Tillgången till vatten och pris

Inte_Ung

Trådstartare
Vatten i kranen är något som många tar för givet.
Det skall gå att dricka, smaka bra och vara gratis.
Nu så införs individuell mätning av vatten i lägenheter och folk blir arga.
Många kommuner måste renovera sina ledningar och det blir höjda taxor som resultat av det.

Vad har ni för vatten och vad kostar det?
Hur tänker ni kring vattenförsörjningen till våra bostäder?

Vi har enskilt vatten och har kostnaderna av att hålla igång brunnar och pumpanläggningar.
Kommunalt vatten kostar runt 10 000:-/år för en villa där jag har kontrollerat priset.
Då räknar de på 150 kubikmeter om året.
 
Vi har vatten (och fiber) via en förening. Vattnet läser man av sin mätare en gång per år och skickar in så får man betala efter hur mycket man använt. Men minns inte riktigt vad det brukar ligga på.

Vi har dock också egen borrad brunn som används till stall och trädgård så där blir det ju elkostnaden för pumpen den enda löpande kostnaden. Lite underhåll och sådär ibland, t ex packningar till hydroforen eller så.

Sen har vi även en grävd brunn men den är inte i bruk. Dock borde vi nog pumpa ur den och skaffa en mekanisk pump, kunde vara bra som nödlösning om strömmen går då det är några kilometer till närmsta naturliga vattenkälla.

Men även när jag senast bodde i lägenhet så var det vattenmätning och man blev fakturerad månadsvis efter förbrukning. Detta var 2013-14.

Tänker generellt att det är väl lämpligt att man betalar det man använder och att man försöker vara sparsam med vattnet.
 
Jag antar att vatten, sophämtning och uppvärmning ingår i den hyran jag betalar så gratis har jag aldrig sett vattnet vara. Betalar inte hyresvärden för vattnet såsom villaägare, de har väl inte egen brunn i en stad typ?

Oavsett anser jag att man ska spara på vattnet. Var det än kommer ifrån. Vem som än betalar från början.
 
Vi betalar inte för vattnet "separat" - förbrukningen mäts inte individuellt här. Vi har varmhyra, vilket innebär att vatten och uppvärmning (av vatten och lägenhet) ingår i hyran. Så har det varit i alla mina bostäder, samtliga hyresrätter, och jag tycker att det är rimligt i förhållande till vad vi betalar etc. Huset är äldre och standarden något lägre (långt ifrån nyrenoverat, ingen köksfläkt, gemensam tvättstuga, ventilation genom självdrag.. Vi har heller ingen uteplats med gräs och rabatter som vattnas etc.).

Jag tycker att vi bör tänka på förbrukningen, t ex stänga av vattnet i duschen medan håret schamponeras osv. Men tänker också att det är minst lika viktigt, om inte ännu viktigare, att vi ser över vad som spolas ut i avloppet så att reningsverken kan göra sitt jobb bra.
 
Jag bor i lägenhet där kallvatten ingår i hyran men varmvatten betalas efter användande.

I förra lägenheten ingick allt vatten i priset. Jag räknade då att jag hade minst dubbelt så dyrt vatten som en liknande lägenhet med två personer (tex).

Vad jag däremot surnade på var förrförra lägenheten hanterade det. Lägenheterna hade vatten, värme och sopor inkluderade i hyran men efter ett årsskifte skulle dessa istället faktureras separat. När jag frågade hur mycket hyran skulle gå ner (då den 'fasta' avgiften för detta naturligtvis skulle lyftas ur hyran inför omställningen av systemet) så fick jag svaret inget. Utan det nya systemet användes helt enkelt som ett sätt att kunna höja hyran rejält utan att det såg ut som en hyreshöjning
 
Där jag bor gick vi från egen mätning av vatten till att betala ett schablonbelopp. Det handlade faktureringen på något sätt, i och med att det är en samfällighet som köper in kommunalt kallvatten och sedan värmer upp.
 
Har egen borrad brunn vilket kostade en slant att göra
När jag flyttade hit kom vattnet från en grävd brunn som låg precis nedanför hästhagen och efter ett tag blev vattnet missfärgat
Har även en grävd brunn till på tomten där jag kan hinka upp vatten om det är strömavbrott det är tjänligt vatten ska försöka få till en vattenpump där faktiskt

Sommaren 2018 var det ganska många här runt omkring vars brunnar sinade så jag tar definitivt inte vatten för givet
Här är en ganska genial idé
https://www.aftonbladet.se/svenskah...nillas-smarta-ide--spolar-toan-med-regnvatten
 
Jag är klart positiv till individuell vattenmätning i lägenhet, men skulle absolut reagera om det lades på existerande hyra när man redan har ett kontrakt där vatten ingår.

Vatten känns som det mest rättvisa att betala separat, eftersom värmesystemet är något man som hyresgäst inte kan påverka alls (och dessutom beror mycket på var man bor i huset, jag i min lägenhet värmer mina grannar mycket men får väldigt lite tillbaka), och elförbrukningen beror mycket på vilka vitvaror hyresvärden valt.
 
I lägenheten är det kommunalt vatten som inte debiteras för mängd utan ingår i avgiften.
I min stuga har vi vattenförening, det kostar 500kr/år i fast kostnad för fritidshus och 600kr för permanentboende. Sen tillkommer kostnad för avlopp som ligger på den ensilde, jag tror tömning går på knappa 2000kr(kostnaden har gått upp från 1600 på 3 år) och ev underhåll av anläggningen.
 
Vatten i kranen är något som många tar för givet.
Det skall gå att dricka, smaka bra och vara gratis.
Nu så införs individuell mätning av vatten i lägenheter och folk blir arga.
Många kommuner måste renovera sina ledningar och det blir höjda taxor som resultat av det.

Vad har ni för vatten och vad kostar det?
Hur tänker ni kring vattenförsörjningen till våra bostäder?

Vi har enskilt vatten och har kostnaderna av att hålla igång brunnar och pumpanläggningar.
Kommunalt vatten kostar runt 10 000:-/år för en villa där jag har kontrollerat priset.
Då räknar de på 150 kubikmeter om året.
Egen borrad brunn och har inte räknat på kostnaderna. Bytte pump för 15 år sedan och annars är det något man sköter om ett antal gånger om året.

Jag tänker att det är bra att synliggöra kostnaderna för fler för att få till en ändrad attityd, så att vi sparar och tar hand om vårt dricksvatten.
 
Tycker det är bra att kommunalt vatten börjas mätas även i lägenheter.

Betalar man för all vattenförbrukning tror jag att de flesta tänker till lite innan de okynnesslösar.

Vi betalar ca 8000 kr(kommunalt VA) per år i fasta avgifter, sen tillkommer förbrukningen.
 
Här är hyresgäster som är riktigt arga för att behöva betala efter förbrukning.
Länk till reportaget som fick mig att undra hur människor egentligen ser på saken.

https://www.hemhyra.se/nyheter/jarv...avtal-med-victoriahem-vatten-ska-vara-gratis/

Just det reportaget belyser ju rätt väl varför separata vattenkostnader är en känslig fråga. Att inte ha råd med rent vatten är det mest extrema tecknet på fattigdom.

Även om tanken är god, att minska på vattenförbrukning, så riskerar det att slå snett och riskerar för utsatta områden att leda till att vi backar i fråga om det sjätte målet i Agenda 2030.
 
Just det reportaget belyser ju rätt väl varför separata vattenkostnader är en känslig fråga. Att inte ha råd med rent vatten är det mest extrema tecknet på fattigdom.

Även om tanken är god, att minska på vattenförbrukning, så riskerar det att slå snett och riskerar för utsatta områden att leda till att vi backar i fråga om det sjätte målet i Agenda 2030.
Ja, samtidigt som det är synd att människor med svag ekonomi ska tvingas betala samma schablon för alla som slösar med vatten. Det finns många aspekter. Kostnaden försvinner inte för att den inte mäts individuellt.
 
Ja, samtidigt som det är synd att människor med svag ekonomi ska tvingas betala samma schablon för alla som slösar med vatten. Det finns många aspekter. Kostnaden försvinner inte för att den inte mäts individuellt.
Men i artikeln framkom det ju att det i detta område är vanligt med väldigt trångbodda familjer. Dvs det handlar troligen inte om att slösa utan bara att man är många i bostaden, troligen för att man inte har råd med större. Isf ska ju schablonen baseras på antal som bor i lägenheten.
 
Om vattenkostnaden är inbakad i hyran brukar det vara så att alla får dela på den totala kostnaden.

Dvs pensionären som bor ensam i en tvåa och gör av med 30 m3 per år får betala samma hyra som barnfamiljen som bor i en likvärdig lägenhet men som gör av med 300 m3 per år. Pensionären får indirekt -i form av högre hyra- betala för andras förbrukning.

Om de istället får betala för den mängd vatten de förbrukar kommer pensionären få en lägre hyreskostnad förutsatt att hyran också sänks eftersom vattenavgiften inte längre är inbakad i hyran.

Vilket jag tycker är mer rättvist.
 
Vi betalar inte för vattnet "separat" - förbrukningen mäts inte individuellt här. Vi har varmhyra, vilket innebär att vatten och uppvärmning (av vatten och lägenhet) ingår i hyran. Så har det varit i alla mina bostäder, samtliga hyresrätter, och jag tycker att det är rimligt i förhållande till vad vi betalar etc. Huset är äldre och standarden något lägre (långt ifrån nyrenoverat, ingen köksfläkt, gemensam tvättstuga, ventilation genom självdrag.. Vi har heller ingen uteplats med gräs och rabatter som vattnas etc.).

Jag tycker att vi bör tänka på förbrukningen, t ex stänga av vattnet i duschen medan håret schamponeras osv. Men tänker också att det är minst lika viktigt, om inte ännu viktigare, att vi ser över vad som spolas ut i avloppet så att reningsverken kan göra sitt jobb bra.
Varmhyra är faktiskt just bara det, värme.
Allt annat skall enligt EU-direktiv faktureras efter verklig förbrukning kallat IMD, individuell mätning och debitering.
Äldre bostäder slipper om införandet är orimligt dyrt.

Tycker du att vatten skall kosta mindre om standarden på bostaden är låg?
 
Jag är klart positiv till individuell vattenmätning i lägenhet, men skulle absolut reagera om det lades på existerande hyra när man redan har ett kontrakt där vatten ingår.

Vatten känns som det mest rättvisa att betala separat, eftersom värmesystemet är något man som hyresgäst inte kan påverka alls (och dessutom beror mycket på var man bor i huset, jag i min lägenhet värmer mina grannar mycket men får väldigt lite tillbaka), och elförbrukningen beror mycket på vilka vitvaror hyresvärden valt.
Det jag skulle främst reagera på är om man inte fick hyressänkning med minst vad nu hyresvärden tidigare hade som schabloniserad kostnad för vattnet. Kan inte se att det står något alls om det, så då kan jag absolut förstå om folk blir sura för
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp