobb där mobilen inte var ok att pilla på under arbetstid, däremot när man hade paus. Ser inte det som konstigt att det inte är ok att inte hålla på med sin mobil, sticka eller läsa en bok under betald arbetstid. Enstaka gånger när något händer, ja absolut. Regelbundet? Nej, det är inget jag står för och knappats där jag jobbar heller.
 
Jag skulle som sagt kunna göra båda delarna, eller ta en promenad runt kvarteret. Eller springa på ett kort ärende. Ser inte det konstiga. Jobbar långt mer än mina 8 h per dag, så ingen behöver vara orolig att jag slackar. Tycker bara verkligen inte det är konstigt att ta kortare pauser för div. privata grejer under arbetsdagen. Om jobbet nu är av karaktären att det är möjligt. Fattar svårt om man kör buss tex. Men då förväntas man nog inte ta massa extrarundor utanför arbetstid utan ersättning heller..
Fast nu handlar det om mobil under arbetstid och inte mobil när man tog en paus. Jag ser det som lite skillnad.
 
Att man tar paus och då sitter med mobilen kan ju vara ok, men att göra det under vad som rent faktiskt är arbetstid känns inte ok faktiskt. Jag vet flera jobb där mobilen inte var ok att pilla på under arbetstid, däremot när man hade paus. Ser inte det som konstigt att det inte är ok att inte hålla på med sin mobil, sticka eller läsa en bok under betald arbetstid. Enstaka gånger när något händer, ja absolut. Regelbundet? Nej, det är inget jag står för och knappats där jag jobbar heller.
Kanske tycker jag annorlunda för att mitt jobb har arbetstid som inte är särskilt hårt reglerad? Jag har paus när jag tar paus och ingen särskild tid. Jobbar som sagt mkt mer än mina 8 h per dag och då är min arbetsgivare fine med att jag tar kort paus när jag behöver. Ser inte det som konstigt? Samtidigt som jag fattar att alla inte har det upplägget..
 
Fast nu handlar det om mobil under arbetstid och inte mobil när man tog en paus. Jag ser det som lite skillnad.
Har inga fasta paustide..,så kan tänka mig att man kan se det som att jag har paus varje gång jag pillar på mobilen. Är så klart också ett sätt att se det, Men att inte röra min privata mobil mellan 8-16:30 ser jag som ett orimligt krav utifrån förväntningarna om tillgänglighet för jobbgrejer all möjlig tid
 
Kanske tycker jag annorlunda för att mitt jobb har arbetstid som inte är särskilt hårt reglerad? Jag har paus när jag tar paus och ingen särskild tid. Jobbar som sagt mkt mer än mina 8 h per dag och då är min arbetsgivare fine med att jag tar kort paus när jag behöver. Ser inte det som konstigt? Samtidigt som jag fattar att alla inte har det upplägget..
Jag kan också ta paus när jag behöver, men det betyder inte heller att jag kan ta pauser huxflux för att jag har privata behov utan det ska passa arbetets art och inte gå ut över det. Jag har dessutom flextid så inga problem alls. Ändå så är det folk lite här och där som sitter mer med mobilen än jobbar, precis som tonåringar i skolan under lektionstid. Så jag förstår inte varför det är så konstigt med att ha mobilförbud eller mobilpolicy på en arbetsplats alls. Det finns uppenbart för att det finns personer som inte kan skilja på privatliv och arbetsliv under arbetstid och vad och när man gör olika saker.
 
Har inga fasta paustide..,så kan tänka mig att man kan se det som att jag har paus varje gång jag pillar på mobilen. Är så klart också ett sätt att se det, Men att inte röra min privata mobil mellan 8-16:30 ser jag som ett orimligt krav utifrån förväntningarna om tillgänglighet för jobbgrejer all möjlig tid
Om du pillar på din mobil för något privat under 8 och 16.30 utan att se det som en paus, vad skulle det då vara?
 
Om du pillar på din mobil för något privat under 8 och 16.30 utan att se det som en paus, vad skulle det då vara?
Jag vet inte? Som en del av arbetet kanske? Är det ok att gå på toa ofta eller måste man dra bort tid för varje toabesök också? Kaffemaskinen? Alla behöver väl en liten paus då och då? Har inte funderat så mkt på vad som är arbetstid och inte - jobbar jag inte på under dagen får jag jobba nån annan gång typ :) ingen annan än jag själv blir lidande av mitt ev. pausande :)
 
Jag vet inte? Som en del av arbetet kanske? Är det ok att gå på toa ofta eller måste man dra bort tid för varje toabesök också? Kaffemaskinen? Alla behöver väl en liten paus då och då? Har inte funderat så mkt på vad som är arbetstid och inte - jobbar jag inte på under dagen får jag jobba nån annan gång typ :) ingen annan än jag själv blir lidande av mitt ev. pausande :)
Det var ju ett intressant resonemang...

Att gå på toa ofta kan man förstås utnyttja, å andra sidan, vad är alternativen om man verkligen har behov, kissa på sig? Att ta en kopp kaffe kan man ju utnyttja, å andra sidan, troligen lär man få ett samtal med chefen om man hämtar kaffe stup i kvarten, eller ränner och gör andra ovidkommande saker stup i kvarten som gör att jobbet arbetsgivaren betalar för kommer i andra hand. att ta upp mobilen och göra privata saker på den under arbetstid är aldrig en del av arbetet. Jag kan sträcka mig att se det som en paus om det sker någon gång ibland, men att ha det som regelbundet och resonera så som du gör och kalla det "del av arbete" är helt tokigt i mina ögon. På vilket sätt är det att göra bankärende på mobilen en del av ditt arbete?
 
Så, med andra ord har du rätt och jag fel. Det är ovanligt att 6 åringar åker skolbuss och går på fritids efter skolan. Det är också att det fungerar så som du beskriver, men inte så som jag beskriver. Bra att veta. Det är verkligen en ickediskussion ja.

🤔
 
Vad jag undrar ar om nagon har skulle ta fram mobilen och surfa under ett mote dar nagon haller ett foredrag?
Det har jag sett när jag gick min utbildning. Gräsligt, vuxna människor! Även på APT och så. Och att folk inte har kommit på att mobiler har funktionen ljudlös så den plingar av sms och FB messenger under möten tex och då tar personen upp och kollar ofta. Precis lika gräsligt. Jag förstår de som ursäktar sig och går ut ur rummet om det ringer, det kan vara något viktigt, men att sitta och läsa sms och messenger och ha ljud på under möten är rätt...förvånande att det finns någon som inte förstår olämpligheten i att ha/göra.
 
Det var ju ett intressant resonemang...

Att gå på toa ofta kan man förstås utnyttja, å andra sidan, vad är alternativen om man verkligen har behov, kissa på sig? Att ta en kopp kaffe kan man ju utnyttja, å andra sidan, troligen lär man få ett samtal med chefen om man hämtar kaffe stup i kvarten, eller ränner och gör andra ovidkommande saker stup i kvarten som gör att jobbet arbetsgivaren betalar för kommer i andra hand. att ta upp mobilen och göra privata saker på den under arbetstid är aldrig en del av arbetet. Jag kan sträcka mig att se det som en paus om det sker någon gång ibland, men att ha det som regelbundet och resonera så som du gör och kalla det "del av arbete" är helt tokigt i mina ögon. På vilket sätt är det att göra bankärende på mobilen en del av ditt arbete?
På vilket sätt är all fritid jag lägger på mitt jobb del av min fritid? För att vända på det :) Min arbetsgivare kommer så att säga billigt undan, jobbar mer än 8 h (utan övertidsersättning och med mina mobilprauser borträknade…) är helt säker på att min arbetsgivare inte har något emot att jag fixar privata grejer korta stunder på mitt jobb,
 
På vilket sätt är all fritid jag lägger på mitt jobb del av min fritid? För att vända på det :) Min arbetsgivare kommer så att säga billigt undan, jobbar mer än 8 h (utan övertidsersättning och med mina mobilprauser borträknade…)
Jag hade inte heller betalt övertidsersättning till någon som sitter med mobilen på arbetstid istället för att jobba och sedan får ta igen förlorad tid efter arbetstid.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp