fölar filiduttan?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: fölar filiduttan?

Tänk om vi hade levt "förr" och ingen läkarexpertis hade funnits till hand för att plocka ut barnet. Vad hade hänt då :eek: ?
 
Sv: fölar filiduttan?

45kg *svimmar*

Jag har hört att de som samlat mkt vätska gått upp till 30kg.

Är de där 45 kilona vätska eller en hel del annat också?

Det låter nästan lite som ett rekord??
 
Sv: fölar filiduttan?

Tja, då skulle väl både barn och mor ha dött antar jag. Min systers förlossningar verkar inte heller komma igång av sig själva, plus att hon inte svarar nämnvärt på igångsättning. Hon hade nog inte levat och haft fyra friska ungar före den moderna vetenskapen...
 
Sv: fölar filiduttan?

Hade förmodligen inte gått så bra, kanske hamnat hos någon klok gumma och fått några illasmakande örtdekokter.
 
Sv: fölar filiduttan?

Ja givetvis.
Fast jag blir lite nyfiken, det verkar inte vara ovanligt att man sätter igång.
Det måste ju innebära att om man inte hade möjligheten att sätta igång skulle komplikationer vara rätt så vanliga.

Har läkarvetenskapen gjort kvinnan mer förlossningsoduglig?
Det "naturliga" vore väl annars att de som inte klarar av en förlossning skulle dö och antagligen även avkomman.
Dvs den deffekten skulle dö ut.

Som det är nu kan man ju avla på alla möjliga defekter eftersom sjukvården hjälper stort.
 
Sv: fölar filiduttan?

No1 skrev:
Har läkarvetenskapen gjort kvinnan mer förlossningsoduglig? Det "naturliga" vore väl annars att de som inte klarar av en förlossning skulle dö och antagligen även avkomman. Dvs den deffekten skulle dö ut.
Nja, det resonemanget förutsätter ju att "defekterna" vore ärftliga, och det är ju inte säkert, det finns ju en massa faktorer som spelar in som inte är ärftliga. Jag tror inte riktigt att det är så att vi blivit mer "förlossningsodugliga". Det är farligt att föda barn, hur naturligt det än är. I vissa länder i Afrika dör upp till 12 procent (!!) av kvinnorna i samband med barnafödande.

Att just människor har så riskfyllda förlossningar är ju på grund av våra stora hjärnor... och ändå är vi ganska outvecklade och hjälplösa när vi föds.
 
Sv: fölar filiduttan?

Det är sant.
I Afrika lever de ju under mer "naturliga" former.

Fast då måste jag ändå undra om det är så korrekt att säga att "kvinnan är skapt för att föda barn"?

Det räcker ju inte med att det ska finnas fortplantningsorgan för att jag tycker man ska anses vara skapt för att föda barn...
 
Sv: fölar filiduttan?

No1 skrev:
Fast då måste jag ändå undra om det är så korrekt att säga att "kvinnan är skapt för att föda barn"?
Nej, jag vet inte heller faktiskt... jämfört med de flesta andra djur så är vi väl rätt dåliga på att föda barn :crazy:

Men man brukar väl kanske mena att just när kvinnor föder så tar kroppen över och styr så att man gör rätt fast man inte trodde man hade en aning om hur man ska göra, och det är väl inte så vanligt längre i våra kontrollerade liv.

Jag hoppas i alla fall att jag är skapt för bra mycket mer än att föda barn :D
 
Sv: fölar filiduttan?

Själv gick jag +6 och tyckte det räckte mer än väl, ändå var det overkligt när det väl satte fart.. :)
Har en kompis som fick gå 20 dagar över tiden utan att de satte igång. Har alltid hört max 14 dagar här, men inte... :crazy:
 
Sv: fölar filiduttan?

hehehe ja du inte bara vätska... fläsk också hahahaha ja jag vet bara en annan som gått upp mkt på ett annat forum, hon gick upp 60 kg tror jag *skratt*
 
Sv: fölar filiduttan?

jag trodde det var 21 dagar här så jag är "glatt" överraskad att dag 15 får jag bli igångsatt *skratt* undra hur mkt jag går upp under julen :angel:
 
Sv: fölar filiduttan?

60 kg??!! :eek: :eek: :eek:

Huuu... stackars människa vad det måste göra ont i kroppen, med den belastningen på knän och leder! Scary...
 
Sv: fölar filiduttan?

Jisses 45 kg? :o
Jag som redan klagar över att jag är stor, å då har jag ändå gått ner istället för upp :crazy:
 
Sv: fölar filiduttan?

jag har "bara" gått upp ca 8 kg sen i maj (men 12 kg sammanlagt efter viktnedgång) och i o m att jag vägde lite mycket från början börjar det verkligen kännas i knän och höfter nu :crazy: ... börjar inse att jag kommer ha runt 25 kg att gå ner sen för att gå ner övervikten innan också.. inte kul :(

Hur gör folk som bara går upp 6 kg????
Hur små barn föder ni då??
Min son vägde ju 4,3 bara och så ska blod, fostervatten, moderkaka osv medräknas också... :crazy:

JAJA jag VET, det är långt ifrån de 20 jag gick upp :smirk: ;) :D
 
Sv: fölar filiduttan?

Oj, 45kg det var inte dåligt, säkert mycket vätska.. Jag ska inte ropa hej ännu, har 9v kvar.. Hoppas att jag klarar mig under 10kg strecket. Har gått upp 4kg ännu.. Men det rasar av efteråt, 13-15kg bebis, moderkaka och fostervatten osv. Resten kommer den lilla äta upp genom amningnen. Har en kompis som gick upp 25kg och gick ner 40kg efter amningen.

Lycka till!
 
Sv: fölar filiduttan?

**knapplån**

Go jul på er alla! gått över 10 jäkla dagar idag... börjar tvivla ännu mer på kroppen. inge kul! Jag vill föda vaginalt... men är ju redan som en elefant, tänk om den är för stor för vanliga vägen? *morr*
Önska lite värkar åt mig i julklapp av tomten ;)
 
Sv: fölar filiduttan?

Ta det lugnt och njut av julen!

Själv gick jag 42+6 med första barnet, det slutade visserligen i kjesarsnitt men det berodde på att hon låg fel. Med andra gick jag 42+2 innan han blev född! Det blev dock en vaginal förlossning!
 
Sv: fölar filiduttan?

filiduttan skrev:
**knapplån**

Go jul på er alla! gått över 10 jäkla dagar idag... börjar tvivla ännu mer på kroppen. inge kul! Jag vill föda vaginalt... men är ju redan som en elefant, tänk om den är för stor för vanliga vägen? *morr*
Önska lite värkar åt mig i julklapp av tomten ;)

Hoppas det sätter igång snart, jag skulle bli tokig av att gå över så länge :crazy:
Förhoppningsvis så vill h*n titta ut idag, det är ju trots allt julafton och sillsalladen kanske hjälper till :D
 
Sv: fölar filiduttan?

Tokmaja skrev:
jag har "bara" gått upp ca 8 kg sen i maj (men 12 kg sammanlagt efter viktnedgång) och i o m att jag vägde lite mycket från början börjar det verkligen kännas i knän och höfter nu :crazy: ... börjar inse att jag kommer ha runt 25 kg att gå ner sen för att gå ner övervikten innan också.. inte kul :(

Hur gör folk som bara går upp 6 kg????
Hur små barn föder ni då??
Min son vägde ju 4,3 bara och så ska blod, fostervatten, moderkaka osv medräknas också... :crazy:

JAJA jag VET, det är långt ifrån de 20 jag gick upp :smirk: ;) :D

Jag gick först ner en del när jag mådde illa i början och sen gick jag upp väääääldigt långsamt, hade några kilon extra att ta av... eftersom jag har PCO så är det jättesvårt att gå ner i vikt för mig (har liksom hormonerna mot mig) men när jag blev gravid då ändrades ju hormonbalansen... Emma vägde 3636 g och var 47 cm lång när hon föddes 2 dagar över tiden och någon vecka senare så vägde jag mindre än jag gjorde när jag blev gravid....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 920
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 159
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 539
Senast: Modest
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 717
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp