Förbud för mobiler i skolor

Jag tycker inte att det ska vara helt mobil förbud iallafall inte från hög stadiet och uppåt. Men okej att mindre barn kanske ska lämna in mobilen på morgonen och får den när dom slutar det kan nog vara bra!
Men från hög stadiet så tycker jag att det räcker ifall man lämnar in den på lektionerna men man får ha mobilen på rasterna. För att rasten är ju ens egen tid som man borde få prata med vem man vill osv. Eller man kanske vill läsa om nåt eller spela spel eller kolla på nån video eller vadsomhelst. Och jag tycker att man borde få det från hög stadiet för det är ju inte som att domflesta skulle springa runt och leka annars ändå. Så man blir ju inte mera stilla sittande för det tror jag iallafall.
Därimot så skulle det kunna vara minst 15 års gräns på tiktok och facebook och alla såna sociala medier. Och dom kanske skulle kunna blocka alla såna sidor i skolan eller på skol tid eller nåt. Jag vet inte exakt hur men det skulle jag iallafall tycka var bra om det gick!
Men sen så tycker jag även att det borde finnas undan tag men det är nog svårt också. Tillexempel för vissa så kan mobilen vara väldigt mycket en hjälp och så är det ju bra om man får ha den. Men det kanske kan bli en risk för bråk med andra i skolan då så jag fattar att det kan vara svårt.
 
På skolan här så samlas alla mobiler in på morgonen innan första lektionen och sen får dom tillbaka den när sista lektionen är slut. Bra tycker jag! Behövs telefon för att ringa hem under skoltid så får dom antingen låna klasstelefonen (alla klasser har en sådan) eller så får dom tillfälligt tillbaka sin mobil för samtalet om läraren tycker det är en bra anledning.

Vet inte hur det kommer vara när äldsta dottern börjar högstadiet och därmed ny skolan nästa år.
 
Jag tänker att kommunen står för skolskjutsen och kör barnen upp till 12/13 år till de ska börja högstadiet i skolbuss som inte går i kollektivtrafik med en andra andra människor utan är skolskjuts-skolbuss helt enkelt. En buss som går till och från skolan. Skolbussar har uppsamlingsplatser längs rutten så varför det skulle skickas ut taxibilar till varenda ställe vet jag inte. Mina barn hade tex på ena stället 2 km till uppsamlingsplatsen, dit jag själv fick ta dem. Jag vet inte hur många skolbussar det finns i andra kommunen, men vet att de benämns som minst 1-7 i alla fall, går på olika tider beroende på vilken skola det gäller och var de kör i kommunen samt när skolorna slutar osv.

Som högstadie-och gymnasieelev är man hänvisad till kollektivtrafiken, närmaste hållplats.
Så att man ska köra parallella bussavgångar då? En som skoleleverna får gå på och en som andra får gå på?
Men varför skulle det vara angeläget att barnen åker med en buss som det enbart är andra skolelever på?

Verkar hål i huvudet ekonomiskt sett, när det är samma skattepengar som finansierar båda bussarna dessutom?
Om det inte är så att man talar om busslinjer som är så högtrafikerade så att man redan från början behöver sätta in extraturer till skolornas tider redan av kapacitetsskäl. Då kan man så klart göra specialturer med särskilda linjesträckningar också om man ser en vinst med det.

Jag förstår bara inte varför du ser det som mer eller mindre olämpligt att använda vanlig kollektivtrafik för kombinerad transport av skolbarn och annat folk i de fall som det fungerar sett till linjesträckningar och andra praktiska omständigheter? Eller vad menar du annars med att kalla förfarandet "modigt..."?
 
Så att man ska köra parallella bussavgångar då? En som skoleleverna får gå på och en som andra får gå på?
Men varför skulle det vara angeläget att barnen åker med en buss som det enbart är andra skolelever på?

Verkar hål i huvudet ekonomiskt sett, när det är samma skattepengar som finansierar båda bussarna dessutom?
Om det inte är så att man talar om busslinjer som är så högtrafikerade så att man redan från början behöver sätta in extraturer till skolornas tider redan av kapacitetsskäl. Då kan man så klart göra specialturer med särskilda linjesträckningar också om man ser en vinst med det.

Jag förstår bara inte varför du ser det som mer eller mindre olämpligt att använda vanlig kollektivtrafik för kombinerad transport av skolbarn och annat folk i de fall som det fungerar sett till linjesträckningar och andra praktiska omständigheter? Eller vad menar du annars med att kalla förfarandet "modigt..."?

Det är väl för att skolan ansvarar för eleverna på skolskjutsen. Vem ska ta det ansvaret för en 6-åring om det är den vanliga kollektivtrafiken?
 
Efter att jag har läst denna tråd känns det som att det finns en uppfattning att det är dagens skolbarn som är de första med mobil... Kanske uppfattar fel men. Jag är född 86 och fick min första mobil när jag var 12 eller 13 år. Bland mina kompisar idag och mina klasskompisar då så var det vanligt att man fick en mobil i den åldern. Sen var det såklart ingen smartphone, det fanns ju inte, utan det var en Nokia 3310. Men vi måste ju vara ganska många här som ändå har haft mobil under skoltiden - eller? Sen så är det såklart en stor skillnad mellan en sådan mobil och en smartphone men det känns som många här inte ens känns vid att barn har haft någon typ av mobil sen år 2000. Det var absolut enklare med mobil och då att kunna höra av sig till sina föräldrar när skolan var slut.

Till frågan är jag dock helt för mobilförbud under lektionstid och egentligen helt ok med förbud under hela skoldagen. Jag kan verkligen se att det vore bra att begränsa tex sociala medier.

Det känns dock att det som vore viktigare att begränsa är smartphonens egenskaper än mobilen (kunna ringa, smsa osv) i sig.

Jag har ett barn fodd -86, han fick inte mobil forran han var 17-18 ar ... och pa den har kontinenten var det inte manga som hade mobil forran den aldern nar de kunde kopa den sjalva.

Har vill inte skolan ta ansvar for mobilen, alltsa far barnen lamna den hemma vilket fungerar mycket bra. Om foraldrarna spontant vill plocka upp ett barn som annars aker skolbuss sa behover de vara pa skolan nagra minuter innan barnen kommer ut sa de hinner stoppa dem fran att stiga pa bussen.
Om barnet redan sitter pa bussen och schaufforen inte kanner igen foraldrarna sa maste skolpersonal komma ut och ge en okay for barnet att stiga av bussen igen sa da blir det meckigt. Det har ar nagot de allra flesta foraldrar ar medvetna om och inte har nagot emot.
 
Så att man ska köra parallella bussavgångar då? En som skoleleverna får gå på och en som andra får gå på?
Men varför skulle det vara angeläget att barnen åker med en buss som det enbart är andra skolelever på?

Verkar hål i huvudet ekonomiskt sett, när det är samma skattepengar som finansierar båda bussarna dessutom?
Om det inte är så att man talar om busslinjer som är så högtrafikerade så att man redan från början behöver sätta in extraturer till skolornas tider redan av kapacitetsskäl. Då kan man så klart göra specialturer med särskilda linjesträckningar också om man ser en vinst med det.

Jag förstår bara inte varför du ser det som mer eller mindre olämpligt att använda vanlig kollektivtrafik för kombinerad transport av skolbarn och annat folk i de fall som det fungerar sett till linjesträckningar och andra praktiska omständigheter? Eller vad menar du annars med att kalla förfarandet "modigt..."?
Skolbussen går till och från skolan och kör runt och hämtar och lämnar av elever vid skolbusstopp. Verkar det konstigt? Jag har ju då aldrig sett en buss i kollektivtrafiken gå till en skola än, men det kanske finns det med?
De kör ju inte ens samma sträcka som en buss i kollektivtrafik gör, de kör ju en runda efter upptagningsområdet till skolan på ett ungefär, det kan jag inte påstå att kollektivtrafiken gör.

Men visst. Jag kommer från en by i Skåne, där har man skolbussystemet och hämtar fulla skolbussar till skolorna och har byggt kollektivtrafik utefter pendlare. I andra delar av Sverige har man kanske tre ungar som åker per buss i kollektivtrafiken och då bygger man väl kollektivtrafiken efter skolan istället.

Vad som verkar hål i huvudet är att sätta in kollektivtrafik där det inte behövs mer än skolbuss.

Från sjuan går barnen i en annan skola och då åker de kollektivtrafiken istället. Det är ett helt annat ansvar att ta sig till busshållplats, där bussföraren inte har ansvar över att barnet ens kommer fram, hållplatsen behöver inte ens ligga nära skolan (och ligger rätt ofta flera km från hemmet om man har otur, upp till 6 har jag för mig) osv. Själv åkte jag tåg som tonåring, det gör man fortfarande där. Och så fick man gå till skolan 2 km (nu finns stadsbuss som man tar istället för att gå. I en skolbuss har föraren ansvar att barnen kommer från hållplatsen till den kliver av på skolan. Menar du att kollektivtrafiken som transporterar en 6 åring där du bor har ansvar för sagda 6 åring och även lämnar av den utanför grindarna på skolan där skolpersonal tar emot?
 
Vet inte riktigt vad du argumenterar emot, men... jag bekräftade @hastflicka i vad hon upplevt och jag beskriver något som händer i Sverige, eftersom jag i allra högsta grad bor i Sverige och detta hände som senast i går morse. Kvinnan som jag beskrev i mitt inlägg som bevittnade vad några tjejer gjorde, berättade detta i går vid lunch när jag åkte buss, också i Sverige. Så visst sker det i Sverige?

Och jag har även skrivit att jag tänker att det är nog rätt lätt att hämta ut sin telefon från mobilskåpet/lådan hos läraren när kontakt med förälder behöver tas + att man ju får tillbaka telefonen efter lektionstid alternativt vid dagens slut, beroende på vad för regler de olika skolorna har. Jag är alltså för ett mobilförbud eftersom jag tycker att ungarna behöver lägga fokus på skolarbetet istället. Den kontakt jag haft med olika lärare beskriver att mycket fokus hos många elever är istället på mobilen trots tillsägelser och det stör i klasserna. Det är ett vanligt problem tyvärr.
Då håller vi bara med varandra :)
 
Jag har ett barn fodd -86, han fick inte mobil forran han var 17-18 ar ... och pa den har kontinenten var det inte manga som hade mobil forran den aldern nar de kunde kopa den sjalva.

Har vill inte skolan ta ansvar for mobilen, alltsa far barnen lamna den hemma vilket fungerar mycket bra. Om foraldrarna spontant vill plocka upp ett barn som annars aker skolbuss sa behover de vara pa skolan nagra minuter innan barnen kommer ut sa de hinner stoppa dem fran att stiga pa bussen.
Om barnet redan sitter pa bussen och schaufforen inte kanner igen foraldrarna sa maste skolpersonal komma ut och ge en okay for barnet att stiga av bussen igen sa da blir det meckigt. Det har ar nagot de allra flesta foraldrar ar medvetna om och inte har nagot emot.
Vi skulle ringa och meddela om barnen inte skulle åka buss, inte heller fick barnet ta med någon kompis på bussen så att bestämma i skolan att leka hemma med någon som åkte skolbuss var i princip omöjligt om det inte planerades.
 
Skolbussen går till och från skolan och kör runt och hämtar och lämnar av elever vid skolbusstopp. Verkar det konstigt? Jag har ju då aldrig sett en buss i kollektivtrafiken gå till en skola än, men det kanske finns det med?
De kör ju inte ens samma sträcka som en buss i kollektivtrafik gör, de kör ju en runda efter upptagningsområdet till skolan på ett ungefär, det kan jag inte påstå att kollektivtrafiken gör.

Men visst. Jag kommer från en by i Skåne, där har man skolbussystemet och hämtar fulla skolbussar till skolorna och har byggt kollektivtrafik utefter pendlare. I andra delar av Sverige har man kanske tre ungar som åker per buss i kollektivtrafiken och då bygger man väl kollektivtrafiken efter skolan istället.

Vad som verkar hål i huvudet är att sätta in kollektivtrafik där det inte behövs mer än skolbuss.
På flera platser i sörmland åker man kollektivtrafik till låg och mellanstadiet.
 
Vi skulle ringa och meddela om barnen inte skulle åka buss, inte heller fick barnet ta med någon kompis på bussen så att bestämma i skolan att leka hemma med någon som åkte skolbuss var i princip omöjligt om det inte planerades.

Det ar samma regler har. Skolbussen har bestamda stopp och eleverna ar registrerade pa bestamda bussar. En buss har allt fran 20-70 elever och efter ett tag kanner chaufforen igen eleverna tillrackligt bra for att se om nagon kompis kommer ombord. Har nagon lyckats smita ombord for att aka hem till en kompis och chaufforen ser att det ar fler elever som stiger av vid ett stopp sa kor hon/han tillbaka den eleven till skolan.
 
Det ar samma regler har. Skolbussen har bestamda stopp och eleverna ar registrerade pa bestamda bussar. En buss har allt fran 20-70 elever och efter ett tag kanner chaufforen igen eleverna tillrackligt bra for att se om nagon kompis kommer ombord. Har nagon lyckats smita ombord for att aka hem till en kompis och chaufforen ser att det ar fler elever som stiger av vid ett stopp sa kor hon/han tillbaka den eleven till skolan.
Ja, det du berättar om "dina" elever och hur det verkar fungera när du kör känner jag igen från dels när mina barn åkte skolbuss och när jag själv gick i skolan.

Min äldsta son somnade en gång, när han var just 6 år faktiskt, och gick således inte av när han skulle, upptäcktes av föraren när han gick igenom bussen när han släppt av barn på sista hållplatsen. Föraren meddelade kommunen som ringde mig och så kördes ungen hem utanför dörren och kände sig både generad och lite stolt av att ha fått åka buss själv och fått skjuts av en buss hela vägen hem! Det var hans andra dag med skolbuss, och han hade berättat att han inte ville att jag skulle hämta honom vid stoppet 1 km bort (det ändrades tyvärr sedan till ett annat ställe 2 km bort) eftersom det var pinsamt, och det var ju bara att följa grusvägen hem...Tyvärr blev det så att han fick ha mor med sig i haserna ett braaaaaaaa tag efter det istället :D

För övrigt på tal om kommunen som ansvarar för skolbussar och inte sätter ungarna i kollektivtrafiken. När skolbussarna är inställda pga snön, DÅ är det dåligt väder i Skåne, det är då man inte själv ger sig ut i trafiken trots att kollektivtrafiken fortfarande går- för det gör den inte länge till men det vet Skånetrafiken inte om ännu, typ. :D
 
Skolbussen går till och från skolan och kör runt och hämtar och lämnar av elever vid skolbusstopp. Verkar det konstigt? Jag har ju då aldrig sett en buss i kollektivtrafiken gå till en skola än, men det kanske finns det med?
De kör ju inte ens samma sträcka som en buss i kollektivtrafik gör, de kör ju en runda efter upptagningsområdet till skolan på ett ungefär, det kan jag inte påstå att kollektivtrafiken gör.

Men visst. Jag kommer från en by i Skåne, där har man skolbussystemet och hämtar fulla skolbussar till skolorna och har byggt kollektivtrafik utefter pendlare. I andra delar av Sverige har man kanske tre ungar som åker per buss i kollektivtrafiken och då bygger man väl kollektivtrafiken efter skolan istället.

Vad som verkar hål i huvudet är att sätta in kollektivtrafik där det inte behövs mer än skolbuss.

Från sjuan går barnen i en annan skola och då åker de kollektivtrafiken istället. Det är ett helt annat ansvar att ta sig till busshållplats, där bussföraren inte har ansvar över att barnet ens kommer fram, hållplatsen behöver inte ens ligga nära skolan (och ligger rätt ofta flera km från hemmet om man har otur, upp till 6 har jag för mig) osv. Själv åkte jag tåg som tonåring, det gör man fortfarande där. Och så fick man gå till skolan 2 km (nu finns stadsbuss som man tar istället för att gå. I en skolbuss har föraren ansvar att barnen kommer från hållplatsen till den kliver av på skolan. Menar du att kollektivtrafiken som transporterar en 6 åring där du bor har ansvar för sagda 6 åring och även lämnar av den utanför grindarna på skolan där skolpersonal tar emot?
Jo, men givetvis förstår jag att det finns situationer där det är mer lämpligt med andra sätt att organisera skolskjutsen. Det var ju en mindre landsbygdslinje det handlade om i det fallet du reagerade på att man lät barnen åka med kollektivtrafikens bussar, så inte en förvåning över att de åkte med typ en expresspendellinje, eller en stadsbuss som kör 10-minunters skytteltrafik jag undrade över.

De flesta kommuner behöver väl som minst komplettera med taxi och specialfordon för en del elever utöver bussar också. Jag vet att här använder man en del returtomturer och små extrarundor som är schemalagda mellan de vanliga turerna som det finns offentlig tidtabell för till att plocka upp enstaka barn som bor så att det passar att ta med dem när man är i närheten s.a.s. Samma bussar och samma förare, är de mer eller mindre ansvarsfulla beroende på om de har ett linjenummer på fronten eller inte?
Jag har inte insyn i vad som är avtalat, men det lär ju finnas något organiserat system för bussbolaget att kontakta skola eller ansvarig på kommunen om det uppstår någon speciell typ av situation som de inte kan lösa. De skulle inte dumpa en unge om de upptäckte att någon somnat och hasat ner osynligt bakom ett säte eller om någon väg är oframkomlig av blixthalka så de avbryter turen, om det är den typen av ansvar ni tänker på?

De barn som inte åker skolskjuts förväntas kunna gå ett par kilometer och komma till rätt ställe på egen hand (efter att ha fått lära sig rutinen för vart de ska osv.) De som åker buss bör väl klara motsvarande, att gå från punkt A till punkt B, dvs. komma till skolan från bussens stoppställe även om de inte blir överlämnade från hand till hand mellan vuxna personer vid grinden? Sedan förekommer givetvis fall med dels olämpliga trafikmiljöer, dels särskilda behov, men sådant görs det ju bedömningar av i samband med att skolskjutsarna planeras, t.ex. om något barn skulle behöva mer aktiv ledsagning.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Mobilförbud är en suverän idé, åtminstone för smartphones. Sen har väl många tillgång till en dator under många lektioner ändå men det är bra att lära sig tidigt att man faktiskt inte får pilla med telefonen hela tiden. Jag har varit nära att behöva säga vuxna människor för att de konstant suttit med Snapchat och youtube för att de haft en såpass stort mobilberoende 😐
 
Skolbussen går till och från skolan och kör runt och hämtar och lämnar av elever vid skolbusstopp. Verkar det konstigt? Jag har ju då aldrig sett en buss i kollektivtrafiken gå till en skola än, men det kanske finns det med?
De kör ju inte ens samma sträcka som en buss i kollektivtrafik gör, de kör ju en runda efter upptagningsområdet till skolan på ett ungefär, det kan jag inte påstå att kollektivtrafiken gör.

Men visst. Jag kommer från en by i Skåne, där har man skolbussystemet och hämtar fulla skolbussar till skolorna och har byggt kollektivtrafik utefter pendlare. I andra delar av Sverige har man kanske tre ungar som åker per buss i kollektivtrafiken och då bygger man väl kollektivtrafiken efter skolan istället.

Vad som verkar hål i huvudet är att sätta in kollektivtrafik där det inte behövs mer än skolbuss.

Från sjuan går barnen i en annan skola och då åker de kollektivtrafiken istället. Det är ett helt annat ansvar att ta sig till busshållplats, där bussföraren inte har ansvar över att barnet ens kommer fram, hållplatsen behöver inte ens ligga nära skolan (och ligger rätt ofta flera km från hemmet om man har otur, upp till 6 har jag för mig) osv. Själv åkte jag tåg som tonåring, det gör man fortfarande där. Och så fick man gå till skolan 2 km (nu finns stadsbuss som man tar istället för att gå. I en skolbuss har föraren ansvar att barnen kommer från hållplatsen till den kliver av på skolan. Menar du att kollektivtrafiken som transporterar en 6 åring där du bor har ansvar för sagda 6 åring och även lämnar av den utanför grindarna på skolan där skolpersonal tar emot?
Men har skolan en skyldighet att tillhandahålla skolbuss om det går att åka kommunalt till skolan och då menar jag att det är förhållandevis enkel resväg utan byten? Undantaget då såklart elever som har särskilda behov.
 
Jo, men givetvis förstår jag att det finns situationer där det är mer lämpligt med andra sätt att organisera skolskjutsen. Det var ju en mindre landsbygdslinje det handlade om i det fallet du reagerade på att man lät barnen åka med kollektivtrafikens bussar, så inte en förvåning över att de åkte med typ en expresspendellinje, eller en stadsbuss som kör 10-minunters skytteltrafik jag undrade över.

De flesta kommuner behöver väl som minst komplettera med taxi och specialfordon för en del elever utöver bussar också. Jag vet att här använder man en del returtomturer och små extrarundor som är schemalagda mellan de vanliga turerna som det finns offentlig tidtabell för till att plocka upp enstaka barn som bor så att det passar att ta med dem när man är i närheten s.a.s. Samma bussar och samma förare, är de mer eller mindre ansvarsfulla beroende på om de har ett linjenummer på fronten eller inte?
Jag har inte insyn i vad som är avtalat, men det lär ju finnas något organiserat system för bussbolaget att kontakta skola eller ansvarig på kommunen om det uppstår någon speciell typ av situation som de inte kan lösa. De skulle inte dumpa en unge om de upptäckte att någon somnat och hasat ner osynligt bakom ett säte eller om någon väg är oframkomlig av blixthalka så de avbryter turen, om det är den typen av ansvar ni tänker på?

De barn som inte åker skolskjuts förväntas kunna gå ett par kilometer och komma till rätt ställe på egen hand (efter att ha fått lära sig rutinen för vart de ska osv.) De som åker buss bör väl klara motsvarande, att gå från punkt A till punkt B, dvs. komma till skolan från bussens stoppställe även om de inte blir överlämnade från hand till hand mellan vuxna personer vid grinden? Sedan förekommer givetvis fall med dels olämpliga trafikmiljöer, dels särskilda behov, men sådant görs det ju bedömningar av i samband med att skolskjutsarna planeras, t.ex. om något barn skulle behöva mer aktiv ledsagning.
Nå, det skolbussystemet jag är van vid är likt det som @hastflicka brukar beskriva, det som så ofta beskrivs i amerikanska filmer osv. Man sätter sin telning på skolbussen på morgonen och föraren av bussen kör bussen förutbestämd runda och hämtar upp ungar på olika stopp och kör hela vägen fram till skolan och släpper av där skolan tar emot, på plats. Man är skolbusschaufför och har ett annat ansvar än vad man har när man kör kollektivtrafik.

Nej det är inte den typen av ansvar? När du lämnar dina barn till skolan/fritids/förskola/barnvakt, vilket ansvar får de då enligt dig? Jag har lite svårt att se en busschaufför i kollektivtrafik ha ansvar över att en 6 åring går av på fel ställe. Eller ens ha koll på vem som går av var. Skolbussförare är samma person, generellt sätt. I en skolbuss har man inte ens biljett eller kort som ska blippas. Det är inte ens en vanlig buss som just då körs skolbuss. Skolbussföraren har en lista på vilka elever som åker och var de går på och av och till och med vilka dagar om det inte är varje dag. Menar du att det är så i kollektivtrafiken också?

https://www.skd.se/artikel/skolbuss-med-lagstadiebarn-gled-ut-pa-aker-utanfor-onnekop/
Detta är Hörby kommuns skolbussar. Regionens är gula regionsbussar alternativt gröna stadsbussar. Detta är renodlade skolbussar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/alla-skolbussar-installda-i-hoor
Detta är vad som händer om skolbussarna är inställda.

Du verkar lika förvånad över att det finns fenomenet skolbuss där föraren ansvarar över att ungarna kommer fram till skolan (inte hållplats i närheten utan skolparkeringen på skolan helt enkelt, som jag är att man sätter en 6 åring i kollektivtrafiken och förväntar sig att den ska själv kunna ta ansvar över resan, att inget ont händer den under resan med tanke på alla hemska vuxna som finns och att den kan släppas av en hållplats som inte är på skolan och inte tas emot på plats av skolpersonal. Vid skolbussförrarandet är det mitt ansvar som förälder att sätta ungen på skolbussen, där tar förarens ansvar vid och skolans ansvar fortsätter när de går ur bussen på skolgården där personalen står.
 
Jag har ett barn fodd -86, han fick inte mobil forran han var 17-18 ar ... och pa den har kontinenten var det inte manga som hade mobil forran den aldern nar de kunde kopa den sjalva.

Har vill inte skolan ta ansvar for mobilen, alltsa far barnen lamna den hemma vilket fungerar mycket bra. Om foraldrarna spontant vill plocka upp ett barn som annars aker skolbuss sa behover de vara pa skolan nagra minuter innan barnen kommer ut sa de hinner stoppa dem fran att stiga pa bussen.
Om barnet redan sitter pa bussen och schaufforen inte kanner igen foraldrarna sa maste skolpersonal komma ut och ge en okay for barnet att stiga av bussen igen sa da blir det meckigt. Det har ar nagot de allra flesta foraldrar ar medvetna om och inte har nagot emot.
Intressant hur annorlunda det kan vara. Som jag skrev var det rätt vanligt att man fick sin första mobil där vid 13 års ålder/under högstadiet där jag bodde och så även bland mina kompisar idag som ju kommer från olika delar av Sverige. Nu var det ju på den tiden man hade x antal minuter och x antal sms så man var ju väldigt försiktig med att ringa och smsa. Men det skulle vara intressant att höra hur det var för andra här på Buke.
 
Men har skolan en skyldighet att tillhandahålla skolbuss om det går att åka kommunalt till skolan och då menar jag att det är förhållandevis enkel resväg utan byten? Undantaget då såklart elever som har särskilda behov.
Det ena stället jag bodde på hade bara delvis kollektivtrafik, kollektivtrafiken är inte planerad efter skolorna. Andra hade buss i kollektivtrafik samt samma sträcka skolbuss. Skolbussen drogs in när det drogs tåg till byn, däremot får man meddelande om att skolbuss går när tågen krånglar. Från 13 år gäller kollektivtrafik, då är skolorna inte i små byar heller längre utan i större samhällen dit det går kollektivtrafik och dit kraven för att kunna ta sig till en hållplats själv är högre (6 km).
Tillägg: Det var för övrigt för högstadiebarn så skolbuss för yngre under 13 år var garanterat kvar eftersom det inte fanns annat sätt för barnen att ta sig.
 
Senast ändrad:
Men har skolan en skyldighet att tillhandahålla skolbuss om det går att åka kommunalt till skolan och då menar jag att det är förhållandevis enkel resväg utan byten? Undantaget då såklart elever som har särskilda behov.
Skolan har en skyldighet att ordna transport. Om det är för långt, för trafikfarlig väg, eller särskilda behov för att barnet ska ta sig till skolan på egen hand.
Sedan är det den typ av transport de anvisar som gäller, från den platsen och på det sättet. (I alla fall kortfattat som grundprincip)
Om de vill hänvisa till specialbusslinjer, ordinära busslinjer, taxitransport eller något annat är deras val. Tror inte det finns några specificerade krav på hur det ska ske?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp