Föräldrapenning och sånt

Sv: Föräldrapenning och sånt

6 månader innan beräknad förlosssning eller barnets födelse måste du haft jobb/jobbat. Då sänks inte din SGI om du uppfyller detta.

Jag blev arbetslös i april, sen hade jag en timanställning ca 2-3 veckor, därefter lite timmar hit och dit fram tills första juli. På så vis klarade jag min SGI. Bebben är född i december. Klarade med 5 månaders marginal ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Föräldrapenning och sånt

Menar du om man är helt arbetslös ?

Ja helt arbetslös. Min fp räknas inte på min lön, då min lön är mindre än min fp är utan den här lönberäkningen. Så det jag undrar är, vad får man om dagen på lägsta nivådagarna ( de som är 90 till antalet) och vad får man de andra dagarna, om man som jag räknas som helt arbetslös?
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

På försäkringskassan sida frågor&svar står följande:

Kan jag ta ut föräldrapenning fast jag är arbetslös?

Ja, det kan du göra. Kontakta Försäkringskassan om du vill veta din ersättningsnivå

Så det är väl dom som kan svara på detta hur mycket ersättning du får.
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

På försäkringskassan sida frågor&svar står följande:

Kan jag ta ut föräldrapenning fast jag är arbetslös?

Ja, det kan du göra. Kontakta Försäkringskassan om du vill veta din ersättningsnivå

Så det är väl dom som kan svara på detta hur mycket ersättning du får.

Vad jag menar är att för något år sedan fick man 180 kr om dagen på alla dagar utom lägsta nivå som var 60 kr. Hur är det nu, fortfarande 180 kr om dagen och så 180 kr per lägsta nivå dag?
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Ja, det borde ju vara 180:- på lägstanivå om man kollar FK sida. Barn födda från och med 1 juli 2006 180:-/dag och de barn som är födda före 1:a juli 2006 60:-/dag.
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Men hur länge är det man få ha föräldrapenning från det barnet är född?
Gäller totalt för båda föräldrarna dessa antal dagar eller?
:confused:
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Tills barnet fyllt 8 år eller gått ut första klass har man på sig att ta ut dagarna. Man har 480 dagar tillsammans. Den ena föräldern kan avstå alla dagar till den andre förutom 60 dagar som ger ersättning motsvarande sin SGI. Vid flerbarnsfödelse får man 180 dagar extra för varje barn.
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Kommer tydligen inte ha något jobb kvar efter föräldraledigheten, jag och en till har högst oväntat blivit varslade :cry:. Men dom får inte säga upp mig så länge jag är ledig, så jag ska försöka vara hemma så länge som möjligt :devil:. Får väl sälja hästlastbilen och annat man kan avvara för att få fram pengar.. Hur länge kan man egentligen vara hemma på heltid, enligt lagen alltså? Kan man vara hemma trots att föräldradagarna tagit slut, och leva på andra pengar? Eller har jobbet rätt att kräva en att komma tillbaka? Skulle behöva vara hemma i sisådär 3 år, för då kommer folk att gå i pension och jag kan behålla mitt jobb..
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Man ansäker väl om tjänstledigt då man går på föräldraledighet sen hurvida du tar fp eller inte har väl inte arbetsgivaren med att göra? En del kan ju vara lediga utan att röra dagarna tänkte jag :)
Men för att skydda din sjukpenning/a-kassa/fp antar jag du måste ta 5 dar i veckan efter dottern fyllt 1 år.... då kommer lägsta nivå-dagarna till bra användning gissar jag :)
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Fram till dess att barnet är 18 månader får du vara föräldraledig utan att ta ut föräldrapenning, därefter har du bara rätt att vara föräldraledig från ditt arbete i samma utsträckning som du tar ut föräldrapenning för. Ska du vara helt ledig efter barnets 18-månadersdag måste du därför ta ut 5 dagar i veckan.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 222
Senast: Modest
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 650
Senast: fejko
·
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 951
Senast: nejlica
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 693
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp