För lång tid mellan utfodringar

P

patty

Hade en diskussion med en kompis idag angående utfodringsrutiner. I hennes stall tar man in hästarna vid ca 19 tiden och då ligger ligger kvällsmaten redan i boxarna. Sen fodras de igen vid 7 på morgonen. Känns inte detta som väldigt lång tid emellan? Eller är det kanske ok när de står på halm.
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

Det bros ju på hur de gör med höet. Har de hö att äta hela natten? Att det inte är exakt antal timmar mellan kraftfodergivorna är inte så viktigt. Står de dessutom på halm så har de ju att tugga på, om de gör det. Finns ju hästar som inte rör halm likväl som det finns hästar som äter upp all halmen i boxen.
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

Ger man rejält med hö på kvällen så är det ju ok. Så att dom har att tugga på större delen av natten. Men ger man tex bara "ett par kg" så känns det ju som för lång tid...
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

Du har helt rätt. Det här tycker jag oftast glöms bort i sammanhanget folk fixerar sig på antal givor. Det är bättre att ge rejäla grovodergivor 2 ggr per dygn än att ge en snutt i taget en massa gånger per dygn. Det är viktigt för hästens psykiska välbefinnande att den får tillfredsställa sitt ätbehov, äta färdigt.
PL
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

Vad menas med bara ett par kg? Hennes får fyra resp fem kilo på kvällen och de äter halmen.
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

men hur var det med att hästens magsäck är liten och därför måste ha mat flera gånger?

Min får 2 kg hö mellan 6-8 2 kg mellan 12-14 och 5 kg hö mellan 18 och 20 ...sommartid mellan 19 och 21 ...

min glupska häst har ätit upp de 5 kg på knappt en timme. Personligen skulle jag vilja ta in hästarna vid 19...ge dom kraftfoder då och sedan runt 21 ge dem höet.
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

Kraftfodergivorna är bra att dela upp eftersom det är ett "onaturligt kraftigt" inslag i hästens kost och alltför stora mängder varje gång är inte bra. Dessutom är det ju himla trevligt för hästen att få god mat flera gånger om dagen ;)

Grovfodret däremot... Att man rekommenderar många givor har inte bara att göra med att hästens magsäck är liten, utan för att en hästmage ALLTID är igång (dvs producerar syra) varesig hästen äter eller ej. Har hästen alltid tillgång till grovfoder, eller åtminstone får givor som räcker 4-5-6 timmar, så inbillar jag mig att hästmagen mår bäst. En hästmage som får stå tom får ett enormt överskott på magsyra och kan så småningom orsaka magsår (hyggligt vanligt bland högpresterande hästar som ägarna av någon anledning inte vill ge nog med grovfoder).

Och dessutom... En häst som vet att höet inte tar slut alt. märker att det räcker väldigt länge äter betydligt lugnare och får på så sätt en friskare mage.
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

Vi ger två gånger om dan, men då får de rejält med grovfoder + halm till natten. Oftast finns det lite kvar på morgonen, och sitt morronhö får de i hagen.
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

Går nog på Lindaslycka´s linje. Vet ju själv hur jag mår om det går för många timmar mellan måltiderna...
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

I vårt fall handlar det enbart om praktiska skäl, eftersom det är ett litet stall och alla jobbar dagtid.
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

Fast människomagar och hästmagar är inte riktigt jämförbara i det här avseendet...
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

Men skulle det funka att ge hästarna hela sin höranson på morgonen, sen har de fri tillgång på halm resten av dygnet!?
Jag gör inte på det viset, men kom nyss på frågan.
Mina hästar äter av halmen så de hade ju inte stått utan mat när väl höet är uppätet.
Som det är nu får mina hästar hö 4 ggr/dag och fri tillgång på halm så de har alltid något att tugga på.
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

Men om jag skulle ge min häst hö så det skulle räcka i 5 timmar så skulle hon behöva 25 kg hö eftersom hon glöfsar i sej 5 kg på en knapp timme. Så det är helt uteslutet.. Då anser jag ATT det är bättre att hon inte behöver stå på fastande mage så länge och att man delar upp givorna.... Om jag skulle dela upp dagsransonen på 2 så skulle det innebära

mat kl 7.00 4,5 kg hö uppättet kl 8.00 ....................fastande mage i 11 timmar innan hon får hö igen.

den lilla havren hon får gör knappast från eller till i samanhanget...de flesta hästarna får nog för lite krafft foder för att det ska bli bra i magen på dom utan hö hela dagen...
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

taccotad skrev:
Men skulle det funka att ge hästarna hela sin höranson på morgonen, sen har de fri tillgång på halm resten av dygnet!?
Jag gör inte på det viset, men kom nyss på frågan.
Mina hästar äter av halmen så de hade ju inte stått utan mat när väl höet är uppätet.
Som det är nu får mina hästar hö 4 ggr/dag och fri tillgång på halm så de har alltid något att tugga på.


Jag skulle föredra ditt alternativ som du redan har ..

Har hästarna des halm att tugga på emellan så är det ju super.

Jag tror ju att hästen mår bäst om detn vet att den får hö med jämna mellanrum istället för att få ett jätte lass och sedan inte får nått mer förrns nästa dag.

Låter inte bra tycker jag
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

Mina får kraftfoder och hö mellan sex och sju på morgonen. sen får dom ca 3 kg hö vardera runt tolv snåret. Sen kommer dom in vid 5 tiden och då hänger kvälls höet inne. ponnyn får då ca 5 kg (äter lungt och sansat så det räcket länge) och sen får dom havre när jag tar in dom.
Halvblodet får då mellan 8-10 kg hö. Detta räcker hela natten.

Sen får dom kraftfoder (havre, musli , betfor mm) vid nio tiden på kvällen.

Har jag möjlighet får dom hö även vid tre tiden i hagen.
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

i vårat stall får hästarna hö 2 ggr om dagen. Min får ca 5 kg/mål, men han har från att ha glufsat i sig höet tidigare, gått till att äta lugnt å sansat, vilket innebär att han oftast har ätit upp sin mat till kanske 3-4 tiden, då står han utan hö mellan 3-4 till ca 7 kanske... vilket jag tycker e okej...
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

Ger oxå min hästar 2 ggr per dygn..ca mellan 7-9 på morgonen och 18-19 på kvällen och de har stora skogshagar så de äter gräs och sånt även vintertid...ger extre mycket på morgonen av grovfodret i hagen på morgonen vintertid men det lämnar dom och går och äter annat och går senare i omgångar och äter av grovfodret..de ordnar med lunch och mellanmål ;)
Och de får rejält av grovfodret så det brukar finnas kvar lit på morgonen och så knaprar de i säg av halmen oxå men de är ändå inte runda som bollar...konstigt som de äter..bara lite trivselhull :D
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

2ggr går ju bra om dom har ngt att äta ute, el. om dom får lunch hö.
Men vissa stall får hästen hö inne o släpps ut i hagar där det inte finns ngt att äta. Kommer in på kvällen när man kommer från jobbet o får då lite hö innan ridning o sen kvällmaten senare.
Då har den stått utan mat från 8 - 17 cirka.
Inte vidare kul.
I det stallet jag står nu i så kommer hästarna in tidigare på em
för att få lunch hö o sen kommer dom inte ut mer.
Men det är väl bättre att dom får stå i boxen än att så i en hage i massa timmar utan mat.
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

Jag ger mina hästar hö två gånger om dagen, och då ger jag så mycket att det ligger kvar lite tills nästa giva. Det blir alltså i princip fri tillgång på hö.

Genom att ge så mycket minskar man stressen runt maten och hästen äter långsammare när den vet att det kommer att finnas hö även senare under dagen.
Jag planerar att väga givorna framöver för att kunna uppskatta hur mycket varje häst äter men det brukar ligga på runt 12-13kg/dag vintertid.

På detta vis är jag säker på att hästen inte går och får magsår samtidigt som jag slipper fodra fem gånger om dagen. Praktiskt! Dessutom är det en myt att hästarna automatiskt blir tjocka av att få fri tillgång på hö.
 
Sv: För lång tid mellan utfodringar

Även jag ger mina ensilge 2ggr/dygn just nu. Rejäl giva på morgonen i hagen och sedan mellan 19-21 när de kommer in, även då en rejäl giva. utöver detta så har de en rejäl skogshage med mkt att knapra på när morgon maten tar slut. De får ung 20.25kg /dygn.
Tyvärr ser jag faktiskt att mina småpållar blir feta av fria tillgången på ensílaget. men men......
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 700
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 827
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 785
Senast: Juli0a
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 174
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp