För lång tid mellan utfodringar

Sv: För lång tid mellan utfodringar

Jag stråfodrar EN gång VARANNAN dag jag ;)

Vid intag varannandag fyller jag upp hösilage åt hästarna. På morgonen åker de ut i hagen där de har 'foderlådor' som jag fyller var TREDJE dag ungefär.

Så, ska man bara se antal fodringar så har jag minst 48 h mellan mina. Men hästarna går inte en enda minut utan stråfoder. Så... det viktiga är inte antal ggr/dag utan antal timmar i sträck de står UTAN mat..

När jag ger kraftfoder ges det så många ggr som behövs för att skapa rimliga givor, dvs allt från 0 - 4 ggr/dag.
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

Om man ger mkt hö(hästar ska inte vara utan hö längre än 8 timmar) eller har halm som komplement i boxen så är det nog ingen fara men jag förstår inte varför människan nattar så tidigt,bekvämlighets skäl? :smirk:
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

chrysler skrev:
Om man ger mkt hö(hästar ska inte vara utan hö längre än 8 timmar) eller har halm som komplement i boxen så är det nog ingen fara men jag förstår inte varför människan nattar så tidigt,bekvämlighets skäl? :smirk:

8 timmar är sett ur hästens synvinkel alldeles för lång tid att gå utan mat, de är gjorda för kontinuerlig tillförsel av mat.

Att låta det gå 8 h där hästarna står utan mat är något JAG inte accepterar när det gäller mina hästar (och det är där de flesta får problem, när de just är borta och jobbar och ska försöka ge hästarna lunch för det blir för länge annars).

Jag kan acceptera - om jag MÅSTE - fyra h utan mat men definitivt INTE mer. Och jags trävar efter att de alltid, alltid alltid ska ha mat att äta (vilket mina hästar också nästan alltid haft, dvs fri tillgång)
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

:bow:
Jag har inte haft fri tillgång mer än ett år, men jag tycker att det är det bästa för hästens psyke och hästens mage framför allt!
Om värdena är för höga så att hästarna blir feta kan man alltid få tag på hö med lägre värden som kanske lämpar sig bättre.
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

Men om hästarna ifråga har ätit upp höt och står på halm som de KAN äta men inte VILL...??? Jag menar man kan ju strö ordentligt så de alltid har att äta men många hästar äter ju inte halmen.
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

patty skrev:
Men om hästarna ifråga har ätit upp höt och står på halm som de KAN äta men inte VILL...??? Jag menar man kan ju strö ordentligt så de alltid har att äta men många hästar äter ju inte halmen.

Om halmen erbjuds som foder, dvs serveras ihop med höet/på samma plats som höet anser jag det vara helt okej. Då kan de äta om de vill. Även om de inte tycker om halm, så finns det ju något de kan äta ja.

MEN, jag anser INTE det vara acceptabelt att STRÖ med halm och tycka att 'de kan ju äta av ströet'. Utan den ska serveras som foder och vara av foderkvalitet.
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

Alexandra_W skrev:
Jag stråfodrar EN gång VARANNAN dag jag ;)

Så... det viktiga är inte antal ggr/dag utan antal timmar i sträck de står UTAN mat..

.

Just precis så
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

Det har jag provat med, men det "krafsas" ut bland övrig halm. Duger väl inte. Mina hästar får rätt rejält med kvällshö vid ca 21.00 och de kastar väl inte i sig maten direkt men då vi inte fodrar igen förrens vid 06.00 blir det ju garanterat mer än 4 timmar utan mat. Om de nu inte väljer att äta av den "rena" halmen vad ska jag göra då? Låta dem skylla sig själva. Skämt åsido, vill ju det bästa för mina älsklingar men ibland är det inte möjlig. Bara jag inte behöver ha dåligt samvete nu för att de ska få magsår eller nåt. Kram o hej
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

Tassetass skrev:
Och dessutom... En häst som vet att höet inte tar slut alt. märker att det räcker väldigt länge äter betydligt lugnare och får på så sätt en friskare mage.
Det stämmer på min häst! :idea:
Han har i princip fri tillgång på hösilage.
Han tar det väldigt lugnt. Han äter lite, vilar, tittar ut, äter lite halm kanske och sen äter han hösilage igen.
Han vet att det alltid finns där och han hetsar aldrig vid fodringarna.
Han får det i en foderhäck så att man kan lägga in mycket stora givor utan att riskera att han drar runt det.

Kraftfodret däremot är väldigt intressant och det vräker han i sig, för det får han så himla lite av. ;)
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

Alexandra_W skrev:
Om halmen erbjuds som foder, dvs serveras ihop med höet/på samma plats som höet anser jag det vara helt okej. Då kan de äta om de vill. Även om de inte tycker om halm, så finns det ju något de kan äta ja.

MEN, jag anser INTE det vara acceptabelt att STRÖ med halm och tycka att 'de kan ju äta av ströet'. Utan den ska serveras som foder och vara av foderkvalitet.

Jag utfodrar med mycket bra havrehalm i en speciel "tygsäck" som är avsedd för hö. Det har min häst fri tillgång på och jag fyller på/byter ut vid behov.
Jag tycker det funkar kanonbra.
Min häst äter faktiskt ca 1-2 kg per dygn av halmen, trots att han har fri tillgång på hösilage.
Uppenbarligen känner hästen själv att den "behöver" halm.
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

Att en häst är så glupsk betyder att den ständigt är hungrig och har stått med sitt tuggbehov understimulerat länge. Du kan bryta beteendet genom att ge den fri tillgång ett tag och sen dra ner på det när hon lugnar sig.
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

Kan bara instämma i det djurjouren säger.

Själv flyttade jag i våras min häst från ett stall där hästarna fick mat 5 ggr om dagen till ett stall där hästarna får mat 2-3 ggr/ dag (3 gånger endast då det är snö ute så att hästarna inte kommer åt att äta så mycket gräs i hagarna). I det förra stallet var min häst ständigt hungrig. Han fick då 12 kg hösilage/dag och kraftfoder till det (mat så det gott och väl täckte allt han behövde och lite till). De "små" portionerna han fick var på 1,5 resp 2 kg och de slängde pållen i sig på max 30 min, kvällsgivan på 5 kg tog max en timme för honom att få i sig. Det var alltid full kalabalik när maten kom och alla hästarna bråkade och levde om som bara den för att få kasta sig över sin mat först.

När jag flyttade var jag först väldigt tveksam till hur pållen skulle klara sig med bara två (tre) mål mat om dagen. Man har ju allltid fått lära sig att hästarna måste ha mat i små portioner som ges med korta mellanrum. Jag var nästan beredd att göra lite revolt i det nya stallet och "tvinga" dem att anpassa sig till mina gamla rutiner. Dock insåg jag ganska snabbt att hästarna i det nya stallet är mycket lugnare och mer harmoniska, det är aldrig nåt bråk när maten kommer och hästarna står så gott som alltid och tuggar lite lugnt på sitt hö. I början var min häst naturligtvis väldigt hungrig när maten kom och han fortsatte i några veckor att kasta i sig stora mängder mat så fort han fick den men av nån anledning så anpassade han sig efter ett tag och numera äter han lugnt och sansat då han är hungrig, inte bara då maten serveras.

Jag vet inte om hemligheten ligger i att hästarna i det nya stallet har lite gräs att tugga på i hagen hela dagarna eller i att de får så få, men stora höportioner, troligtvis är det en kombination av båda delarna. Vad jag vet är dock att min häst inte äter MER mat nu än vad han gjorde i det förra stallet, men nu räcker den hela dygnet, dvs han har alltid lite mat kvar då nästa portion kommer. Han är dessutom otroligt mycket mer harmonisk och äter lugnt och sansat istället för att alltid kasta i sig maten.

Min slutsats är alltså att man kanske inte bör vara så snabb på att döma dem som väljer att fodra sina hästar mer sällan, för det är ju precis som många redan konstaterat här, det viktiga är inte hur lång tid det går mellan det att måltiderna serveras utan hur lång tid det går från det att maten är slut tills dess att nästa portion serveras.
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

peter_lundin skrev:
Du har helt rätt. Det här tycker jag oftast glöms bort i sammanhanget folk fixerar sig på antal givor. Det är bättre att ge rejäla grovodergivor 2 ggr per dygn än att ge en snutt i taget en massa gånger per dygn. Det är viktigt för hästens psykiska välbefinnande att den får tillfredsställa sitt ätbehov, äta färdigt.
PL


Jag tycker Peter har rätt. Om ni läst Malin Bayards bok så vet ni att hennes hästar tex får sista fodringen 18.00 och morgon fodringen 7.00. Uppenbarligen är det ingen kris för henne att ha dessa tider. Tycker folk hänger upp sig för mycket som sagt.
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

mackan skrev:
Jag tycker Peter har rätt. Om ni läst Malin Bayards bok så vet ni att hennes hästar tex får sista fodringen 18.00 och morgon fodringen 7.00. Uppenbarligen är det ingen kris för henne att ha dessa tider. Tycker folk hänger upp sig för mycket som sagt.

Det intressanta är ju HUR MYCKET Malins hästar då får klockan 18? Om de får mat som räcker fram till kl 07 är det ingen fara alls. Om deras mat klockan 18 däremot är slut till klockan 22 så är det horribelt.

Jag fodrar som sagt stråfoder varannan dag jag, men hästarna står aldrig utan mat. Och det är ju DET som är det viktiga - hur länge står hästen utan mat i sträck?
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

Jag har räknat ut foderstat för min häst i år, och tyvärr så KAN jag inte ge så mkt foder att hon har mat i princip hela tiden :cry:
Det blir alldeles för mkt energi (MJ) då (har ändå lagt henne lite över vad hon borde göra av med).
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

Är enig med dig Alexandra, när vi börjar utfodra blir det c:a 1 gång/veckan ;) Kraftfoder blir det dock varje dag.

När det gäller tiden hästen står utan grovfoder finns det undersökningar som visar att salivavsöndringen avtar efter c:a 3 timmar (hästen avger c.a 15-30l saliv om dygnet). Det tar sedan ganska lång tid att få igång den ordentligt igen. Det är inte i första hand hästens hjärna som styr detta utan retningen i halsen därför tar det lite längre tid. Vad som kan ske när hästen ska svälja torrt hö i en torr hals vet väl de flesta :(

Ska se om jag hittar källan till uppgifterna igen men har för mig att det var SLU eller SVA som jag hittade det.

Rolle på Österlen
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

Lydia skrev:
Jag har räknat ut foderstat för min häst i år, och tyvärr så KAN jag inte ge så mkt foder att hon har mat i princip hela tiden :cry:
Det blir alldeles för mkt energi (MJ) då (har ändå lagt henne lite över vad hon borde göra av med).

Exakt det problem som uppstår om man inte ser till att hitta ett hö/hösilage som passar den aktuella hästen. (Vilket inte alltid går)
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

jag lyckades ju få tag i ett hö som gav en kvot på 14. Fri tillgång får de, och bara någon näve kraftfoder (för att de andra i stallet får).

De har fritillgång som sagt, men det betyder inte att de skulle glufsa i sig 25 kilo som någon beskrev ovan, de menade att hästen åt sina 5 kilo på en timme.

Det beror ju på att hästen glufsar i sig, och skulle man gå över till fri tillgång på höet, så skulle den säkerligen göra det den första tiden, för att den är "rädd" att bli utan. Men när de märker att de har tillgång alltid, så reglerar de ätandet efter det, och inte efter utfodringstillfällena.

Mao, om man kan utgå från från fri tillgång till grovfodret, så blir inte utfodringstillfällena och tiden mellan dem så viktiga längre, normalt sett finns det kvar hö i box eller hage, vid nästa utfodringstillfälle.

Man kan ju inte räkna från tiden man utfodrar, utan från tiden maten är slut
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

Alltså det här tycker jag är ett enormt intressant ämne och nåt jag funderar mycket över just nu. Som jag ser det är Hösilage grymt negativt sett till antalet tuggtimmar och har alltid varit anledningen till att jag inte vill fodra med det.

Min häst har dock tyvärr fått hostproblem och jag har senaste månaden fått gå över från hö och halmbädd till hösilage och torv. Hon är ett ganska litet halvblod och inte direkt svårfödd. När hon förut stod på halm fick hon 9 kg hö/dygn, 5 kg på kvällen och det fanns alltid lite hö kvar på morgonen, hon verkade alltid mätt och nöjd.
Nu äter hon som sagt hösilage med ts 62% och står på torv och får 12 kg/dygn (6kg kvällen) men jag tycker hon verkar mer hungrig över lag nu :(
VAD GÖR MAN?
Nu är hon inte JÄTTEhungrig på nåt sätt men ändå hungrigare än förut, till mitt dåliga samvete. Räknar ut foderstat till henne och hon har senaste året överraskat mig att jag kan ge henne rätt mkt mer än hennes behov (om det är mest från grovfodret) så länge hon går ute i hagen så mkt som hon gör nu, 8-20, men vid sjukhage i vintras blev hon en liten fetboll ;)

Men nu på 12 kg hösilage och ca 700 gram havre är hon redan uppe i ganska mycket MJ och är nu perfekt i hullet tycker jag, rids bara lättare pga hostan (slem i lungorna) som är under utredning.

Skulle bli jätteglad om nån orkade ge mig deras synpunkter, hur hade ni gjort?? Här talas så mkt om vikten av tuggtimmarna och att hästen får känna sig mätt, men alla hästar kan inte ha fri tillgång, alla hästar kan inte stå på halm eller äta hö som tar så bra och lång tid att äta. Vad gör man?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 700
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 827
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 785
Senast: Juli0a
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 174
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp