Födda 2022

IMG_4289.jpeg

Svårt att ta bra bilder, men jag tror ju hon kommer bli rätt snygg den här
 
1000000310.jpg

En jättetrött Emeri efter sitt livs första tandläkarbesök. Såg fint ut och klartecken på att vänja vid träns. Kommer behöva plocka två vargtänder till våren, men tandläkaren tyckte inte det var värt att försöka ta dem nu, blir ett allt för stort ingrepp. Och ja, hon är galet skitig i huvudet, torka och flughuva på 24/7... Men hur var det? "Skitiga barn är lyckliga barn"? 😂
 
Kommer behöva plocka två vargtänder till våren, men tandläkaren tyckte inte det var värt att försöka ta dem nu, blir ett allt för stort ingrepp.

Varför skulle det vara ett större ingrep nu än till våren? Bästa är vanligen att ta dem så tidigt som möjligt, de blir ju bara större och större....
 
Varför skulle det vara ett större ingrep nu än till våren? Bästa är vanligen att ta dem så tidigt som möjligt, de blir ju bara större och större....
Jag kan nog inte återge exakt vad tandläkaren sa men gör ett dåligt försök.

Som det ser ut nu så syns de inte mer än som en liiiiiten prick. När första mjölktandsbytet kommer (ingen tendens alls till det än, men hon är ju precis fyllda två) trycks de troligtvis fram lite till och blir eventuellt lite lösa - lättare att ta.

Om detta stämmer eller inte? Jag vet inte, jag kan för lite om det, jag har ju varit förskonad från vargtänder på tidigare unghästar. Men jag tar till mig och läser på! Tack för att du säger till! 🙏🏻
 
Jag kan nog inte återge exakt vad tandläkaren sa men gör ett dåligt försök.

Som det ser ut nu så syns de inte mer än som en liiiiiten prick. När första mjölktandsbytet kommer (ingen tendens alls till det än, men hon är ju precis fyllda två) trycks de troligtvis fram lite till och blir eventuellt lite lösa - lättare att ta.

Om detta stämmer eller inte? Jag vet inte, jag kan för lite om det, jag har ju varit förskonad från vargtänder på tidigare unghästar. Men jag tar till mig och läser på! Tack för att du säger till! 🙏🏻
Intressant! Min fick dra sina i våras, men de var ganska stora.
 
Jag kan nog inte återge exakt vad tandläkaren sa men gör ett dåligt försök.

Som det ser ut nu så syns de inte mer än som en liiiiiten prick. När första mjölktandsbytet kommer (ingen tendens alls till det än, men hon är ju precis fyllda två) trycks de troligtvis fram lite till och blir eventuellt lite lösa - lättare att ta.

Om detta stämmer eller inte? Jag vet inte, jag kan för lite om det, jag har ju varit förskonad från vargtänder på tidigare unghästar. Men jag tar till mig och läser på! Tack för att du säger till! 🙏🏻

Min tandläkare i Norge rekommenderar alltid att man plockar bort dom innan hästen fyller två, för att då har dem inte hunnit fästa sig till skelettet än. Men jag vet inte riktigt hur det är när de är mellan 2 och 3 år gamla, så det kan tänkas din tandis har rätt....?
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
692
Senast: Nevermind
·
Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
989
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 363
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 306
Senast: Anon89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp