Förbud för mobiler i skolor

En brand i skolan t.ex.
Eller sn skolskjutning.
Barn som kommer bort.
Mobiltelefonerna försvinner ju inte för att de samlas in, och kan alltså lämnas ut vid behov precis som vid lektionernas slut eller vid hemgång.

Jag har inte haft ångest för något av detta vad gäller mina barn, är det vardagsmat i Sverige numera, så pass att det sker så ofta att det motiverar mobil i näven på varenda unge hela skoldagar?
 
Har ar en orsak att total forbjuda telefoner alla videos och skit som manga elever tar pa andra. Ibland i rena mobbnings och nid syften, darav att ingen telefon far komma fram pa rasten heller.
Det åker skolungar i bussen jag tar till jobbet på morgonen. De har riktigt kul när de filmar allt och alla på bussen.

i dag när jag åkte hem berättade en kvinna att hon såg tre tjejer filma och fota personer de tyckte var fula, kallade dem saker och skrattade åt dem, frågade personerna hur de kunde se ut så där osv. Hon vågade inte säga ifrån själv till dem.

Rätt trist när mobiler används i det syftet.
 
Pratar vi förbud mot telefon eller förbud mot handhållna små datorer.

Tycker en telefon inte är fel idag då telefonkiosker ju inte existerar mer. Själv använde jag ofta telefonkiosk om jag skulle någon annanstans efter skolan.
En liten dator ala smartphone tycker jag mycket väl kan förbjudas inom skolans område.
 
Mobiltelefonerna försvinner ju inte för att de samlas in, och kan alltså lämnas ut vid behov precis som vid lektionernas slut eller vid hemgång.

Jag har inte haft ångest för något av detta vad gäller mina barn, är det vardagsmat i Sverige numera, så pass att det sker så ofta att det motiverar mobil i näven på varenda unge hela skoldagar?
Jag tror att skolbuss, kollektivtrafik och lång resväg är del i det ångestframkallande.

Min äldsta hade ingen mobiltelefon, det var för dyra saker då.
Och den första var sedan en Dumb-Phone, så den gick inte att leka med.
Tiden innan denna telefon var en evig oro att barnet skulle komma bort.

Vid ett nödläge så är det inte säkert att mobilerna hinner tas med ut ur skolan.
Som vid skolskjutning i Sverige helt nyligen.
 
Det behöver du inte.

Jag och mina kamrater klarade oss fint. Mina föräldrar klarade sig också bra. Visst kunde någon förälder bli irriterad/orolig när barnet var hos någon utan att säga var den var efter skolan men det fanns ju inte så många alternativ, förrän telefonerna började komma i lite mer hanterbar modell.
Barn har kommit bort.
Barn har råkat illa ut
Barn blir mobbade på vägen hem.

Mycket otrevligt händer faktiskt barn.

Ofta så vet man ju om det finns potentiella risker.
Om det däremot är en lugn miljö så fungerar det säkert bra.
SL-trafiken är INTE en lugn miljö för barn.
Jag har haft rena kriget på vissa skolturer.
 
Barn har kommit bort.
Barn har råkat illa ut
Barn blir mobbade på vägen hem.

Mycket otrevligt händer faktiskt barn.

Ofta så vet man ju om det finns potentiella risker.
Om det däremot är en lugn miljö så fungerar det säkert bra.
SL-trafiken är INTE en lugn miljö för barn.
Jag har haft rena kriget på vissa skolturer.
Alla de där sakerna händer ju trots mobiler. Jag ser inte hur det ska minskas med telefonerna?
 
Det åker skolungar i bussen jag tar till jobbet på morgonen. De har riktigt kul när de filmar allt och alla på bussen.

i dag när jag åkte hem berättade en kvinna att hon såg tre tjejer filma och fota personer de tyckte var fula, kallade dem saker och skrattade åt dem, frågade personerna hur de kunde se ut så där osv. Hon vågade inte säga ifrån själv till dem.

Rätt trist när mobiler används i det syftet.
Men det är ju inte mobilen som är problemet där utan kameran.

Barnen behöver verkligen inte dessa kameror.
Eller tillgång till internet.
 
Alla de där sakerna händer ju trots mobiler. Jag ser inte hur det ska minskas med telefonerna?
När bussen mitt barn brukar åka med plötsligt en dag hade omlagd körväg och han hamnade nån kilometer från där han brukar och varken känner igen sig eller hittar tyckte jag det var rätt skönt att han kunde ringa. Hade säkert löst sig ändå. Men jag tycker det är otroligt skönt att veta att han kan ringa mig. Sen är jag helt för mobilförbud skoltid, raster och fritids. Han har som sagt bara barnklocka som han kan ringa/bli uppringd av nummer jag godkänt och har ingen kamera ((typ) eller spel eller något annat kul överhuvudtaget. Han skulle säkert klarat dig utan bara det att jag aldrig vågat låta honom åka utan.
 
Det åker skolungar i bussen jag tar till jobbet på morgonen. De har riktigt kul när de filmar allt och alla på bussen.

i dag när jag åkte hem berättade en kvinna att hon såg tre tjejer filma och fota personer de tyckte var fula, kallade dem saker och skrattade åt dem, frågade personerna hur de kunde se ut så där osv. Hon vågade inte säga ifrån själv till dem.

Rätt trist när mobiler används i det syftet.
Så klar ett skitbeteende men det lär ju inte upphöra om skolor inför mobilförbud. För det krävs att barn får telefonförbud även på fritiden.
 
Men det är ju inte mobilen som är problemet där utan kameran.

Barnen behöver verkligen inte dessa kameror.
Eller tillgång till internet.
I dagens läge sitter de ju på mobilen tyvärr, så de går inte att välja bort på ett enkelt sätt. Jag nämnde bara det som en kommentar till inlägget jag besvarade som beskrev liknande, och att det är trist att mobiler används, missbrukas, på det viset. De är ju inte av bara ondo, tycker jag. Tvärtom.
 
Jag tror att skolbuss, kollektivtrafik och lång resväg är del i det ångestframkallande.

Min äldsta hade ingen mobiltelefon, det var för dyra saker då.
Och den första var sedan en Dumb-Phone, så den gick inte att leka med.
Tiden innan denna telefon var en evig oro att barnet skulle komma bort.

Vid ett nödläge så är det inte säkert att mobilerna hinner tas med ut ur skolan.
Som vid skolskjutning i Sverige helt nyligen.
Och just till och från skolan och även på raster, speciellt i äldre åldrar tycker jag att man ska ha sin mobil, men lektionstid ser jag ingen mening med mobil, vilket är anledningen till att jag är för mobilförbud. Det är också så min erfarenhet av mobilförbud har varit för min dotter och ena son. Lektionstid. Inte annars.
 
Pratar vi förbud mot telefon eller förbud mot handhållna små datorer.

Tycker en telefon inte är fel idag då telefonkiosker ju inte existerar mer. Själv använde jag ofta telefonkiosk om jag skulle någon annanstans efter skolan.
En liten dator ala smartphone tycker jag mycket väl kan förbjudas inom skolans område.
En sådan här löser egentligen problemet.
nokia-225-4g-klassisk-mobiltelefon-rosa--pdp_main-1920.jpg
 
Frågan är... Gör barnen det? Sånt där brukar jag få höra när barnen kommer hem. Ja förutom om de försvinner/kidnappas då såklart men jag hade blivit väldigt förvånad om eventuell kidnappare inte belagt barnen med mobilförbud då.
Mina gjorde i alla fall det.
Vilket var orsaken till att de fick mobiltelefoner över huvud taget.
Vi bor och bodde avigt till.
Barn hade kunnat frysa ihjäl om det hade blivit tokigt med skolskjutsen.

Exempel.
Barn (inte mitt) lämnas vid hållplatsen för skolbuss och föräldrarna åker till jobbet.
Föräldrarna har låst huset och barnet har ingen nyckel då annan förälder kommer att vara hemma när barnet slutar skolan.
Skolbussen har kört i diket och kommer inte.

Mitt barn ringer Pappa (min sambo) som åker tillbaka till busshållplatsen och tar med de barn som inte kommer in hemma och kör dem och det egna barnet till skolan.
Det var nog minus 15 grader och barnen var inte klädda för en dag i skogen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp