Förbud för mobiler i skolor

Beror ju helt på vilket jobb man har om man kan använda mobilen eller inte.
På mitt förra jobb var jobbet till stor del att svara I telefon och dokumentera och lösa saker som uppstod. För det mesta ringde det i ett, men vissa tider var det lugnt i telefonen och jag var klar med dagens andra arbetsuppgifter.
Då unnade jag mig att antingen skissa eller surfa lite på telefonen i väntan på att arbetstelefonen skulle ringa.
 
Jag hade inte heller betalt övertidsersättning till någon som sitter med mobilen på arbetstid istället för att jobba och sedan får ta igen förlorad tid efter arbetstid.
Hahaha, det där visar så tydligt dålig förståelse för min (och många andras) arbete.. det är så att säga inte att jag lägger 15 minuter på privat surfning på arbetstid som gör att jag titt som tätt ägnar hela kvällar och helger åt att lösa olika grejer åt min arbetsgivare.
 
Hahaha, det där visar så tydligt dålig förståelse för min (och många andras) arbete.. det är så att säga inte att jag lägger 15 minuter på privat surfning på arbetstid som gör att jag titt som tätt ägnar hela kvällar och helger åt att lösa olika grejer åt min arbetsgivare.
Å andra sidan visar dina inlägg dålig förståelse för varför mobilförbud faktiskt behövs. För att det fungerar bra för dig och i din situation så betyder inte det att det är så för alla. Då skulle inte mobilförbud och mobilpolicys förekomma alls. Det är som skrev tidigare, skärmberoende är ett verkligt problem, även för vuxna. Så det är ju inte alls konstigt att det finns en hel del som pillar på mobilen på arbetstid och där det går ut över jobbet. Och där det alltså har skapats ett behov av det här förbuden och policys för att få arbeten gjort på arbetstid. Arbetsgivaren betalar ju inte för SMS, samtal till vänner och familj eller att någon surfar eller gör bankärenden på arbetstid. Det är dock lätt att hänvisa till att "jag arbetar för min arbetsgivare på min fritid", absolut gör du säkert det, men det tillhör nog mer vanligheterna att man inte gör det än att man gör det.
 
Å andra sidan visar dina inlägg dålig förståelse för varför mobilförbud faktiskt behövs. För att det fungerar bra för dig och i din situation så betyder inte det att det är så för alla. Då skulle inte mobilförbud och mobilpolicys förekomma alls. Det är som skrev tidigare, skärmberoende är ett verkligt problem, även för vuxna. Så det är ju inte alls konstigt att det finns en hel del som pillar på mobilen på arbetstid och där det går ut över jobbet. Och där det alltså har skapats ett behov av det här förbuden och policys för att få arbeten gjort på arbetstid. Arbetsgivaren betalar ju inte för SMS, samtal till vänner och familj eller att någon surfar eller gör bankärenden på arbetstid. Det är dock lätt att hänvisa till att "jag arbetar för min arbetsgivare på min fritid", absolut gör du säkert det, men det tillhör nog mer vanligheterna att man inte gör det än att man gör det.
Jag har full förståelse för att det absolut kan behövas mobilförbud och policy mot mobilanvändande på arbetsplatser. Har skrivit det flera gånger så jag kan verkligen inte se varför du tycker jag har dålig förståelse för det. Det är ju liksom en no brainer att alla inte kan eller bör använda mobiltelefon på sitt jobb.

Och som tillägg jobbar alla jag känner (typ) ”gratis” på fritiden så helt ovanligt är det nog inte åtminstone:)
 
Jag har full förståelse för att det absolut kan behövas mobilförbud och policy mot mobilanvändande på arbetsplatser. Har skrivit det flera gånger så jag kan verkligen inte se varför du tycker jag har dålig förståelse för det. Det är ju liksom en no brainer att alla inte kan eller bör använda mobiltelefon på sitt jobb.

Och som tillägg jobbar alla jag känner (typ) ”gratis” på fritiden så helt ovanligt är det nog inte åtminstone:)
Då ber jag om ursäkt för att ha misstolkat dig.
Jag tolkade dina inlägg som att du försvarade att ha mobilen och göra privata saker på arbetstid utan att kalla det paus med hänvisning till att du ändå gör så mycket efter arbetstid samt att alla jobb du haft har varit så, typ som att du inte förstod varför man behövde mobilförbud.
 
Då ber jag om ursäkt för att ha misstolkat dig.
Jag tolkade dina inlägg som att du försvarade att ha mobilen och göra privata saker på arbetstid utan att kalla det paus med hänvisning till att du ändå gör så mycket efter arbetstid samt att alla jobb du haft har varit så, typ som att du inte förstod varför man behövde mobilförbud.
Ok! Ja, då misstolkade du mig, det har jag absolut inte skrivit. Har bara skrivit om (och blivit ifrågasatt av dig..) kring hur JAG har det och hur jag använder min telefon. Har också skrivit att jag tycker det är rimligt i många jobb att använda privat telefon (rimligt mkt) under arbetsdag, men också poängterat flera gånger att jag fattar att det inte funkar så för alla. End of sidospår ;)
 
Jag vet inte. Jag har väldigt svårt för att föreställa mig många arbeten där det är okej att sitta med mobilen och göra privata saker på arbetstid? Eller ta fram en bok och sätta sig och läsa lite? Eller plocka fram stickningen och sitta och sticka på arbetstid?
Bussförare har förbud mot mobil under arbete.
Men det blir paus och väntetid litet här och där.
Då passar det bra med en bok, stickning eller mobiltelefon på arbetstid.
 
Och varför skulle det inte vara ok att pilla med telefonen på arbetstid när det är helt ok att gå och ta en kopp kaffe, en cigarett eller liknande? Ska jag som varken dricker kaffe eller röker ha mindre rätt till små pauser?

Sen har vissa yrken olika former av 'raster'. Vissa är fasta/tidsbunda och andra mer fria.
 
Och varför skulle det inte vara ok att pilla med telefonen på arbetstid när det är helt ok att gå och ta en kopp kaffe, en cigarett eller liknande? Ska jag som varken dricker kaffe eller röker ha mindre rätt till små pauser?

Sen har vissa yrken olika former av 'raster'. Vissa är fasta/tidsbunda och andra mer fria.
Rökning är inte tillåten under pauser/arbetstid hos oss.
 
Men har skolan en skyldighet att tillhandahålla skolbuss om det går att åka kommunalt till skolan och då menar jag att det är förhållandevis enkel resväg utan byten? Undantaget då såklart elever som har särskilda behov.
Tror det, under en viss ålder i alla fall och över en viss sträcka, tex om det är över 2 km till skolan och barnet är F-2? klass. Sedan kan de cykla eller gå den sträckan själva. Och man sätter ju inte en sexåring på en vanlig buss tänker jag. Utan de lämnas på skolbusshållplatsen 600 meter bort och sedan möts upp av skolpersonal när bussen stannar och troppar i flock till sin klass.

Skolbussen går dock inte hem från fritids tex utan från lektionernas slut, vilket är väldigt tidigt i F-klass. Så om barnet går på fritids får man hämta själv.
 
Men blir inte det här lite av en icke-diskussion? Måste vara rätt ovanligt med 6-åringar som åker skolskjuts?


I min kommun finns skolskjuts både med ordinarie kollektivtrafik och med dedikerad skolbuss. I första hand erbjuds kollektivtrafiken men om inte alla parametrar för det uppfylls så erbjuds skolbuss (eller taxi). Ålder är en sådan parameter men de barnen som åker skolbuss pga ålder är nog väldigt få.
Va? nej det är jättevanligt här. De har så underliga skolplaceringar så man får inte närmsta eller näst närmsta skola. Vi hade en jätteflock 6 åringar här som åkte skolbuss.
(Vi bor i en av en stor stads största stadsdelar, smätt mitt i ett radhusområde.)

Men vi gav inte mobil för det. Fick ändå mobil runt 9-11 årsåldern, minns inte exakt. Men det skulle inte varit ett problem om han hade varit tvungen att ha mobil om de hade tagit mobilen på morgonen och gett tillbaka den efter klockan 16 på fritids (med bussbiljetter och hämtkontakt o ev följa med X eller Y).
 
Senast ändrad:
Mina barn behöver sina mobiler. Sonen är extremt utanför och har inga direkta vänner, att säga att han ska skippa mobilen på håltimmar för att umgås är ärligt talat ett hån mot honom och andra mobbade..

Dottern behöver kanske inte mobilen i skolan men umgås med hundra kompisar ändå varje dag, hon åker dessutom alltid till stallet efter skolan och rider med gpsen eftersom hon är ensam i stallet på eftermiddagen.

Dessutom har bägge ungarna sitt busskort i telefonen på bussappen (vilket de flesta som åker buss har antar jag).

Har som förälder lite svårt att se hetsen i diskussionen ärligt talat.
Det är kanske såklart nödvändigt för honom. Men det finns böcker och block, det har min unge alltid med sig för raster om det skulle bli tråkigt. Och jag när jag var liten hade det också, vi var några som läste böcker på rasterna även om vi också kunde leka om det var roliga lekar.
 
Eftersom de allra flesta 6-åringarna går på fritids och skyldigheten att erbjuda skolskjuts bara gäller mellan hem och skola, inte mellan hem och fritids. (Sen är det givetvis också kommuner som ändå erbjuder det, och jag var kanske lite väl drastisk som beskrev det som ovanligt, men lika vanligt som bland 10-åringar lär det inte vara).

I min kommun som har en kollektivtrafik jämförbar med Skåne finns både skolskjuts med ordinarie kollektivtrafik och med dedikerad skolbuss. Skolbuss (eller taxi) erbjuds när kollektivtrafiken inte uppfyller de parametrar som finns ex avstånd, väntetid, trafikförhållanden, funktionshinder. Ålder på barnet är inte en sådan faktor.
Då får man ju skjuts till skolan klockan 8 eller om det var 7:50, men inte hem från fritids bara, det är ganska många föräldrar som kan lämna vid hållplats klockan 8 men inte hämta på den klockan 14.
 
Det är kanske såklart nödvändigt för honom. Men det finns böcker och block, det har min unge alltid med sig för raster om det skulle bli tråkigt. Och jag när jag var liten hade det också, vi var några som läste böcker på rasterna även om vi också kunde leka om det var roliga lekar.
Men alla är väl olika? Och kul att DU hade det. Som sagt, min son har inga vänner att leka några lekar med. Fånigt att ta upp vad som gällde på typ stenåldern. Världen går framåt och idag har vi mobiler. Skulle de införa totalförbud på skolan med mobiltelefoner kommer min son bli hemmasittare och dottern får ha med sig mobilen i alla fall eftersom hon behöver den direkt efter skolan. Nu är ju inte barnens skola tack och lov någon fascistskola, barnen får ha med sig mobilerna men inte i klassrummen, och det fungerar uppenbarligen så det finns ingen anledning att göra ett förbud att man inte ens får ta med sig telefonen till skolan. Eftersom alla dessutom har sina busskort i mobilen skulle det bli omöjligt.
 
Men alla är väl olika? Och kul att DU hade det. Som sagt, min son har inga vänner att leka några lekar med.
Men det var inte det som var poängen, poängen var att om det skulle bli en regel om att skolor tar alla telefoner i början av skoldagen och ger tillbaka dem i slutet av skoldagen (delvis för att minska utsatthet hos andra elever) så finns utvägen att ha med en bok.

(anledningen till att jag skrev det andra var att jag inte ville att texten skulle låta som att jag hade en insikt i den exakta situationen.)
 
Men det var inte det som var poängen, poängen var att om det skulle bli en regel om att skolor tar alla telefoner i början av skoldagen och ger tillbaka dem i slutet av skoldagen (delvis för att minska utsatthet hos andra elever) så finns utvägen att ha med en bok. (anledningen till att jag skrev det andra var att jag inte ville att texten skulle låta som att jag hade en insikt i den exakta situationen)
Nej. Du har inte insikt i den exakta situationen.
 
Så därför ville jag formulera texten så att det var tydligt.

Mobiltelefoner är fortfarande ett problem för många barn i skolan. Tex mobbning på sociala media eller genom att de får en sämre inlärning.
Den mobbningen sker i så fall oavsett när de kommer hem. Eller hur? Poängen var att ungarna skulle umgås på rasterna, men du tycker alltså att de ungar som inte har någon att umgås med, till exempel min son, ska läsa en bok istället? Så. Han får ha tråkigt och straffas ännu värre för att ingen vill umgås med honom?
 
Den mobbningen sker i så fall oavsett när de kommer hem. Eller hur? Poängen var att ungarna skulle umgås på rasterna, men du tycker alltså att de ungar som inte har någon att umgås med, till exempel min son, ska läsa en bok istället? Så. Han får ha tråkigt och straffas ännu värre för att ingen vill umgås med honom?
Jag tycker ju inte böcker är tråkiga iofs.

Men de som har problem med mobbning på sociala media har problem med saker som att bli filmade/fotade på skolan/i omklädningsrum i tråkiga situationer och sedan utlagda på sociala media, en bild som kommit ut där kan ju ligga där för evigt. Så då är det ett problem att mobilerna finns i händerna på elever på skoltid och raster.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp