Föräldrapenning och sånt

Sv: Föräldrapenning och sånt

Det här verkar ju vara en djungel. Jag skulle så gärna vilja vara hemma länge från jobbet, men det kommer aldrig att gå. Vi har höga fasta kostnader pga att vi har en 3-rums bostadsrätt i Sthlm, de är ju inte gratis att ha lån på precis. :mad: Min sambo är musiker och inkomster då och då. Alltså inget fast heltidsjobb som kan dra in jämna pengar så man kan leva bara man lär sig att göra det snålt. Blir väl bara ett år när det väl är dags, jag har ju inte ens lyckats bli gravid än. :(
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Tyvärr lyser svaren på vår fråga med sin frånvaro ;)

Mino, har du koll på min fråga ?

/ C :)
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Hur länge har man på sig att ta ut "lägsta-nivå-dagarana"?
Om jag tex är mammaledig till barnet är ca 1 år. Sen tar pappan över kanske ½ år och jag jobbar heltid. Och sen när han börjar jobba så går jag ner i arbetstid till ca 75%. Kan jag då ta ut mina "lägsta-nivå-dagar"?

En djungel det här. Har vart på infomöten på fk och även lusläst på fk.se men blir aldrig klok på det!:crazy:
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Hur länge har man på sig att ta ut "lägsta-nivå-dagarana"?
Om jag tex är mammaledig till barnet är ca 1 år. Sen tar pappan över kanske ½ år och jag jobbar heltid. Och sen när han börjar jobba så går jag ner i arbetstid till ca 75%. Kan jag då ta ut mina "lägsta-nivå-dagar"?

En djungel det här. Har vart på infomöten på fk och även lusläst på fk.se men blir aldrig klok på det!:crazy:

Jadå, de dagarna har du kvar tills barnet fyller 8 år/slutar första klass, precis som SGI-dagarna.
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Okej, superbra! Då ska jag se till att spara lite (så många som möjligt!)dagar. Kanske inte bara dom där "snåldagarna"..:D
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

nej jag vet inte säkert. Men jag tror att det är så att man kan få utgå från den SGI som man hade innan man började plugga om man pluggat på heltid. Bäst att ringa och kolla, det finns alltid en massa undantag.
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Ett barn måste vara minst ett år för att vara på dagis!
Det fick jag reda på när jag undersökte dagis i närheten för vårt kommande knyte!:cool:
Det är en lag på detta!! :angel:
Jag hade innan vissa funderingar och sätta ungen på dagis tidigare just för att snabbare komma tillbaka till mina studier.:cool:
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Japp, ett år gäller. MEN man kan få dispans om man har en särskild orsak.
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Min kompis fick sätta sin son på dagis vid 6 månaders ålder. Hon var tvungen att gå ut och jobba för att hon inte hade råd att stanna hemma. Höll på gå i personlig konkurs. Hon fick dispans med detta. Detta var nu 21 år sedan, men ändå.
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Jag får bara ut 180 kr/dag. visst e det lite. men mer än när jag va arbetslös.

Jag har tagit ut 7 dagar i veckan hela tiden. nu jobbar jag inte ens halvtid å får ut mer än om jag tar ut full mammapenning. Så jag tar inte ut någon ersättning alls för att ha kvar dagar i sommar då jag förmodligen inte har något jobb. Sambon jobbar tre dagar i veckan å är hemma med ersättning 2 dagar.
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Kan finnas många olika orsaker. Tex ekonomiska, eller att man precis blivit ensamstånde, behöver avlastning på nåt sätt, skolan börjar och man kan inte skjuta på det osv..
Jag är inte alls så insatt men än att jag vet (och har vart med om) barn som börjat långt före de fyllt ett år.
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Vi tar tyvärr ut 7 dagar i veckan, har inte råd med mindre just nu (pga renovering). Så dagarna kommer vara slut när lillan inte ens är 1 år :o.
Lite off-topic men, visst räcker dagarna mer än ett år även om man tar 7 dagar i veckan? Det trodde jag... Nu tar jag ut 5 dagar. "lägsta-nivå"-dagarna tänker vi spara, bra att ha som buffert fall semester är slut eller man vill gå ner i arbetstid.
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

390 dagar är grundade på SGI:n. Har man tagit ut 2-3 veckor innan förlossningen så är det ganska precis ett år (+ några dagar). Detta förutsatt att man tar ut 7 dagar hela tiden.
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

har skickat iväg ett medelande till försäkringskassan nu iaf.. kan skicka ett PM om det inte kommer nåt svar här i tråden:)
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Lite off-topic men, visst räcker dagarna mer än ett år även om man tar 7 dagar i veckan? Det trodde jag... Nu tar jag ut 5 dagar. "lägsta-nivå"-dagarna tänker vi spara, bra att ha som buffert fall semester är slut eller man vill gå ner i arbetstid.

Precis, det är väl 480 dagar och ett år har bara 365...
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

90 av de 480 dagarna får man alltså bara max 180 kr/dag. Det är lite magert för många.
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Vet du hur det fungerar med HP-ersättningen?

Säg att jag är föräldraledig, blir gravid och blir avstängd innan jag ens hinner börja jobba igen. Är min HP för barn nr.2 lika mkt som för barn nr.1 eller räknas HP på vad jag "tjänat" som föräldraledig?

Eller säg att jag hinner jobba lite. Jobbar 75% och tar ut FP 25%.

Eller en tredje variant, jag blir arbetslös medans jag är föräldraledig. Får ett nytt jobb blir gravid inom 1 år och 9 mån. Räknas min HP på vad jag tjänat på nya jobbet (Jobbar 100%)
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Men om jag är föräldraledig då? Och har skyddat min SGI.

Rörigt det här, får nog ringa FK och fråga hur det fungerar. Sambon är och lagar golv på mitt jobb nu och verkstadspersonalen han hade med sig sa att 2009 stängs Uppsala för då är Skara färdigbyggt! Kände if det på mig att jag inte skulle ha något jobb att komma tillbaka till :crazy: kanske dags att gå med i a-kassan.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 222
Senast: Modest
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 650
Senast: fejko
·
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 951
Senast: nejlica
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 693
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp