Fodringsrutiner

Ja, läs det där som Sara S länkade till!

Jag förstår att du tror att det är som du skrev, det trodde jag också förut, och man ha alltid fått höra "hästar äter LITE men OFTA"... Detta verkar vara en missuppfattning!
Läs artikeln, som sagt, så förstår du.

Men som en fråga tillbaka till dig:
Hur tror du det känns för en häst att ALDRIG bli mätt?? Det är väl ungefär som att du skulle äta ett äpple, sedan vänta 3timmar och äta en banan, vänta 3timmar och äta EN macka osv. =blir aldrig mätt, bara "småäter" och är konstant hungrig hela tiden.
 
tycker att du ska ha tre fodergivor per dag iaf, när man ger foder så ska det ju max gå tolv timmar mellan fodringarna, men tio timmar är rekomenderat för att bakterierna i magen och tarmarna inte ska börja dö.

normalt sätt så äter hästar ungefär lika snabbt, men det skiljer ju lite gran emellan individera, våra äter ungefär lika snabbt, men min äter lite fortare än alla andra så jag brukar räkna med att hon får i sig ungefär ett halvt kilo mer än vad det står i hennes foderstat att hon får.
så om hästen som din häst kommer att gå med äter lika mycket så borde det gå bra, om inte, vi säger att den äter ett kilo mindre så kan du ge din häst ett kilo hö inne först å sen så får dom fyra kilo hö ute var, å så märker man ju vilken häst som är ranghög och om det då är din som mossar bort den andra från första högen å tar den själv så är det ju bara att lägga ut 5 kilos högen förts så tar din den och sedan läga 4 kilos högen efter det så tar den med lägre rang den högen :)
 
Jag har precis läst till mig att det är av fördel att ge hästen 2 grovfodergivor... För att ät tiden skall bli längre.
Mindre stress... men tänk om min häst är hungrig dessmellan?

Låt säga att hästen får 10kg hö/dygn. Om man då ger den 5kg på morgonen så den blir riktigt MÄTT och sedan väntar längre tid till nästa utfodring så hinner den ju inte iaf bli HUNGRIGARE än om man ger den bara 2kg (=blir ej riktigt mätt) och fodrar efter några timmar 2kg (inte mätt igen!) osv.
Alltså bättre dela upp det t. ex. minst 3kg morgon, 3kg lunch/middag, och 4kg natten än att dutta 2kg FEM gånger om dagen! (om nu givan är 10kg)
 
För att inga missuppfattningar skall uppstå:

Hästen BÖR naturligtvis fodras med jämna intervaller, precis som man fått inpräntat i sig sedan barnsben. Att fodra fem gånger om dagen är i de allra flesta fall betydligt bättre än att fodra två gånger om dagen.

Men detta påstående skall sättas i relation till hur mycket hästen får vid varje giva. Det finns inga exakta mått på vad en minimigiva per fodring är, men enligt M. Rundgren bör en stor häst inte få mindre än ett kg hö per fodring. En glupsk häst bör få mer än så.

Det bästa för hästen är att ha tillgång till mycket grovfoder, fördelat över dagen. Även kraftfodergivorna bör fördelas jämnt, och helst skall ingen fodring utgöras av endast kraftfoder.
 
Men hur vet vi om hästen känner sig hungrig efter 2 kg eller inte? Den kanske känner sig lika hungrig efter 3 el 4 kg.

Eller den kanske känner sig mätt redan efter 1 kg. Hur ska vi kunna veta?

Jag tror att det är lätt hänt att man blandar in en massa mänskliga känslor, som hästar inte alls har.

Jag tror personligen att fri tillgång på grovfoder är bäst ur hästens synpunkt, men finns inte den möjligheten så tycker jag att man får prova sig fram till vad som passar ens egen häst.

mvh Jessica
 
Hästar äter minst 1 timme i sträck när de äter. Vissa hästar äter långsamt och blir kanske mätta på 1 kg hö om de äter det på en timme medan andra hästar kanske behöver 4 kg hö för att kunna äta en timme. Det är inte mängden hö som avgör om hästen blir mätt eller ej utan det är tiden som hästen äter.
 
Helt rätt, fast jag kan inte låta bli att lägga mig i med ett förtydligande igen...

Den kortsiktiga mättnadsregleringen är med stor sannolikhet pregastrisk, d.v.s. ättiden är avgörande för kortsiktig mättnad.

Den långsiktiga mättnaden tror man däremot styrs av hur mycket metaboliter som tas upp ur tarmen.

Slutsats: En häst kan i princip bli "mätt" på tidningspapper, men mättnaden är inte beständig. Mängden hö ger kortsiktig mättnad, näringen i höet bygger upp hästen.

Om ni förstår vad jag menar!?
 
Ja, läs det där som Sara S länkade till!

Jag förstår att du tror att det är som du skrev, det trodde jag också förut, och man ha alltid fått höra "hästar äter LITE men OFTA"... Detta verkar vara en missuppfattning!
Läs artikeln, som sagt, så förstår du.

Men som en fråga tillbaka till dig:
Hur tror du det känns för en häst att ALDRIG bli mätt?? Det är väl ungefär som att du skulle äta ett äpple, sedan vänta 3timmar och äta en banan, vänta 3timmar och äta EN macka osv. =blir aldrig mätt, bara "småäter" och är konstant hungrig hela tiden.

det vore juh bra om du ens lät mig logga in innan du pushar på en grej.. jag hatar när folk bara "ska tillägga" "gör såsom hon sa" innan jag ens fått chansen att göra det..
känns tjatigt från din sida. och onödigt..

och om jag skulle äta 1 macka, en banan eller ett äpple med 3 timmars mellanrum skulle hela min dags mat bestå av 8 äpplen/banaer/mackor detta klarar jag mig inte på, det gör inte du heller.. får jag 1/8 av min dagsranson med mat så skulle jag klara mig JA.. små givor gör att magsäcken krymper.. magen blir övermätt om man äter mer än den normala givan.. varför tror du att vissa människor klarar av att äta så mycket mer än andra innan dom börjar känna att det spänner i magen?
 
orsaker till beteendestörningar: Höga kraftfodergivor.
hur gör man dessa mindre om man bara SKA utfodra MAX 2 ggr per dag?

sedan så står det med en sak som ALLA ni i forumet glömt
"Det som är viktigt att notera är att hästen aldrig har något ätuppehåll på mer än 3,5 timmar"

samt att dessa hästar som mår bra av att utfodras 2 ggr per dag även äter HALM! detta fär att ha något att tugga på..

det ALLA ni i forumet säger är att ha en sådan här utfodringsrutin (ALLT hästen stoppar i sin mun inräknat)
08:00 5 kg hö, 2 kg kraftfoder
20:00 6 kg hö, 2 kg kraftfoder
sedan nada, finito, slut, ingen mer mat..
när reprotageförfattaren menar på att hästen ska ha fri tillgång till halm i stort sett hela tiden..

sedan undrar jag om ni ALLA som påpekar detta kommer att ta bort allt vatten fårn era hästar, för att endast ställa in några hinkar kl 15:00 och ta ut den från boxen 15:05..
för "Hästen dricker i genomsnitt fyra minuter per dygn"
tänker ni göra det?

BASERA INTE ALLT PÅ BARA EN ENDA ARTIKEL!! *blir tokig*
 
Jo, visst kan man göra så, ge 1 kg inne, ochresten ute. men då ska ju kompisen ha samma mängd... I dags läget får hon
08.00 2 kg ensilage + krafft, betfor, mineraler
13.00 2 kg ensilage
19.00 2kg ensilage, kraft , betfor mineraler, vitaminer (insläppet)
21.00 4 kg ensilage

Det blir ju duttar... Hon äter på gräset i hagen visserligen, och jag ger henne lite halm både vid lunch och sista fodringen. ca 1-2 kg per fodring.
Jag vill kunna ge henne större givor men färre gånger. Visst ska man inte basera allt på EN artikel, men jag tycker man kan testa. Men det går för lång tid mellan frukosten och insläppet då. 11 timmar. Och det vill jag inte. Men idag har jag börjat med hönät. det drar ner lite tiden, lite pysslande. Och jag ska helt enkelt öka hennes 10kg ranson till 15kg. Då blir det
3+3+3+6. samma foder tider, men mera mängd. För det erkar knökigt med 2 gånger per dag trots allt. Och detta är väl inget dutt fodrande?!
Hon kan ju inte få för mkt ensilage! Vet en tjej som fodrar sina araber med 7 kg ensilage/dygn. Väldans lite tycker jag.
Men som sagt det är svårt att i all välmening påpeka sånt utan att folk blir skitförbannade. När mitt sto diade sin fölis, gav jag henne 1kg korn, 1/5 kg breed och 3dl (torrt) betfor 2 ggr per dag. Hon höll på o storkna när hon såg foderhinken. Hennes sto såg ut som en indisk ko efter fölningen, under di tiden, medans min var rund o fin. KOnstigt att folk inte FATTAR vad som är knas?!

Hm, förresten, betforen är ju bra för balans i mag o tarmfloran... Kanske man ska ge en släng vid sista kvälssfodringen för att hjälpa till om det är lång väntan på frullen? Betfor är långsam energi, och hästar kan sova även fast de får betfor sent på natten. Energin samlas till morgondagen.

jaja, Tjolahopp.
:)
 
Alpha!
vad menas med "kraftfoderintensiv diet"
Berätta nu,

/nickenyfiken
 
orsaker till beteendestörningar: Höga kraftfodergivor.
hur gör man dessa mindre om man bara SKA utfodra MAX 2 ggr per dag?

sedan så står det med en sak som ALLA ni i forumet glömt
"Det som är viktigt att notera är att hästen aldrig har något ätuppehåll på mer än 3,5 timmar"

samt att dessa hästar som mår bra av att utfodras 2 ggr per dag även äter HALM! detta fär att ha något att tugga på..

det ALLA ni i forumet säger är att ha en sådan här utfodringsrutin (ALLT hästen stoppar i sin mun inräknat)
08:00 5 kg hö, 2 kg kraftfoder
20:00 6 kg hö, 2 kg kraftfoder
sedan nada, finito, slut, ingen mer mat..
när reprotageförfattaren menar på att hästen ska ha fri tillgång till halm i stort sett hela tiden..

sedan undrar jag om ni ALLA som påpekar detta kommer att ta bort allt vatten fårn era hästar, för att endast ställa in några hinkar kl 15:00 och ta ut den från boxen 15:05..
för "Hästen dricker i genomsnitt fyra minuter per dygn"
tänker ni göra det?

BASERA INTE ALLT PÅ BARA EN ENDA ARTIKEL!! *blir tokig*

Nej det gör jag inte heller! Har läst om detta på FLERA ställen! (grovfodret)
Sen kan ju inte jag VETA det bättre än du... jag kan ju ha fel...
Jag tror att både du o jag förösker bara göra det som är bäst för hästarna! :smirk: Bli inte så arg! :crazy:

Vi kan aldrig fråga hästarna vad de föredrar så vi får väl lyssna på de som forskar i ämnet eller har ordentliga kunskaper... (du kanske har det?!)

För det andra så vad vi diskuterade var iaf för MIN del GROVFODER, ej kraftfoder.
Och fri tillgång är givetvis det allra bästa! Med halm inräknat för "tuggbehovet". (har mkt väl noterat det, ja)

Egentligen är väl det viktigaste att hästen får tillräckligt många TUGGTIMMAR oavsett hur man nu ger givorna... Och det tror jag inte många hästar får! (inkl. min egen)
Alltså är det inte alls bara de hästar som bara utfodras "två ggr per dag" som ska ha HALM också... utan det borde ju de andra hästarna ha också! De får ju liksom inte FLER tuggtimmar om man ger dem 5ggr på en dag... (om givan ändå är detsamma)
Eller tänker jag fel nu?
 
Men hur vet vi om hästen känner sig hungrig efter 2 kg eller inte? Den kanske känner sig lika hungrig efter 3 el 4 kg.

Eller den kanske känner sig mätt redan efter 1 kg. Hur ska vi kunna veta?

Jag tror att det är lätt hänt att man blandar in en massa mänskliga känslor, som hästar inte alls har.

Nej, det är ju TVÄRTOM... Det är inte alls, iaf för MIN del, några "mänskliga känslor" vi blandar in utan, vad jag förstått, vetenskaplig FAKTA från kunniga/forskande inom ämnet.(att det är bättre att ge stora givor än att "dutta")
Har du inte hört/läst om det där?

Sen kan man ju aldrig VETA, det klart, men jag litar på dom som är kunniga/har forskat i ämnet (mer än på mig själv).

Men jag tror det STÖRSTA felet som folk gör är att ge FÖR LITE grovfoder överhuvudtaget! Kanske inte ur NÄRINGSSYNPUNKT utan för tuggtimmarna... (borde ge halm som kompensation om man nu har ett så himla bra hö eller helt enkelt ge ett "sämre" hö och därmed fler kilon?)
 
Milly,
jag förstår inte heller varför folk har sån attityd här på bukefalos och blir arga eller uppretade. Forumet är ju till för att alla ska dela med sig av sina kunskaper/erfarenheter, inte uttagera sina aggressioner... :mad:

Nåväl... Jag tror att tuggtiden blir kortare om man ger små givor fast fler tillfällen. Därför att om hästen får för liten giva så äter den snabbare. Ett tips på att se om en häst är en hungrig häst är att kolla hur han/hon beter sig under ätandet. Vaktar han/hon fodret mkt och blir arg, är det ju ett tecken på att hästen är hungrig. Instinkten säger att hästen måste skydda sin mat från andra i flocken.
Jag tänker på alla ridskolehästar som står länge, jobbar och har ganska få fodringar. Nu är inte alla ridskolor så, men många. Trots detta så jobbar dom på bra och mår väl hyfsat får man hoppas. Viktigt är iallafall att mineraler och vitaminbalansen ä bra. Ett multivitamin preparat är viktigt. Nån här som kan dela med sig erfarenhet av de olika märkena? Jag köper av en tjej som gör sina själv. Hennes vitaminer är superbra!
Vi alla vill ju bara att våra små älsklingar ska må bra!
Hur mkt ger du din Milly?
mvh
/CJ
 
nu var inte detta riktat direkt till just dig eller just någon annan utan till alla *minns inte vilken knapp jag lånade*

och det är juh skumt att det ska gå max 3,5 timmar mellan varje utfodring när någon i denna tråd sa att hästens kropp inte mår bra av att processera mat hela tiden?

ibland blir det överbelastning i hjärnan med högspänning som följd. förlåt om jag lät elak..
 
:bow:
Ja, det är just min mening! Jag vill bara diskutera och dela med mig av mina eventuella "kunskaper"... Vill gärna höra vad ni andra tycker och är alltid öppen för nya förslag.
Många blir så arga *taggarna utåt* direkt, jag måste låta DUM mot dom eller nåt. Kankse uttrycker mig klumpigt ibland... Det är iaf inte meningen!
Tur att det finns någon som förstår mig RÄTT! :)

Jag har precis börjat lära mig det här med vad som är bäst för hästarna, alltså allra helst fri tillgång, men iaf betydligt mer GROVFODER än vad vi är vana att ge dom...
Förut fick min ca 7KG (plus lite lusernpellets, betfor, mineraler...)!! :eek: Det är ett nsv-sto. Men hon såg rund o fin ut på det (prima hö) så NÄRINGSMÄSSIGT räckte ju det! Och jag som inte är så kunnig litade på de andra i stallet som också gav det till sina ÄNNU större hästar...

Men förra vintern fick hon nästan fri tillgång på hösilage! Typ upp till 15kg fick hon (plus kraftfoder litegrann).
Nu till vintern kommer det bli HÖ igen (har bytt stall) och då blir det väl ca 8kg hö (det är ett jättebra hö tydligen)PLUS halm eller "sämre" hösilage som kompensation... (Hon får några dl betfor med mineraler och lite linfrö/b-jäst mot magbesvär också).
 
Okej, du är förlåten. :smirk: Visst kan man vara lite "överspänd" ibalnd...

Som sagt, båda vill vi bara det som är bäst för våra älsklingar! :banana:
 
jo men precis.. :)
för min häst (i framtiden då) så blir det halm samtidigt med höet..
 
7.30 - hö
8.30 - kraft
8.30 - utsläpp
14. 00 - insläpp (hö ligger då inlagt)
16.00 - kraft
20.00 - hö + kraft
 
När jag pratar om att lägga in mänskliga känslor så pratar jag om hungerkänslan i sig själv. Hur vet vi vad en häst känner när den är hungrig? Det är inte alls säkert att hästen får känningar av blodsockerfall (blir yra etc) och de här "vridande" känslorna i magen, som människor får.

Och ja, jag har hört talas om dessa artiklar som du hänvisar till som vetenskaplig forskning och vad jag har förstått så är det ren "bullshit".

I dessa rön så står det också att hästen äter i runt en timme och sedan tar paus, vilket är rent nys om man tittar på min häst, han äter konstant tycker jag. Dessa ättider stämmer inte alls på honom.

Kanske är han en rastlös själ som behöver den sysselsättning som tuggandet ger honom. Han får mellan 8 och 10 kg hö per dag plus fri tillgång på halm, som han äter mellan 3 och 5 kg av. I år får han även lucernhack p g a dåliga protienvärden i höet. Jag brukar lägga hans foderstat på runt 11-12 kg ts, vilket motsvarar runt 14 kg hö eller 20-25 kg silage. Han är varken uppsvälld runt magen eller fet. Han kan själv välja att peta i sig mer halm om han vill.

Det jag inte förstår är alla dessa hästägare som vägrar ställa sin häst på halm. Varför? Det ger ju en enkel lösning på ett stort problem, fri tillgång på stråfoder i åtminstone 16 timmar om dygnet (min häst är ute mellan kl 9-10 till ung kl 18, varje dag,. Resten av tiden står han på halm och får sina mål med mat. Han har alltså något att plocka med åtminstone 16 timmar om dygnet.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 059
Senast: Ridinglady
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 960
Senast: Sorgsen
·
Hundhälsa Hur ser en vanlig dag ut för din hund? Jag har ju en längre tids sjukskrivning så jag bygger hela dagen runt Zeldas schema men förstår...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 882
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 048
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp