För lång tid mellan utfodringar

Sv: För lång tid mellan utfodringar

Tänkte bara säga att jag håller med vad många skrivit, antalet timmar mellan fodringarna är ju inte hela sanningen, men ger man nu inte så stora givor varje fodring är det jätteviktigt med fodringar ofta. Själv lever jag efter nåt mellanting, vill både ha fodringar hyfsat ofta OCH ge så mycket grovfoder varje fodring att de står sig till nästa fodring, OM man nu inte har en sådan häst och sånt bra grovfoder att man kan ha fri tillgång...

I mitt nuv. stall får min häst morgonmat kl 06-06:30 (2 kg hösilage) och sedan vid utsläppet runt kl 8 får hon dela på 2 kg hösilage ute med polaren för de äter inte upp mer inne, så bråttom ut. Lunch runt kl 13 -3 kg hösilage, kvällsfodring runt kl 20 -6 kg hösilage.
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

veronican skrev:
Alltså det här tycker jag är ett enormt intressant ämne och nåt jag funderar mycket över just nu. Som jag ser det är Hösilage grymt negativt sett till antalet tuggtimmar och har alltid varit anledningen till att jag inte vill fodra med det.

Hur tänker du då? Hösilage kan du ju oftast ge MER av än hö, och då får du ju mer tuggtimmar? Det som kan bli problem är ju om du har ett högt värde på hösilaget och behovet täcks innan TS-behovet är täckt. Men annars får du ju mer mängd mat med hösilage = mer tuggtid?



Min häst har dock tyvärr fått hostproblem och jag har senaste månaden fått gå över från hö och halmbädd till hösilage och torv. Hon är ett ganska litet halvblod och inte direkt svårfödd. När hon förut stod på halm fick hon 9 kg hö/dygn, 5 kg på kvällen och det fanns alltid lite hö kvar på morgonen, hon verkade alltid mätt och nöjd.
Nu äter hon som sagt hösilage med ts 62% och står på torv och får 12 kg/dygn (6kg kvällen) men jag tycker hon verkar mer hungrig över lag nu :(
VAD GÖR MAN?
Nu är hon inte JÄTTEhungrig på nåt sätt men ändå hungrigare än förut, till mitt dåliga samvete. Räknar ut foderstat till henne och hon har senaste året överraskat mig att jag kan ge henne rätt mkt mer än hennes behov (om det är mest från grovfodret) så länge hon går ute i hagen så mkt som hon gör nu, 8-20, men vid sjukhage i vintras blev hon en liten fetboll ;)

Men nu på 12 kg hösilage och ca 700 gram havre är hon redan uppe i ganska mycket MJ och är nu perfekt i hullet tycker jag, rids bara lättare pga hostan (slem i lungorna) som är under utredning.


Prova ge henne mer MJ från grovfodret då? Nu går hon som jag förstod det ute mer igen, och då kanske hon igen kan äta mer än MJ än hon 'borde behöva' utan att gå upp? Har hon täcke men är oklippt så slit täcket inne (om hon har nåt) och ge mer mat? (Det går åt mer att hålla värmen)


Skulle bli jätteglad om nån orkade ge mig deras synpunkter, hur hade ni gjort?? Här talas så mkt om vikten av tuggtimmarna och att hästen får känna sig mätt, men alla hästar kan inte ha fri tillgång, alla hästar kan inte stå på halm eller äta hö som tar så bra och lång tid att äta. Vad gör man?


KLarar inte att få en ätgiva halm heller, eller hostar hon då med? Ge henne hösilaget i hönät så att det tar längre tid att äta?

Om det vore MIN häst skulle jag öka hösilaget och se hur det blir med det. Mät henne med måttband varje vecka så ser du ju om hon börjar gå upp för mycket?

Min valack har alltid krävt mer än tabellerna, kräver i vila ca 75 MJ. Nu äter han ca 90 MJ, allt från grovfoder. Han borde vara fet som gud vet vad eftersom han är förtidspensionär och bara lallar i hagen. Och visst är han lite rund jmf med hur jag skulle vilja ha honom, men han är INTE fet och han är inte rund så det stör (det är nog i ärlighetens namn mest JAG som tycker han är rund dessutom, inget man reagerar på i allmänhet om man inte vet hur han ser ut i full kondition). Där har jag tagit att han är lite rund eftersom det inte är skadligt för honom på minsta vis, just för att han ska kunna ha fri tillgång. Och han exploderade inte alls såsom jag förväntat mig, trots att han äter betydligt mkt mer. De går ute långa dagar och han rör sig mycket i hagen dock.
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

Tack för ditt snabba svar! :)

Hur tänker du då? Hösilage kan du ju oftast ge MER av än hö, och då får du ju mer tuggtimmar? Det som kan bli problem är ju om du har ett högt värde på hösilaget och behovet täcks innan TS-behovet är täckt. Men annars får du ju mer mängd mat med hösilage = mer tuggtid?

Jo så här tänker jag: Iaf min dam äter upp hösilage minst 3 ggr fortare än hö och även om man ger mer hösilage pga att det innehåller mer vatten så ger man ju aldrig 3 gånger så mycket som höet. Min dam har innan jag köpte henne stått på 6 (ja SEX) kg hösilage/dygn (ts runt 60) i flera år på ridskola med torvbädd... Hon älskar verkligen hösilage men äter alltid upp det enormt snabbt. Tog mig ett tag att förstå att skruttan inte är så jäkla lättfödd som ridskolan fick mig att tro ;) :crazy: (Fick förresten förvånat beröm att pållan såg så smal och fin ut nu, inte alls så bukig som förr, av gamla ridläraren häromveckan ;) när vi åkte till ridhuset, hon frågade om jag red väldigt mkt? eh nä typ promenadridning :D sa jag och berättade att hon stod på 12 kg hösilage)
Oj nu tappade jag tråden :o men... jo! Sitter kvar lite i bakhuvudet en rädsla för att hon ska vara lättfödd, trots att jag kunnat ge mkt grovfoder ett år nu.


Det var rätt länge sedan hon gick i sjukhage (jan-mars förra året) och har gått ute såhär mkt sedan mars. När hon stod i sjukhagen fick hon förutom betfor att blanda medicinen i, 8 kg hö (7 MJ, kvot 6) och blev lite vääl rund, men försvann ju sen när hon blev frisk.
Nu har hon stått på ca 85 MJ i princip sedan betet tog slut (mitten på aug här) och ridits ganska lätt, ingen träning, inte mkt riktigt arbete alls, mycket skritt, trött på hosta och slem nu :( men är som sagt i vad jag tycker är perfekt hull för henne. Hade förr räknat ut att 90 MJ är hennes "fullt-igång-giva" när hon tränas och drillas rejält men det stämmer nog inte ;)
Hon är nyklippt, helklippt :angel: ben och allt, så dra av täcket vågar jag inte. Hm, kommer nog gå lite energi åt det nu, klippte henne i lördags och skulle bli rejält kallt här i helgen...

Nej äthalm vågar jag inte ge henne, tyvärr. Allt minsta dammigt ska bort, bort. Hösilaget i hönät kan jag göra! Ska också dit vid 22 eller nåt nån kväll och verkligen kolla upp hur mkt hon har kvar då... får kvällen vid runt kl 20. Så man VET.

Mäta med måttband? Var ska jag mäta då? Smart!

Skönt och höra det du skrev om din valack, det är ju så jag hoppas min dam skulle reagera också, att liksom så länge det ökade MJ-intaget kommer från grovfodret så ska hon inte bli fetare, men känner mig inte direkt säker.. Jag är världens velpanna!! uss jobbigt bekymmer det här. Många hade nog inte ens tänkt på det, "äh hästen får ju 12 kg och kastar sig inte efter mat så fort man har ur henne ur hagen, så hon klarar sig nog" men jag vill inte bara hon ska klara sig ;) Hon har ju rätt att känna sig precis lika mätt som innan. Förut kunde hon ofta gå ifrån höet i hagen och göra nåt annat nån timme och sen äta lite igen senare, men det gör hon inte lika ofta längre. Verkar hungrigare när man ger henne mat ute numera, eller är hösilaget så grymt gott bara..... hm knepigt å veta.

Tack för dina tankar! :idea:
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

Är hästen väldigt lättfödd så du är rädd att den skall bli tjock?
Håller man bara koll på hästens hull så bör man åtminstone kunna öka sakta! Det är inte alla hästar som blir tjocka av att få för mycket hö.
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

Jag tycker att din kompis borde kunna fodra hästarna lite senare på kvällen, så slipper de stå utan mat så många timmar. (Om de äter mkt halm så är det ju iofs ok) men 4 kg hö, äter ju många hästar upp på 1 h.
Vi ger aldrig våra hästar kväll före 21...
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

Alexandra_W skrev:
Det intressanta är ju HUR MYCKET Malins hästar då får klockan 18? Om de får mat som räcker fram till kl 07 är det ingen fara alls. Om deras mat klockan 18 däremot är slut till klockan 22 så är det horribelt.

Jag fodrar som sagt stråfoder varannan dag jag, men hästarna står aldrig utan mat. Och det är ju DET som är det viktiga - hur länge står hästen utan mat i sträck?


Ja du har rätt - det är detaljerna runt det hela som är intressanta, inte tiderna i sig själva. Jag antar dock att en proffessionell ryttare är noga med det allra bästa för sina högpresterande hästar, och att de säkert blir utfodrade efter alla konstens regler. Uppenbarligen verkar hästarna må bra.
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

Ja, det optimala är för henne att ha ett silage/hö med så lågt energi som möjligt, men en bra proteinkvot.. Vore toppen att hitta ett med superlågt energi..
Hon står på halm iaf, skönt det (har bra kvot på silaget så det finns lite utrymme för det iaf. Men ju mer halm, desto mer MJ också.. blää)
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

Min häst blir tjock, ja. Hon är lättfödd (appaloosa-fullblod, men när det gäller maten så har hon nog ärvt mest från appaloosan som nog är mer lättfödd än ett fbl..).
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

Lydia skrev:
Ja, det optimala är för henne att ha ett silage/hö med så lågt energi som möjligt, men en bra proteinkvot.. Vore toppen att hitta ett med superlågt energi..
Hon står på halm iaf, skönt det (har bra kvot på silaget så det finns lite utrymme för det iaf. Men ju mer halm, desto mer MJ också.. blää)

Vad har du för MJ i det du har nu då, och vad vill du ha?

Det GÅR ju att hitta det mesta bara man engagerar sig och är villig att betala för det ;)
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

så har vi i vårt stall, funkar skitbra för min häst eftersom hon får rejält med hösilage på kvällen, och jag vet att hon klarar sig på det eftersom hon inte äter upp precis allt.

men några hästar är det synd om. en häst äter väl upp kvällshöet på ca 15 min..
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

Fodret (gårdens egna silage, och så korn, havre, betfor, mineraler) ingår egentligen.
Jag har egentligen inte råd att köpa dyyrt silage/hö, men hittade ju fjolårs equiforage med 7,5 MJ, 65 Smrp (har jag för mig att det var..). Kommer inte ihåg TS-halten, men det var nog ca 65%

Dollar väger 450 kg, och går max 1 timma per dag om man räknar i genomsnitt. Verkar inte som hon behöver fullblodstillägg direkt..

Har räknat på Hippocampus sida..
Kommer att ge 6,5 kg equiforage, och 2 kg av stallets silage (finns ingen analys än, de säger att de har skickat in den. Årets silage, seeent skördat), och så petar hon i sig lite halm i boxen. Hon får 0,5 kg strålusern för att få något i krubban (blir rabiat annars..), för att det passade ihop mineralmässigt, och för att jag ändå har det hemma (finns ju korn också, men strået känns bättre även om hon inte absolut måste ha mer protein än vad grunden ger).

Förra året hade silaget 4,5 eller något sånt, och en kvot på 7 typ (minns inte riktigt), och var rätt så blött (47% TS), så då kunde hon käka mkt mera mat :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 700
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 827
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 785
Senast: Juli0a
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 174
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp