Nå, det skolbussystemet jag är van vid är likt det som
@hastflicka brukar beskriva, det som så ofta beskrivs i amerikanska filmer osv. Man sätter sin telning på skolbussen på morgonen och föraren av bussen kör bussen förutbestämd runda och hämtar upp ungar på olika stopp och kör hela vägen fram till skolan och släpper av där skolan tar emot, på plats. Man är skolbusschaufför och har ett annat ansvar än vad man har när man kör kollektivtrafik.
Nej det är inte den typen av ansvar? När du lämnar dina barn till skolan/fritids/förskola/barnvakt, vilket ansvar får de då enligt dig? Jag har lite svårt att se en busschaufför i kollektivtrafik ha ansvar över att en 6 åring går av på fel ställe. Eller ens ha koll på vem som går av var. Skolbussförare är samma person, generellt sätt. I en skolbuss har man inte ens biljett eller kort som ska blippas. Det är inte ens en vanlig buss som just då körs skolbuss. Skolbussföraren har en lista på vilka elever som åker och var de går på och av och till och med vilka dagar om det inte är varje dag. Menar du att det är så i kollektivtrafiken också?
https://www.skd.se/artikel/skolbuss-med-lagstadiebarn-gled-ut-pa-aker-utanfor-onnekop/
Detta är Hörby kommuns skolbussar. Regionens är gula regionsbussar alternativt gröna stadsbussar. Detta är renodlade skolbussar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/alla-skolbussar-installda-i-hoor
Detta är vad som händer om skolbussarna är inställda.
Du verkar lika förvånad över att det finns fenomenet skolbuss där föraren ansvarar över att ungarna kommer fram till skolan (inte hållplats i närheten utan skolparkeringen på skolan helt enkelt, som jag är att man sätter en 6 åring i kollektivtrafiken och förväntar sig att den ska själv kunna ta ansvar över resan, att inget ont händer den under resan med tanke på alla hemska vuxna som finns och att den kan släppas av en hållplats som inte är på skolan och inte tas emot på plats av skolpersonal. Vid skolbussförrarandet är det mitt ansvar som förälder att sätta ungen på skolbussen, där tar förarens ansvar vid och skolans ansvar fortsätter när de går ur bussen på skolgården där personalen står.