Föräldrapenning

Sv: Föräldrapenning

Vanlig feluppfattning, du skyddar INTE din SGI genom att bli gravid inom 21 månader. Du får samma FP, men för att behålla din SGI förutsetts det att du har full sysselsättning (a-kassa, FP, arbete, sjukpenning etc) fem dagar i veckan efter barnets ettårsdag. SGI påverkar ersättning för tex tillfällig föräldrapenning, sjukpenning mm.

Och som svar på en annn fråga; ja, får du löneökning under din FL får du generellt tillgodaräkna dig den direkt.
 
Sv: Föräldrapenning

Hur gör jag då som efter nyår får 4 dagars arbetsvecka? Måste jag ta föräldraledigt på fredagar?
 
Sv: Föräldrapenning

Nej, det behöver du inte om du arbetar 40 timmar (eller tex 37,5 om det är din normala arbetstid), samma sak om du arbetar tex treskift tex, arbetar du 100% så spelar det ingen roll.
 
Sv: Föräldrapenning

Under barnets första år behöver du inte ta ut en enda dag, när barnet fyllt ett ska du ha föräldrapenning eller lön fem dagar per vecka för att behålla din sgi.
 
Sv: Föräldrapenning

ett år och nio månader är väl oavsett vad du gör under tiden. Tar du ut din fp i rask takt räcker den inte så länge men är du gravid när det första barnet är ett år och nio månader får du väl behålla din sgi i alla fall.

Vi planerar att skaffa ett syskon till vår son som är nio månader men kanske inte riktigt än. Vi har gjort så att vi inte tar ut några dagar under första året och sen ska jag jobba nån dag i veckan för att dryga ut dagarna ytterligare. Vi räknar med att i lugn och ro kunna bli gravida när vi är redo utan att behöva jobba båda två. Vi vill inte lämna småttingar på dagis. Vi resonerar som så att det kostar att jobba och dagis kostar o.s.v. I slutändan blir det inte så stor ekonomisk förlust med bara en inkomst. Blir vi inte gravida innan dagarna är slut kommer vi göra så att vi struntar i min sgi och pappan tar ut dagarna för nästa barn.
 
Sv: Föräldrapenning

Men man har samma SGI eftersom man får behålla föräldrapenningen på samma nivå om man får andra barnet inom 30 mån & man får föräldrapenningen efter hur SGIn ser ut så hur menar du då att det går till?
Även arbetslösa & andra som inte är sysselsatta eller har ngn form av bidrag/åtgärd får ju behålla sin nuvarande nivå på föräldrapenningen, inte bara de som har arbete.
 
Sv: Föräldrapenning

man följer med i löneökningarna på jobbet när man är föräldraledig... men jag antar man måste ha tillsvidareanställning och jobbat 6 månader på samma arbetsplats har jag för mig.

Pmm: Föräldrapenningen sänks inte om du blir av med jobbet om du skyddar SGIn genom att vara inskriven på AF
 
Sv: Föräldrapenning

Din FP behåller du om du blir gravid inom 21 månader/föder barnet inom 30 månader, oavsett om SGI:n är nollad, det är så 1 år och 9 månaders-reglen är skapad. Om du har nollat din SGI har du däremot ingen rätt till sjukpenning och ingen rätt till tillfällig föräldrapenning. Arbetar du tex 75% utan att fylla upp med FP/a-kassa tex så är din SGI 80% av din 75%-iga tjänst. Om du inte arbetar alls och inte tar ut ngn annan form av ersättning efter det att barnet fyllt ett år har du inte längre ngn SGI kvar.

SGI:n återställs om du tex går tillbaka till en heltidstjänst som kommer att fortgå i minst ett halvår, men blir du sjuk under tiden din SGI är nollad kan du alltså bli helt utan ekonomisk ersättning.
 
Sv: Föräldrapenning

Under barnets första år behöver du inte ta ut en enda dag, när barnet fyllt ett ska du ha föräldrapenning eller lön fem dagar per vecka för att behålla din sgi.

Jag kan inte ha lön 5 dagar i veckan för vi har 4 dagars arbetsvecka måndag-torsdag 6,30 - 17,30.

Med lön 5 dagar i veckan för att behålla SGI spelar det någon roll hur många % man jobbar då? Kan man jobba halvtid 5 dagar i veckan och får behålla sin SGI? (Man har en helttidstjänst)
 
Sv: Föräldrapenning

Jag fick ett litet brev på posten idag där FK påminner om att när barnet fyller ett så finns det regler att följa om man vill skydda sin SGI.

Du måste täcka upp den tid du går ner i arbetstid med fp.
Jobbar du heltid och går ner till halvtid så ska du ta halvtid fp. Det blir 2,5 dag.
Om du jobbar tex 50 procent och går ner till 25 så minskar du ju din arbetstid med hälften och då ska du också ta ut 2,5 dag fp.

Men eftersom du nu har anställning på heltid så tror jag inte det är något bekymmer med fyradagars arbetsvecka. Du jobbar ju 40 timmar och de bryr sig nog inte om hur ditt schema ser ut. Du ska nog inte bry dig om ditt fyra dagars schema utan mer tänka att det är fyrtio timmar i veckan som du ska komma upp till med lön och fp tillsammans. En hel dag fp är ju 8 timmar. Men som sagt tills barnet fyller ett så behöver du inte tjäna en krona eller ta ut en enda fp dag.

Det står också att om man inte skyddar sin SGI så blir den ändrad men att man får behålla sin nivå på fp tills barnet fyller två år.
 
Sv: Föräldrapenning

Och får jag bestämma som jag känner just nu skulle jag kunna ha typ 10 ungar om allt är som när jag väntade och födde Rasmus och alla är lika snälla som honom ;) Fast då säger nog min kropp ifrån.

Så tänkte jag med, därför kom Alvin endast 15 månader efter Elis :angel:

Trots att Alvin skrikit sig igenom sina fyra första månader så är det nästan bortglömt. Det är skrämmande hur selektivt minnet är ibland :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 785
Senast: Manji
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 282
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 630
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Mitt ena barn utreddes under försommaren och diagnosticerades med medelsvår ADHD samt autism grad 1. Hen är 7 år så ganska liten, och...
2
Svar
28
· Visningar
6 230
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • E-coli hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp