Föräldrapenning och sånt

Sv: Föräldrapenning och sånt

Fram tills det att ditt barn fyllt ett år kan du ta ut så lite dagar som möjligt utan att ditt SGI påvekas. Men när barnet fyllt ett år måste du ta ut, nu minns jag banne mig inte om det var ull FP eller om det var fem dagar i veckan. *suck* Mitt minne... Var länge sedan jag läste det pappret.

Oj, ja det är nog bra att vara med i a-kassa nu.
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

5 dagar ersättning är det från de fyller 1 år.
De måste jag oxå ringa och fråga om eftersom vi har 4 dagars arbetsvecka!

Jag var med i facket å a-kassan förut men gick ur när facket inte ville höja våra löner. Men nu tänker jag bara gå med i a-kassan, finns någon annan försäkring någonstans som kan ge en de där extra pengarna man får om man är med i både fack och a-kassan.

Om jag blir arbetslös, räknas de på min FP då eller på min lön? Sist jag vart arbetslös så fick jag nog 730:- om dagen men de är väl borta nu?
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

90 av de 480 dagarna får man alltså bara max 180 kr/dag. Det är lite magert för många.

Tja, vår son är född innan höjningen så vi får 60:-/dag inte 180:-.

Men 480 - 90 = 390, fortfarande inte mindre än ett år, men TS kanske började ta ut FP innan födseln...
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Lite off-topic men, visst räcker dagarna mer än ett år även om man tar 7 dagar i veckan? Det trodde jag.

Nja, jag började ta ut fp 10 dagar innan födseln, och då räcker dagarna tyvärr inte mer än ett år när jag räknar på försäkringskassans hemsida..
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Är det ett bra dagis där barnet trivs, ett fåtal timmar i veckan så vad är det för problem med det? Det finns många föräldrar som måste skola in sina barn som är yngre än ett år, om det skulle anses skadligt för barnen att skolan in dom så små så gör du ju föräldrarna till dåliga föräldrar. Är alla föräldrar som skolar in små barn dåliga föräldrar?

Ja, i vår situation skulle jag hellre ha det så. Hellre än att krångla med sjukskrivna/arbetande mor/farföräldrar så ja. Hellre dagis de få timmarna det gäller..

Nej, ett fåtal timmar i veckan är väl inget fel. Men om föräldrapenningen är slut är det snarare dagis kl. 07.30-17.30 som gäller, och det skulle i alla fall JAG tycka kännas väldigt konstigt, att min lilla bebis som inte ens lärt sig prata eller gå spenderar all sin vakna tid på dagis med andra vuxna..
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Men om man klarat sig på FP borde man klara sig på 75% av lönen.
Räknade lite på det och tar jag ut 31 dagar så tjänar jag före skatt, 859:- mer än om jag skulle jobba 75%.

Visst finns de de som har det knapert, jag tycker det är lite tråkigt då om man inte har råd med de där 800:- det handlar om. Kanske man får se över sin ekonomi, leta nytt jobb/boende eller om man har det, skaffa en medryttare/halv fodervärd till hästren.
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Är det något fel med det?
Alla barn är olika.

Jag började jobba när Jason var8½ månader. För att lösa allt praktiskt då så ställde farmor upp som "dagis"
Han är nu 11 månader och ska skolas in på dagis med start på måndag.
Tror inte att han kommer få några bestående men för det.

Är det inte i USA som man bara har 14 dagars mamma ledighet?
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Försäkringskassan slår ut din inkomst på 7 dagar i veckan.
ex: Jobbar man heltid 5 dagar i veckan å vill ha ut 80% av sin inkomst måste man ta ut 7 dagar i veckan
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Men om man klarat sig på FP borde man klara sig på 75% av lönen.
.

Det är sant, för vissa borde det vara så :idea:.

Men om jag tar mig själv som exempel kostar det 3000 kr i bensinpengar varje månad att ta mig till jobbet. Skulle inte bli mycket kvar av den där 75 %-lönen då! :angel: Nu när jag är föräldraledig har jag exakt lika mycket pengar som när jag jobbar heltid eftersom jag slipper den förbaskade bensinräkningen...
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Nja, jag började ta ut fp 10 dagar innan födseln, och då räcker dagarna tyvärr inte mer än ett år när jag räknar på försäkringskassans hemsida..

Jag får ändå inte ihop det. Du menar väl i o f s cirka ett år men 365 + 10 = 375 och du har 390 dagar med full ersättning sedan 90 dagar med 180:-.

Går det att åka kommunalt till ditt jobb billigare än med bil? Samåka? Åtminstone bitvis? Dessutom borde du ju få ta upp rekostnad till och frånn arbete i deklarationen om det är så mycket du betalar per månad.
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Måste man ta ut 7 dagar för att ha råd att vara hemma som Druvan uppenbarligen gör så har man ju inte råd att vara hemma under garantidagarna. Sedan är det ju så att minst en månad (eller är det två nu för tiden?) är pappamånader som han inte kan överlåta. Där försvinner ju 30 (el 60?) dagar om man inte har för avsikt att dela föräldraledigheten.
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Kl*

Lite liknande fråga som ngt tidigare inlägg.

Under hur lång tid beräknas SGI? Om jag är arbetslös innan barnet kommer, men tidigare jobbat heltid, räknas SGI på den tiden jag jobbade då, eller även nu när jag stämplar?

Förvirrad.
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Måste man ta ut 7 dagar för att ha råd att vara hemma som Druvan uppenbarligen gör så har man ju inte råd att vara hemma under garantidagarna. Sedan är det ju så att minst en månad (eller är det två nu för tiden?) är pappamånader som han inte kan överlåta. Där försvinner ju 30 (el 60?) dagar om man inte har för avsikt att dela föräldraledigheten.

Just ja, 60 dagar är väl pappans men om han tar de så är barnet lite äldre när det börjar dagis (om de nu får plats exakt när de önskar dvs).
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Jag får ändå inte ihop det. Du menar väl i o f s cirka ett år men 365 + 10 = 375 och du har 390 dagar med full ersättning sedan 90 dagar med 180:-.

Går det att åka kommunalt till ditt jobb billigare än med bil? Samåka? Åtminstone bitvis? Dessutom borde du ju få ta upp rekostnad till och frånn arbete i deklarationen om det är så mycket du betalar per månad.

Sorry om jag var oklar, har ej räknat med lägsta nivå-dagarna samt pappans dagar (har inte råd att gå miste om hans lön). Min man ska dock kolla om han får börja jobba övertid regelbundet dom veckor han har "ledigveckor" under sitt skift, och då kan jag istället skära ned på antalet dagar jag plockar ut :idea:.
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Kl*

Lite liknande fråga som ngt tidigare inlägg.

Under hur lång tid beräknas SGI? Om jag är arbetslös innan barnet kommer, men tidigare jobbat heltid, räknas SGI på den tiden jag jobbade då, eller även nu när jag stämplar?

Förvirrad.

Jag blev arbetslös 1 månad innan jag blev gravid.
Gick då på a-kassa.
När Jason föddes och jag fick föräldrarpeng var den samma som a-kassan. Alltså 80% av lönen jag haft på jobbet.

Men hur långt bak fk räknar vet jag ej.
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

180? vilken lyx! Jag får bara 60kr, är det för att mina barn är äldre? Jag tar dem för att försäkra mig om att inte bli inkallad för snöskottning julhelg o helgerna i feb o mars.
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Jag blev arbetslös 1 månad innan jag blev gravid.
Gick då på a-kassa.
När Jason föddes och jag fick föräldrarpeng var den samma som a-kassan. Alltså 80% av lönen jag haft på jobbet.

Men hur långt bak fk räknar vet jag ej.

Var du arbetslös under hela graviditeten?

Hur länge hade du jobbat innan du blev arbetslös?

* Ngn annan som vet under hur lång tids arbete FK beräknar SGI?

Tack/ Arabis
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 222
Senast: Modest
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 650
Senast: fejko
·
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 951
Senast: nejlica
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 693
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp