Ponnyer på (nästan) fri tillgång?

Jag har haft endel ponnys, både mina egna för många år sen och nu de senaste åren haft två åt gången (mina barns). Den enda som funkat på fri tillgång och ändå hållt en bra vikt är nuvarande c-ponny, med mer än 60% fullblod i sig. Han går på ordentlig bete och kan äta hur mycket som helst, alltid hållt en hälsosam vikt, alltid varit slimmad i kroppsformen. Otroligt skönt, men resterande (många) ponnys har absolut inte kunnat äta fri tillgång, oavsett slowfeed, lågt socker, låg MJ osv.
Så skulle tyvärr inte räkna med att en ponny kan göra det, då ska det vara en rejält nätt ponny. Min c ponny väger 250 kg på våg i fin form.
 
Jag har islandshäst. Den enda islandshäst jag träffat som verkligen behövde fri tillgång var sjuk och kunde inte tillgodogöra sig maten ordentligt. Han fick dessutom en hel del kraftfoder utanför hagen. Alla andra har på fri tillgång blivit varierande grad av överviktiga.

Jag har i stort sett fått ge upp tanken på lösdrift för min häst då jag inte kunnat hitta någon som portionerar ut tillräckligt lite mat :( det skulle naturligtvis vara annorlunda om jag hade flera hästar som jag skötte helt själv.

Sen som andra har sagt. Det är inte alls säker att det är ett lämpligt foder för er. Jag vill ha relativt låg energi och en högre kvot.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
503
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 921
Senast: Twirro
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 830
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Hej! Jag har en ponny som precis bytt stall till ett stall med väldigt mycket utevistelse och fri tillgång på grovfoder vintertid dock...
Svar
7
· Visningar
1 199
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp