Fodringsrutiner

S

sara666

De här tiderna tänkte jag ha i vinter. Vad tycker ni? Hur gör ni/hur ofta fodrar ni? Vill gärna veta!

06.00 Frukost kraftfoder+hö
07.30 Utsläpp
12.00 Lunch hö i hagen
15.00 E.m hö i hagen
18.00 Insläpp kraftfoder+hö
22.00 Kvällsmat kraftfoder+hö
 
Det blir väldigt länge mellan första och andra fodringstillfället. Går det inte lägga kl 6, 10, 14, 18 och 22 istället? Då blir det exakt 4 timmar mellan varje tillfälle. :idea:

mvh Jessica
 
Mina har fri tillgång till grovfoder dygnet runt. Så bör det vara tycker jag.

Om din häst inte står på halm så hoppas jag att den får ordentligt med hö på kvällen då det är åtta timmar mellan sista och första fodringen. Det är lite långt mellan första och andra fodringen också.
 
Tycker att det verkar vara bra tider.
Om det är grushagar (eller inget gräs att leta efter) hade jag delat upp morgonhöet så att de fick lite i hagen vid utsläppet också, eller ge lunchhöet nån timme tidigare...
 
ser ut som bra tider det där, finns ju hästar som bara får mat tre gånger per dag så jag tycker att det verkar väldigt bra av er att ge dom fem gånger.
hur mycket mat skulle dom ta å få på morgonen egentlige eller viktigare hur länge står dom å tuggar på det sår dom å tugar tills dess att dom släpps ut eller kommer dom att ha ätit upp innan?
 
Har tänkt på det där med att det är lite långt mellan fodringen på morgonen och lunchgivan...kan nog ge dem tidigare istället! Tack för tipsen! Hästarna får olika mycket på kvällen beroende på vilka hästar det är, men självklart får de sin största giva på kvällen. De kommer att ha lite gräs att rota i i hagarna så de står inte bara på grus!
 
ser ut som bra tider det där, finns ju hästar som bara får mat tre gånger per dag så jag tycker att det verkar väldigt bra av er att ge dom fem gånger.

Lite spekulationer bara... Jag har hört att det inte alls är bättre att utfodra FLERA SMÅ givor, utan bättre att ge färre REJÄLA mål som mättar hästen varje gång.
Det är inte bra att DUTTA med smågivor (på 1-2kg?) utspritt på 5ggr på en dag... iaf en stor häst blir då aldrig riktigt MÄTT...

Vet ej vilket som är "rätt", men själv tror jag på FÄRRE fodringar med STORA GIVOR!
 
okej, men hästar äter väl lite och ofta (typ hela tiden ) på bete och så, borde det då inte vara bättre att försöka efterlikna det genom att fodra ofta? Bara en fundering alltså, jag har alltid trott att det är bättre att dela upp givorna på flera mål om dagen?
 
våra får två kilo hö på morronen å två kilo hö på kvällen + kraftfoder.
vet inte vad jag tror på själv faktiskt, vi ger tre till fyra gånger per dag, när dom har något att tugga på så brukar vi kunna ge kraftfoder på eftermiddagen, eftersom att salivutsöndringen är igång då + att det underlätar för kvällsfodraren eftersom att dom flesta av hästarna går ute dygnet runt, det är inte direkt extremt roligt att sitta å vänta på hästarna för att dom ska vara i hagen, när man kommer hem klockan elva på kvällen efter ridlektionen (man är ju lite trött).
 
har dom gräs i hagen, så gör det absolut ingenting om dom har 4-5 timmar mellan två olka mål, då hålls ju magarna igång utav gräsätandet :)
 
de har gräs i hagen till en början, får väl se hur fort de äter upp det när det slutat växa sen! De har i alla fall nåt att rota med, lagom stora hagar också.Ni som stallar in era hästar och inte har fri tillgång, ni måste ju också ha långt uppehåll mellan kvälls- och morgonfodring? Eller är det bara jag? Det kan ju inte bara vara jag som ger sista fodret på kvällen och sen inget förrän på morgonen?
 
Vi har i dagsläget dessa rutinerna

07.00
12.00
16.30
21.00
 
Om hästen själv får välja så äter den minst en timme i sträck, så ger man små givor hö så ska det vara såpass mycket att varje häst har att äta i en timme.

Mina hästar får hö två gånger om dagen men då är det STORA givor som gäller. En gång på morgonen och en gång på kvällen. Sen har de halm att tugga på om höt tar slut + att de går i gräshage som det även på vintern finns gammalt gräs att tugga på om de vill. (De går på lösdrift.)
 
ser ut som bra tider det där, finns ju hästar som bara får mat tre gånger per dag så jag tycker att det verkar väldigt bra av er att ge dom fem gånger.

Lite spekulationer bara... Jag har hört att det inte alls är bättre att utfodra FLERA SMÅ givor, utan bättre att ge färre REJÄLA mål som mättar hästen varje gång.
Det är inte bra att DUTTA med smågivor (på 1-2kg?) utspritt på 5ggr på en dag... iaf en stor häst blir då aldrig riktigt MÄTT...

Vet ej vilket som är "rätt", men själv tror jag på FÄRRE fodringar med STORA GIVOR!

hästar har en liten magsäck.
hästar är gjorda för att äta dugnet runt, dvs när de inte sover eller vandrar.
I och med att magsäcken är liten ryms det inte så mycket där, magsäckens syror ska hinna bearbetes in i matejn innan den skickas vidare till tunntarmen, hur hade du tänkt att detta skulle fungera och man bara pressar på mer och mer?
och hästens mage mår inte bra om de är helt utan foder i 10 timmar eller mer.. om du ger 2 enroma fodergivor (EX: 5-6 kg hö och 2-3 kg kraftfoder) så hur ska du kunna passa ihop det då? vet hästen om att den måste äta och tugga i 2 timmar varje gång för att magen ska må bra?

vart har du hört detta rykte? skulle vara kul att läsa dessa forskningsresultat själv..
 
Jag har precis läst till mig att det är av fördel att ge hästen 2 grovfodergivor... För att ät tiden skall bli längre.
Mindre stress... men tänk om min häst är hungrig dessmellan? Å andra sidan ser jag nog det på hennes betèende då. Att tex ge 5+5 per dag. Men problemet är då: Ensam i hagen och äta frukosten där, inga problem... Men jag vill ha henne med en kompis, och ska hon då först stå ine de timmar det tar att äta 5 kg??? Hmf...
Bättre att låta henne gå med kompisar än att stå inne för länge när de andra går ut. det är ju också en stressfaktor...

Bara tänker högt lite för mig själv...

/CJ :confused:
 
Det stämmer att det gör mer skada än nytta att hälla på att smådutta än att ge rejäla givor.

När hästen fodras sätter det igång en massa processer i kroppen. Dels rent fysiska processer, och utöver detta sätter man igång hästens motivation att äta. Är givan vid varje enskild fodring för liten blir hästen otillfredsställd och detta kan bla. skapa beteendestörningar och magproblem. Detta märks särskilt tydligt hos hästar som fodras med mycket kraftfoder och lite grovfoder. (Källa: M. Rundgren, 2002, C. Müller, 2003.)

Men är inte hästen gjord för att äta större delen av dygnet? Är det inte bättre att dela upp givorna då? Svar: Nej, inte nödvändigtvis. I fritt tillstånd har hästen alltid möjlighet att söka föda och därmed uppstår ingen frustration över otillfredsställt födosöksbeteende.

Det är alltså betydligt bättre att ge t.ex. tre rejäla givor grovfoder per dag, än att ha en kraftfoderintensiv diet och fodra sex gånger per dag.

Den totala ättiden per dygn spelar också in. Ger man för lite grovfoder för att hästen ska vara nöjd spelar det ingen roll hur många gånger per dygn man fodrar, det blir inte bra oavsett.

Ger du däremot rejäla grovfodergivor har hästen sysselsättning lång tid framöver - den kanske inte ens hinner äta upp till nästa fodringstillfälle = det fungerar som fri tillgång.
 
vi ger vid tio elva på kvällen å då får dom två kilo hö, brukar räcka till en elva tolv beroende på vilken tid man ger dom.
maxtiden på längden mellan fodringarna är tolv timmar, men bör hållas under tio timmar för hästens magbakterier inte ska börja dö.
vilken längd tror du att det kommer att bli i normala fall mellan kväll och morgongivan?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 059
Senast: Ridinglady
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 960
Senast: Sorgsen
·
Hundhälsa Hur ser en vanlig dag ut för din hund? Jag har ju en längre tids sjukskrivning så jag bygger hela dagen runt Zeldas schema men förstår...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 882
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 048
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp